Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-02, 15:21
  #1
Medlem
Här diskuteras femonenet Vuxna människor som tuggar med öppen mun. Även fenomenet Vuxna människor som pratar med mat i munnen.

För mig var detta något jag lärde mig när jag var 4 år. Det är äckligt, oartigt, ser illa ut fick man höra. Snabbt lärde man sig att stänga munnen, eller äta klart maten i munnen innan man pratade. Det handlar om vanlig hyfs.

VARFÖR är det så många vuxna som fortfarande inte greppat detta? Enligt mig är det något av det absolut vidrigaste jag vet, jag tappar totalt aptiten om jag själv sitter och äter, alternativt känner att jag måste lämna rummet/lyssna på farligt hög musik i öronen för att jag bara står inte ut.

Är det kompisar som gör detta så är det enkelt att säga till de. Handlar det däremot om en kollega är det mycket svårare att säga till, för hur man än gör så är det just en tillsägelse. Jag har en kollega som tuggar väldigt högljutt med öppen mun, och inte bara det, han äter otroligt hetsigt, skrapar i tallriken och surplar samtidigt som han håller på med sin mobil/sociala medier eller vad det är han sysslar med. I övrigt kommer vi jättebra överens.

Han verkar totalt omedveten inför hur han låter och jag drivs till vansinne då han oftast äter sin lunch vid sitt skrivbord där jag råkar sitta mittemot . Jag brukar blasta skrammelmusik i hörlurarna, men eftersom han sitter mitt emot mig så SER jag även maten rulla runt i munnen och såsen som kladdas runt munnen. Värst är det när det är någon surplig pasta-rätt eller god forbid POTATISSALLAD. Igår kände jag mig tvungen att gå ut och spendera pengar på lunch, fast än jag hade med mig, bara för att kunna sitta någon annanstans medan han åt.

Jag står inte ut. Men jag har oerhört svårt att säga till, speciellt nu när det gått så lång tid (1 år). Hur jag än försöker tänka ut hur jag ska säga till honom så låter det bara så otroligt jävla otrevligt i mitt huvud, som att säga till ett barn. Det är ju vanlig hyfs att stänga munnen när man tuggar. Inte bara det, jag avskyr att få andra människor att må dåligt/skämmas över något de gör. För mig kan det jämställas med att säga till någon att ta en dusch om de luktar illa konstant. Det känns som något jag inte ska behöva göra, och det känns inte bra då den andra personen antagligen inte var medveten om hur illa det var och då ska gå runt med vetskapen att alla tycker hen luktar illa.

"Det är väl bara att säga till" har jag fått höra men nej fan det är inte det.

Flashback, dela med er av era erfarenheten kring detta fenomenet. Har ni haft att göra med personer i er närhet som tuggar med öppen mun/pratar med mat i munnen och hur handskades ni med detta?

Citera
2017-03-02, 16:41
  #2
Medlem
Briasccas avatar
Du har bara två alternativ. Jobba kvar eller sluta. Eller egentligen så har du ett alternativ till: Växa upp, visa att du har integritet och artigt fråga om han har möjlighet att stänga munnen när han tuggar. Eftersom det är en fråga måste du vara beredd på svaret "nej". Då återstår de två alternativ som jag nämnde först.
Citera
2017-03-02, 16:50
  #3
Medlem
Haha! En av mina bästa kompisar gör det här och han suger i sig allt. Behandlar en tallrik sallad som en dammsugare tar sig ann råttorna under sängen. Farsan idisslar... har försökt säga till men det är lönlöst och dessutom förstör det stämningen. Mottar gärna tips på hur man subtilt får till det här.
Citera
2017-03-02, 17:36
  #4
Medlem
Är ju något som föräldrar måste slipa bort i unga år. Tror det är jävligt svårt för en vuxen person att lägga sig av med det. Som att lära nån att hålla gaffeln i vänsterhanden som skopat in med högran hela livet. Det stör mig väl inte men jag förundras så klart. Just den där grejen att suga i sig all mat, ljudligt sörpla bort den från gaffeln, och nästan doppa huvet i tallriken. Gärna i kombination med att äta jävligt fort. Som om nån kommer och tar käket ifrån dom om dom inte är fullt fokuserade på ätandet hela tiden. Känns väldigt bonnigt och ociviliserat.
Citera
2017-03-02, 18:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Är ju något som föräldrar måste slipa bort i unga år. Tror det är jävligt svårt för en vuxen person att lägga sig av med det. Som att lära nån att hålla gaffeln i vänsterhanden som skopat in med högran hela livet. Det stör mig väl inte men jag förundras så klart. Just den där grejen att suga i sig all mat, ljudligt sörpla bort den från gaffeln, och nästan doppa huvet i tallriken. Gärna i kombination med att äta jävligt fort. Som om nån kommer och tar käket ifrån dom om dom inte är fullt fokuserade på ätandet hela tiden. Känns väldigt bonnigt och ociviliserat.

Exakt. Det verkar finnas ett samband mellan högljutt ätande och hetsigt ätande. Men jag förstår inte hur man kan gå hela livet utan att bli tillsagd att det är oartigt/äckligt att äta med öppen mun. När jag frågar runt så brukar folk vara allmänt överens om att det inte är najs att käka med käften vidöppen. Hur kan man vara så omedveten om de allmänna åsikterna kring det här beteendet i vuxen ålder?

Min styvmor är väldigt duktig att prata med mat i munnen, också något som är ganska så äckligt då man ser hela härligheten virvla runt i käften medan hon berättar om sin dag. Hon har också då den dåliga ovanan att pausa för att lyssna, med vidöppen mun, medans jag själv svarar (givetvis efter att ha tuggat klart) som om hon måste processa det jag sagt innan hon börjar tugga igen och svara. Jag blir helt galen på beteendet att jag slutat titta på henne under familjedagar tills jag vet att hennes tallrik är renskrapad. Lyckligtvis är jag inte på besök särskilt ofta hos min far, så de gånger jag hälsar på så kan jag stå ut med det under några timmar. Det är något otroligt störande för mig det här beteendet. Lite onormalt störigt möjligtvis. Men den allmänna åsikten verkar ändå vara att det faktiskt är en otroligt dålig vana.
Citera
2017-03-02, 20:01
  #6
Medlem
Oh my..
en kollega hade jag nog kunnat be stänga munnen. Jag är själv i en liknande situation fast enligt mig värre..

Min svärfar tuggar med extremt öppen mun, smaskar något fruktansvärt och är allmänt högljudd när han äter.
Jag mår fysiskt illa av människor som beter sig såhär, och inte fan kan man säga åt svärfar efter 5 år att nu får du fan stänga käften när vi äter.
Värsta som finns är semester och påhälsning hos svärföräldrarna i en vecka.
Det är inte bara middag, utan godis som äts stup i kvarten smaskas det med.
Chips, bullar, kakor, ALLT. Det tar aldrig slut.
Jag får psykbryt och måste gå ut och lugna ner mig varje gång.

Ännu värre är det att sambon har en bror som är typ 14, som
Är exakt likadan.
Har försökt och försökt få ungjäveln att stänga käften, och när han hälsar på hos oss och sover över eller så så brukar jag försöka styra upp det ordentligt.
Men sen åker han hem till sina föräldrar och då är det tillbaka i gamla spår igen.
Dom fattar inte att ungen kommer få lida för det resten av livet, eller iallafall alla hans bekanta.

Svärfar vet om att han smaskar men ursäktar sig såhär "ja jag smaskar nu när jag äter men maten blir så mycket godare då".
- kul att din mat blir godare, för jag vill kräkas.

Nä fy fan för vuxna människor som tuggar med öppen mun och smaskar. Det är ta mig fan det värsta jag vet.
Värre än allt annat, Skellefteå AIK inkluderat.
Bedrövligt
Citera
2017-03-02, 21:25
  #7
Medlem
Du ser resultatet av dagis framfart på 70 talet. Även dom första dagisbarnens avkomma har kommit upp i vuxen ålder vilket börjar märkas ordentligt i vårat samhälle.
Citera
2017-03-02, 21:48
  #8
Medlem
Thursdays-Girls avatar
Beror väl lite på vilken jargong ni har, men kan du inte bara, på ett lite skämtsamt sätt, säga: "Oj, vad du smaskar, det måste vara gott!" Han kanske inte ens är medveten om hur väl det hörs.
Citera
2017-03-03, 10:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thursdays-Girl
Beror väl lite på vilken jargong ni har, men kan du inte bara, på ett lite skämtsamt sätt, säga: "Oj, vad du smaskar, det måste vara gott!" Han kanske inte ens är medveten om hur väl det hörs.

Något i mitt huvud sätter stopp för att uttrycka mig på det viset. Vi har en artig jargong, inte grov utan mest jobbsnack när vi väl pratar. Jag testade en annan variant, men det var ju verkligen inte tydligt på något vis så jag får ju skylla mig själv att han inte tog hinten. När han satt där och smackade imorse (måste alltså tillägga att han inte bara käkar lunch vid sitt skrivbord, utan även frukost) så drog jag ur hörlurarna ur öronen och utbrast "Oj, men vad är det som låter?" varpå han tittar på mig och slutar tugga. Sedan mumlar han fram att han inte vet vad jag pratar om och fortsätter. Episkt fail.
Citera
2017-03-03, 10:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Du ser resultatet av dagis framfart på 70 talet. Även dom första dagisbarnens avkomma har kommit upp i vuxen ålder vilket börjar märkas ordentligt i vårat samhälle.

Kan du utveckla?
Citera
2017-03-03, 10:48
  #11
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamingle
Här diskuteras femonenet Vuxna människor som tuggar med öppen mun. Även fenomenet Vuxna människor som pratar med mat i munnen.

För mig var detta något jag lärde mig när jag var 4 år. Det är äckligt, oartigt, ser illa ut fick man höra. Snabbt lärde man sig att stänga munnen, eller äta klart maten i munnen innan man pratade. Det handlar om vanlig hyfs.

VARFÖR är det så många vuxna som fortfarande inte greppat detta? Enligt mig är det något av det absolut vidrigaste jag vet, jag tappar totalt aptiten om jag själv sitter och äter, alternativt känner att jag måste lämna rummet/lyssna på farligt hög musik i öronen för att jag bara står inte ut.

Är det kompisar som gör detta så är det enkelt att säga till de. Handlar det däremot om en kollega är det mycket svårare att säga till, för hur man än gör så är det just en tillsägelse. Jag har en kollega som tuggar väldigt högljutt med öppen mun, och inte bara det, han äter otroligt hetsigt, skrapar i tallriken och surplar samtidigt som han håller på med sin mobil/sociala medier eller vad det är han sysslar med. I övrigt kommer vi jättebra överens.

Han verkar totalt omedveten inför hur han låter och jag drivs till vansinne då han oftast äter sin lunch vid sitt skrivbord där jag råkar sitta mittemot . Jag brukar blasta skrammelmusik i hörlurarna, men eftersom han sitter mitt emot mig så SER jag även maten rulla runt i munnen och såsen som kladdas runt munnen. Värst är det när det är någon surplig pasta-rätt eller god forbid POTATISSALLAD. Igår kände jag mig tvungen att gå ut och spendera pengar på lunch, fast än jag hade med mig, bara för att kunna sitta någon annanstans medan han åt.

Jag står inte ut. Men jag har oerhört svårt att säga till, speciellt nu när det gått så lång tid (1 år). Hur jag än försöker tänka ut hur jag ska säga till honom så låter det bara så otroligt jävla otrevligt i mitt huvud, som att säga till ett barn. Det är ju vanlig hyfs att stänga munnen när man tuggar. Inte bara det, jag avskyr att få andra människor att må dåligt/skämmas över något de gör. För mig kan det jämställas med att säga till någon att ta en dusch om de luktar illa konstant. Det känns som något jag inte ska behöva göra, och det känns inte bra då den andra personen antagligen inte var medveten om hur illa det var och då ska gå runt med vetskapen att alla tycker hen luktar illa.

"Det är väl bara att säga till" har jag fått höra men nej fan det är inte det.

Flashback, dela med er av era erfarenheten kring detta fenomenet. Har ni haft att göra med personer i er närhet som tuggar med öppen mun/pratar med mat i munnen och hur handskades ni med detta?

Det är ett satans ofog!

Jag hade liknande funderingar för en massa år sedan:

(FB) Varför kan "äldre" inte äta knäckebröd på ett korrekt sätt?
Citera
2017-03-03, 11:05
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det är ett satans ofog!

Jag hade liknande funderingar för en massa år sedan:

(FB) Varför kan "äldre" inte äta knäckebröd på ett korrekt sätt?

Har du sagt till någon som äter på detta vis och hade det något genomslag? Jag finner det svårt då det inte är mitt jobb att uppfostra en vuxen människa, men samtidigt blir jag helt förbluffad över hur i helvete man kan se/låta så äckligt när man äter och inte vara medveten om det
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback