2017-03-04, 11:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
https://www.google.se/amp/s/svenska.yle.fi/amp/7-1113868

Här hittades en artikel.

Ok, men det blir som vanligt att media skriver artiklar utan att de leder till annat än nya spekulationer.

Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Men du kanske enbart var intresserad av att diskutera den semantiska betydelsen av ordet olovlig?

Nej, naturligtvis inte. Jag förstod först inte vad som avsågs, men insåg sedan att det måste vara det som kallas »olaglig forskning«.
Senast redigerad av HerrGickhan 2017-03-04 kl. 11:52.
Citera
2017-03-04, 11:51
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad innebär »olovlig forskning« och kan du hänvisa till någon tillförlitlig text om detta?

---

Olaglig forskning är ett begrepp som innebär att de som undersöks inte gett sitt samtycke till det.
http://www.vg.no/sport/doping/etikk-komite-med-krass-astma-kritikk/a/23782273/

EDIT: Där var jag inte ens i närheten av först.
Citera
2017-03-04, 12:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
http://www.vg.no/sport/doping/etikk-komite-med-krass-astma-kritikk/a/23782273/

EDIT: Där var jag inte ens i närheten av först.

Nej, men det var ju ytterligare en artikel. Sammantaget ger det en ganska bra bild över vilka delade uppfattningar som råder angående detta.

- Etikk-komiteen vill inte ge klartecken till forskningen eftersom de anser att det inte ska bedrivas medicinsk forskning på friska personer därför att man inte vet vilka negativa effekter det får.

- Kai-Håkon Carlsens forskningsgrupp vill bedriva forskning för att se om det uppstår positiva effekter om man ger förebyggande behandling.

- Kritikerna till forskningsgruppen menar att de endast vill bedriva forskningen för att kunna fortsätta skriva ut astmamedicin i förebyggande syfte.

- Ingen vill/får bedriva forskning om de eventuellt prestationshöjande effekterna på att använda astmamedicin utan att ha en klinisk astmadiagnos.

---

Lika förbannat är det en hel del i tråden som, utan bedriven forskning, anser sig kunna fastställa att det är prestationshöjande. Det känns tillförlitligt.
Citera
2017-03-04, 12:14
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Nej, men det var ju ytterligare en artikel. Sammantaget ger det en ganska bra bild över vilka delade uppfattningar som råder angående detta.
Citat:
Ok, men det blir som vanligt att media skriver artiklar utan att de leder till annat än nya spekulationer.

Men människa, nu får du väl ändå ge dig. Artikeln jag länkade till var skriven av Stein A. Evensen, professor i medisin og tidligere leder av REK sør-øst D

Alltså den person som var ledare för den forskningsetiska kommitté som avslog nämnda forskningsprojekt. Trots detta gick Norges idrottshögskola och Olympiatoppen vidare olovligt, något som uppmärksammades stort under hösten i norska media.
Citera
2017-03-04, 12:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Men människa, nu får du väl ändå ge dig. Artikeln jag länkade till var skriven av Stein A. Evensen, professor i medisin og tidligere leder av REK sør-øst D

Alltså den person som var ledare för den forskningsetiska kommitté som avslog nämnda forskningsprojekt. Trots detta gick Norges idrottshögskola och Olympiatoppen vidare olovligt, något som uppmärksammades stort under hösten i norska media.

Kommentera det jag skrev i mitt sista inlägg i stället för att anmärka på det inlägg jag skrev som svar innan du postat din artikel. Jag klumpade ihop svaret i ett. Det du citerar är svaret på det rainbowia postade från YLE. Du blandar och ger i posterna på ett ohederligt sätt.

Utgå från detta inlägg i stället människa och kom gärna med dina åsikter i stället för att bara klaga och länka:

(FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod

Hittills har jag inte sett dig komma med något annat än vaga antydningar och länkar. Vad tycker du egentligen? Då menar jag inte vad du tycker om mig!
Senast redigerad av HerrGickhan 2017-03-04 kl. 12:18.
Citera
2017-03-04, 12:21
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:

- Etikk-komiteen vill inte ge klartecken till forskningen eftersom de anser att det inte ska bedrivas medicinsk forskning på friska personer därför att man inte vet vilka negativa effekter det får.

- Kai-Håkon Carlsens forskningsgrupp vill bedriva forskning för att se om det uppstår positiva effekter om man ger förebyggande behandling.

- Kritikerna till forskningsgruppen menar att de endast vill bedriva forskningen för att kunna fortsätta skriva ut astmamedicin i förebyggande syfte.

- Ingen vill/får bedriva forskning om de eventuellt prestationshöjande effekterna på att använda astmamedicin utan att ha en klinisk astmadiagnos.

---

Lika förbannat är det en hel del i tråden som, utan bedriven forskning, anser sig kunna fastställa att det är prestationshöjande. Det känns tillförlitligt.
För att bedriva medicinsk forskning i Norge måste man ha tillstånd av «regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk» (REK).
"Skal man sette i gang et forskningsprosjekt i Norge, er man avhengig av komiteens godkjenning."
Dom delade uppfattningarna är att Norges skidförbund/Olympiatoppen tycker att dom står över reglerna som gäller för all medicinsk forskning i Norge.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article23984305.ab

"Mellan 2005 och 2007 publicerades några studier som visade att Salbutamol-tabletter (=Ventoline) ökade kapaciteten att genomföra 30 sekunders maxtest på testcykel, med andra ord den anaeroba förmågan.
– Skulle en skidåkare teoretiskt få ökad anaerob kapacietet på kort sikt får man betala det med att man höjer mjölksyrahalterna, säger Lars Larsson, docent i lungmedicin.
✓ År 2000 publicerades ett par studier som visade att Ventoline tabletter ökade förmågan/uthålligheten att testcykla på 80% av max kapacitet. Utan salbutamol kunde friska frivilliga cykla mellan 23–28 minuter och efter att ha intagit Salbutamol lyckades de cykla 30–34 minuter.
– Jag kan tycka att dessa studier talar för att höga doser luftrörsvidgande astmamedicin i tablettform kan öka uthållig*heten hos friska individer, kommenterar Nikolai Stenfors.
✓ 2014 publicerades en dansk studie som visade att inhalation av 30 doser Bricanyl förbättrade muskelstyrkan och sprintförmågan."

Och jag tänker inte leta upp, läsa igenom och förklara dom studierna för dig som om du vore en tvååring även fast jag förstår att du kommer kräva det för att inget annat duger.
Jag skriver inte detta för din skull utan för alla vettiga människor här i tråden som är intresserade av sanningen och inte av att förstöra den här tråden.
Citera
2017-03-04, 12:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Och jag tänker inte leta upp, läsa igenom och förklara dom studierna för dig som om du vore en tvååring även fast jag förstår att du kommer kräva det för att inget annat duger.
Jag skriver inte detta för din skull utan för alla vettiga människor här i tråden som är intresserade av sanningen och inte av att förstöra den här tråden.

Ok »vettiga människa« var och en blir salig på sin egen tro. Sådan tur att just du sitter inne med »sanningen«. Jag ska inte förstöra denna eminenta tråd som står över alla andra åsikter som inte överensstämmer med trådpolisens egna.
Citera
2017-03-04, 12:37
Medlem
Citat:
Jag har också hört om att det finns ett "fönster" på 6 timmar. Kan du verifiera det? Sedan undrar jag också om det är fritt fram för tävlande att resa hem för att sedan återkomma under pågående mästerskap.
Problemet togs upp bl.a. i ett tvprogram om doping, som säkert finns nämnt någonstans i tråden.

Vissa länder har lagar som förbjuder tester under natten, t.ex. Frankrike hade så fram till i fjol, så det var helt fritt för Tour De France-åkare att skjuta i sig epo kl 22 varje kväll. Kl 6 på morgonen när det var lagligt att testa dem igen så fanns det inga i dagsläget synliga spår.

Numera så erkänner till och med FIS att det är ett problem och har regler om att åkare ska vara beredda på att de kan testas på natten. Har dock inte hört om ett enda test som skett på natten.

http://www.fis-ski.com/mm/Document/documentlibrary/General/07/69/98/FISanti-dopingrules2016updatejuly2016_English.pdf

Comment to Article 22.1.2: With due regard to an Athlete’s human rights and privacy,
legitimate anti-doping considerations sometimes require Sample collection late at night or
early in the morning. For example, it is known that some Athletes use low doses of EPO
during these hours so that it will be undetectable in the morning.

Bara risken för ett "natt-test" kan ha varit nog för Northug att smita hem till epo-Norge. Bara resan borde kunna göras lång nog för att kunna undvika ett dopingtest i de 5-6 timmar han behöver för att mikrodosen inte ska synas i ett test.
Citera
2017-03-04, 12:57
Medlem
Citat:
Bör det, ja kanske eller möjligen eller rimligen eller hos vissa eller inte alls. Det är sådant det kan funderas och spekuleras kring. Om jag förstått det rätt har åtminstone Marit Björgen en astmadiagnos som medger att använda en viss medicin för att motverka detta. Så vitt jag vet har hon inte bevisligen överskridit gränsvärdena för det receptet. Det vill säga hon tävlar inom ramen för det WADA:s kod och dopningslista tillåter.

Om en frisk utövare tar astmamedicin inför träning eller tävling i kalla förhållanden bör det väl ändå ha en prestationshöjande effekt som bör likställas med doping?

Den funderingen inkluderade egentligen inte Björgen (även om jag har en stark misstro mot att hon har så svår astma som det påstås), utan de norska åkare som tar astmamedicin fast de inte har diagnostiserats med astma, t.ex. Krogh. Jag skulle ha varit mer tydlig med den frågan. Och jag kan noga byta ut bör ha en prestationshöjande effekt mot att det har en prestationshöjande effekt på åkare som inte har astma (jag skriver frisk utövare för enkelhetens skull). En frisk utövare som tar astmamedicin skaffar sig fördelar gentemot andra friska åkare som inte tar medicinen. Att luftrören dras ihop även hos skidåkare som inte har astma är fakta. Att ta astmamedicin gör att luftrören vidgas, det är fakta. Således vidgas ihopdragna luftrör hos en åkare om är frisk.

Jag väljer att används ordet bör så här istället: Ovanstående bör normalt sett klassas som doping, men med WADAS sunkiga regelverk så kan folk komma undan med det. Jag tycker att regelverket överlag är konstigt utformat. Ett exempel är att Kowalczyk åkte fast för att ha använt dexamethason (engelska), ett inflammationshämmande ämne. Hon hade problem med hälsenan och ville motverka detta, d.v.s. återställa sig till en normal nivå, samma argument som används av skidåkande astmatiker. Ämnet som hon tog går under kategorin glukokortikosteroider (Symbicort Turbuhaler säger hej!). Det ska tilläggas att hon kunde visa upp läkarintyg. Men tydligen är det skillnad på vilka delar i kroppen som får återställas till en "normal" nivå med hjälp av glukokortikosteroider. Det är ett väldigt dåligt regelverk och det är inte konstigt att folk reagerar. Åkare x tar en medicin som klassificeras som glukokortikosteroider för att motverka en inflammation och åker dit, medan åkare z kan ta en medicin som både klassificeras inom kategorierna glukokortikosteroider och beta 2-agonister för att motverka astmaproblem och inte åka dit, för personen tillåts göra det av regelverket.
Senast redigerad av stifmeister89 2017-03-04 kl. 13:11.
Citera
2017-03-04, 13:01
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ok »vettiga människa« var och en blir salig på sin egen tro. Sådan tur att just du sitter inne med »sanningen«. Jag ska inte förstöra denna eminenta tråd som står över alla andra åsikter som inte överensstämmer med trådpolisens egna.

Undrar vem som är språkpolis i tråden ja . Har inte sett många inlägg där nån påstår sig sitta inne med alla sanningar i tråden tråden är en spekulations tråd om doping gällande vintersport. Inte en forskningstråd med enbart korrekt fakta som är utred och avhandlad som får diskuteras som du hela tiden mer eller mindre försöker påvisa.

Du får ha dina teser likaväl som jag och många andra har sina, men så länge du inte har hårda bevis för dina, så kan du heller inte säga att andra som tror, tycker eller tar fram saker som gör att man till exempel tvivlar på den norska skidundret och en del utövare därifrån. Du får gärna skapa en ny tråd med titelförlag "Fakta runt doping och bevisade effekter och dödade myter"
Citera
2017-03-04, 13:10
Medlem
För att förstå att astmamedicin är prestationshöjande krävs/räcker det med logiskt tänk. Vanligtvis i normalläge andas man genom näsan, vid ansträngning andas man även genom munnen och då involveras fler muskler för att in- och utandningen ska vara i fas med det fysiska arbetet.
Då spänns alltså musklerna omkring luftrören men även musklerna i luftrören. Det blir mindre passage för luften att transportera sig till lungorna. Detta är alltså ett normalläge för en person vid fysiskt arbete.

Intar man då ex ventoline som innehåller salbutamol stimuleras receptorer i musklerna både i och utanför luftrören så att de slappnar av och som effekt av det utvidgas luftrören. Beta-2-stimulerare mjukar upp musklerna MER än normaltillståndet dessutom. Dvs Både astmatiker och icke-astmatiker får samma effekt av att inta läkemedel med salbutamol i. Alltså, onormalt mjuka muskler som leder till onormalt vidgade luftrör och onormal stor passage för luft att nå lungorna. Får man inte detta till prestationshöjande är man helt enkelt korkad.
Citera
2017-03-04, 13:26
Medlem
Finns det nån info om Norge hade förbud mot nebulisator i höstas innan rapporten var klar (lagom till VM)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in