Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Nej, men det var ju ytterligare en artikel. Sammantaget ger det en ganska bra bild över vilka delade uppfattningar som råder angående detta.
- Etikk-komiteen vill inte ge klartecken till forskningen eftersom de anser att det inte ska bedrivas medicinsk forskning på friska personer därför att man inte vet vilka negativa effekter det får.
- Kai-Håkon Carlsens forskningsgrupp vill bedriva forskning för att se om det uppstår positiva effekter om man ger förebyggande behandling.
- Kritikerna till forskningsgruppen menar att de endast vill bedriva forskningen för att kunna fortsätta skriva ut astmamedicin i förebyggande syfte.
- Ingen vill/får bedriva forskning om de eventuellt prestationshöjande effekterna på att använda astmamedicin utan att ha en klinisk astmadiagnos.
---
Lika förbannat är det en hel del i tråden som, utan bedriven forskning, anser sig kunna fastställa att det är prestationshöjande. Det känns tillförlitligt.
För att bedriva medicinsk forskning i Norge måste man ha tillstånd av «regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk» (REK).
"Skal man sette i gang et forskningsprosjekt i Norge, er man avhengig av komiteens godkjenning."
Dom delade uppfattningarna är att Norges skidförbund/Olympiatoppen tycker att dom står över reglerna som gäller för all medicinsk forskning i Norge.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article23984305.ab
"Mellan 2005 och 2007 publicerades några studier som visade att Salbutamol-tabletter (=Ventoline) ökade kapaciteten att genomföra 30 sekunders maxtest på testcykel, med andra ord den anaeroba förmågan.
– Skulle en skidåkare teoretiskt få ökad anaerob kapacietet på kort sikt får man betala det med att man höjer mjölksyrahalterna, säger Lars Larsson, docent i lungmedicin.
✓ År 2000 publicerades ett par studier som visade att Ventoline tabletter ökade förmågan/uthålligheten att testcykla på 80% av max kapacitet. Utan salbutamol kunde friska frivilliga cykla mellan 23–28 minuter och efter att ha intagit Salbutamol lyckades de cykla 30–34 minuter.
– Jag kan tycka att dessa studier talar för att höga doser luftrörsvidgande astmamedicin i tablettform kan öka uthållig*heten hos friska individer, kommenterar Nikolai Stenfors.
✓ 2014 publicerades en dansk studie som visade att inhalation av 30 doser Bricanyl förbättrade muskelstyrkan och sprintförmågan."
Och jag tänker inte leta upp, läsa igenom och förklara dom studierna för dig som om du vore en tvååring även fast jag förstår att du kommer kräva det för att inget annat duger.
Jag skriver inte detta för din skull utan för alla vettiga människor här i tråden som är intresserade av sanningen och inte av att förstöra den här tråden.