2017-02-26, 12:51
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det låter som en rimlig och trolig tolkning. Då behöver vi inte undra över det.
Vi som har googlat runt lite runt JM kan ju också konstatera att både Anki och Göran verkar ha en rätt låg profil. Ingen av dom anstränger sig för att synas. Snarare tvärt om.

Flaggan
LGW Persson har ju uttryckt funderingar runt flaggan.
Anta att Göran och Anki hissat flaggan till minne av Aki, vilket är en rimlig förklaring till att flaggan var hissad. Kanske kan grannar bekräfta att det inte hörde till paret Möllers rutin att låta flaggan vara uppe hela tiden, så som man kan göra med en vimpel, men inte med en flagga.
Visste JM om att GM och AM hade för avsikt att hedra Akis minne? Fanns det dessutom någon djupare symbolik i deras firande, som t.ex. att dom hade kännedom eller aningar om hur Aki hade dött?
Om JM visste att Akis minne firades vid sommarstugan den där dagen så är det ju möjligt att hon blev ganska arg.
Kanske är flaggan en pusselbit, ändå?

Visst kan JM ha hissat flaggan på natten också som någon slags sjuk symbolhandling. Kan man vara så "sjuk" att man mördar sina föräldrar (som hon trodde då) och sedan hissar flaggan för att fira?

Det fina är ju att Anki vet om dom hissat flaggan och varför.

Som du skriver är ju det fina att Anki sannolikt vet om de hade hissat flaggan eller inte.

En tanke jag har, är att de hade hissat flaggan för att de förberedde en del inför bilder som mäklaren skulle ta av stället. Kanske de hade ett möte bestämt med mäklaren dagen efter?
Citera
2017-02-26, 13:54
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Som du skriver är ju det fina att Anki sannolikt vet om de hade hissat flaggan eller inte.

En tanke jag har, är att de hade hissat flaggan för att de förberedde en del inför bilder som mäklaren skulle ta av stället. Kanske de hade ett möte bestämt med mäklaren dagen efter?

Flaggan och dess hantering omges ju av regler och lagar.
I Sverige finns det ingen lag om att flaggan ska vara halad på natten, men regler finns:

http://www.flaggstang.se/flaggning_attflagga.php

"Flaggan halas alltid vid solnedgång, dock senast kl 21.00."

Min erfarenhet är att de allra flesta respekterar dessa regler.
Jag kan inte minnas att jag sett en flagga som varit hissad på natten.

Göran och Anki ger mig intrycket att varit/vara människor vars liv präglas av mer ordning än vad som gäller de flesta. Det är bara ett intryck och jag kan ha fel.

Sammantaget delar jag ändå LGW Perssons förundran över varför flaggan lämnats uppe över natten.

Jag är inte överdrivet ordentlig, men jag skulle ändå aldrig avsiktligt lämna en flagga uppe över natten.
En intressant parallell är från båtliv. Om någon i en hamn glömmer att ta ner en flagga i tid så kommer en granne att påminna.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-02-26 kl. 14:22.
Citera
2017-02-26, 14:37
Medlem
Zisselas avatar
Citat:

PS: Jag vet inte vad "eskilstunaifokus" är, men så här presenterar dom sig:
"Aktuella händelser, såväl allmänna som politiska, i Eskilstuna och Torshälla i bild och text. Nytt är, att kategorin ”Världen och Sverige” tillkommit!"

Det är en SD-vänlig blogg som inte har nånting med journalistik att göra.
Citera
2017-02-26, 14:45
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Det är en SD-vänlig blogg som inte har nånting med journalistik att göra.

Jag upptäckte det. Det var slarvigt av mig att i hastigheten blanda ihop dom med ekuriren.se.
Jag tror inte att ekuriren skulle uppskatta den ihopblandningen...

Citera
2017-02-26, 14:47
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Jag upptäckte det. Det var slarvigt av mig att i hastigheten blanda ihop dom med ekuriren.se.
Jag tror inte att ekuriren skulle uppskatta den ihopblandningen...

... i synnerhet inte som bloggen hetsar mot EK
Citera
2017-02-26, 16:19
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Flaggan och dess hantering omges ju av regler och lagar.
I Sverige finns det ingen lag om att flaggan ska vara halad på natten, men regler finns:

http://www.flaggstang.se/flaggning_attflagga.php

"Flaggan halas alltid vid solnedgång, dock senast kl 21.00."

Min erfarenhet är att de allra flesta respekterar dessa regler.
Jag kan inte minnas att jag sett en flagga som varit hissad på natten.

Göran och Anki ger mig intrycket att varit/vara människor vars liv präglas av mer ordning än vad som gäller de flesta. Det är bara ett intryck och jag kan ha fel.

Sammantaget delar jag ändå LGW Perssons förundran över varför flaggan lämnats uppe över natten.

Jag är inte överdrivet ordentlig, men jag skulle ändå aldrig avsiktligt lämna en flagga uppe över natten.
En intressant parallell är från båtliv. Om någon i en hamn glömmer att ta ner en flagga i tid så kommer en granne att påminna.

Ja håller med. Det är märkligt att flaggan var upp när paret gått och lagt sig, säkert inget de brukade göra mot flaggreglerna.
Också lite märkligt den var hissad överhuvudtaget om man är där för att städa ut inför försäljning, ska en mäklare komma och fotografera hissar man den väl då, inte någon dag före.
Den kanske var möglig/fuktig och behövde luftas? Efter att ha används för att mörda/dränka någon med året innan.... .
Nej det är nog väl långsökt kanske....
Men flagghistorien ÄR märklig. Intressant att höra modern AMs förklaring framöver.
Senast redigerad av Solglittret 2017-02-26 kl. 16:23.
Citera
2017-02-26, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
JM´s föräldrar kan själva ha hissat flaggan i topp under dagen till minne av fd svärsonen. Det var hans födelsedag.

Eller säg att de för att hedra/minnas svärsonen hissade flaggan på halv stång.. Att de under dagen talat med JM om Aki, om hur tragiskt det var etc att han gick bort (och ev även insinuerat att han gick hädan på ett 'märkligt' sätt) och att detta blev den utlösande faktorn för JM att åka ut till stugan.

När afghanen går in med kniven hissar JM flaggan (betydligt lättare/snabbare än att ta ner den etc).

När nu modern överlevde så har hon kunnat påtala flaggans 'förflyttning'.
Citera
2017-02-26, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Eller säg att de för att hedra/minnas svärsonen hissade flaggan på halv stång.. Att de under dagen talat med JM om Aki, om hur tragiskt det var etc att han gick bort (och ev även insinuerat att han gick hädan på ett 'märkligt' sätt) och att detta blev den utlösande faktorn för JM att åka ut till stugan.

När afghanen går in med kniven hissar JM flaggan (betydligt lättare/snabbare än att ta ner den etc).

Tror inte JM behövde en sådan särskild anledning utan hon hade helt ekonomiska motiv samt troligtvis ett starkt hämndbegär. Tror jag.

Hon hade säkert levt som OM hon redan hade fått ut 2.5 mille för Akis död - vilket uteblev. Hur skulle hon nu kunna betala alla sina "medhjälpare"?
Citera
2017-02-26, 19:41
Medlem
Zisselas avatar
Citat:

På halv stång har man bara en flagga innan den man hedrar är begravd. Efter begravningen firar man upp flaggan i topp igen.
Citera
2017-02-26, 19:49
Medlem
Citat:

Du är mest troligen ingen flaggstång?
Citera
2017-02-26, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tror inte JM behövde en sådan särskild anledning utan hon hade helt ekonomiska motiv samt troligtvis ett starkt hämndbegär. Tror jag.

Hon hade säkert levt som OM hon redan hade fått ut 2.5 mille för Akis död - vilket uteblev. Hur skulle hon nu kunna betala alla sina "medhjälpare"?

Jag har följt tråden och jag håller med om din analys.
En tanke jag har är att hon lurat föräldrarna att tro att hon på grund av sin stora sorg över exmakens död behövt dem alla samlade i stugan den dagen. Och att det var därför hon visste att de var där och vilken tid de gick och la sig... Kanske därför föräldrarna sov över, fastän de enligt uppgift inte varit där så mycket på sistone. Hon åkte alltså därifrån för att komma tillbaka ett par timmar senare... inget konstigt om hennes bil skulle ses där och då. Vad tror du?
Citera
2017-02-26, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du är mest troligen ingen flaggstång?

Ett alldeles korrekt antagande; jag är ingen flaggstång. Dock över medellängd

Förstår inte riktigt frågan. Men menar iaf att om nu flaggan var på halv stång och detta 'stört' JM så blir det enklaste, som jag ser det, att bara hissa den i stället för att ta ner den, vika ihop den/lägga den där föräldrarna brukar förvara den/hantera den som föräldrarna skulle ha gjort etc.
(Att bara knyta upp knoparna och låta den hänga vind för våg skulle väl vara lika med att efterlämna onödiga spår?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in