2017-03-02, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbert
Någon som vet något om klientelet på skolan? Jag trodde bara det var fint folk som hade barnen på Montessoriskolor.

Det enda bostadsområdet i närheten av Glunten är svindyra Kåbo.

På Glunten går många barn från akademikerfamiljer, 90 procent av föräldrarna har eftergymnasial utbildning enligt skolverkets statistik, det är dock ingen snobbig skola, det kostar inget att gå där. Skolan är föräldradriven och alla hjälps åt med städning mm. Har nära vänner dom har barn där och är förvånad över det inträffade.
Gillar inte att man försöker förringa det inträffade, misshandel är misshandel.
Citera
2017-03-02, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det mörkas säkert ungefär lika mycket på den här skolan som på överklasskolorna, t.ex. Lundsberg. "Det är en fin skola, här händer absolut inget farligt. Alla elever mår bra och hälsar så gott till alla" - typ.

Edit:
Nu har vi alltså fått tre scenarier beskrivna.
1. Det var en gängmisshandel, en flicka blev misshandlad av flera andra. Alla är elever på skolan.
2. Ett slagsmål mellan två flickor, där den ena åkte på rejält med stryk. Båda var elever på skolan.
3. Två förövare från en annan skola misshandlar en flicka på skolan.
Jisses.
Kan då tillägga att nr 3 stämmer, som jag precis skrev. Förövrigt har ingenting mörkats utan rektorn har gått ut med ett pressmeddelande och berättat precis vad som hänt. Mvh jobbar på skolan
Citera
2017-03-02, 22:18
Avstängd
Citat:
Någon som vet något om klientelet på skolan? Jag trodde bara det var fint folk som hade barnen på Montessoriskolor.

Nja, skolan ligger ganska nära Kåbo, men granne med Ekebygymnasiet. Ekeby är ett lite halvskumt område. Skolan ligger även nära Eriksberg och Flogsta som inte direkt är överklassområden. Jag tror inte att man kan dra några slutsatser baserat på läget.

Montessoriskolor är flummiga och att Gluntens Montessoriskola skulle ha hög status i Uppsala har jag aldrig hört förut. Det är snarare skolor som Tunaberg och Vaksala som har hög status.
Senast redigerad av borskungen 2017-03-02 kl. 22:21.
Citera
2017-03-02, 22:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Montessoriskolor är flummiga och att Gluntens Montessoriskola skulle hög status i Uppsala har jag aldrig hört förut.
Just Montessoriskola brukar indikera ängslig medelklass som försöker hitta på ett godtagbart PK-skäl att ha sin barn i en blattefri skola. Även om man behöver köra en extra mil varje morgon.
Citera
2017-03-02, 22:28
Medlem
SvartEks avatar
Citat:
Montessoriskolor är flummiga ............

Det där får du gärna utveckla. Jag kan så lite om Montesori så nu blev jag nyfiken.
Vad är det som är flummigt ..... ?

Berätta !

(för jag hoppas inte du är den typen som inte kan så mycket av någonting och allt du inte kan är flummigt)
Citera
2017-03-02, 22:30
Medlem
Citat:
Närmast har vi Ekeby. Sedan har vi Flogsta. Och Eriksberg. Och Studentstaden. Och Sommarro.
Citera
2017-03-02, 22:35
Medlem
Citat:
Nja, skolan ligger ganska nära Kåbo, men granne med Ekebygymnasiet. Ekeby är ett lite halvskumt område. Skolan ligger även nära Eriksberg och Flogsta som inte direkt är överklassområden. Jag tror inte att man kan dra några slutsatser baserat på läget.

Montessoriskolor är flummiga och att Gluntens Montessoriskola skulle ha hög status i Uppsala har jag aldrig hört förut. Det är snarare skolor som Tunaberg och Vaksala som har hög status.
Glunten rekryterar från hela Uppsala. I välutbildade kretsar har Montesssori alltid hög status.
Senast redigerad av Vastmanlanning 2017-03-02 kl. 22:36. Anledning: Felskrivning
Citera
2017-03-02, 22:40
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Just Montessoriskola brukar indikera ängslig medelklass som försöker hitta på ett godtagbart PK-skäl att ha sin barn i en blattefri skola. Även om man behöver köra en extra mil varje morgon.

Det har förekommit att dylika skolor gravt misslyckats att hantera jobbiga situationer just pga att man är van vid att både föräldrar och barn oftast kommer från ordnade förhållanden. Skulle någon elev totalkaoza är man dåligt förberedd på situationen. Man vet helt enkelt inte vad man behöver göra. Okunskap och naivitet.

Nu verkar det som att kaozarna kom från en annan skola, så jag kan inte dra några slutsatser i fallet.

Men du har en härlig analys!
Senast redigerad av Takpapp 2017-03-02 kl. 22:43.
Citera
2017-03-02, 22:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Fast det problemet är inte så stort i de här delarna av Uppsala. De skolor som jag nämnde, Tunaberg och Vaksala, är säkra kort.

Man ska också komma ihåg att Uppsala är en universitetsstad och att en stor del av medelklassen skaffar sig vettiga högskoleutbildningar. Det blir svårare att nå dit om man gått i en flumskola.
Citera
2017-03-02, 22:48
Medlem
Citat:
Nja, skolan ligger ganska nära Kåbo, men granne med Ekebygymnasiet.
Gluntens förskola låg tidigare i Gluntenområdet (vid Kåbo). Därav namnet...

Numera tillsammans med grundskolan i Ekeby bruk.
Citera
2017-03-02, 22:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Glunten rekryterar från hela Uppsala. I välutbildade kretsar har Montesssori alltid hög status.

Nej. Om du med "välutbildad" menar en kandidatexamen i genusteori på Södertörns högskola, så kanske.

Om man däremot menar doktor i biokemi från Uppsala Universitet så stämmer det inte. Personer som har gått riktiga utbildningar sätter inte sina barn i en flumskola.
Citera
2017-03-02, 22:55
Medlem
Vilka är GM?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här