2017-03-01, 14:27
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Finns det några träningsalternativ som liknar löpning men inte är ansträngande för vaderna?

Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Simning är ett alternativ. Cykling fungerar någorlunda. Roddmaskin även så.

Om träningen ska likna löpning så är väl promenader det som ligger närmast till hands. Otränade som vill sätta i gång och springa brukar rekommenderas att börja med raska promenader med kortare inslag av lätt jogg, varefter andelen löpning ökas efterhand till dess man kan springa hela sträckan. Som med all träning så handlar det om progression.

Om hälsenan är problemet bör den vara rejält öm vid beröring, inte bara vid belastning.

Ett tips för att stärka vader och hälsenor är att göra tåhävningar, både som uppvärmning före passet och lite då och då. Gärna excentriska sådana, då man går upp på båda benen och ned på det ena. Ingen extra belastning utöver kroppsvikten behövs. Gör många reps, 50-100 per ben, så att vaderna värms upp ordentligt. Och glöm inte att stretcha efteråt, helst varianten där man böjer upp foten mot t.ex. en stolpe eller en vägg. Stretcha både med rakt och böjt ben för bästa effekt. Det här har funkat bra för mig.
Citera
2017-03-01, 16:28
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Om träningen ska likna löpning så är väl promenader det som ligger närmast till hands. Otränade som vill sätta i gång och springa brukar rekommenderas att börja med raska promenader med kortare inslag av lätt jogg, varefter andelen löpning ökas efterhand till dess man kan springa hela sträckan. Som med all träning så handlar det om progression.

Om hälsenan är problemet bör den vara rejält öm vid beröring, inte bara vid belastning.

Ett tips för att stärka vader och hälsenor är att göra tåhävningar, både som uppvärmning före passet och lite då och då. Gärna excentriska sådana, då man går upp på båda benen och ned på det ena. Ingen extra belastning utöver kroppsvikten behövs. Gör många reps, 50-100 per ben, så att vaderna värms upp ordentligt. Och glöm inte att stretcha efteråt, helst varianten där man böjer upp foten mot t.ex. en stolpe eller en vägg. Stretcha både med rakt och böjt ben för bästa effekt. Det här har funkat bra för mig.
Det beror ju på vad man menar med "liknar löpning". Konditionsträning som inte belastar vadmuskulaturen var det jag syftade på. Promenader är inte särskilt bra konditionsträning och belastar även vadmuskulaturen.
Citera
2017-03-01, 18:15
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det beror ju på vad man menar med "liknar löpning". Konditionsträning som inte belastar vadmuskulaturen var det jag syftade på. Promenader är inte särskilt bra konditionsträning och belastar även vadmuskulaturen.

Är man otränad ska man börja försiktigt, och då ger även raska promenader en förbättrad kondition. Det är stor skillnad på löpning och gång i fråga om belastning, till exempel är stötchocken ungefär sex gånger så stor vid löpning. De flesta som får ont när de springer brukar kunna promenera, och då är det ett bättre alternativ än att inte göra något alls. Särskilt överviktiga bör ta det väldigt lugnt när de börja springa.

Cykling är så klart jättebra för konditionen, men särskilt löplikt är det ju inte. Simning funkade inte för mig, jag kan bara bröstsim och fick ont i både hälsenor och knän när jag försökte träna simning som alternativträning. Crosstrainer, kanske, eller trappmaskin? Då får man iaf en tramprörelse som med lite god vilja påminner om backlöpning.
Citera
2017-03-02, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick

Körde precis 3x20 tåhävningar och det känns EXAKT på samma ställe där det gör ont när jag löper. Vad betyder det!?

Edit: Det gör inte ont eller så men jag känner att muskeln jobbar/aktiveras, som när man tränar vilken annan muskel i kroppen som helst.

Vad menar du med "Om hälsenan är problemet bör den vara rejält öm vid beröring, inte bara vid belastning.". Det är inte ömt när jag rör vid den nu, men efter ett löppass så är det lite svullet/spänt.
Citera
2017-03-02, 18:46
Medlem
Case closed.

Det kändes riktigt bra efter att ha kört tåhävningar så jag testade att gå ut o springa. Och vips, så kunde jag springa 4 km + en liten backe!! Kändes det i vaderna/hälsenan? Ja, men bara som ett hårt tryck - men jag hade inga problem med att fortsätta springa.

Slutsats: Mina vader var så otränade/rostiga att hälsenan(?) spändes åt för lilla minsta.
Lösning: Värm upp överdrivet mycket. Stretcha. Kör tåhäv/vadövningar.

Tack för alla svaren! Och speciellt tack till ingetbranick som tipsade om att köra vadövning!

Edit: Det här kan vara ett vanligt problem bland överviktiga (som istället har sin tyngd som sätter stor press på vaderna och hälsenan), kan rekommendera att värma upp + köra vadövningar. Kör gärna 50-100 stycken, med 20 reps för varje set
Citera
2017-03-07, 21:56
Medlem
Läser att du löst det men vill ändå passa på att tipsa om att införskaffa ett par riktigt bra löparskor om du inte redan gjort det. Det är väldigt viktigt att ha bra skor när man springer, speciellt om man springer på hårt underlag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in