2017-02-28, 21:44
Medlem
Tjo!

Har börjat styrketräna nyligen men vill varva med lite konditionsträning. Men så fort jag kommer upp i 1-1,5 km så gör det fruktansvärt ont i vaderna. Cirka 5 cm ovanför hälen. Trodde att jag var otränad och fortsatte att löpa varannan dag för att komma igång, men smärtan går inte bort. Gått 4 veckor nu och jag har gett upp, kör endast cykling

Har aldrig haft problemet tidigare. Någon som vet vad det kan vara? Är det knäna? Eller svaga vader?

Min lista:
- Svaga vader(?)
- Svaga knän(?)
- Fel skor <- tror inte det är detta
- Springer på fel sätt <- tror inte det är detta heller, löpte regelbundet för något år sedan utan problem
- Inflammation(?)

P.S.
Om man googlar så får man fram en massa sjukdomar och muskelinflammation, men så illa kan det inte vara, eller?

Tacksam för svar!
Citera
2017-02-28, 22:13
Medlem
Det kanske är hälsenan som krånglar?
Citera
2017-02-28, 22:16
Medlem
Oljeapans avatar
Jag brukar köra med stödstrumpor, funkar för mig. Hade problem med högra vaden men det försvann.
Citera
2017-02-28, 22:20
Medlem
Kan vara inflammation i slemsäckarna runt hälsenan, kan komma vid ökad ansträngning/träningsmängd, ny träningsform.
Anti inflammatorisk gel, vila, lägg i en liten hälkil i skorna, både träningssko och vardagssko för att avlasta hälsenan, finns i sportaffärerna.
Citera
2017-02-28, 22:28
Medlem
Några teorier:
1. Något med hållningen, t.ex. du har för mycket eller för lite svank.
2. Dåligt "löpsteg". Springer för mycket med fötterna, och/eller underbenen, för lite med höfterna.
3. Stretchar för lite. Masserar för lite.
4. Dricker för dåligt. För lite salt i maten eller någon annan näringsbrist.
5. För svag i nedre delen av buken.

Om inte stretch och massage inte är tillräckligt testat, prova det.
Träningsvärk är ju en slags inflammation. Det kan vara så att du direkt fick en träningsvärk, som inte gett med sig, och att du behöver gå lugnare fram innan du kör tätare och längre löpsträckor. Minst två dagar emellan, efter all träningsvärk/värk gått över. t.ex. mån, tors, sön, ons, lör, osv.
Citera
2017-02-28, 23:21
Medlem
Efter att ha googlat en stund har jag kommit fram till att jag har för hög belastning på vaderna när jag styrketränar. Jag kör nämligen knäböj nästan varannan dag och ökat ganska snabbt i vikter där. Så jag är nästan säker på att det är för att jag har lagt på för mycket vikt på för kort tid. Plus att jag aldrig tränat vaderna. Ska börja träna vader också.

Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Det kanske är hälsenan som krånglar?
Japp det verkar som det.

Citat:
Ursprungligen postat av Oljeapan
Jag brukar köra med stödstrumpor, funkar för mig. Hade problem med högra vaden men det försvann.
Ok ska testa. Tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av Thisguy69
Kan vara inflammation i slemsäckarna runt hälsenan, kan komma vid ökad ansträngning/träningsmängd, ny träningsform.
Anti inflammatorisk gel, vila, lägg i en liten hälkil i skorna, både träningssko och vardagssko för att avlasta hälsenan, finns i sportaffärerna.
Ja efter lite googlande så tror jag att det du säger stämmer. Har nyligen börjat köra knäböj och ökat ansträngning på knän och ben. Ok ska kika in på butikerna och kolla

Citat:
Ursprungligen postat av funderande
Några teorier:
1. Något med hållningen, t.ex. du har för mycket eller för lite svank.
2. Dåligt "löpsteg". Springer för mycket med fötterna, och/eller underbenen, för lite med höfterna.
3. Stretchar för lite. Masserar för lite.
4. Dricker för dåligt. För lite salt i maten eller någon annan näringsbrist.
5. För svag i nedre delen av buken.

Om inte stretch och massage inte är tillräckligt testat, prova det.
Träningsvärk är ju en slags inflammation. Det kan vara så att du direkt fick en träningsvärk, som inte gett med sig, och att du behöver gå lugnare fram innan du kör tätare och längre löpsträckor. Minst två dagar emellan, efter all träningsvärk/värk gått över. t.ex. mån, tors, sön, ons, lör, osv.
Ok ska testa med lugnare tempo och vila lite mer. Kör nämligen knäböj varannan dag så det kanske inte hinner återhämta sig.

Tack för alla svar!
Citera
2017-02-28, 23:34
Medlem
Fel nummer 1 när det gäller nybörjare, du tränar för hårt och för ofta. Nyårslöfte?
Dra ner på träningen till max två gånger i veckan tills vaden känns bra igen. Undvik allt som gör ont. Det som har hänt dig är att du överbelastat muskel- och/eller senfästet. Det tar ofta längre tid för fästena att växa till sig än vad det tar för muskeln att öka i kapacitet. Speciellt i början då den främsta kapacitetsökningen beror på att du lär dig använda dina muskler effektivare.
Citera
2017-03-01, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Fel nummer 1 när det gäller nybörjare, du tränar för hårt och för ofta. Nyårslöfte?
Dra ner på träningen till max två gånger i veckan tills vaden känns bra igen. Undvik allt som gör ont. Det som har hänt dig är att du överbelastat muskel- och/eller senfästet. Det tar ofta längre tid för fästena att växa till sig än vad det tar för muskeln att öka i kapacitet. Speciellt i början då den främsta kapacitetsökningen beror på att du lär dig använda dina muskler effektivare.

Oj det känns som att du träffar precis rätt. Det stämmer, jag har tränat ben och knän ganska hårt som nybörjare. Men hjälper det om jag småjoggar lite varje dag? Och så fort det gör ont så går jag sista biten istället för att springa. Eller rekommenderar du att helt vila och springa endast två gånger i veckan?

Eller jag kanske borde dra ner på styrketräningen till att bara köra knäböj 2 gånger i veckan? Nu kör jag ca 3-4 gånger i veckan.
Citera
2017-03-01, 09:21
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.P.
Oj det känns som att du träffar precis rätt. Det stämmer, jag har tränat ben och knän ganska hårt som nybörjare. Men hjälper det om jag småjoggar lite varje dag? Och så fort det gör ont så går jag sista biten istället för att springa. Eller rekommenderar du att helt vila och springa endast två gånger i veckan?

Eller jag kanske borde dra ner på styrketräningen till att bara köra knäböj 2 gånger i veckan? Nu kör jag ca 3-4 gånger i veckan.
´Du bör nog börja med att vila helt från all form av ansträngning av vadmuskeln i vart fall en vecka och se om det blir bättre. Börja sedan med raska promenader och öka successivt tempot. Har du levt otränad en längre tid undrar jag varför du har så jävla bråttom nu helt plötsligt?
Citera
2017-03-01, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
´Du bör nog börja med att vila helt från all form av ansträngning av vadmuskeln i vart fall en vecka och se om det blir bättre. Börja sedan med raska promenader och öka successivt tempot. Har du levt otränad en längre tid undrar jag varför du har så jävla bråttom nu helt plötsligt?

Jag känner inte att jag har direkt bråttom, men tidigare har jag ju kunnat träna utan problem. Jag tänker att jag bara har kört för hårt med vikterna. Så jag tänker göra såhär: jag kommer ta två steg bakåt och minska vikterna. Köra väldigt lätta pass med knäböj. Småjogga så mycket det går utan att det gör ont. Om det inte blir bättre så ger jag mig och gör som du säger, vila 1-2 veckor med endast promenader.
Citera
2017-03-01, 13:51
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Finns det några träningsalternativ som liknar löpning men inte är ansträngande för vaderna?
Citera
2017-03-01, 13:57
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Finns det några träningsalternativ som liknar löpning men inte är ansträngande för vaderna?
Simning är ett alternativ. Cykling fungerar någorlunda. Roddmaskin även så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in