Citat:
Ursprungligen postat av
Oantastlig
Korrekt, det har jag nämligen berättat för dig tidigare. Nu visade jag dig även en ny studie där de förkastade iden att AFQT skulle mäta något annat än intelligens (d.v.s. att det skulle vara ett "achievement" test och inte ett intelligenstest). De säger ju rakt ut att det skulle vara förvånande om det vore på något annat sätt med tanke på den grumliga skillnaden mellan AFQT och "iq-test" (det som du desperat klamrar dig fast vid). "Our results suggest that as an empirical matter, the AFQT test and the group ‘‘IQ’’ tests in the NLSY79 data behave in a similar fashion. Given the murky conceptual distinctions between the AFQT and these ‘‘IQ’’ tests, these empirical results are not surprising.". Båda mäter q (intelligens) och båda påverkas lika lite/mycket av ex. träning.
Fast vad är det egentligen du vill diskutera, IQ-tester eller intelligenstester? Har det fortfarande inte gått upp för dig att begreppen inte är liktydiga?
Citat:
Nu pratar vi som bekant om deras mått på intelligens (ex. AFQT) och om boken är opålitlig eller inte. Snyggt försök = )
Ja, fast ingen av dessa myndigheter har ju ens uttalat sig om Murrays uppfattning om att AFQT skulle vara ett IQ-test. De stödjer vissa av bokens påståenden och säger emot andra - det betyder inte att allt som står i bokhelvetet nödvändigtvis är sant.
Citat:
Hela din litania bygger ju på att AFQT skall vara ett "achievement"-test som inte mäter samma sak som ett intelligenstest. Studien förkastar ju det påståendet.
Nej, jag konstaterar bara att det inte är ett IQ-test, och det påstår inte heller den här rapporten. Läs om läs rätt.
Citat:
Dålig debattstil, mitt svar gällde att en så hög korrelationen mellan två tester, som inte är helt exakta, som försöker mäta samma sak indikerar att de mäter samma sak. Mitt svar var då: Nu vet vi redan att båda är test som mäter samma sak, nämligen g, och vi vet att om du skriver ett av testen två gånger eller båda testen var sin gång är korrelationen densamma. Skillnaden finns i mätfelen eftersom ingen av testerna har perfekt korrelation med g. Ta din liknelse men att vi skall skatta någons fotstorlek så kan vi antingen mäta personens gymnastikskor eller "finskor", inget mått är prefekt men båda mäter samma sak och gör det extremt bra.
Fast nu bakar du ju in det du ska bevisa som en förutsättning för ditt resonemang. "Nu vet vi att båda testerna mäter samma sak, och korrelationen är 0.8, alltså mäter testerna samma sak" är ett cirkelbevis.
Läste du wikipediasidan jag länkade dig?
Förhållandet mellan g och intelligenstester kan lättare förstås med en parallell jämförelse. "Oregelbundna föremål, som människokroppen, sägs variera i "storlek". Men trots detta så anses ingen mätning av människokroppen vara ett mått på dess "storlek". Istället kan ett flertal olika mått, som varierar i längd, göras av exempelvis en skräddare. Alla dessa mått kommer att korrelera positivt med varandra. Och om man då skulle summera eller kombinera alla dessa mått så skulle summan eller kombinationen av dessa ge en bättre beskrivning av en individs storlek än något annat ensamstående mått. Faktoranalys tillåter detta. Processen kan likställas med att beräkna medelvärdet av ett urval mått från en ensamstående variabel, men istället är "storlek" en sammanfattning av mått från ett urval av flera variabler. g är som storlek, dvs. att den är tagen från olika mått (av kognitiv förmåga). Men givetvis så är variation i storlek inte utan betydelse för alla variationer i måtten från en människokropp. Faktoranalys är inte begränsad till att producera ensamstående faktorer, och en analys av människokroppen kan (exempelvis) producera två stora faktorer, som höjd och omkrets. Men hursomhelst så producerar poängresultaten från kognitiva tester en primär dominant faktor, g."
Alltså, jag ska försöka uttrycka mig så tydligt som möjligt för dig:
IQ är ett test på g, ASVAB är ett annat test på g. IQ är inte samma sak som ASVAB.
Skostorlek är ett mått på storlek, vikt är ett annat mått på storlek. Skostorlek är inte samma sak som vikt.
Citat:
Eller så är det därför jag har med exakt citat samt källan så vem som helst kan läsa att det stämmer?
Fast citatet handlar inte alls om IQ, det finns alltså bokstavligt talat ett enda citat som du misstolkar gång på gång. Det kommer inte ut några nya studier som bevisar din missuppfattning, det finns bokstavligt talat en enda studie som inte ens säger det du påstår.
Citat:
Ja, att 150 forskare och experter håller med mig väger dock rätt mycket tyngre i en sådan här fråga men visst, lite du på APA så nöjer jag mig med att ha rätt. Vi kommer veta svaret tids nog.
Självklart väger 150 anonyma enkätsvar tyngre än ett utlåtande från världens största fackorgan, vad tänkte jag på?
Citat:
Det går utmärkt att säga för vi vet att siffrorna inom grupperna stämmer så utifrån dem är det inga problem att räkna ut hur stor 20% miljöpåverkan måste vara för att korrigera intelligensresultaten en hel standardavvikelse. Slut slingra dig nu, du framstår bara som en idiot.
Det är inga problem om du vill uttala dig om skillnader inom grupperna, men om du vill uttala dig om skillnader mellan grupperna är det självklart ett problem att du inte känner till den rätta modellen för hur dessa uppstår.
Citat:
Studien gällande diskriminering: Länk.
Flynn: "“Racism is not some magic force t hat operates without a chain of causality. Racism harms people because of its effects and when we list those effects, lack of confidence, low self -image, emasculation of the male, the welfare mother home, poverty, it seems absurd to claim that any one of them does not vary significantly within both black and white America. ” (Flynn , 1980, p. 60)".
För att förtydliga, ditt argument framstår som absurt.
Fast vem har påstått att miljön inom grupperna inte skulle kunna variera? Du fortsätter bara att klistra citat som inte anknyter till någonting jag har sagt.
Citat:
Jag har ju inget att bemöta, du skrev att en undersökning gjord av flera framstående forskare vars resultat publiceras i peer reveiwade tidskrifter är "oseriösa". Du kunde lika gärna skrivit rakt ut att du är en åsna.
Ja att en undersökning som försöker generalisera kring en enkät med ett bortfall över 90 % skulle vara seriös är som bekant en bedömning som du är rätt ensam om.
Citat:
Haha, tror du att du förklarar för mig hur korrelation fungerar? Om korrelationen är samma, och korrekt, mellan vredet på två element och hur varmt det blir. Vad händer då om du vrider upp det ena halvvägs och det andra hela vägen? Jo, det ena kommer bli varmare än det andra. Annars hade korrelationen inte varit korrekt för båda. Detta är verkligen grundläggande baskunskaper.
Nej ditt hopplösa fall. Ditt resonemang bygger just på att du gör antagandet att vredet påverkar temperaturen på elementet - och om vi vet att vredet påverkar elementet har vi alltså kausalitet.
Det här är själva definitionen av kausalitet, om du vet att en variabel påverkar en annan är det vad som i statistiken beskrivs som kausalitet.
I själva verket finns det ingen garanti utifrån det faktum att variablerna korrelerar att en förändring hos den ena kommer att leda till en förändring hos den andra. Jämför korrelationen mellan skostorlek och vikt, ett barn kommer inte gå upp i vikt för att du ger det större skor. Det betyder inte att korrelationen inte är "korrekt", däremot kommer den givetvis förändras om du ger en grupp ungar nya skor.
Citat:
Du får ge en källa först.
Redan gjort, läs mina inlägg.
Citat:
Om vi är överens om att det finns fler riktigt intelligenta män och att detta troligen är en delförklaring till varför vi finner fler män som presterar riktigt bra inom ex STEM så är vi ju nästan i mål här.
Försöker du säga att tester som mäter praktiskt tillämpning av dina matematiska kunskaper d.v.s. där du använder dina kunskaper på ett sätt som speglar hur de används i verkligheten inte säger något om hur bra du kommer lyckas med att använda dina matematiska kunskaper i verkligheten? Vi vet ju även från ex. Sverige att kvinnor får mycket högre betyg än de förtjänar när man mäter deras faktiska kunskaper. Detta underminerar ju värdet av betyg, eftersom det tydligen fångar upp mer saker än din faktiska kunskap (det som är relevant om du skall nå den absoluta toppen inom ex. matematik/fysik etc.)
Jag säger inte att testerna är irrelevanta, men att selektera några enstaka tester där män överpresterar blir helt enkelt jävligt intetsägande när man ser till helheten.
Visst, tittar du bara på SAT eller ASVAB-resultat så skulle du förvänta dig fler manliga akademiker eftersom dessa tester gynnar män - tittar du bara på skolbetyg eller WORDSUM-resultat skulle du förvänta dig fler kvinnliga akademiker. Att bara titta på ett enda mått säger oss inget i det här sammanhanget. Frågan är ju hur dessa faktorer samverkar; Vilken styrka och effekt har de olika studerade faktorerna? Förutsäger SAT akademisk framgång för att den mäter någonting annat än betyg, eller mäter de i stort sett samma saker? Är anledningen till att män överpresterar på SAT densamma som anledningen till att det förutsäger akademisk framgång, eller är det bara en bieffekt av hur testet är konstruerat?
Och ja, där har en man som på allvar inte kan skilja mellan korrelation och kausalitet inte så mycket att komma med.