Citat:
Betalar du som man för "din" kvinna uven? eller tjänade hon inte mer än dig?
Sist jag kollade så lönearbetade över 80% av vuxna kvinnor i Sverige idag och av de som är arbetslösa så har du en majoritet män. SÅ? betalar män för kvinnor uven?
"Arbetslösheten är fortsatt högre bland män (8,6 procent), jämfört med kvinnor (7,2 procent). Skillnaden är större bland unga (18-24 år), med en arbetslöshetsnivå på 15,2 procent bland män och 10 procent bland kvinnor."
https://www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Pressrum/Pressmeddelanden/Pressmeddelandeartiklar/Riket/2016-03-10-Arbetslosheten-hogre-bland-man.html
Sist jag kollade så lönearbetade över 80% av vuxna kvinnor i Sverige idag och av de som är arbetslösa så har du en majoritet män. SÅ? betalar män för kvinnor uven?
"Arbetslösheten är fortsatt högre bland män (8,6 procent), jämfört med kvinnor (7,2 procent). Skillnaden är större bland unga (18-24 år), med en arbetslöshetsnivå på 15,2 procent bland män och 10 procent bland kvinnor."
https://www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Pressrum/Pressmeddelanden/Pressmeddelandeartiklar/Riket/2016-03-10-Arbetslosheten-hogre-bland-man.html
Män som grupp betalar mer skatt än kvinnor som grupp - och huvuddelen av de offentliga utgifterna är sådant som i första hand gynnar kvinnors intressen och ideologiska ståndpunkter. Därför är det alls inte fel att påstå att män betalar för kvinnor. En snabb förenkling ger vid handen att förr förvärvsarbetade män i högre grad än kvinnor, medan de senare hade fler uppgifter i hemmet; hushåll, barn, äldre föräldrar. Numera betalat män skatt så att kvinnor kan förvärvsarbeta med likartade uppgifter utanför hemmet; ta hand om barn, laga mat, städa, sköta åldringar. På vilka sätt detta är bra respektive dåligt kan man diskutera, men i sak är detta en utveckling vi sett över ett antal decennier nu.
Citat:
och jag säger nej, den traditionella kärnfamiljen har förmodligen varit det absolut farligaste systemet för kvinnor. Finns nog ingen familjeform som utsatt kivnnor för mer våld, beroende och maktlöshet genom tiderna än det.
Det var en intressant bedömning som jag alls inte delar. Man får förstås ta sig en funderare varför så många kvinnor då önskar sig denna familjelösning från så tidig ålder, och varför så många kvinnor som inte lyckas uppfylla den ser det som en så stor förlust.