2017-03-03, 04:03
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majdun
fundera lite hur -78 grader skulle funka i dina ögon köp en burk och testa lite på fingret bara så inser du nog snabbt hur kylspray fungerar
Det fungerar inte så.

För att kyla ned något, så måste du spruta flytande kylspray som sedan förångas från ytan. En stigmans öga är inte lika fogligt och stillasittande som en MOS-FET eller någon annan komponent som du löder fast.

Edit: eller ditt lillfinger för den delen.

Har du hört myten om att hälla salt på fågelns stjärt, så kan man fånga den ? Jag har faktiskt provat på skoj med tama fåglar, de ville gärna äta saltet och undrade nog mest vad fan jag höll på med vid stjärten
Senast redigerad av Knivur-273 2017-03-03 kl. 04:14.
Citera
2017-03-03, 06:16
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majdun
fundera lite hur -78 grader skulle funka i dina ögon köp en burk och testa lite på fingret bara så inser du nog snabbt hur kylspray fungerar
Nu finns det kylspray avsett för smärtlindring vid tex skador vid träning. Den aktiva beståndsdelen är etanol och detta spray reagerar inte lika häftigt som det preparat som majdun beskriver.
Citera
2017-03-03, 06:24
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Nu finns det kylspray avsett för smärtlindring vid tex skador vid träning. Den aktiva beståndsdelen är etanol och detta spray reagerar inte lika häftigt som det preparat som majdun beskriver.
Med all respekt, men för att göra illa med kylspray, så måste personen som är målet stå stilla med ögat, så att du kan frysa eller göra illa det.

Inte så värst sannolikt att du eller man kan lyckas med det konststycket.

Visst svider det som fan, men man blinkar och gnuggar sig i ögat och så ser man igen.

För övrigt är riktig kylspray antingen kolsyra eller en freon-liknande förening av kol-fluor eller kol-fluor-klor.

Inte alkohol av någon typ alls
Senast redigerad av Knivur-273 2017-03-03 kl. 06:33.
Citera
2017-03-03, 06:28
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Med all respekt, men för att göra illa med kylspray, så måste personen som är målet stå stilla med ögat, så att du kan frysa eller göra illa det.

Inte så värst sannolikt att du eller man kan lyckas med det konststycket.
Använder du kylspray skadar du personen lika mycket som om du använder tårgas eller pepparspray, dvs det stannar vid ett tillfälligt obehag som snabbt går över.
Citera
2017-03-03, 06:35
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Använder du kylspray skadar du personen lika mycket som om du använder tårgas eller pepparspray, dvs det stannar vid ett tillfälligt obehag som snabbt går över.
Pepparspray eller björnspray gör att man knappast kan se något på upp till en timme. Och så får man svårt att andas.

Kylspray svider som fan i ögat men det går bort på mycket kort tid. Skadar inte alls, såvida du inte sprutar så länge på samma ställe att frostskador uppkommer.

Den korta tiden gör det värdelöst.
Senast redigerad av Knivur-273 2017-03-03 kl. 06:40.
Citera
2017-03-03, 08:13
Bannlyst
Citat:
Pepparspray eller björnspray gör att man knappast kan se något på upp till en timme. Och så får man svårt att andas.

Kylspray svider som fan i ögat men det går bort på mycket kort tid. Skadar inte alls, såvida du inte sprutar så länge på samma ställe att frostskador uppkommer.

Den korta tiden gör det värdelöst.
Har du provat kylsprayen?

Min tanke runt det hela, jag vet att tårgas är jobbigt som fan av erfarenhet. Tårgas brukar ge stora sjysst moln. Testa alltid burken innan det blir action!
Pepparspray kan ibland ge en fjuttig liten kissstråle, se upp med dom! Min erfarenhet.

Kylspray lät värdelöst från första början för mig, har aldrig testat heller.
Citera
2017-03-03, 08:38
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lowplacelikehome
Har du provat kylsprayen?

Min tanke runt det hela, jag vet att tårgas är jobbigt som fan av erfarenhet. Tårgas brukar ge stora sjysst moln. Testa alltid burken innan det blir action!
Pepparspray kan ibland ge en fjuttig liten kissstråle, se upp med dom! Min erfarenhet.

Kylspray lät värdelöst från första början för mig, har aldrig testat heller.
-
Jag raderade, jag skriver något senare.
Senast redigerad av Knivur-273 2017-03-03 kl. 08:41.
Citera
2017-03-03, 08:45
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Förresten detta också tånaglar?
För iaf som kvinna får man väl numera räkna med att verkligen ligga och detta verkligen att få finna sig i och detta även befinna sig i underläge...:
Men förstärkta tånaglar, ey?

För nu gäller ney bara lodjuret i vår svenska fauna? Lodjuret känt för att ställa sig mot ett träd med alla fyra tassarna mot sin angripare.

För försvara dig svensk som blott en svensk i våra svenska skogar och där kan våra nu gamla(som ni 87% röstade bort??)tala om.
Gå tillbaka till källan och då där kan ni finna reellt motstånd mot reella rovdjur.
Nu rovdjur på mestadels två ben(läs hon våldtagen i svampskogen)befolka vårt hela naturklimat.
Och eftersom detta gäller även "närstrid" så se även till att som kvinna ha starka tänder.
Bit, klös och riv.
Döda gärna och då detta helst.
Jag gillar din inställning.
Jag är en försvarare av kvinnor och skulle aldrig göra något ont mot er/dem.
Men jag är inte feminist, jag är man.
Citera
2017-03-04, 05:28
Avstängd
Knivur-273s avatar
Ett ämne som jag funderat mycket om, hur det skulle kunna användas, det är myrsyra. Men jag har förstått att det är så extremt brutalt, att det går inte att använda. Samma sak med formalin. Annars ger båda ämnena omedelbar och fullständig inkapacitering. Ger permanenta skador och kan alltså inte gärna användas.
Senast redigerad av Knivur-273 2017-03-04 kl. 05:31.
Citera
2017-03-04, 09:00
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ett ämne som jag funderat mycket om, hur det skulle kunna användas, det är myrsyra. Men jag har förstått att det är så extremt brutalt, att det går inte att använda. Samma sak med formalin. Annars ger båda ämnena omedelbar och fullständig inkapacitering. Ger permanenta skador och kan alltså inte gärna användas.
Nej där måste jag ge dig helt rätt.
Det är helt enkelt för många problem att lösa innan du fått någonting praktisk användbart.
BTW ts efterfrågade lagliga lösningar; hur hade du tänkt rättfärdiga den där sprayflaskan med myrsyra, som du har i liggande handväskan vid en poliskontroll?
Senast redigerad av borriz 2017-03-04 kl. 09:08.
Citera
2017-03-08, 00:32
Medlem
Luness avatar
Chilipulver bör inte gå under vapenlagen, ett moln potent pulver i ansiktet skulle garanterat ge effekt, ungefär som pepparspray..

Problemet är att det är otympligt att använda, en burk med pulver som man kastar kan utomhus blåsa tillbaka på en, lätt att missa ansiktet och räcker bara en gång.

Det man borde fixa är någon form av potatiskanon i miniutförande, som med stor kraft skjuter ut ett tjockt och stort pulvermoln som tar kan ta ut flera stycken, om den dessutom kan avfyra flera skott blir det riktigt potent som självförsvar, bättre än spray och svaga tårgaspistoler..
Citera
2017-03-08, 00:57
Medlem
Luness avatar
Ungefär en sån här: https://youtu.be/l2VDaBoLqGI

En liknande: https://youtu.be/IvfQk_5QoBA

https://youtu.be/3Hx-G_HHPa8

Problemet är bara storleken. För att skjuta iväg pulvermolnet, speciellt om det finns motvind, behövs en stor drivkraft, sen tar själva pulverladdningen lite plats med.

Har länge försökt få fram en sådan "pulverpistol" som är liten och behändlig, gärna med kapacitet för flera skott, men det är inte det lättaste. Alla tryckluftsalternativ tar stor plats känns det som, men om någon här har lust att ta tag i projektet får ni gärna göra det.

Tänk er en sådan pistol, som skjuter likt den i länken, med säg 10 skott, alla fyllda med ghostpepper-pulver eller motsvarande, hade ju varit överlägset som icke-dödligt defensivt vapen, både mot människor och djur, ensamma och i grupp..
Senast redigerad av Lunes 2017-03-08 kl. 01:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in