2017-02-28, 21:34
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Givetvis är det inte påhittat.

Och du har fortfarande inte förstått lagtexten. Finns det någon lag som säger att jag inte får köra i tex. 60 km/h på 70-väg? Och jag har påpekat att man kan bli bötfälld om man kör för långsamt och medvetet hindrar övrig trafik. Men var nånstans står det i lagen att jag inte får välja en för mig lämplig hastighet?
Ingenstans. Däremot står det väldigt tydligt att om den hastighet du tycker är lämplig inte är lämplig för de som delar vägen med dig, så får du inte färdas i den hastighet du tycker är lämplig. Då har du att välja mellan att köra snabbare eller att ta en annan väg.
Citera
2017-02-28, 21:45
Medlem
Slicemenice0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det är inte trafiksäkert att köra om när det är dålig sikt och rentav otillåtet om det är heldragen linje.
Sa jag det?
Citera
2017-02-28, 22:00
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ingenstans. Däremot står det väldigt tydligt att om den hastighet du tycker är lämplig inte är lämplig för de som delar vägen med dig, så får du inte färdas i den hastighet du tycker är lämplig. Då har du att välja mellan att köra snabbare eller att ta en annan väg.

Så du har ialla fall förstått att det är ok enligt lag att välja en lägre hastighet än den som står på skylten? Wow, framsteg

Det är upp till dom som tycker att jag kör för långsamt att köra om vid lämpligt tillfälle.

Det är inte dom jag delar vägen med som avgör om jag håller lämplig hastighet eller inte.
Citera
2017-02-28, 23:08
Medlem
Citat:
Fast jag tolkar ju tydligen lagtexter precis likadant som polisen gör. Folk får ju böter för att de kör för långsamt lite då och då.

Det finns inget som heter "kör för långsamt", och man får inte böter för det. Däremot kan man få böter om man kör OMOTIVERAT långsamt - t.ex. via en raggarcruising.

Huruvida "osäkerhet" är ett motiv till att köra långsamt är det egentligen inte polisens sak att avgöra, utan domstolens. Men många nötter vet ju inte sina rättigheter och erkänner på plats. Bara för att man jobbar som batong-berra betyder dessutom inte det att man har klart för sig i alla lägen - men de vill gärna tro det, och ge det intrycket.

Är man osäker på bilkörning är det tveksamt om man bör köra bil överhuvudtaget.

Citat:
Det kommer någon artikel varje år i diverse lokaltidningar om folk som blir förvånade över att de fått böter när de kört för långsamt.

http://nwt.se/112/fragapolisen/2011/06/13/4
http://teknikensvarld.se/polisen-gav-bilist-boter-for-att-han-korde-for-sakta-180579/
http://www.metro.se/artikel/jim-fick-b%C3%B6ta-han-k%C3%B6rde-f%C3%B6r-l%C3%A5ngsamt-xr
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18234690.ab

(de tre i gävle är tre olika personer)

Jag antar att du nu kommer att säga att antingen är alltihopa påhittat, eller så har poliserna falskeligen givit böter.
Men precis som tidigare kommer du att ha fel.

Samtliga fall i Gävle handlar (sannolikt) om raggarcruising, två är i alla fall verifierade. De har alltså kört med OMOTIVERAT låg hastighet - inte i en hastighet som de ansåg vara lämplig baserat på förutsättningarna, utan för att de "kände för det".

Citat:
Det är inte trafiksäkert att köra om när det är dålig sikt och rentav otillåtet om det är heldragen linje.

Det är inte alls otillåtet att köra om när det är heldragen linje.

Citat:

Nej, det står det inte alls. Du tolkar som vanligt fel.
Senast redigerad av Skalman71 2017-02-28 kl. 23:17.
Citera
2017-03-01, 02:39
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Det finns inget som heter "kör för långsamt", och man får inte böter för det. Däremot kan man få böter om man kör OMOTIVERAT långsamt - t.ex. via en raggarcruising.

Huruvida "osäkerhet" är ett motiv till att köra långsamt är det egentligen inte polisens sak att avgöra, utan domstolens. Men många nötter vet ju inte sina rättigheter och erkänner på plats. Bara för att man jobbar som batong-berra betyder dessutom inte det att man har klart för sig i alla lägen - men de vill gärna tro det, och ge det intrycket.

Är man osäker på bilkörning är det tveksamt om man bör köra bil överhuvudtaget.

Samtliga fall i Gävle handlar (sannolikt) om raggarcruising, två är i alla fall verifierade. De har alltså kört med OMOTIVERAT låg hastighet - inte i en hastighet som de ansåg vara lämplig baserat på förutsättningarna, utan för att de "kände för det".

Det är inte alls otillåtet att köra om när det är heldragen linje.

Nej, det står det inte alls. Du tolkar som vanligt fel.
Raggarcruising med en lastbil Nej du, det är olagligt att köra så långsamt att man hindrar övrig trafik, om man inte har goda skäl för det - och som du själv säger är det inte ett gott skäl att man är osäker på sin körförmåga. Alltså: om någon kör 30 på en väg där det är 70 och dessutom klurigt att köra om, så är det olagligt - om denne någon inte är helt ensam på vägen, såklart. Då finns det ju ingen annan trafik att störa.

Och det är ofta i praktiken otillåtet att köra om vid heldragen linje - naturligtvis är det tillåtet om det får plats två bilar i bredd...

Jo, det står så.
Senast redigerad av Diamondgrit 2017-03-01 kl. 02:43.
Citera
2017-03-01, 02:41
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Så du har ialla fall förstått att det är ok enligt lag att välja en lägre hastighet än den som står på skylten? Wow, framsteg

Det är upp till dom som tycker att jag kör för långsamt att köra om vid lämpligt tillfälle.

Det är inte dom jag delar vägen med som avgör om jag håller lämplig hastighet eller inte.
Du är olaglig (eller ej) oavsett vad andra tycker om det, såklart. Lag är lag. Sen att dina medtrafikanter inte kan göra mycket annat än att svära över det - dvs. att det inte finns någon polis närvarande som bötfäller dig - gör dig inte mer laglig.
Citera
2017-03-01, 07:57
Medlem
Citat:
Raggarcruising med en lastbil Nej du, det är olagligt att köra så långsamt att man hindrar övrig trafik, om man inte har goda skäl för det - och som du själv säger är det inte ett gott skäl att man är osäker på sin körförmåga. Alltså: om någon kör 30 på en väg där det är 70 och dessutom klurigt att köra om, så är det olagligt - om denne någon inte är helt ensam på vägen, såklart. Då finns det ju ingen annan trafik att störa.

Och det är ofta i praktiken otillåtet att köra om vid heldragen linje - naturligtvis är det tillåtet om det får plats två bilar i bredd...

Jo, det står så.

Du kan inte läsa/tolka lagtexter och du kan inte heller läsa tidningsartiklar. Det var inte tal om någon cruising med lastbil, det var bara en bild på lastbilschafförinnan framför hennes lastbil.

"Det var i november förra året som Frida och en killkompis körde upp till Gävle i en Chevrolet Impala, en amerikanare. De hade just kommit dit och skulle köra ett varv i stan då en polisbil dyker upp och stoppar dem."

Jisses människa, du har ju faktiskt ingen som helst koll. Håll dig till bilderböcker, det verkar mer vara din grej. Såhär blir det när lekmän försöker agera trafikkunniga.
Senast redigerad av Skalman71 2017-03-01 kl. 08:00.
Citera
2017-03-01, 10:58
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Du kan inte läsa/tolka lagtexter och du kan inte heller läsa tidningsartiklar. Det var inte tal om någon cruising med lastbil, det var bara en bild på lastbilschafförinnan framför hennes lastbil.

"Det var i november förra året som Frida och en killkompis körde upp till Gävle i en Chevrolet Impala, en amerikanare. De hade just kommit dit och skulle köra ett varv i stan då en polisbil dyker upp och stoppar dem."

Jisses människa, du har ju faktiskt ingen som helst koll. Håll dig till bilderböcker, det verkar mer vara din grej. Såhär blir det när lekmän försöker agera trafikkunniga.
Det var inte den artikeln jag menade...
Citera
2017-03-01, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Jag beklagar mig inte.
Men du verkar ju inte ha vidare koll om du påstår att "folk kör i mittfilen p g a att det är fullt i högerfilen". Så är det verkligen inte. Även om man kör nattetid när det bara är några enstaka bilar här och var, så ligger en stor del av dom i mitten - eller näst längst till vänster där det är 4 + 4 filer.

Eh jo?
Jag får väl upprepa mig själv då...
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
... anledningen till att mittenfilen är så packad är för att det ligger folk i vänster fil som skall av till höger. Och de som ligger i höger skall av till vänster eller lägger sig i vänster fil för att köra om för dom har det inpräntat i sina aphjärnor att vänster fil skall gå snabbast.
Alla dessa filbyten över mittfilen leder till att mittfilen går långsammare för att förare hela tiden måste sakta ner för att möjliggöra dessa byten. ...
Dvs, mittenfilen i en trefilig väg kommer ALLTID att vara mer saturerad.

Men jag kan tillägga att det egentligen inte spelar någon roll om det finns avfarter eller inte på endera eller båda sidor av en trefilare.
Det ligger nämligen i vår benstomme att filen längst till vänster är den "snabba" filen och därför jobbar sig folk ut mot vänster fil för att köra om den "långsamma" högerfilen.

Så, låt oss måla upp ett scenario här:

Det ligger 100 bilar i höger fil på en trefilig väg. Ingen har ännu tagit upp varken mittfil eller vänsterfil. När en bil åker utanför scenariot så fyller en annan automatiskt på i den fil som användes när bilen åkte utanför scenariot.
Vi ponerar att 10% (alltså 10 bilar) är okej med att åka 80 km/t i högerfilen för att dom antingen är långsamma av sig eller skall svänga av till höger inom 5 km ändå.
Hastighetsgränsen är 110 km/t och medelhastigheten i höger fil är 80 km/t på grund av lastbilar med trailer.

70 bilar vill nu köra om lastbilar och nyttjar mittenfilen för att göra detta. Mittenfilen har därför mer saturation än högerfilen iomed detta.
Medelhastigheten på mittenfilen är 80 km/t + hälften av skillnaden mellan den högsta tillåtna hastigheten (110 km/t) för att det är en massa bilar som skall ta sig från 80 km/t till 110 km/t. Varje byte från högerfilen innebär en accelerationssträcka också vilket påverkar mittenfilens medelhastighet negativt.
Medelhastigheten i mittenfilen blir alltså 95 km/t.

20 bilar vill nu köra om den långsammare mittenfilen och lägger sig i vänsterfilen och accelererar upp till 110 km/t. Fast medelhastigheten blir bara 102.5 km/t i samma formula som för mittenfilen.
Och nu finns inte längre utrymme för att köra om på den trefiliga vägen.
Fördelningen så här långt är:

30 fordon i högerfilen
50 fordon i mittenfilen
20 fordon i vänsterfilen.

Okej, låt oss nu ponera att 80% av alla som kört om nu vill återvända till en fri fil åt höger.
Eftersom mittenfilen är den med mest bilar börjar vi med den.
40 fordon vill återvända från mitten till högerfilen och vi ponerar att dom har utrymme att klämma sig in i högerfilen.
Det ligger alltså nu 70 fordon i höger fil och 10 i mittenfilen.

Detsamma händer nu med vänster fil. 16 fordon går över till mittenfilen och det ligger nu 26 fordon i mittenfilen och bara 4 i vänsterfilen.

Det tar dock inte lång tid innan de fordon som nu lagt sig i högerfilen måste byta tillbaka till mittenfilen igen eftersom dom vill åka i hastighetsgränsen 110 km/t men högerfilen är fast i 80 km/t.
Så återigen vill 40 fordon över i mittenfilen, det ligger nu 66 fordon i mittenfilen.
Därpå följer 20% av dessa upp med att byta till vänster fil. Dvs rundat uppåt till 13 bilar byter till vänsterfilen och det ligger nu 53 bilar i mitten och 17 bilar i vänster fil.

Fördelningen så här långt är:

30 fordon i högerfilen
53 fordon i mittenfilen
17 fordon i vänsterfilen.

Nu kan vi alltså upprepa proceduren om och om igen och för varje gång detta görs kommer vi fram till att MITTENFILEN är ALLTID den som har mest bilar i sig.
Och detta är INNAN vi tar i beaktande att det finns lastbilar UTAN släp som vill köra om lastbilar med släp också. Dessa lastbilar får åka i 90 km/t som högst och brukar mittenfilen för detta vilket YTTERLIGARE sänker hastigheten i mittenfilen. Så den snabbare trafiken söker sig allt mer åt VÄNSTER körfält för att undvika mittenfilen men som vi redan fastslagit kommer 80% ALLTID att vilja byta till en "långsammare" fil för att släppa förbi snabbare fordon.

Du kan själv göra kalkylen i dessa scenarion för jag orkar inte bara för att bevisa en poäng. Men det kommer ALLTID att sluta med att mittenfilen har MEST fordon i sig när folk skall byta fil.

Sist kommer vi till spiken i kistan. Nämligen att varje gång någon inte ligger exakt mitt emellan bilen framför och bilen bakom sig så blir det vågor i trafiken som accelererar och saktar ner.
Om vi utgår från att minsta avstånd till framförvarande är 3 sekunder så kan vi räkna ut hur lång mittenfilens kolumn blir med en medelhastighet på 95 km/t.

95 km/t = 26.3889 m/s
3 * 26.3889 m/s = 79.1667 m per tre sekunder.
79.1667 m * 53 fordon (senaste *run*) = ~4.2 km lång "kö" i mittenfilen.

Varje gång en bil skall in emellan i mittenfilen så ökar "köns" längd med 79.1667 meter. Då behöver alla bilar bakom anpassa hastigheten för att upprätthålla 3 sekundersregeln. Vilket innebär att hastigheten i mittenfilen ALLTID blir den som blir påverkad MEST.

SLUT, FRÅGOR?

Citat:
Ursprungligen postat av C20
Oftast är ju slöfockarna iallafall generösa att lämna högerfilen tom långa sträckor, så då kan man ju bara ligga där och köra om allihopa. Men det är ju inte riktigt så det är tänkt man ska köra på den här typen av vägar
Som en annan sa - kolla på Tyskland hur bra det funkar där med långsammast till höger, något snabbare i mitten och snabbt till vänster. Det är ju detta som flyter smidigast och säkrast, trots allt
- men det kräver ju att dom långsamma håller sig till höger.

Och dom flesta krockar som sker och orsakar stopp i trafiken i Stockholmsområdet är kökrockar, krock vid filbyte och liknande - i dom flesta av dessa fall, går det t o m under skyltad fart.
Fortfarande, om du pratar om en väg som INTE är saturerad och "slöfockarna" ligger i mittenfilen så spelar det väl fan ingen roll för dig eller? Du kan med glädje ligga i vänsterfilen då där inga "slöfockar" har att göra?

I Tyskland fungerar det bättre för att förarna där vet att dom inte tjänar något på att ligga i RÖVEN på framförvarande och skapa svallvågor i trafiken.
Dessutom byter dom inte fil hela tiden som en stressig idiot.
Varför? Jo för deras polis är fan Gestapo när det kommer till trafik och klipper alla som ligger för nära eller byter fil i onödan.

I Sverige däremot är det "JAG ÄR FAN VIKTIG FLYTTA PÅ ER IDIOTER!"
Dvs, dom ponerar som du gör... Att alla skall lämna fri plats för DIG för du är så förbannat jävla viktig.
Citera
2017-03-01, 11:59
Medlem
Citat:

Jo, det står så.
Du missar en viktig detalj där...

Kör du en lastbil som väger 57 ton som har en 470 hästars motor och skall upp för en känd backe ala Göteborgsbacken så kommer du ALDRIG att kunna köra i 90 km/t som det är skyltat utan mellan 20 och 30 km/t. Skall alla lastbilar som kör upp för den backen då bli bötfällda?

GOOD LUCK WITH THAT!

Källa? Använd din intelligens!
Men visst: https://www.youtube.com/watch?v=SSV9yvDSQpU

EDIT: Och vad det gäller de fall som du länkat handlar det om att dom har omotiverat HINDRAT trafiken. Alltså inte att dom kört för långsamt för det finns inte utan att dem bevisligen kört en hastighet eller gjort en manöver som skapat en farlig situation eller oreda i trafiken.
Det är exakt samma regel som tillämpas när någon kör med klass A traktor på motorväg. Den kan omöjligen köra i en lämplig hastighet och därför skall den köras på landsvägar i området.

Det finns knappt några undantag där en traktor FÅR köra på motorväg och därför får dom direkt böter om dom gör det. Detsamma gäller alltså för bilar som kör omotiverat långsamt på vägar som är torra i gott väderlag. Det är inte för att dom kör långsamt utan för att dom negativt påverkar trafiken runtomkring som dom faller på. Dessutom är det ju allt för ofta för att det är FEL på bilen eller att föraren inte skall ha körkort som detta görs.

Det finns, det har jag aldrig nekat, förare som INTE skall ha körkort som får för sig att köra långsamt på grund av osäkerhet.
Men det finns fan så många fler som INTE skall ha körkort då dom överskattar sina egna förmågor. Men det klagar ni inte på?
Senast redigerad av Cadde 2017-03-01 kl. 12:06.
Citera
2017-03-01, 13:21
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Du missar en viktig detalj där...

Kör du en lastbil som väger 57 ton som har en 470 hästars motor och skall upp för en känd backe ala Göteborgsbacken så kommer du ALDRIG att kunna köra i 90 km/t som det är skyltat utan mellan 20 och 30 km/t. Skall alla lastbilar som kör upp för den backen då bli bötfällda?

GOOD LUCK WITH THAT!

Källa? Använd din intelligens!
Men visst: https://www.youtube.com/watch?v=SSV9yvDSQpU

EDIT: Och vad det gäller de fall som du länkat handlar det om att dom har omotiverat HINDRAT trafiken. Alltså inte att dom kört för långsamt för det finns inte utan att dem bevisligen kört en hastighet eller gjort en manöver som skapat en farlig situation eller oreda i trafiken.
Det är exakt samma regel som tillämpas när någon kör med klass A traktor på motorväg. Den kan omöjligen köra i en lämplig hastighet och därför skall den köras på landsvägar i området.

Det finns knappt några undantag där en traktor FÅR köra på motorväg och därför får dom direkt böter om dom gör det. Detsamma gäller alltså för bilar som kör omotiverat långsamt på vägar som är torra i gott väderlag. Det är inte för att dom kör långsamt utan för att dom negativt påverkar trafiken runtomkring som dom faller på. Dessutom är det ju allt för ofta för att det är FEL på bilen eller att föraren inte skall ha körkort som detta görs.

Det finns, det har jag aldrig nekat, förare som INTE skall ha körkort som får för sig att köra långsamt på grund av osäkerhet.
Men det finns fan så många fler som INTE skall ha körkort då dom överskattar sina egna förmågor. Men det klagar ni inte på?
Exakt, de har hindrat trafiken. Att du kör så långsamt att trafiken hindras är olagligt. Du får såklart krypa fram på vägen om det inte finns någon annan trafik att hindra.

Du säger exakt samma saker som jag själv sagt hela tråden. När ändrade du dig och insåg att jag har rätt?
Citera
2017-03-01, 13:29
Medlem
Citat:
Exakt, de har hindrat trafiken. Att du kör så långsamt att trafiken hindras är olagligt. Du får såklart krypa fram på vägen om det inte finns någon annan trafik att hindra.

Du säger exakt samma saker som jag själv sagt hela tråden. När ändrade du dig och insåg att jag har rätt?
Nej, att du kör långsamt är inte per automatik hindrande av trafiken.
Det är INTE OLAGLIGT att köra sakta. Inte ens om det finns trafik på vägen.

Om du däremot kör långsamt utan rimligt skäl för det, då är det hindrande av trafiken.
Kör du 70 på 90 sträcka är det INTE hindrande av trafiken om du inte också gör det på ett sätt som omöjliggör för trafiken att passera dig när det skall finnas tillfälle för detta.

Du skall nog ta och läsa på lite.

EDIT: En snabbt inflikad fråga...
Tycker du att 80 km/t på en 90 väg är olagligt? Skall alla som kör 80 på 90 sträcka bötfällas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in