Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Kanske lite OT, men jag noterade en uppgift i dag om att heroinmissbruk är mycket vanligt (ca 80%?) bland unga i Sverige med Afghanistan som ursprung. Jag har inte verifierat uppgiften, så ta det som hörsägen tills vidare. Hur påverkar ett varaktigt heroinmissbruk en personlighet?
Vi vet ju inte om det finns heroin med i bilden när det gäller MR och JJ.
Kan JM varit leverantör och använt heroin som "styrmedel"?
Det kan ju i så fall förklara en del om hur hon styrde sin svans av torpeder som det talats om.
Mer om heroinmissbruk bland unga Afghaner i Sverige (jag tror inte att det finns någon bra kartläggning):
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-ensamkommande-anvander-heroin
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24251004.ab
Det verkar alltmer uppenbart att livstid är det enda rimliga för JM.
Kommer alla brott som JM begått att leda till att hon rannsakas och döms?
Troligen inte, men det spelar kanske inte spelar så stor roll om straffet blir proportionerligt i förhållande till vad hon gjort, dvs. livstid?
Hur känner sig åklagaren Anna Asklöf nu, som var så
snabb att lägga ner utredningen av JMs våldtäkt/sexutnyttjande av ensamkommande flyktingpojkar?
Nu när hon vet mer om JM. Nu när hon vet att hon hade Görans liv i sin hand.
–
Jaa, jag tror du har en hel del rätt där......
Ja, jag är inte expert på narkotika, men jag har ofrivillig erfarenhet

. Mitt äldsta barn dog i förmodad överdos för ca 1 år sedan

. En av mina vänninor är beroendeläkare, och var gift med en afghan i mitten av 1980-talet, och enligt henne använder afghaner heroin lite som vi använder alvedon

. De röker det......Afghanistan ligger väl precis i Opiumtriangeln......
Min väninna menar att afghanernas (som de ser det) medicinska heroinanvändning även beror på deras lite medeltidsaktiga kultur, de förstår liksom inte att man kan bli beroende......
Alltså, personligheten påverkas likadant som med allt annat missbruk, om personen inte har något, blir personen arg och galen, gör ALLT för att få tag på mer, och ordentligt fysiskt sjuk, en riktigt hemsk influensa (gäller specifikt för heroin).
"Problemet", eller faran, som jag ser det, med heroin, är att kroppen vänjer sig mycket, mycket fort vilket gör att personen hela tiden tvingas att höja dosen, och till sist blir det en ofrivillig överdos
Sedan finns det mediciner som kan tas som substitut, lagligt, (och där sitter just socionomer på makten

), metadon, subutex m.fl.
Och olagliga mediciner, om man inte får dem på recept, vilket inte känd missbrukare får. Och en av favoriten är just TRAMADOL

. Jag har funderat under en stor del av tråden om just denna förekomst av Tramadol, som jag själv anser lite väl "erfaren" för en flicka på 16-år (JB), och i en osannolik kombination med Spice

.
Tja, JM som heroinlangare.......svårt att tro det, men denna historia är ju helt osannolik ändå

. Som socionom kan hon ju först ha jobbat med försörjningsstöd och fått kontakter inom den kriminella världen......(en annan socionom som också beställde ett mord av sin klient
(FB) Beställde mord på kollega efter bråk, Skellefteå december 2016 ).
Men som GW sa i ett av sina program i höstas......med det jobbet kan man "ta sig fram", eller något i den stilen, det socionomen skriver i sin "utredning", så brukar det bli.......
Högst troligt så mår väl dessa afghanska ungdomar mycket psykiskt dåligt, och därför på sätt och vis behöver medicineras/droger

.
Ja, hoppas den åklagaren byter jobb!! Och att Anki lägger in om undermålig polisutredning i både flyktingpojksexet och flyktingpojkmisshandeln, precis som mamman till Engla gjorde!
Många sådana "hjärnsläpp" som bl.a. GW nämnde, tyder faktiskt på drogmissbruk tycker jag. Att inte tänka på att hon inte hade någon bil att ta sig hem med. Och vid flyktingpojkmisshandeln åkte de dit i JMs företagsbil, samt ringde tidningen EK från mobiltelefon registrerad på JMs företag. Verkligen korkat och typiska pundarmisstag tycker jag, men det är amfetamin det......
Med reservation för att jag nu är äldre

, finns nog massa konstigt knark nu, än jämfört med 1970-talet....