2017-02-03, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Som sagt, man blir ändå inte van förrän man har haft bil och kört regelbundet ett tag, så det är lika bra att göra uppkörningen lätt för sig själv (och plånboken).

Finns alltid folk som vill ta genvägar i livet, jag har ingen respekt för sådana människor och vill inte ha dom i min närhet vare sig i trafiken eller rent allmänt!
Citera
2017-02-03, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av o2h
Jag har teori boken redan. Övningskör med föräldrarna. Om jag tar två körlektioner, klarar jag att ta körkortet med 5000kr?
Tyvärr, sär skrivare klarar sällan teoriprov och uppkörning på första försöket, kan bli en dyr affär.
Citera
2017-02-03, 22:34
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 17Tusen
Moment Typ Antal Styckpris
Synundersökning Obligatorisk 1 st
200
kr
Körkortstillstånd Obligatorisk 1 st 150 kr
Handledarutbildning (per person) Privat

kr
Körlektioner hos trafikskola (50–70 minuter) Trafikskola

2 st

kr
Riskettan (riskutbildning del 1) Obligatorisk 1 st
700
kr
Halkbanan (riskutbildning del 2) Obligatorisk 1 st
2000
kr
Fotografering hos Trafikverket Obligatorisk 1 st 80 kr
Teoriprov (kunskapsprov) Obligatorisk
1
st 325 kr
Uppkörning (körprov) Obligatorisk
1
st 800 kr
Bil för uppkörning (Trafikverkets eller trafikskolans)
1
st
400
kr
Tillverkning av körkort Obligatorisk 1 st 150 kr
Övriga kostnader (t.ex. teorilektioner, bensinpengar)
0
kr
KOSTNAD FÖR KÖRKORTET: 6 226 kr

https://korkortonline.se/fakta/#kalkylator
Exakt vid detta inlägg borde tråden ha dött. Ändå spekulerar snillen vidare om det är möjligt
Citera
2017-02-03, 22:49
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Exakt vid detta inlägg borde tråden ha dött. Ändå spekulerar snillen vidare om det är möjligt
Nu dog den inte för jag håller med dig :-)
Citera
2017-02-06, 16:21
Medlem
toydolls avatar
Hur länge har man tillgång till elevcentralen.se?

Tog mitt körkort för ca två månader sedan men har fortfarande tillgång till elevcentralen vilket är väldigt passande eftersom sambon snart ska ta sitt kort, tänker att hon ska behöva slippa betala för ett eget konto.

Saken är att jag har ca 250 kronor innehavande hos min körskola och jag är rädd att de kommer ta bort mitt konto ifall jag går dit och ber att få tillbaka pengarna pga att jag redan har fått körkort.
Citera
2017-02-08, 12:23
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalvadorD
Hej!
Någon som kan tipsa mig om vilken den bästa online-teorin är?
Finns säkert redan hundra svar på frågan i tråden, men vill gärna ha den bästa för 2017, änna.
Vill kunna sitta hemma och plugga efter jobb tills det är dags att skriva in sig.

B-körkort alltså.

/SalvadorD

Punga ut en hundring på appen iKörkort. Använde så gott som uteslutande den och slöläste på jobbet/gjorde teoriprov och lite annat kul i den och tog hem kunskapsprovet hur lätt som helst på första försöket.
Bästa funktionen är "förklaring" när man gjort ett låtsasprov och svarat fel, då får man veta exakt vad som gäller under rådande förhållanden. Omöjligt att inte lära sig saker i den där appen.
Citera
2017-02-17, 23:44
Medlem
Prefons avatar
Tjenare! I veckan har jag skrivit teoriprov och kört upp i Uppsala, inga konstigheter, kört privat senaste 3 månaderna och 10 körlektioner. Klarar ni elevcentralens alla faser och förstår varför ni klarar dem, så är trafikverkets inga problem.

På uppkörningen gjorde jag många småfel, glömde döda vinkeln vid filbyte, dålig backning runt hörn osv.. Men visar du en lugn och säker körning så ska det inte vara några problem, trodde verkligen inte jag skulle bli godkänd. Svarar gärna på frågor angående proven, fick mycket hjälp av andra härifrån nämligen!
Citera
2017-02-22, 12:21
Medlem
Storfetdases avatar
Hor prov, fick 51, hur fan ska man veta varför det är dåligt för miljön att tvätta sin bil vid garaget? Idiot som gör provet
Citera
2017-02-23, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storfetdase
Hor prov, fick 51, hur fan ska man veta varför det är dåligt för miljön att tvätta sin bil vid garaget? Idiot som gör provet

Vet inte om du är seriös eller ej men för att innehållet i sakerna du tvättar bilen med kommer ner i marken utan att bli renat.
Citera
2017-02-23, 20:46
Medlem
Wonds avatar
Okej,
Ny inom ta körkortet nu.
Kan ej övningsköra med farsan som jag hade velat pga han bor långt bort, övningskört förut för 5 år sedan men gav upp då jag studerade medans och var livrädd i trafiken. Nu har jag flera anledningar att ta körkortet och jag har funderat att bästa idén är väl först bli klar med teoriläsning?

Jag har en hel del tid över och vill studera så mycket som möjligt kommande månaderna mot sommaren för att sedan övningsköra och har liksom teorin och trafikregler säkrade

Har ni tips på böcker m.m och vart man får det ifrån? jag frågade en vän idag och hon sa att körskolan brukar ha ett program som flesta/alla använder!?

Hade funderat på fixa mig en/ett par böcker samt kanske programvara till app/dator. Laddat ner om vägmärken på mobilen men funderar vad ni har för tips?

Hur länge tar det cirka att ta körkort? har ej funderat på ta intensivkurs då jag är lite trög

Har jag någon fördel att redan nu innan jag börjar studera teori att först ta kontakt och gå med i någon körskola?
Citera
2017-02-24, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wond
Okej,
Ny inom ta körkortet nu.
Kan ej övningsköra med farsan som jag hade velat pga han bor långt bort, övningskört förut för 5 år sedan men gav upp då jag studerade medans och var livrädd i trafiken. Nu har jag flera anledningar att ta körkortet och jag har funderat att bästa idén är väl först bli klar med teoriläsning?

Jag har en hel del tid över och vill studera så mycket som möjligt kommande månaderna mot sommaren för att sedan övningsköra och har liksom teorin och trafikregler säkrade

Har ni tips på böcker m.m och vart man får det ifrån? jag frågade en vän idag och hon sa att körskolan brukar ha ett program som flesta/alla använder!?

Hade funderat på fixa mig en/ett par böcker samt kanske programvara till app/dator. Laddat ner om vägmärken på mobilen men funderar vad ni har för tips?

Hur länge tar det cirka att ta körkort? har ej funderat på ta intensivkurs då jag är lite trög

Har jag någon fördel att redan nu innan jag börjar studera teori att först ta kontakt och gå med i någon körskola?

Lika bra att börja med sakerna samtidigt, du får mycket gratis av att köra samtidigt, sen så vill du ha båda sakerna färskt i minne när du skriver teori och kör upp. Ett bra sätt att gå in på ett bibliotek och låna boken, de brukar ha några versioner av teoriboken, det gör ingenting om du läser från en bok som är ett eller två år gammal då inte allt för många trafikregler ändras. Har du inte allt för långt mellan olika bibliotek kan du låna i omgångar på olika ställen då det finns risk för kötid.

Hur lång tid det tar? Allt beror på hur mycket du kör och hur snabbt du lär dig, 7-14 lektioner brukar många klara det på, försök att inte ha för långa uppehåll mellan körlektionerna så vanan sitter i mellan lektionerna. Se till att du kan bassakerna innan du börjar köra med skola så blir det billigare, ex starta i backe, växla och få lite vana med att backa genom att använda sidospeglarna, sådant kan en vanlig person lära dig (krävs oftast bar tid och övning).
Citera
2017-02-25, 18:43
Medlem
Molndalsbros avatar
Är det någon här som sitter på abo jihad pärmarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in