2017-02-25, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Morgonen den 9e augusti 2016, dagen efter mordet på Göran
Vi antar att mordet på Göran och mordförsöket på Anki gick till ungefär så här.
En tid, någon vecka minst, har JM haft klart för sig vad som skulle göras och hur. MR hade ju inte dödat någon tidigare (vad vi vet), men han hade ju visat prov på hur händig han var med kniven. I Turkiet och i Sverige. Nu var han med på spåret och de tu åkte ut till sommarstugan sent på kvällen den 8e augusti. Vad som hände där vet vi. De tu, troligen exalterade av sin bedrift, åker tillbaka till Eskilstuna. Kniven kastas i vattnet från en bro på vägen. Dom är tillbaka i lägenheten strax efter midnatt. Övertygade om att JMs föräldrar är döda.
Nästa dag får dom höra på nyheterna att pappa Göran är död och mamma Anki är misstänkt! Men hon skulle ju också vara död!

"– För i helv-te Mohamm*d du skulle ju ha dödat mamma också!"

Vågar man gissa att det uppstod en något spänd situation hemma hos paret?

Hur utvecklade sig dialogen? Vi har ju hört att JM kan bli ganska arg. Hur arg var hon på Mohamm*d?
Hur spänt var förhållandet de närmaste dagarna?
Hur mycket hade Anki sett?

Har också funderat mycket på det... hur kom det sig att Anki överlevde? (Tack o lov)... borde ju varit "lättare" att döda henne. Hur gick snacket hemma efter detta? Du misslyckades....
Citera
2017-02-25, 17:56
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Har också funderat mycket på det... hur kom det sig att Anki överlevde? (Tack o lov)... borde ju varit "lättare" att döda henne. Hur gick snacket hemma efter detta? Du misslyckades....

Hur är människan MR?
Vi vet en del om hans våldshistorik, från Iran, Turkiet och Sverige. En rå och brutal typ, kan man tänka.
Ett riktigt gangster- och torped-ämne.

Eller?

Det var han som erkände. Det gick inte på en vecka eller två som är det vanliga, men då ska man tänka på att dom hade haft tid på sig att synkronisera sina historier och att ingen förhörsledare talar dari. MR är ju ganska ny i Sverige också.
Han har ju verkligen lättat på sitt hjärta nu, vad det verkar.

Kan det ha varit så att han efter det troligen våldsamma och blodiga våldet mot Göran upptäckte att han inte var så rå som han trodde? Det har också framförts att en muslimsk ung man inte så lätt utövar våld mot en person som skulle kunna vara hans mor.

Något var det som räddade livet på Anki och jag tror inte att det var Ankis egna insatser. Hon kan ha haft en väldig tur att av många knivhugg var det ändå inget som träffade vitalt organ eller större blodkärl. Men det kan också ha varit MR som kom av sig.

Jag är dock ganska säker på att JM var missnöjd med resultatet.

Citera
2017-02-25, 20:14
Medlem
Citat:
Hur är människan MR?
Vi vet en del om hans våldshistorik, från Iran, Turkiet och Sverige. En rå och brutal typ, kan man tänka.
Ett riktigt gangster- och torped-ämne.

Eller?

Det var han som erkände. Det gick inte på en vecka eller två som är det vanliga, men då ska man tänka på att dom hade haft tid på sig att synkronisera sina historier och att ingen förhörsledare talar dari. MR är ju ganska ny i Sverige också.
Han har ju verkligen lättat på sitt hjärta nu, vad det verkar.

Kan det ha varit så att han efter det troligen våldsamma och blodiga våldet mot Göran upptäckte att han inte var så rå som han trodde? Det har också framförts att en muslimsk ung man inte så lätt utövar våld mot en person som skulle kunna vara hans mor.

Något var det som räddade livet på Anki och jag tror inte att det var Ankis egna insatser. Hon kan ha haft en väldig tur att av många knivhugg var det ändå inget som träffade vitalt organ eller större blodkärl. Men det kan också ha varit MR som kom av sig.

Jag är dock ganska säker på att JM var missnöjd med resultatet.

En ren gissning är att GM låg och sov på rygg och Anki låg ihopkrupen vänd mot sin man (inte lika enkel att träffa med knivhugg). Ren gissning från min sida men skadebilden kommer ge svar.

Tror MR var övertygad om att han dödat båda.

Undrar om det inte var JM som hissade flaggan i topp efter den, då genomförda hämnden på föräldrarna som indirekt även riktade sig mot systern.

Syftet med att hissa flaggan kan också varit ämnat att fördröja upptäckten av mord. Tycker mig komma ihåg att LGW reagerade på just att flaggan inte var nedhalad när polis/ambulans kom till brottsplatsen, vilken den rimligen skulle ha varit.

Spekulationer som alla säkert förstår.

Den glädjen varade, tack och lov, inte länge.
Citera
2017-02-25, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Det är inte konstigt att personer ibland får epitet med ortsnamn som prefix. Bara för att någon kallats för Arbogakvinnan tidigare innebär inte detta att epitetet för alltid är förknippat och endast får användas för denne. Det är helt i sin ordning att med tiden och nya händelser använda samma epitet för någon helt annan människa.

Precis, hur många gånger har det inte förekommit tex "20 åringen" i olika fall och artiklar.
Citera
2017-02-25, 21:37
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
[...]
I artikeln skrivs Mohamm*d Raj*bis och *ki Paasil*s (*=a) fulla namn ut. MR har erkänt och AP är ett offer. Jag kan inte minnas att tidningarna skrivit ut namnen på JMs pappa GM ännu. Varför AP men inte GM?

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
[/b]
Det där är obegriplig logik från Expressen även för mig.
Antingen uppger man namn - och bild som också skett - på en avliden person där det finns någon som är häktad för mord - eller så gör man det inte.
I GMs fall har ju en person till och med erkänt mordet, men det är Akis namn man publicerar???
Jag tolkar detta som att i Akis fall har anhöriga godkänt publicering av namn och bild vilket inte skett i GMs fall.
Citera
2017-02-25, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Jag tolkar detta som att i Akis fall har anhöriga godkänt publicering av namn och bild vilket inte skett i GMs fall.

Samma tolkning gör jag.
Citera
2017-02-25, 22:25
Medlem
grey.eagles avatar
Hypotetiskt, om livförsäkringens förmånstagare vart gemensamma barnen, istället för drunknade mannen, tror ni IF reagerat?

Hon skulle via barnen fortfarande disponerat pengarna.
Citera
2017-02-25, 22:42
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Hypotetiskt, om livförsäkringens förmånstagare vart gemensamma barnen, istället för drunknade mannen, tror ni IF reagerat?

Den dränkta mannen har aldrig varit förmånstagare.
Citera
2017-02-25, 23:04
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle

Jag bortser från att du skrev Aki som förmånstagare i stället för JM.

Om beloppet gått till barnen så hade beloppet överstigit X antal basbelopp och då hade en (över?)förmyndare utsetts för att förvalta arvet. JM skulle då inte kunnat komma åt barnens pengar utan godkännande av (över?)förmyndaren som endast skulle godkänt uttag som gagnat barnen.

En mig närstående var i liknande sits och där godkändes uttag för omyndigs utbildning utomlands t.ex.
Citera
2017-02-26, 04:55
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
En ren gissning är att GM låg och sov på rygg och Anki låg ihopkrupen vänd mot sin man (inte lika enkel att träffa med knivhugg). Ren gissning från min sida men skadebilden kommer ge svar.

Tror MR var övertygad om att han dödat båda.

Undrar om det inte var JM som hissade flaggan i topp efter den, då genomförda hämnden på föräldrarna som indirekt även riktade sig mot systern.

Syftet med att hissa flaggan kan också varit ämnat att fördröja upptäckten av mord. Tycker mig komma ihåg att LGW reagerade på just att flaggan inte var nedhalad när polis/ambulans kom till brottsplatsen, vilken den rimligen skulle ha varit.

Spekulationer som alla säkert förstår.

Den glädjen varade, tack och lov, inte länge.
JM´s föräldrar kan själva ha hissat flaggan i topp under dagen till minne av fd svärsonen. Det var hans födelsedag.
Citera
2017-02-26, 06:35
Medlem
Citat:
Jag bortser från att du skrev Aki som förmånstagare i stället för JM.

Om beloppet gått till barnen så hade beloppet överstigit X antal basbelopp och då hade en (över?)förmyndare utsetts för att förvalta arvet. JM skulle då inte kunnat komma åt barnens pengar utan godkännande av (över?)förmyndaren som endast skulle godkänt uttag som gagnat barnen.

Från https://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/2151/8421.pdf

"Det ska noteras att Överförmyndaren kan helt eller delvis avstå från kravet på tillsyn. Det varierar i
kommunerna i vilket om fattning de bedriver tillsyn." (citat)

Eskilstuna:

https://www.eskilstuna.se/omsorg-och-stod/god-man-forvaltare-overformyndare/formyndare-for-barn.html

http://www.ekuriren.se/nyheter/overformyndare-i-flen-riskerar-atal/

Hur det hade fungerat i just det här fallet, där få andra saker har följt regler och lagar, är oklart.

En reell fråga, till skillnad från ogiltiga livförsäkringar, är arvet efter AP. Om det saknades testamente tillkom hälften JM, tvillingarnas vårdnadshavare. Om APs övriga anhöriga var övertygade om att JM låg bakom hans död, hur agerade de vid arvskiftet? Det var förmodligen bara att gilla läget. Fanns det tillgångar hos AP, suspekta kontoöverföringar till medbrottslingar?

Notera att polisen anhöll samtliga vuxna i samma hushåll. DB var skriven hos JB och JJ enligt domen mot honom i december ifjol. Det finns en tidigare dom där han som 17-åring var skriven på annan ort än JM.
Citera
2017-02-26, 12:21
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Det låter som en rimlig och trolig tolkning. Då behöver vi inte undra över det.
Vi som har googlat runt lite runt JM kan ju också konstatera att både Anki och Göran verkar ha en rätt låg profil. Ingen av dom anstränger sig för att synas. Snarare tvärt om.

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
JM´s föräldrar kan själva ha hissat flaggan i topp under dagen till minne av fd svärsonen. Det var hans födelsedag.

Flaggan
LGW Persson har ju uttryckt funderingar runt flaggan.
Anta att Göran och Anki hissat flaggan till minne av Aki, vilket är en rimlig förklaring till att flaggan var hissad. Kanske kan grannar bekräfta att det inte hörde till paret Möllers rutin att låta flaggan vara uppe hela tiden, så som man kan göra med en vimpel, men inte med en flagga.
Visste JM om att GM och AM hade för avsikt att hedra Akis minne? Fanns det dessutom någon djupare symbolik i deras firande, som t.ex. att dom hade kännedom eller aningar om hur Aki hade dött?
Om JM visste att Akis minne firades vid sommarstugan den där dagen så är det ju möjligt att hon blev ganska arg.
Kanske är flaggan en pusselbit, ändå?

Visst kan JM ha hissat flaggan på natten också som någon slags sjuk symbolhandling. Kan man vara så "sjuk" att man mördar sina föräldrar (som hon trodde då) och sedan hissar flaggan för att fira?

Det fina är ju att Anki vet om dom hissat flaggan och varför.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-02-26 kl. 12:30. Anledning: Sjukt... + Anki vet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in