Jag nöjde mig med att läsa abstrakten och ser inga som helst problem med vare sig metod, härledning eller slutsats.
Vad är dina invändningar, eller har du bara tolkat det som står annorlunda?
Gör du en "last night in Sweden"-tolkning nu och läser TERRORATTACK!!!?
Lurpack, du kan somna om. Det känns väldigt disorienterat av dig att säga att Lynn/Vanhanens estimat om subsahariers IQ har brister. De säger nämligen det alldeles själva i rapporten.
Det bevisar liksom att du inte brydde dig om att ens läsa inledningen av den.
Senast redigerad av Pansarvecket 2017-02-26 kl. 13:22.
Jag tycker med erfarenhet jag har i livet att tjejer är faktiskt sämre på de mesta. Seriöst. Det är så de ser ut förstår inte varför man ska leva i förnekelse.
Orsaken vi började skilja på IQ och intelligens var bl.a. i anslutning till om intelligens var normalfördelat eller inte samt att det ena bara var ett normaliserat mått på det andra (din relativa placering på g och IQ är i princip ekvivalenta). Den senare punkten var för att bemöta din missuppfattning att fördelningen på IQ (mätt med ett intelligenstest) inte är ekvivalent men den underliggande fördelning av g.
Nej, går vi tillbaka till inlägg #840 så höll du redan på att flytta över samtalsämnet till g-faktorn, eftersom det inte fanns några bevis för dina uttalanden om IQ. Det här med fördelningen av intelligens var något du drog in på senare, och du har fortfarande inte presenterat några bevis för det heller.
Citat:
Ex. här: "Among the top 2% AFQT scores, there were almost twice as many males as females. These differences could provide a partial basis for sex differences in intellectual eminence."
Inte ett IQ-test.
Citat:
Förutom den relativa placeringen som vi lika gärna kan få fram genom testets "raw-score". IQ gör det bara lättare att jämföra olika tester som försöker mäta samma sak. När ex. Deary skriver "Among the top 2% AFQT scores, there were almost twice as many males as females. These differences could provide a partial basis for sex differences in intellectual eminence." kunde han lika gärna, som ex. Flynn, skriva bland de med en iq över 130... eftersom den enda skillnaden är att han först normaliserat resultatet.
Absolut skulle han kunna skriva det i samma anda som Murray, men det innebär ju fortfarande inte att det testet mäter är IQ, utan det är en skattning av IQ från ett annat g-laddat test. Att selektera en sådan skattning när det inte råder någon brist på studier som faktiskt mäter IQ direkt enbart av anledningen att den gynnar män på ett unikt sätt är givetvis förkastligt.
Citat:
Suck, läs nu detta så många gånger det krävs för att du skall förstå det: "Dessa empiriska "bevis" som aldrig är helt säkra kallas för evidens, medan endast matematiska bevis kallas "bevis". På engelska är denna skillnad mer uppenbar, med orden "evidence" respektive "proof""
Jensen lägger fram vetenskapligt stöd för sin hypotes precis som andra forskare gör det för ex. evolutionen. Det finns inga "bevis" för evolutionen, det har bara extremt starkt vetenskapligt stöd som gör det väldigt osannolikt att evolutionen inte är sann. Precis som det är osannolikt att gener inte spelar någon roll i att förklara intelligensskillnaden mellan ex. svarta och vita, vilket är Jensens poäng.
Citat:
Ja. Har vi eller har vi inte en replikeringskris inom psykologi?
Kan vi inte få din förklaring varför de har en replikeringskris? *tar fram popcorn*. Har det med att "allt annat lika" inte är vetenskapligt eller att "difference in difference" inte säger något om kausalitet? Haha = )
Ja, i den grad det finns en "replikeringskris" så är den på intet sätt exklusiv för psykologin. Jag försökte tidigare hålla en diskussion om vad detta egentligen betyder och problemen kring storskaliga försök att replikera massiva forskningssamlingar i enskilda analyser, men det blev inte så värst nyanserat. Du kan läsa vad jag skrev här: (FB) Kris i reproducerbarheten - forskare ljuger.
Citat:
Du skrev, och låt mig citera dig: "Vilket gör det till vad, 3 personer nu då?" trots att du visste att det var runt 150 forskare och experter som höll med mig. Så ja, det är ganska långt ifrån "Jag skrev att det inte är en populär uppfattning bland forskare". Du kanske skall sluta ljuga om sådant som är lätt att kontrollera?
Läs svaret högst upp.
Ja, fast det var ju fortfarande bara typ tre personer som menade att det fanns någon typ av "bevis" för dessa påståenden, de anonyma enkätsvaren säger oss ju faktiskt ingenting om vad som är vetenskapligt belagt och inte, utan bara att ett hundratal människor bär på samma fantasi som dig.
Citat:
Och det är hundratals forskare och experter som stöder tolkningen de gör. Har du för övrigt någon gång läst vad de skriver om gener i Bell cruve? "If the reader is now convinced that either the genetic or environmental explanations have won out to the exclusion of the other, we have not done a sufficiently good job of presenting one side or the other. It seems highly likely to us that both genes and environment have something to do with racial differences. What might the mix be? We are resolutely agnostic on that issue; as far as we can determine, the evidence does not yet justify an estimate."
Men allvarligt, att ett hundratal personer skickat in ett anonymt enkätsvar väger ju inte speciellt tungt mot de etablerade personer och myndigheter som förkastade Murrays föreställningar om genetik.
Citat:
The AFQT is not individually administered but is one of the most highly g-loaded tests in use (g refers to the general intelligence facto r). It correlates with the classic IQ tests more highly than they do with one another (Herrnstein and Murray, 1994, pp. 580- 585).
Murray skriver: "The AFQT qualifies not just as an IQ test, but [as] one of the better ones psychometrically (p. 580)" vilket per definition är sant om det Flynn skriver är korrekt nämligen att det är ett av de mest g-laddade testen som finns.
Japp, Murray skriver att det är ett IQ-test, men hans bok är som bekant inte precis ett vetenskapligt verk. Flynn skriver ju svart på vitt att det inte är ett IQ-test, så där är de synbarligen oense.
Citat:
Tydligen får jag citera mig själv, igen: "Ja, jag vet att du desperat vill försöka få det till att detta skulle vara ett kausalt uttalande d.v.s. att x orsakar y eftersom du då tror att vi inte skall märka att du inte kan bemöta det jag skriver. Icke, en normal läsare förstår som bekant att det är skillnaden i egenskapen som korrelerar som kommer ge olika utfall (inte att egenskapen i sig nödvändigtvis påverkar utfallet kausalt) givet att korrelationen är korrekt för båda grupperna.
Så, nu när dina dimridåer är skingrade, kan du prova att bemöta sakfrågan?"
Skillnader i korrelation ger olika utfall (förutsatt att de är korrekta) även om de inte har en kausal påverkan. x och y är korrelerade, x ändrar sig vilket kommer leda till en förändring i y givet att korrelationen är korrekt. Därmed inte sagt att x i sig orsaker ändringen i y. Prova nu att svara på frågan.
Nej, det ger de inte. Om vi känner till att x leder till en förändring i y så har vi kausalitet, vi vet då att x påverkar y. Det här är själva definitionen av kausalitet.
En korrelation kan däremot se ut på många olika sätt, det kan lika gärna vara så att y leder till en förändring i x, eller att vi har en underliggande variabel z som påverkar såväl x som y. Läs wikipediasidan, en korrelation säger ingenting om orsakssamband.
Citat:
Ok, rätt så givet att du inte har någon studie som visar att det på ett meningsfullt sätt går att skilja betygen på människor med så hög intelligens? Ja, det var liksom min poäng.
Att alla barn med en IQ över 130 inte går ut med bara MVG:n tycker jag borde klassas som ett givet faktum ja, men annars har du väl en källa här.
Citat:
Haha, humor. Det finns ju väldigt mycket på SAT/GRE etc. ex. länken ovan, jag visade dig dock att det finns fler studier ex. på ren IQ som också påverkar. Mest för att du inte skall komma med fler bortförklaringar, som nu.
Det råder ingen brist på studier som konstaterar att betyg har en betydande påverkan heller, så frågan kvarstår varför vi ska selektera just dina mått?
Jag nöjde mig med att läsa abstrakten och ser inga som helst problem med vare sig metod, härledning eller slutsats.
Vad är dina invändningar, eller har du bara tolkat det som står annorlunda?
Gör du en "last night in Sweden"-tolkning nu och läser TERRORATTACK!!!?
Lurpack, du kan somna om. Det känns väldigt disorienterat av dig att säga att Lynn/Vanhanens estimat om subsahariers IQ har brister. De säger nämligen det alldeles själva i rapporten.
Det bevisar liksom att du inte brydde dig om att ens läsa inledningen av den.
Till skillnad från ignoranta fånar som du och Oantastlig läser jag nogsamt igenom vetenskapliga rapporter och andra studier, tolkar dem objektivt utan att låta min ståndpunkt påverkas av ideologi. För mig är det sakliga fakta som gäller och jag gör varken kreativa tolkningar eller förvrängningar av studier.
Länge ner på denna sida finns källhänvisningar till ytterligare studier:
Journal References:
1. Jelte M. Wicherts, Denny Borsboom and Conor V. Dolan. Why national IQs do not support evolutionary theories of intelligence.Personality and Individual Differences, 2010; 48 (2): 91 DOI: 10.1016/j.paid.2009.05.028 (länk)
2. Jelte M. Wicherts, Denny Borsboom, Conor V. Dolan. Evolution, brain size, and the national IQ of peoples around 3000 years B.C.Personality and Individual Differences, 2010; 48 (2): 104 DOI: 10.1016/j.paid.2009.08.020 (länk)
3. Jelte M. Wicherts, Conor V. Dolan and Han L.J. van der Maas. A systematic literature review of the average IQ of sub-Saharan Africans.Intelligence, 2010; 38 (1): 1 DOI: 10.1016/j.intell.2009.05.002 (länk)
4. Jelte M. Wicherts, Conor V. Dolan and Han L.J. van der Maas. The dangers of unsystematic selection methods and the representativeness of 46 samples of African test-takers.Intelligence, 2010; 38 (1): 30 DOI: 10.1016/j.intell.2009.11.003 (länk)
5. Jelte M. Wicherts, Conor V. Dolan, Jerry S. Carlson, and Han L.J. van der Maas. Raven's test performance of sub-Saharan Africans: Average performance, psychometric properties, and the Flynn Effect.Learning and Individual Differences, 2009; DOI: 10.1016/j.lindif.2009.12.001 (länk)
Läs dem så kanske du inser, om än motvilligt, att det faktiskt finns tunga vetenskapliga belägg för att Lynn/Vanhanens estimat om subsahariers IQ har mycket stora brister. Du vet väl vad "deeply flawed" betyder? Eller ska jag översätta åt dig?
Somna nu om så att det klarnar upp bland dina hjärnvindlingar efter nattens drogorgier med kombos av LSD och ecstasy. Du vet säkert hur svårt det kan vara att formulera rediga tankar när det är tjockt med drogdimmor uppe i hjärnkontoret.
Underbart lurpack!
Du letar upp bevisen åt mig, bara jag väntar länge nog.
Du har inga problem alls med att såga av grenen du sitter på?
Smart!
Varför?
Du har fyra rapporter här som ger Flynn mer värde än du gjorde och en fullständigt irrelevant, men det får man ta när du postar länkar genom din "stringenta" kvalitetskontroll.
Jag kommer inte läsa någon av dem, men jag hoppas att de är seriöst gjorda och välskrivna. Det ger argumentet än mer vikt, nämligen.
För en skeptisk empiriker som klarar av sina egna omvärldsanalyser är området fortfarande outforskat till stor del, och mest av allt pga pk.
Att sambandet verkar finnas däremot känns tydligt. Man ska bara komma överens om vilken metod man ska använda för att bevisa tesen. Fram tills bättre bevis presenteras, går jag på Flynns, okej?
Sen ska jag säga det en andra gång, och med lite tur fattar du då också.
(Jag kommer inte hålla andan dock)
Flynn/Vanhanen säger att metoderna har sina brister. Nu har du försökt bevisa två gånger att Flynn/Vanhanen rapporten har sina brister.
Är du trög på riktigt?
Senast redigerad av Pansarvecket 2017-02-27 kl. 00:40.
Underbart lurpack!
Du letar upp bevisen åt mig, bara jag väntar länge nog.
Du har inga problem alls med att såga av grenen du sitter på?
Smart!
Varför?
Du har fyra rapporter här som ger Flynn mer värde än du gjorde och en fullständigt irrelevant, men det får man ta när du postar länkar genom din "stringenta" kvalitetskontroll.
Jag kommer inte läsa någon av dem, men jag hoppas att de är seriöst gjorda och välskrivna. Det ger argumentet än mer vikt, nämligen.
För en skeptisk empiriker som klarar av sina egna omvärldsanalyser är området fortfarande outforskat till stor del, och mest av allt pga pk.
Att sambandet verkar finnas däremot känns tydligt. Man ska bara komma överens om vilken metod man ska använda för att bevisa tesen. Fram tills bättre bevis presenteras, går jag på Flynns, okej?
Sen ska jag säga det en andra gång, och med lite tur fattar du då också.
(Jag kommer inte hålla andan dock) Flynn/Vanhanen säger att metoderna har sina brister. Nu har du försökt bevisa två gånger att Flynn/Vanhanen rapporten har sina brister.
Är du trög på riktigt?
Du har precis avslöjat dig själv som en ignorant dumstrut. "Flynn/Vanhanen"? Det finns mig veterligen ingen forskarduo med dessa två namn som tillsammans författat den bedrövliga IQ-rapporten, t ex den lilla pinsamma detaljen IQ 59 i Equatorial Guinea. Tror du på allvar att invånarna där och i övriga subsahariska Afrika är lindrigt utvecklingsstörda (IQ 51-70) och har svårt att fungera i vardagen? Att det är därför de är så fattiga?
Eftersom du inte har läst någon av studierna som jag länkat till, då kan du inte uttala dig om den framförda kritiken mot såväl metodik och dataurval som slutsatser. Det enda du kan rapa upp är skitprat och inget annat än skitprat.
Jag går också på Flynn, nämligen hans tes om att IQ stiger för varje generation. Även i Afrika till följd av bättre levnadsförhållanden med mindre svält, större tillgång till skolor och bättre hälsa. Vad bra att du håller med om att det finns en Flynn-effekt. Då är vi överens på den punkten.
Flynn = Lynn? Det är frågan du ska ställa dig. Googla och du finner svaret. Namnen rimmar visserligen med varandra men det är två vitt skilda individer.
(Har du ännu inte hittat någon studie som kan verifiera ditt påstående att det dödliga våldet är överlägset störst i förhållanden mellan två kvinnor? Jag väntar...)
Nu gör du så där igen, lurpack!
Ska vi se om du fattar bättre om du inte tilltalar mig alls före maj?
Så länge räcker din avstängning från mig denna gång. Nästa gång är den fyra månader.
Nej, går vi tillbaka till inlägg #840 så höll du redan på att flytta över samtalsämnet till g-faktorn, eftersom det inte fanns några bevis för dina uttalanden om IQ. Det här med fördelningen av intelligens var något du drog in på senare, och du har fortfarande inte presenterat några bevis för det heller.
Ja, för iq är ett standardiserat mått på g (intelligens), detta är du med på?
Förstår du skillnaden i fördelning mellan iq (som vi känner till) och g (som vi inte känner till men vet att det är extremt osannolikt att den skulle vara normalfördelad)?
Du kommer inte få några "bevis" eftersom sådana inte finns inom ämnet vi talar om, du får däremot vetenskapligt stöd. Har du inte lärt dig någonting i vår diskussion om detta eller lever du kvar i villfarelsen att evidens och bevis är samma sak?
Citat:
Inte ett IQ-test.
Samtidigt i verkligheten "The AFQT qualifies not just as an IQ test, but [as] one of the better ones psychometrically".
A key point in their argument is their contention that scores on the Armed Forces Qualifications Test (AFQT) represent ‘‘achievement’’ scores and that the AFQT is qualitatively different from purported true ‘‘IQ’’ score data also available in the NLSY79. This contention is based on both conceptual argument and empirical analysis of NLSY79 data. This comment disputes their contention on both grounds. First, it argues that their conceptual distinction is contradicted in the educational testing literature and is based on erroneous assumptions about the nature of the purported true ‘‘IQ’’ test data in the NLSY79. Second, it presents evidence that their empirical findings flow from problems in true ‘‘IQ’’ score imputation and large gaps in calendar time between the purported true ‘‘IQ’’ tests and AFQT and personality test data in the NLSY79 data set.
Faktum är att korrelationen är över 0.8 vilket är ung. samma resultat du får om du skriver ett intelligenstest två gånger vilket indikerar att de mäter exakt samma sak.
Citat:
Absolut skulle han kunna skriva det i samma anda som Murray, men det innebär ju fortfarande inte att det testet mäter är IQ, utan det är en skattning av IQ från ett annat g-laddat test. Att selektera en sådan skattning när det inte råder någon brist på studier som faktiskt mäter IQ direkt enbart av anledningen att den gynnar män på ett unikt sätt är givetvis förkastligt.
IQ får du när du normaliserar resultatet, i övrigt, se ovan.
Citat:
Ja, i den grad det finns en "replikeringskris" så är den på intet sätt exklusiv för psykologin. Jag försökte tidigare hålla en diskussion om vad detta egentligen betyder och problemen kring storskaliga försök att replikera massiva forskningssamlingar i enskilda analyser, men det blev inte så värst nyanserat. Du kan läsa vad jag skrev här: (FB) Kris i reproducerbarheten - forskare ljuger.
Ja, vad det i stort betyder är att mycket av den tidigare forskningen antingen var felaktig eller långt ifrån så robusta som vi tidigare hade trott. Nu blir fokus på större och bättre studier vilket förhoppningsvis resultera i att vi kan börja rensa ut många av dessa felaktigheter ur litteraturen. Hotet från stereotypen är troligen en av de saker som kommer degraderas till en anekdotisk plats.
Undra hur mycket pengar vi lagt på helt meningslösa åtgärder i stället för att försöka forska fram de verkliga orsakerna till de observerade skillnaderna.
Citat:
Ja, fast det var ju fortfarande bara typ tre personer som menade att det fanns någon typ av "bevis" för dessa påståenden, de anonyma enkätsvaren säger oss ju faktiskt ingenting om vad som är vetenskapligt belagt och inte, utan bara att ett hundratal människor bär på samma fantasi som dig.
Du menar att 150 forskare och experter gör bedömningen att gener förklarar en del av skillnaden utan att ta det vetenskapliga stödet i beaktande... Fattar du inte att du framstår som en fullständig idiot. Du kan inte ens ge en enda anledning till varför vi inte skall tro att skillnaden är genetisk.
Du kan få något att fundera på, vi vet att intelligens är lika ärftligt hos både svarta och vita (runt 80% i vuxen ålder). Det betyder att "miljön" står för övriga 20%. Detta betyder att svartas miljö i USA måste vara i 99 percentilen av vitas för att skillnaden skall kunna förklaras. Verkar det rimligt?
Citat:
Men allvarligt, att ett hundratal personer skickat in ett anonymt enkätsvar väger ju inte speciellt tungt mot de etablerade personer och myndigheter som förkastade Murrays föreställningar om genetik.
Så 150 forskare och experter inom intelligensforskning som anonymt får säga deras bedömning av forskningsläget väger alltså mindre än några enstaka institutioner officiella hållning i ett politisk kontroversiellt ämne där du blir kallad rasist om du har en avvikande uppfattning oavsett om den är korrekt eller inte? Ja du...
Citat:
Nej, det ger de inte. Om vi känner till att x leder till en förändring i y så har vi kausalitet, vi vet då att x påverkar y. Det här är själva definitionen av kausalitet.
Ja, jag skrev som bekant "jag vet att du desperat vill försöka få det till att detta skulle vara ett kausalt uttalande d.v.s. att x orsakar y".
Om SAT-Math är starkt korrelerat med framgång inom STEM för båda könen och fler män skriver riktigt bra resultat på SAT-Math, förväntar vi oss då att fler män kommer klara sig riktigt bra inom STEM?
Citat:
En korrelation kan däremot se ut på många olika sätt, det kan lika gärna vara så att y leder till en förändring i x, eller att vi har en underliggande variabel z som påverkar såväl x som y. Läs wikipediasidan, en korrelation säger ingenting om orsakssamband.
Jag vet såklart redan allt detta, min poäng är som bekant att hur relationen än ser ut så spelar det ingen roll, så länge korrelationen är korrekt kommer gruppskillnader i de korrelerade variablerna göra att vi kommer observera skillnader i utfallen, allt annat lika. (Jag behöver knappast nämna att du skriver SAT-Math/GRE innan du läser STEM så den relevanta korrelationen går från detta till framgång i STEM).
Dina bortförklaringar har kommit till vägs ände, nu vill vi veta svaret på frågan ovan.
Citat:
Att alla barn med en IQ över 130 inte går ut med bara MVG:n tycker jag borde klassas som ett givet faktum ja, men annars har du väl en källa här.
Möjligen eftersom de i regel får hoppa över klasser alt. blir understimulerade.
Citat:
Det råder ingen brist på studier som konstaterar att betyg har en betydande påverkan heller, så frågan kvarstår varför vi ska selektera just dina mått?
Primärt för att många forskare lyfter fram detta som en delförklaring till skillnaden vi ser. Ex. "Among the top 2% AFQT scores, there were almost twice as many males as females. These differences could provide a partial basis for sex differences in intellectual eminence."
Jag skulle bli väldigt förvånad om inte alla som tillhörde denna skara hade riktigt jävla bra betyg oxå.
...Militärens test mäter som vi tidigare konstaterat kristalliserad intelligens (gC), alltså förmågan att förvärva färdigheter och kunskaper.
The g measured by the AFQT is skewed toward crystallized g (the tools and skills that intelligent people tend to ac quire), but the same is true of the Wechsler tests (Jensen, 1987, p. 96).
I övrigt, läs länken ovan.
Citat:
Ska vi komma överens om Flynns och Dickens slutsatser?
Gällande AFTQ? Absolut "The AFQT is not individually administered but is one of the most highly g-loaded tests in use (g refers to the general intelligence facto r). It correlates with the classic IQ tests more highly than they do with one another (Herrnstein and Murray, 1994, pp. 580- 585)."
Citat:
Det är inte ad hominem att ifrågasätta och kritisera sina meningsmotståndares källor.
Du ifrågasatte dem inte, du gjorde ett ad hominem. Vad var ditt motargument?
Citat:
Nej, jag sa att Steven Sailers blog ansågs vara mest "accurate" (noggrann, exakt). Dessutom var det bara ca 150 forskare som deltog i expertundersökningen från 2013. Urvalet är för litet för att man ska kunna dra korrekta slutsatser av deras svar.
Det är alltså "bara" 159 forskare och experter som tycker det... Det går utmärkt att utifrån uppgifter som svarsfrekvens och antal deltagare dra slutsatser om hur många som tyckte vad.
Citat:
Mankind Quarterly tar emot ekonomiska medel från den rasistiska stiftelsen Pioneer Fund. Tidskriftens grundare var anhängare av rasbiologi och eugenik (rashygien). Samma sak med bidragare. En av grundarna hette Robert Gayre, en pseudohistoriker och vetenskapsrasist.
Det här är inga motargument, att påstå någon är rasist är helt ointressant. Samma källor påstår att Jensen är rasist (och även han tog emot pengar från Pioneer Found) och han vet vi inte är rasist. Jämför: Folk påstår att du är pedofil därför skall vi aldrig ta något du säger på allvar.
Vad sägs om att väga argumenten någon framför utan att blanda in ras, sexuell läggning, ideologi etc?
Citat:
Du kanske skulle prova på att sluta hänvisa till vetenskapsrasister och andra som drivs av en rasistisk ideologi och istället använda politiskt oberoende forskare som källor. T ex Nisbett, Flynn och många andra.
Nu hänvisar jag ibland till Flynn men Nisbett har fått ganska omfattande kritik för sin ideologiska tolkning av forskningen så hänvisar sällan till honom. "Sadly, it is not the case that Nisbett simply sees the evidence differently than we do, or even favors his interpretation over ours when the evidence is mixed or ambiguous. Rather, he did his readers and the field a disservice by misrepresenting much of the available information… We found Nisbett’s errors of omission and of commission so major, so many, and so misleading, that they forced us to write a particularly long and negative review"
Citat:
Får du så svårt med läsförståelsen var gång du ställs inför fakta som strider emot din sexistiska och rasistiska ideologi? Ännu en gång hänvisar jag till mitt svar och Disciplinas korrekta svar. Att du har en annan uppfattning bryr jag mindre om för det allmänna forskningsläget ser ut som den gör.
Det allmänna forskningsläget, d.v.s. metastudierna visar ju att effekten försvinner när man tar hänsyn till publikations bias.
Citat:
Du gav mig aldrig några länkar som jag kunde klicka på.
Läs vad forskningen säger istället för att fantisera. Men nu kläckte du dig ur något om adoptivbarn till rika medelklassfamiljer. Det är tämligen bevisat att adoptivbarn oavsett ursprung som växer upp hos vita och mer välutbildade medelklassfamiljer får fler IQ-poäng än de som stannar kvar hos sina fattigare biologiska föräldrar. Tack för att du stödjer min ståndpunkt.
"The test performance of the Black/Black adoptees [in the study] was not different from that of ordinary Black children reared by their own families in the same area of the country. My colleagues and I reported the data accurately and as fully as possible, and then tried to make the results palatable to environmentally committed colleagues. In retrospect, this was a mistake.
"Finally, a study of black children adopted by white versus black families in America showed that the black children raised by whites had higher IQ scores than those raised by blacks—suggesting an environmental cause. When the studies are taken together, the many caveats involved with the role of genetics and environment make it hard to draw firm conclusions. But the balance of data suggests no racial difference in intelligence."
Vad du tjatar istället för att bemöta mitt svar som innehöll åtskilliga länkar till vetenskapliga studier. Gå tillbaka till svar 1 och svar 2, läs det som finns under spoilern i svar 1. Klicka även på länkarna och läs artiklarna där. Om du inte gillar forskarnas resultat och slutsatser är det i så fall ditt problem att du är faktaresistent.
Hur var det nu, skulle vi lita mer på metastudier och reviews eller var det bara när du tycker de stöder din ståndpunkt?
Citat:
Det förstnämnda citatets upphovsmän är författarna till The Bell Curve, dvs Murray och Herrnstein. Öppna boken nu och bläddra fram till sidan 604. Där ser du att citatet inte kommer från Flynn.
Precis, det är därför jag säger att Flynns källa säger detta. Flynn citerar ju som bekant The Bell Curve.
Citat:
Kan vi släppa detta nu?
Ja, du missförstod bara vad jag skrev så inget mer att orda om.
Citat:
Nu använde du dig ytterligare ett ad hominem-argument mot mig. Var gång jag kritiserar och ifrågasätter dina källor (särskilt sådana vars forskning finansieras av rasistiska stiftelsen The Pioneer Fund) kallar du mig pedofil och påstår att jag gillar att våldta småpojkar. Det är snarare du som inte kan bemöta mina motargument utan att utsätta mig för grova personangrepp.
Otroligt, nu gör du det igen. Prova att skriva ett enda inlägg där du bemöter argumenten utan att använda dig av ad hominem ex. skriva att någon är rasist bara för att du inte gillar dem. Sluta våldta små pojkar och bemöt argumenten.
Citat:
Jag har ingen större lust att upprepa mig så jag bemöter ditt inlägg angående studien om begåvade barn både här och här.
Nu när jag gav stöd för din egen ståndpunkt så försöker du "bemöta" mig. Bra jobbat, vad sägs om att du provar att läsa det som skrivs i stället?
Citat:
Det finns som sagt inget vetenskapligt stöd för påståendet att "ras"skillnaden i IQ har sitt ursprung i generna.
Förutom en genomgång av all forskning de senaste 30 åren? Länk.
Så 11 stycken av 131 ansåg att någon av de 25(?) punkterna inte var mainstream? Då så ; )
Citat:
Hur opinionen ser ut 22 år senare kan man nog gissa sig till, säkerligen är det ännu fler forskare som inte stödjer en eller flera punkter i dokumentet. Intelligensforskningen har ju under de gångna tjugo åren gått framåt och kommit fram till nya rön inom både neurobiologi och genetik.
Ja, nu är ju stödet ännu starkare. Nu kan vi med 100% säkerhet skilja mellan olika raser (vi behöver inte längre gå på självrapportering) och de positiva trender för svartas intelligens som observerades under mitten av 80-talet är som bortblåsta. Skillnaden bland vuxna är idag ung. lika stora som de var för 100 år sedan.
Citat:
Kritik mot The Bell Curve som förresten aldrig genomgick en expertgranskning
Ja, det är ju som bekant en bok. Kul dock att de visade sig ha rätt i princip alla deras prediktioner. Detta är ju en av fördelarna när man går på empiri i stället för ideologi (därför jag kunde säga att ändring av minuspoäng för felsvar på SAT inte skulle ha någon effekt medans du påstod att i princip hela könsskillnaden skulle försvinna, jag hade rätt, du fel).
Ja, för iq är ett standardiserat mått på g (intelligens), detta är du med på?
Förstår du skillnaden i fördelning mellan iq (som vi känner till) och g (som vi inte känner till men vet att det är extremt osannolikt att den skulle vara normalfördelad)?
IQ är ett standardiserat mått framtaget för att skatta intelligens. IQ är per definition normalfördelat, med medelvärde 100 och standardavvikelse 15 (för de flesta tester).
G-faktorn, generell intelligens, är en konstruktion vi använder för att kvantifiera vad som är utmärkande för resultaten från alla intelligenstester. G-faktorn är inte direkt mätbar, och därför är det inte heller meningsfullt att tala om att den skulle följa någon specifik fördelning.
Du kommer inte få några "bevis" eftersom sådana inte finns inom ämnet vi talar om, du får däremot vetenskapligt stöd. Har du inte lärt dig någonting i vår diskussion om detta eller lever du kvar i villfarelsen att evidens och bevis är samma sak?
Okej, det finns inget "vetenskapligt stöd" för ditt jävla trams, bättre så?
Citat:
Samtidigt i verkligheten "The AFQT qualifies not just as an IQ test, but [as] one of the better ones psychometrically".
Ja, så säger Charles Murray, i en bok som är vetenskapligt förkastlig. Frågar du Flynn är det däremot inte något IQ-test.
A key point in their argument is their contention that scores on the Armed Forces Qualifications Test (AFQT) represent ‘‘achievement’’ scores and that the AFQT is qualitatively different from purported true ‘‘IQ’’ score data also available in the NLSY79. This contention is based on both conceptual argument and empirical analysis of NLSY79 data. This comment disputes their contention on both grounds. First, it argues that their conceptual distinction is contradicted in the educational testing literature and is based on erroneous assumptions about the nature of the purported true ‘‘IQ’’ test data in the NLSY79. Second, it presents evidence that their empirical findings flow from problems in true ‘‘IQ’’ score imputation and large gaps in calendar time between the purported true ‘‘IQ’’ tests and AFQT and personality test data in the NLSY79 data set.
En kommentar som svarar på en rapport som aldrig varit på tal i den här diskussionen? Jaha?
Citat:
Faktum är att korrelationen är över 0.8 vilket är ung. samma resultat du får om du skriver ett intelligenstest två gånger vilket indikerar att de mäter exakt samma sak.
Ja, vad det i stort betyder är att mycket av den tidigare forskningen antingen var felaktig eller långt ifrån så robusta som vi tidigare hade trott. Nu blir fokus på större och bättre studier vilket förhoppningsvis resultera i att vi kan börja rensa ut många av dessa felaktigheter ur litteraturen. Hotet från stereotypen är troligen en av de saker som kommer degraderas till en anekdotisk plats.
Undra hur mycket pengar vi lagt på helt meningslösa åtgärder i stället för att försöka forska fram de verkliga orsakerna till de observerade skillnaderna.
Ja, en tomte på ett nätforum kan ju spekulera. Tur är att vetenskapen inte bryr sig så mycket om spekulationer från dessa tomtar.
Citat:
Du menar att 150 forskare och experter gör bedömningen att gener förklarar en del av skillnaden utan att ta det vetenskapliga stödet i beaktande... Fattar du inte att du framstår som en fullständig idiot. Du kan inte ens ge en enda anledning till varför vi inte skall tro att skillnaden är genetisk.
Ja, något vetenskapligt stöd finns som bekant inte. Som sagt, jag har förklarat att jag ger blanka fan i vad ni rasister tror. Jag kan inte ge dig en anledning att du inte ska tro på ditt rasisttrams mer än jag kan ge en anledning till att du inte ska tro på Gud. Däremot konstaterar jag att några vetenskapliga bevis för dina trosföreställningar inte finns.
Citat:
Du kan få något att fundera på, vi vet att intelligens är lika ärftligt hos både svarta och vita (runt 80% i vuxen ålder). Det betyder att "miljön" står för övriga 20%. Detta betyder att svartas miljö i USA måste vara i 99 percentilen av vitas för att skillnaden skall kunna förklaras. Verkar det rimligt?
Va? Nej det gör det inte. Vad är det för jävla hobbymatematik du har kokat ihop nu?
Därtill verkar det långt ifrån otroligt, vi har ju faktiskt bevis för att svarta amerikaner har betydligt sämre sociala förhållanden, utsätts för etnisk diskriminering etc. till skillnad från med genetiktramset.
Citat:
Så 150 forskare och experter inom intelligensforskning som anonymt får säga deras bedömning av forskningsläget väger alltså mindre än några enstaka institutioner officiella hållning i ett politisk kontroversiellt ämne där du blir kallad rasist om du har en avvikande uppfattning oavsett om den är korrekt eller inte? Ja du...
Ja, jag skrev som bekant "jag vet att du desperat vill försöka få det till att detta skulle vara ett kausalt uttalande d.v.s. att x orsakar y".
Om SAT-Math är starkt korrelerat med framgång inom STEM för båda könen och fler män skriver riktigt bra resultat på SAT-Math, förväntar vi oss då att fler män kommer klara sig riktigt bra inom STEM?
Jag vet såklart redan allt detta, min poäng är som bekant att hur relationen än ser ut så spelar det ingen roll, så länge korrelationen är korrekt kommer gruppskillnader i de korrelerade variablerna göra att vi kommer observera skillnader i utfallen, allt annat lika. (Jag behöver knappast nämna att du skriver SAT-Math/GRE innan du läser STEM så den relevanta korrelationen går från detta till framgång i STEM).
Dina bortförklaringar har kommit till vägs ände, nu vill vi veta svaret på frågan ovan.
Men vad fan? Nej, korrelationer "går" inte från en variabel till en annan ditt jävla spån! Din spelade sakkunnighet är så jävla löjlig när du bokstavligt talat inte ens klarar av att förstå skillnaden mellan korrelation och kausalitet trots att du får den förklarad för dig.
Alltså, för att svara på frågan:
Det går inte att säga. Det finns betydligt fler variabler som spelar in (vi vet bland annat att betyg likaså förutsäger akademisk framgång). Vi kan inte veta om SAT-resultaten ger upphov till den skeva könsfördelningen enbart utifrån det faktum att det finns en korrelation.
Citat:
Möjligen eftersom de i regel får hoppa över klasser alt. blir understimulerade.
Vilka orsaker du nu spekulerar i skulle finnas är fullständigt irrelevant, poängen är att alla barn med hög IQ inte får höga betyg. Alltså var din invändning irrelevant.
Citat:
Primärt för att många forskare lyfter fram detta som en delförklaring till skillnaden vi ser. Ex. "Among the top 2% AFQT scores, there were almost twice as many males as females. These differences could provide a partial basis for sex differences in intellectual eminence."
Jag skulle bli väldigt förvånad om inte alla som tillhörde denna skara hade riktigt jävla bra betyg oxå.
Att det finns några enskilda studier på ämnet är inte ett riktigt argument för att ignorera alla andra faktorer som också spelar in. Notera här också ordet kan, vi talar alltså om lösa spekulationer, inte ett bevisat orsakssamband.
Jadu, då är det väl upp till dig att gräva fram någon källa som säger att barn med bra AFQT-resultat alltid har bra betyg, men det säger ju emot din tidigare teori om att AFQT och IQ skulle vara samma sak.
Men vad fan? Nej, korrelationer "går" inte från en variabel till en annan ditt jävla spån! Din spelade sakkunnighet är så jävla löjlig när du bokstavligt talat inte ens klarar av att förstå skillnaden mellan korrelation och kausalitet trots att du får den förklarad för dig.
Är det korrekt uppfattat att du säger att riktning inte är en del av relationen mellan två korrelerande variabler?