Citat:
Ursprungligen postat av
RonHoward
Vilka ser du som köpare eller, i de fall det är aktuellt, hyresgästerna? Vi pratar trots allt om att köpa eller hyra i en bostadsmarknad som är nyproduktion med priser som knappast speglas i kostnaden att bygga utan snarare priset som marknaden är beredd att betala, just nu.
Vem har råd med en nyproducerad hyreslägenhet, 4rok, Hjorthagen för cirka 18000kr/mån. Efter mina snabba beräkningar så innebär det cirka 38% av den disponibla inkomsten hos två medelinkomsttagare i Stockholm. Historiskt så ligger den nivån en bit under 30% vilket är en enorm ökning med andra ord.
Stockholm är INTE Sverige, när skall folk lära sig detta? Etniska svenskar flyttar till de nyproducerade och bladingarna får ta bottenskrapet, det som blir över. Vi har fortfarande ett abnormt underskott på lägenheter, var det 300 000 härom året och med fortsatt, hög, invandring så kommer vi aldrig ifatt - folk måste ha någonstans att bo. Skulle det bli en räntechock skulle pappa staten vara tvungen att gå in och subventionera vissa delar, för inte kan man låta det nya herrefolket sova på gatan, eller?
Det enda som jag tror kan och kommer skapa en bubbla är när SD kommer till makten och stryper bidragskranen och invandringen. Då kommer bladingarna flytta hem eller till andra länder, likt gräshoppor och då lämnas Sverige i skiten med mången tomma fastigheter. Men, vem bryr sig om detta - jag bara väntar på denna dagen! Tar gärna ett stålbad ett decennie, för att rensa upp skiten...