2017-02-28, 10:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det finns ingen som vill hyra i Stockholm ifall hyrorna går upp till dubblerade nivåer som i alla andra länder som har marknadshyror när en bostadsrätt har en kostnad som en subventionerad hyresrätt eller lägre. Sluta nu, det räcker gubbe.

Alpha har redan erkänt skriftligt vad han är ute efter så gör det du med.

Tala för dig själv slemmet! Vad du tycker har inget med marknadens åsikter att göra.

Men sådana är ni vänstertomtar... det där med marknadsekonomi kommer ni aldrig förstå er på.
2017-02-28, 10:58
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det finns ingen som vill hyra i Stockholm ifall hyrorna går upp till dubblerade nivåer som i alla andra länder som har marknadshyror när en bostadsrätt har en kostnad som en subventionerad hyresrätt eller lägre.

Jo, det gör det. Det finns hur många som helst som vill hyra lägenheter i Stockholm, och folk hyr redan i andra hand för mer än det dubbla av vad en hyresrätt kostar per månad eftersom dom inte har något val. Kunde man få ett förstahandskontrakt för samma månadskostnad är det klart att folk skulle hyra dom lägenheterna istället.
2017-02-28, 11:06
Avslutad
Bostadsbubblan spricker nu

Som vi alla vet så ökar byggandet kraftigt nu. Sådär 70 000 bostäder påbörjades ifjol och något liknande lär det bli i år.

Problemet är bara att försäljningen av bostäder sjunker. Jag har gått igenom de större aktörerna, med fokus på de börsnoterade, som presenterar siffror.

Antal sålda bostäder:

JM Stockholm
2015: 1 600
2016: 1 552

Bonava Sverige (försäljning till konsument)
2015: 1 350
2016: 1 123

PEAB
2015: 2 295
2016: 2 044

Videkke Sverige
2015: 1 010
2016: 889

Skanska ( varav mycket utomlands)
2015: 4 093
2016: 4 603

Besqab
2015: 496
2016: 262

Oscar Properties
2015: 484
2016: 444

Så med undantag av Skanska visar man på sjunkande försäljning över hela linjen. Detta sker samtidigt som ovan nämnda bolag nästan undantagslöst har ökar antalet påbörjade bostäder och dessutom har ett ökat antal bostäder i produktion.

Jag ser också t o m exempel på nyproduktion av ettor i Stockholm där inget säljs till de priser som begärs, och där projekt drar ut på tiden. I Stockholms utkanter försöker man sälja 30 m2 ettor för 2,5 MSEK, när konkurrenter med billig arbetskraft redan är nere på 1,5 MSEK. Inte konstigt då att försäljningen går trögt.

Jag tror därför att vad vi nu ser i realtid är början på en bostadskrasch. Det har jag förvisso trott en tid, men nu är det faktiskt så att försäljningen sjunker samtidigt som nybyggandet ökar.
2017-02-28, 11:14
Medlem
Vad är det som krashar bara för att man inte kan sälja till hutlösa priser just nu? Kan ju lika gärna vara början till en prisstabilisering. En krash är det väl först när lånen påverkas i den mån att man måste sälja för att ha råd att leva.
2017-02-28, 11:19
Avslutad
Här har ni nu siffror på hur många bostäder nämnda företag hade i produktion den 31 december:

JM Stockholm
2015: 3 627
2016: 3 786

Bonava Sverige (försäljning till konsument)
2015: 2 206
2016: 2 304

PEAB
2015: 4 043
2016: 4 381

Videkke Sverige
2015: 1 198
2016: 1 707

Skanska ( varav mycket utomlands)
2015: 5 689
2016: 7 421

Besqab
2015: 639
2016: 776

Oscar Properties
2015: 843
2016: 1 047
2017-02-28, 11:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Vad är det som krashar bara för att man inte kan sälja till hutlösa priser just nu? Kan ju lika gärna vara början till en prisstabilisering. En krash är det väl först när lånen påverkas i den mån att man måste sälja för att ha råd att leva.
Först avstannar försäljningen, sedan sänker man priserna. Problemet är bara, att när priserna börjar falla så drar en gigantisk pris-, jobb- och kreditspiral igång.

Om det byggs 70 000 bostäder per år nu, så har vi kanske 200-300 000 årsarbeten bara där. När vi sedan lägger till alla underleverantörer och allt runt omkring branschen så är det ytterligare en massa folk som är sysselsatta i denna verksamhet. Allt bygger på att PRISERNA INTE FÅR FALLA, för gör de det stannar hela spiralen upp, och börjar gå i motsatt riktning.

Men eftersom inte Riksbanken låtit styrstavarna sänkas ner i reaktorhärden så är vi på väg dit.
2017-02-28, 11:33
Medlem
Demokraturdns avatar
Stavn "Veidekke Sverige".

Kan byggföretagen sänka sina vinstmarginaler? Borde de inte ha resurser för att kunna hantera tider av minskad betalningsförmåga?

Många som flyttar till Sveriges storstadsområden idag är inte typiska bostadsköpare.
2017-02-28, 11:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn

Kan byggföretagen sänka sina vinstmarginaler? Borde de inte ha resurser för att kunna hantera tider av minskad betalningsförmåga?

Många som flyttar till Sveriges storstadsområden idag är inte typiska bostadsköpare.
Byggföretagen kan verkligen sänka sina marginaler. Trots att de sålt färre objekt har deras intäkter ökat kraftigt. Beror iofs på hur de matchar försäljning och intäktsredovisning.

Eftersom nu också asylinvandringen legat nära noll det sista året, samtidigt som modulhus spottas ut från fabriker i Sverige och utomlands, så finns det nog snart heller inget tryck i de billigaste segmenten av marknaden.
2017-02-28, 11:45
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn

Det är inte i första hand byggföretagen som måste sänka sina vinstmarginaler, utan det är kommunerna som äger marken som det byggs på. Kommunerna tar hutlösa priser för deras mark, och då måste företagen som bygger på den matcha priset genom att bygga dyra bostäder. Men egentligen ligger allt på regeringen eftersom de ser till att kommunerna behöver stora summor pengar för att finansiera underhåll av gator och fastigheter, snöskottning, flyktingmottagande och allt annat som ligger på kommunens nota. De bidrag de får från staten räcker helt enkelt inte till.
2017-02-28, 11:52
Medlem
Varför skulle det bli en bubbla???

Urbaniseringen är större än aldrig förr. Sålänge man har centralt i en större stad behöver man aldrig oroa sig.

Jag köpte min för snart 1 år sen och av vad jag sett på marknaden så är jag inte förvånad om den går för 200.000 mer idag. I min stad jag bor i försvinner lägenheter utan visning, folk rycker som fan.
Det byggs mycket men allt hamnar längre och längre ifrån stadskärnan, vilket bara gynnar mig som sitter på en lägenhet centralt.

Kollar man budgivningarna är det minimum 5st per lägenhet, oftast upp mot 10. Plus att räntorna fortsatt är ganska låga. Jag tror inte på någon bubbla alls.
2017-02-28, 11:57
Medlem
genericnames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod

När folk tar lån på 5 miljoner för att köpa en lägenhet som kostar 5 miljoner men bara är värd 3, det är bubblan... herr ekonom.

(som efter en kort tid visar sig vara värd 3 mille när priserna på marknaden gått ner... förtydligande)
2017-02-28, 12:14
Avslutad
De bostäder som såldes rekordåret 2015 färdigställs till stora delar 2017. Det innebär att det under 2017 kommer att välla ut objekt från de köpare som redan bundit sig för en ny bostad, men inte sålt den gamla. Detta sker alltså samtidigt som nybyggnadstakten nu ligger på 13-1400 bostäder i veckan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in