2017-02-28, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Exakt. Det är ju egentligen mycket smart. Trump vill inte ha några krig, men vill satsa på militär och kärnvapen...
Bluffar eller inte vem fan vet...
Man bråka med Trump och sedan vaknar han kl 3 på morgonen twittrar något elakt till Miss Piggy och trycker på den röda knappen
Nej, bättre att inte bråka med The Donald.

Det är en smart strategi. Ett hot är starkare än dess genomförande.
2017-02-28, 06:27
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Du menar att ett förhörsrum inte är en kontrollerad miljö? Jag förstår inte hur du resonerar här. Ett förhörsrum är i allra högsta grad en kontrollerad miljö.
Med det sagt håller jag med general Mad Dog Mattis om att waterboarding inte är en effektiv förhörsmetod och att mycket av informationen som extraheras kan visa sig vara felaktig. Därför är waterboarding en icke-fråga. Det är inte Bush och McCain som sitter bakom spakarna längre, utan en sann humanist.

Däremot skulle jag absolut inte kalla waterboarding för vare sig "skendränkning" eller "tortyr".

Inte för den personen som blir förhörd. Det är lite det som är grejen med tortyr. Om jag vet att jag kan avbryta när det blir för mycket och om jag vet att det jag genomlider är ett tillfälligt moment jag kommer att bli utsatt för en gång under kort tid så är det självfallet något helt annat mot skarpt läge.

Jag bryr mig inte om vad du tycker. Att du inte vill kalla en spade för en spade påverkar inte det faktum att spaden är en spade.
2017-02-28, 06:30
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Kommer nog bli en h-vets "shitstorm" ifrån msm mot Trump de närmaste dagarna, nu när budgeten börjar att "sippra ut".

När det är sagt, så spelar det ingen roll. Om han hade så dragit ner skatterna till 1 %, fixat full pension ifrån 53 år för sina medborgare, och gratis sjukvård.., så kommer ändo samma "shitstorm".

Msm kommer även att plocka fram motståndare ifrån (den amerikanska) högersidan, dvs att han inte har gått tillräckligt långt !

Men han har inte fixat full pension från 53 och gratis sjukvård, eller hur? Han ökar de militära utgifterna i ett land som redan har världens högsta militära utgifter. Känns lite absurt att applådera det beslutet, eller menar ni också att en större budget för det militära gör USA mer säkert när det kommer till islamistiska terrordåd?
2017-02-28, 07:28
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Men han har inte fixat full pension från 53 och gratis sjukvård, eller hur? Han ökar de militära utgifterna i ett land som redan har världens högsta militära utgifter. Känns lite absurt att applådera det beslutet, eller menar ni också att en större budget för det militära gör USA mer säkert när det kommer till islamistiska terrordåd?

Man kan inte jämföra militära utgifter i landets valutor. USA har högre kostnadsnivå.

Ryssland tog inte tillfället i akt och dämpade sin upprustning när Trump blev president. I stället tänker de utöka sin kärnvapen. Hotfullt men också otaktiskt. Trump tvingas svara.
Kina rustar vidare för att dominera sydkinesiska sjön. Nordkorea bygger vidare på sina långdistansraketer. Iran rustar upp.

Däremot tror jag Trump kommer att minska närvaron i krigförande länder som han vill under sin kampanj. Det är inte bra att offra amerikanska liv i meningslösa krig för arabers skull. Starka hemma ingen närvaro borta.
2017-02-28, 07:43
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Man kan inte jämföra militära utgifter i landets valutor. USA har högre kostnadsnivå.

Ryssland tog inte tillfället i akt och dämpade sin upprustning när Trump blev president. I stället tänker de utöka sin kärnvapen. Hotfullt men också otaktiskt. Trump tvingas svara.
Kina rustar vidare för att dominera sydkinesiska sjön. Nordkorea bygger vidare på sina långdistansraketer. Iran rustar upp.

Däremot tror jag Trump kommer att minska närvaron i krigförande länder som han vill under sin kampanj. Det är inte bra att offra amerikanska liv i meningslösa krig för arabers skull. Starka hemma ingen närvaro borta.

Kostnadsläget i USA är knappast runt 10x högre än i Ryssland. Sedan är de ryska och kinesiska militärmakterna inte speciellt teknologiskt utvecklade och i princip hela den ryska utökningen handlar om att komma ikapp dagens nivåer vad gäller teknik. Trump skulle vara polare med Putin, så vi behöver väl ändå inte oroa oss?

Nordkorea är knappast ett hot som kräver utökade militära resurser. Detsamma gäller Iran. Nu snackar vi inte om ett försvar på svenska nivåer, utan en militärmakt som står för en tredjedel av världens totala utgifter.
2017-02-28, 07:59
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Kostnadsläget i USA är knappast runt 10x högre än i Ryssland. Sedan är de ryska och kinesiska militärmakterna inte speciellt teknologiskt utvecklade och i princip hela den ryska utökningen handlar om att komma ikapp dagens nivåer vad gäller teknik. Trump skulle vara polare med Putin, så vi behöver väl ändå inte oroa oss?

Nordkorea är knappast ett hot som kräver utökade militära resurser. Detsamma gäller Iran. Nu snackar vi inte om ett försvar på svenska nivåer, utan en militärmakt som står för en tredjedel av världens totala utgifter.

De skulle vara polare, visst, men vad tycker Trumps många medarbetar. Det finns trots allt bara en Trump men många hökar.

USA vill vara säker på att de har en avskräckningseffekt. Det är hela syftet med kärnvapen. Hur bra den är för närvarande vet de bäst själva.

Rysslands teknologiska kompetens är tillräcklig för att skicka gigantiska kärnvapen som utplånar allt. Kina kommer att komma i kapp USA teknologiskt och inom några år vara världsledande. USA får nöja sig med andraplatsen.

Extremt opålitliga Nordkorea kan absolut kräva upprustning. Deras kärnvapen kan när som helst komma flygande. Det behövs ett missilförsvar överallt där USA har trupper. Men även Japan och Sydkorea behöver det.

Om Iran får Nordkoreas kärnvapen och bärarraketer hotar de alla stater i Mellersta östern men även södra Europa. Missilförsvar är nödvändigt. Iran kanske redan har fått massförstörelsevapen av Nordkorea. Extremt slutna länder de kan ha fixa sådan överföring i smyg.
Allt finns inte hackat övervakat och malet på Internet!
2017-02-28, 08:08
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
De skulle vara polare, visst, men vad tycker Trumps många medarbetar. Det finns trots allt bara en Trump men många hökar.

USA vill vara säker på att de har en avskräckningseffekt. Det är hela syftet med kärnvapen. Hur bra den är för närvarande vet de bäst själva.

Rysslands teknologiska kompetens är tillräcklig för att skicka gigantiska kärnvapen som utplånar allt. Kina kommer att komma i kapp USA teknologiskt och inom några år vara världsledande. USA får nöja sig med andraplatsen.

Extremt opålitliga Nordkorea kan absolut kräva upprustning. Deras kärnvapen kan när som helst komma flygande. Det behövs ett missilförsvar överallt där USA har trupper. Men även Japan och Sydkorea behöver det.

Om Iran får Nordkoreas kärnvapen och bärarraketer hotar de alla stater i Mellersta östern men även södra Europa. Missilförsvar är nödvändigt. Iran kanske redan har fått massförstörelsevapen av Nordkorea. Extremt slutna länder de kan ha fixa sådan överföring i smyg.
Allt finns inte hackat övervakat och malet på Internet!

Det ska bli väldigt intressant att se hur stor del av tillskottet som landar på missilförsvar. Vad gäller ryska kärnvapen så är USA inte mycket bättre i det avseendet. MAD-doktrinen förutsätter att båda parterna är kapabla till oförutsägbar skada på kort tid.

Kina kommer inte att vara teknologiskt världsledande om några år.
2017-02-28, 09:39
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frapper
Vad häftig du är när du återigen argumenterar på det här viset. Har du aldrig något konkret i sakfrågan att komma med? Går du på högstadiet?
Det är det språk du förstår.

Citat:
Fel. Trump har inte sagt det.
"Beskedet kommer från källor till CNN."
Nej det är inget som Trump har sagt och det är än mindre sant. Cnn kallas för Fake news av en anledning. Du tror på allt du läser, det är ditt största problem.
hahaha det är er dåliga ursäkt. Men serru clown, er idol twittrar och sjunger ut om det mesta på nätet. Han skulle överklaga sa han, han överklagade inte och sa att han inte skulle överklaga.

Citat:
"Det kommer att bli upp till Högsta domstolen att besluta i den här typen av frågor."

I Högsta domstolen kommer Trump att vinna.
Nej. Det kommer inte komma upp till högsta domstolen heller i den form det är nu. Häng med lite nolla.

Citat:
I konstitutionen står det så här:
"(f) Suspension of entry or imposition of restrictions by President
Whenever the President finds that the entry of any aliens or of any class of aliens into the United States would be detrimental to the interests of the United States, he may by proclamation, and for such period as he shall deem necessary, suspend the entry of all aliens or any class of aliens as immigrants or nonimmigrants, or impose on the entry of aliens any restrictions he may deem to be appropriate. " https://www.law.cornell.edu/uscode/text/8/1182
Trumps exekutiva order bryter mot grundlagen grovt. Religionsfriheten. Det kan som du ser sammanfattas i ett ord. Religionsfrihet. En grundpelare i den amerikanska konstitutionen.

Citat:
The executive order has several legal problems. I would highlight two of the most serious. First, ours is a nation that was founded on the premise that individuals should be free from religious discrimination by the government. That principle is enshrined in our Constitution and prohibits the federal government from discriminating against or favoring any religious group. This executive order does both. By banning the entry of individuals with valid visas from seven majority-Muslim countries, there is no question that the executive order singles out Muslims for disfavored treatment. Equally questionable is the preference given to minority religions under the executive order for refugees. Practically, this favors the admission of Christians.

Second, the executive order also violates the bedrock legal principle of equal protection under our laws. That constitutional guarantee means that the federal government cannot discriminate against individuals based on what they believe (their religion) or where they were born, without adequate rationale.
https://www.washingtonpost.com/opinions/is-president-trumps-executive-order-constitutional/2017/02/06/26ee9762-ecc1-11e6-9973-c5efb7ccfb0d_story.html

Citat:
Nu kanske du tycker att någon tjejs åsikter i Aftonbladet är något domslut som redan trätt i kraft, men jag kan tyvärr inte hjälpa dig med den diagnosen du har som gör att du tror så.
Jag vet att ni är kvinnohatande homofiler men när Aftonbladet eller vilken media som helst intervjuar amerikanska experter i ämnet bör ni inte gnälla om könet på journalister som främsta argument.

Citat:
Eftersom du verkar ha en sådan förkärlek till Trump, så bjuder jag på ett klipp där du kan höra när Trump själv läser upp stycket ovan. Live för ett par veckor sedan:
Trump kan inget om konstitutionen, det är därför hans sjuka förslag stoppades av domstol.
2017-02-28, 09:40
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Det ska bli väldigt intressant att se hur stor del av tillskottet som landar på missilförsvar. Vad gäller ryska kärnvapen så är USA inte mycket bättre i det avseendet. MAD-doktrinen förutsätter att båda parterna är kapabla till oförutsägbar skada på kort tid.

Kina kommer inte att vara teknologiskt världsledande om några år.

Asiater är smartast enligt tester. Vita däremellan och de svarta räknas inte. I Silicon valley jobbar det mest asiater. Jag varit där en gång kan bekräfta att de är många. USA kanske har några miljoner kineser, japaner, koreaner. Kina har 1,2 miljarder.

Hur olustigt det än är att erkänna det, Kineserna går om. Napoleon insåg det han lär ha sagt; -"Kina är en sovande jätte, väck den inte den kommer att förändra världen".
2017-02-28, 09:50
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Asiater är smartast enligt tester. Vita däremellan och de svarta räknas inte. I Silicon valley jobbar det mest asiater. Jag varit där en gång kan bekräfta att de är många. USA kanske har några miljoner kineser, japaner, koreaner. Kina har 1,2 miljarder.
Mer än 1,4 miljarder. Tänk Japan och multiplicera det med 11. Få inser vilken enorm potential Kina har.
2017-02-28, 10:04
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Hur olustigt det än är att erkänna det, Kineserna går om. Napoleon insåg det han lär ha sagt; -"Kina är en sovande jätte, väck den inte den kommer att förändra världen".

Att det finns gott om smarta asiater betyder inte att Kinas militär kommer att rusa iväg teknologiskt på ett par år. Det tar decennier att utveckla vapen och mycket av Kinas befintliga materiel är sådant som USA och Ryssland redan pensionerat. Kina är dessutom inte en innovationsdriven nation, vilket håller tillbaka teknologisk utveckling. Att anamma dagens teknik är inte detsamma som att leda den tekniska utvecklingen.
2017-02-28, 10:07
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Att det finns gott om smarta asiater betyder inte att Kinas militär kommer att rusa iväg teknologiskt på ett par år. Det tar decennier att utveckla vapen och mycket av Kinas befintliga materiel är sådant som USA och Ryssland redan pensionerat. Kina är dessutom inte en innovationsdriven nation, vilket håller tillbaka teknologisk utveckling. Att anamma dagens teknik är inte detsamma som att leda den tekniska utvecklingen.

Jag vet att det är surt att Kina tar över allt mer, men du kanske slipper se dem ta över Sverige.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in