2017-02-26, 22:42
Medlem
Wonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Lika bra att börja med sakerna samtidigt, du får mycket gratis av att köra samtidigt, sen så vill du ha båda sakerna färskt i minne när du skriver teori och kör upp. Ett bra sätt att gå in på ett bibliotek och låna boken, de brukar ha några versioner av teoriboken, det gör ingenting om du läser från en bok som är ett eller två år gammal då inte allt för många trafikregler ändras. Har du inte allt för långt mellan olika bibliotek kan du låna i omgångar på olika ställen då det finns risk för kötid.

Hur lång tid det tar? Allt beror på hur mycket du kör och hur snabbt du lär dig, 7-14 lektioner brukar många klara det på, försök att inte ha för långa uppehåll mellan körlektionerna så vanan sitter i mellan lektionerna. Se till att du kan bassakerna innan du börjar köra med skola så blir det billigare, ex starta i backe, växla och få lite vana med att backa genom att använda sidospeglarna, sådant kan en vanlig person lära dig (krävs oftast bar tid och övning).

Tackar för tipsen.
Angående böcker så gör det mig inget om att köpa ett par böcker ändå, kan ju inte kosta mycker mer än 500 kr? Såg körkortsboken för 200-300 kr eller liknande, men osäker vad mer utöver den boken.
Finns ju flera appar varav många kostar, gissar det går att fixa ner dom på annat sätt också möjligtvis som alternativ, eller använda de gratis appar som även finns (en av apparna som jag använt om vägmärken som är gratis och hyffsat bra).

Om jag ändå börjar studera aktivt någon månad och sedan när snön här har börjat tina bort kontakta körskola, innan de ska väl även göra lite research om vilken körskola man bör välja.
Citera
2017-02-27, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wond
Finns ju flera appar varav många kostar, gissar det går att fixa ner dom på annat sätt också möjligtvis som alternativ, eller använda de gratis appar som även finns (en av apparna som jag använt om vägmärken som är gratis och hyffsat bra).

https://korkortonline.se/teori/ här har du mycket som är gratis.. Jag använde mig av den här och en piratkopia av teo trafikskolan när jag tog körkort 2012.

Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Vet inte om du är seriös eller ej men för att innehållet i sakerna du tvättar bilen med kommer ner i marken utan att bli renat.

Problemet är inte att det rinner ned i marken. Problemet är att det rinner ned i dagvattenbrunnar. Det är då man kan få böter om man har otur.. Att tvätta på gräsmatta eller på grus är inga problem.
Senast redigerad av Tomcat13 2017-02-27 kl. 02:21.
Citera
2017-02-28, 19:55
Medlem
Cleetus187s avatar
Citat:
Tackar för tipsen.
Angående böcker så gör det mig inget om att köpa ett par böcker ändå, kan ju inte kosta mycker mer än 500 kr? Såg körkortsboken för 200-300 kr eller liknande, men osäker vad mer utöver den boken.

Om jag ändå börjar studera aktivt någon månad och sedan när snön här har börjat tina bort kontakta körskola, innan de ska väl även göra lite research om vilken körskola man bör välja.
ikörtkort appen är klockren dock så kostar den en slant men är värd varje peng. Då har du tillgång till allt som handlar om körkort vart du än befinner dig ( så länge du har din mobil med dig)
Citera
2017-03-01, 11:38
Medlem
Wonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleetus187
ikörtkort appen är klockren dock så kostar den en slant men är värd varje peng. Då har du tillgång till allt som handlar om körkort vart du än befinner dig ( så länge du har din mobil med dig)
Okej ,tack för tips Jag testade ladda ner "Ta körkort!" den verkade ganska bra (btw jag ladda ner apk filen online så blev som gratis), enda negativa i denna kopia av appen är att den ej verkar spara av de man markerar som färdigläst. Osäker om värt att köpa appen. Köpt nu böckerna iaf och inväntar på dem att komma.
Läser att de flesta körskolorna verkar sälja som paket inkluderat teori träning osv.. jag känner dock endast behov av övningsköra på körskola.

Tråkiga är sist jag övningskörde för 5 år sedan så fick jag aldrig till det med start, att möta koppling med gasen, har helt glömt bort nu hur de alla ligger till, men efter övat med pappa flera gånger så lyckades jag ej få till det första försöket varje gång.
Känns väldigt segt ifall man går på körskola och första lektionen och kanske fler lektioner, går till att hitta dragläge..
Citera
2017-03-02, 12:35
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Läser C-kort och har en undran. Vid teoriprov kommer även bussfrågor komma då, eller kan jag hoppa över dom delarna i boken? Undrar därför att i tungboken blandar dom in en del bussinfo i övrig lastbilstext och man vet aldrig med snillena som slängt ihop boken.
Citera
2017-03-02, 14:21
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Okej ,tack för tips Jag testade ladda ner "Ta körkort!" den verkade ganska bra (btw jag ladda ner apk filen online så blev som gratis), enda negativa i denna kopia av appen är att den ej verkar spara av de man markerar som färdigläst. Osäker om värt att köpa appen. Köpt nu böckerna iaf och inväntar på dem att komma.
Läser att de flesta körskolorna verkar sälja som paket inkluderat teori träning osv.. jag känner dock endast behov av övningsköra på körskola.

Tråkiga är sist jag övningskörde för 5 år sedan så fick jag aldrig till det med start, att möta koppling med gasen, har helt glömt bort nu hur de alla ligger till, men efter övat med pappa flera gånger så lyckades jag ej få till det första försöket varje gång.
Känns väldigt segt ifall man går på körskola och första lektionen och kanske fler lektioner, går till att hitta dragläge..

Kan slå ett slag för iKörkort. Den appen gör det löjligt enkelt, satte båda proven på första försöket.

Angående dragläge: Ta det lugnt. Lugnare än så. Tryck ner kopplingen så långt det går, och lyft den sedan lååååååååååååååååångsamt. Alltså, överdrivet långsamt om du är osäker. När du känner att bilen vill börja rulla framåt (fortfarande bara kopplingen, gaspedalen ska du inte ens röra) - grattis - du har hittat dragläget. Vänj din fot vid var det är på just den bilen, det varierar rejält.
Krypkörning, som det nötas så mycket på körskolorna, handlar ju om att manövrera bilen med enbart kopplingspedalen.
Hursomhelst, ger du gas (grundgas?) när du nått det läge att bilen vill börja mata sig framåt, ska du hur lungt som helst kunna gasa lite mer och släppa kopplingen (fortfarande långsamt) utan någon som helst risk för hopp eller motorstopp.
Citera
2017-03-02, 23:31
Medlem
IIMorbiids avatar
Köra upp i annan stad?

Hej!

Ska snart ta mitt körkort, ska göra halkan om ett par dagar och sen så fort som möjligt göra uppkörning och teoriprov!

Kör för tillfället i Hässleholm (även fast jag inte bor där, long story). Och jag kollade tidigare idag upp vilka tider man kan boka in uppkörningen, oh boy, tidigaste var typ den 2e Maj tror jag.

Behöver ta mitt körkort så fort som möjligt då jag måste ha det till jobbet. Kollade runt lite och såg att i Helsingborg kan jag köra upp redan i slutet av månaden!

Till min fråga: Tror ni att man klarar av att köra upp i Helsingborg trots att man övningskört i en liten håla bara? Helsingborg är ju en mycket större stad och har mycket mer trafik. Det har gått väldigt bra för mig där jag har kört nu, varit lite småfel men det är väl för man är nervös, men annars har det gått kanon för mig.

De jag frågat har avrådde mig starkt från att köra upp där då jag inte är van vid det, men jobbet kräver ett körkort och jag kan bara åka med de andra i lite mer än en månad till, så tyvärr blir det stressigt för mig att skaffa körkortet ..

Vad tycker ni? Borde jag köra hårt och plugga satan och sedan sticka till Helsingborg och köra upp där? Eller borde jag se om jag kan lösa det med jobbet på annat sätt och köra upp här i Maj? Jag själv tror att jag kan klara av det, men känns ju dumt att man ska kugga för att man inte är van vid att köra där .. Plånboken är inte hur tjock som helst heller. Har förövrigt aldrig kört bil där, men åkt där hundratals gånger.

Tack för er hjälp!
Citera
2017-03-02, 23:43
Medlem
RaketDoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IIMorbiid
Hej!

Ska snart ta mitt körkort, ska göra halkan om ett par dagar och sen så fort som möjligt göra uppkörning och teoriprov!

Kör för tillfället i Hässleholm (även fast jag inte bor där, long story). Och jag kollade tidigare idag upp vilka tider man kan boka in uppkörningen, oh boy, tidigaste var typ den 2e Maj tror jag.

Behöver ta mitt körkort så fort som möjligt då jag måste ha det till jobbet. Kollade runt lite och såg att i Helsingborg kan jag köra upp redan i slutet av månaden!

Till min fråga: Tror ni att man klarar av att köra upp i Helsingborg trots att man övningskört i en liten håla bara? Helsingborg är ju en mycket större stad och har mycket mer trafik. Det har gått väldigt bra för mig där jag har kört nu, varit lite småfel men det är väl för man är nervös, men annars har det gått kanon för mig.

De jag frågat har avrådde mig starkt från att köra upp där då jag inte är van vid det, men jobbet kräver ett körkort och jag kan bara åka med de andra i lite mer än en månad till, så tyvärr blir det stressigt för mig att skaffa körkortet ..

Vad tycker ni? Borde jag köra hårt och plugga satan och sedan sticka till Helsingborg och köra upp där? Eller borde jag se om jag kan lösa det med jobbet på annat sätt och köra upp här i Maj? Jag själv tror att jag kan klara av det, men känns ju dumt att man ska kugga för att man inte är van vid att köra där .. Plånboken är inte hur tjock som helst heller. Har förövrigt aldrig kört bil där, men åkt där hundratals gånger.

Tack för er hjälp!
Ta en tur till Helsingborg med en vän och övningskör?
Citera
2017-03-02, 23:47
Medlem
IIMorbiids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaketDoris
Ta en tur till Helsingborg med en vän och övningskör?

Har tyvärr ingen att övningsköra med utöver min körlärare, tror tyvärr inte de låter mig köra till Helsingborg ..
Citera
2017-03-02, 23:52
Medlem
RaketDoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IIMorbiid
Har tyvärr ingen att övningsköra med utöver min körlärare, tror tyvärr inte de låter mig köra till Helsingborg ..
Snacka med en körkskola där och förklara att du vill ha en lektion där utan några konstigheter?
Citera
2017-03-03, 00:56
Medlem
Bara bra att köra upp i en avancerad stad. Många tänker ju tvärtom, att det är bättre att köra upp i en liten håla nånstans.
Tänker man att man verkligen skall testa sig själv så undviker man problem i framtiden sen. Många som inte kan köra i stadstrafik över huvud taget och ändå hamnar där tillslut med en krock som påföljd.

Men eftersom tid är av yttersta vikt för dig så får det väl kosta också? Ta kontakt med körskola i Helsingborg då och beställ körningar och enbart körningar. Dom tar mer än gärna emot dina pengar.

Ett annat alternativ skulle ju vara att du gick intensivkurs istället. Om du redan har mycket körtid så tar man den verkligen kortaste möjliga.
Intensivkurser sker oftast över 2 veckor där man bor på plats och spenderar hela sin tid till teori och körlektioner.

Som ett exempel finns det Trafikskolan i Norberg (NV om Stockholm) som har nya kurser varannan vecka. Och iden är att man har körkort c:a en vecka efter kursen. Dom bokar helt enkelt uppkörning direkt efter avslutad kurs. Allting ingår, teori med bok och datasal, minst 15 körningar, riskettan, risktvåan, lån av bil vid körprov och såklart logi, kök, tvättmöjligheter, TV och video.

Nej, jag säljer inte ovanstående utan meddelar bara om hur det ser ut och kan se ut överallt. Leta reda på en lokal sådan kanske? Då går det i alla fall undan!

Med 15 körningar @ 50 minuter vardera kostar kalaset ~19.000 kr fast kan variera beroende på dina egna val. Man kan t.ex välja bort riskettan, halkkörning, teori och boende och få ner det till ~12.500 kr. Så har du redan gjort dessa saker behöver du inte göra dom igen om det bara är uppkörning kvar.

...

Men mitt tips är att du helt enkelt skaffar någon att köra med i närmaste storstadsmiljö och skaffar dig erfarenheter. Vare sig det är trafikskola eller privat.
Citera
2017-03-03, 01:37
Medlem
shadow666s avatar
kan du köra bil, kan du även köra i en större stad. Större städer är väldigt bra skyltat med pilar,skyltar,vägmärken. Men råder till att test köra först med någon bilskola, bara säga att du kört en del privat och vill ha lite input på din körning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in