Citat:
Ursprungligen postat av
exponerad
Jag begriper fortfarande inte. Granskning sverige har väl förklarat sin anonymitet med rädslan att bli socialt utsatta om det angrips för att vara rasister.
Men du tog exemplet vården och att vanlig media (i och för sig bra granskningar) saknar det djup du vill ha.
Men när det gäller frågor om vården har jag inte sett att granskning sverige gett någon förklaring till varför de måste vara anonyma. Det är väl bara att fråga på, det gjorde vanliga journalister med karolinska.
Ditt exempel om polisvåld kan ju verkligen användas som exempel på att man inte behöver vara anonym
https://www.civilrightsdefenders.org/sv/tag/sinthu-selvarajah/
det finns dessutom mängder med artiklar om fallet och när det gäller psykiatrin i Västerås finns ju folk som skriver insändare under eget namn i VLT.
Jag tycker inte reportern är skrämmande. Det verkar ju inte aggressivt på något sätt. Snarare hövligt. Däremot kan jag inte begripa varför Expressen skickade en reporter istället för att ringa. Men det kanske finns något ekonomiskt motiv om vad som skulle kunna sälja upplaga och klickar.
"hemma hos Fabian"
Jag är lite rädd för att Expressen utnyttjar det faktum att Fabian själv lagt upp klippet på Youtube och tar det som ett medgivande till fortsatt uthängning.
Tycker Fabian att det är allmänintresse kan Expressen säga samma sak.
Jag upprepar grundproblemet med hela offentligheten i Sverige:
Medierna ställer enkla frågor och visar några enstaka fall. Men de riktigt brännande frågorna bryr man sig inte om. På så sätt rullar det på år efter år. UTAN att ORSAKERNA till problemen förstås eller åtgärdas. Medierna och etablissemanget tycks ha en tyst överenskommelse: hit men inte längre. Därför behövs aktörer som GS – de som frågar VARFÖR något inte fungerar.
Vården är bara ett (1) exempel på en verksamhet som ingår i den offentliga förvaltningen. I Sverige har vi ett dysfunktionellt system av offentliga verksamheter, politiker och medier som håller varandra om ryggen. Sverige är i mångt och mycket en
demokratur som inte får ifrågasättas.
Den oppositionelle bekämpas med olika härskartekniker. Att skicka en torped-liknande journalist (som dessutom tycks vara dömd vapenbrottsling) hem till någon är en typisk härskarteknik. Det finns nästan oändligt många andra härskartekniker att ta till. Att kalla någon rasist kan t.ex. också vara en härskarteknik.
Du verkar inte förstå skillnaden mellan privatpersoner och människor inom offentlig verksamhet. De senare verkar inom författningsreglerad verksamhet. Men Sverige saknar fungerande kontroll av förvaltningen. Det är därför aktörer som GS behövs.
När det gäller journalisten så tycker jag att han visade ett mycket hänsynslöst beteende hemma hos en privatperson. Det kan vara värt att notera att ofredande genom hänsynslöst beteende är ett brott enligt brottsbalken:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ofredande
Tillägg:
Att många frågor kretsar kring invandringen är självklart eftersom den dysfunktionella offentligheten inte klarar belastningen av massinvandringen. Att avfärda all kritik genom att kalla motståndaren rasist är en simpel tillämpning av härskartekniker.