2017-02-26, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
att wiktoria är mer folkkär än loreen är klart som korvspad.. Wiktoria är ett rart blont yrväder.
Loreen är en konstig blatte och hennes uppsyn är något man väntas få se på psyket..

Folkkärhet sitter inte i hårfärgen, om du frågar 100 pers på stan så vet de vem Loreen är, inte Wictoria. Man måste vara välkänd för att vara folkkär.
Citera
2017-02-26, 11:12
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Nu är Jon en importerad produkt från annat land. Dessutom är samer ingen homogen befolkningsgrupp.
Sedan tillkommer faktumet att svenskar kom samtidigt som samer.

Förr i tiden så har jag för mig att det fanns en översättning när de sjöng på andra språk än svenska (i den stora finalen ute i Europa).
Vad betyder hans jojkande i sången?
Finns det någon översättning ord för ord?

Vem som kommer sopa banan med vem kommer att justeras i finalen då man sätter in jurygruppen.
Då fråntas väl svenska folket halva röstmandatet?

Tycker SVT ska ta bort all politik ut denna musiktävling och dessutom låta folket avgöra vem som ska skickas till Europa.

Vad jag förstått är jojken är en slags sångteknik för att förmedla en känsla. Så den är inte på samiska och går inte att översätta. Kan möjligtvis innehålls ord, men i så fall bara nåt enstaka för jojk låter inte som när samiska talas. Men jag kan ha fel. Någon same i forumet kan säkert utveckla det mer.

Vi svenskar har ju också en egen sångteknik - att kula på korna.
https://m.youtube.com/watch?v=KvtT3UyhibQ
Citera
2017-02-26, 11:29
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Här får vi veta av Aftonbladet att vi röstade fel:
http://www.aftonbladet.se/melodifestivalen/a/E8lxP/markus-larsson-ah-vilken-smorja

Loreen, den mångkulturella kelgrisen, borde ju ha vunnit tycker Aftonbladet.

Valet var enkelt.
Skulle tävlingen vara modern eller pajas?
Allt berodde på om Loreen gick direkt till final eller inte.
Och tittarna valde såklart, trumvirvel, pajas.

Av någon anledning har Aftonbladet även utsett gentlemannen Owe Thörnqvist till årets mobboffer. De missar inte en chans att skriva om hur konstigt det är att den banala "korv-låten" gick till final. Själv kan jag tänka mig att det beror på att Thörnqvist ligger bakom den fantastiska och sanningsenliga låten Sverigebesöket från 80-talet, en låt som inte lär spelas på Allsången.
Citera
2017-02-26, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Här får vi veta av Aftonbladet att vi röstade fel:
http://www.aftonbladet.se/melodifestivalen/a/E8lxP/markus-larsson-ah-vilken-smorja

Loreen, den mångkulturella kelgrisen, borde ju ha vunnit tycker Aftonbladet.

Valet var enkelt.
Skulle tävlingen vara modern eller pajas?
Allt berodde på om Loreen gick direkt till final eller inte.
Och tittarna valde såklart, trumvirvel, pajas.

Av någon anledning har Aftonbladet även utsett gentlemannen Owe Thörnqvist till årets mobboffer. De missar inte en chans att skriva om hur konstigt det är att den banala "korv-låten" gick till final. Själv kan jag tänka mig att det beror på att Thörnqvist ligger bakom den fantastiska och sanningsenliga låten Sverigebesöket från 80-talet, en låt som inte lär spelas på Allsången.

Det är alltså jojkaren som är pajas. Eller Wiktoria? Kanska båda? Nä, Markus Larsson tänkte nog på jojkaren.
Citera
2017-02-26, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissLycka
Folkkärhet sitter inte i hårfärgen, om du frågar 100 pers på stan så vet de vem Loreen är, inte Wictoria. Man måste vara välkänd för att vara folkkär.
Vet inte om jag skulle kalla nån av dem för folkkär. Alla vet vem Loreen är såklart. Men det räcker inte. Helst ska man hållit på ett par decennier, varit med i alla tramsprogram (så ska det låta, såmycket bättre), fem vändor i mellon, samt några år med allsång på Skansen. Att vara "svår" hjälper inte, man måste ha ett jätteleende. Tänk Lotta Engberg, September och Måns Zelmerlöv.
Citera
2017-02-26, 12:01
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Vet inte om jag skulle kalla nån av dem för folkkär. Alla vet vem Loreen är såklart. Men det räcker inte. Helst ska man hållit på ett par decennier, varit med i alla tramsprogram (så ska det låta, såmycket bättre), fem vändor i mellon, samt några år med allsång på Skansen. Att vara "svår" hjälper inte, man måste ha ett jätteleende. Tänk Lotta Engberg, September och Måns Zelmerlöv.

Loreen kan aldrig bli folkkär. Hon vill vara udda och svåråtkomlig. Söker inte kontakt med publiken. David Lindgren däremot är en som definitivt har potential att bli folkkär.
Citera
2017-02-26, 12:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Precis. Anna book är ett exempel på en välkänd "artist". Men hon långt ifrån folkkär. Alla ser henne som en tjock bitter mediahora. Hon är inte likeable.
Samma sak med charlotte perelli. Hon är inte folkkär. Hon känns inte genuin.
Att vara folkkär är inte synonymt med välkänd och etablerad..
Folket måste hysa varma känslor till de välkända också.
Jag blir glad när jag ser wiktoria. När jag ser loreen gör jag
Senast redigerad av goderian2 2017-02-26 kl. 12:19.
Citera
2017-02-26, 12:20
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Precis. Anna book är ett exempel på en välkänd "artist". Men hon långt ifrån folkkär. Alla ser henne som en tjock bitter mediahora. Hon är inte likeable.
Samma sak med charlotte perelli. Hon är inte folkkär. Hon känns inte genuin.
Att vara folkkär är inte synonymt med välkänd och etablerad..

Sen är det ju inte heller direkt bra att vara "utsedd" av media att vara folkkär. Media utser personer som "ska" vara folkkära, och Loreen är en sådan. Kakan är en annan.

Zlatan (för att prata fotboll) var också en sådan, han har dock genom att vara så oerhört bra rent prestationsmässigt lyckats halka sig upp och är nästan folkkär.
Citera
2017-02-26, 12:27
Medlem
Loreens låt var helt enkelt inte tillräckligt bra och dessutom var hennes nummer bara skumt. Både Jon Henrik och Wiktoria förtjänade sina finalplatser över henne, hoppas hon stannar i andra chansen.
Citera
2017-02-26, 12:37
Medlem
trenbiffs avatar
Hur ser upplägget ut i andra chansen? Tex The Fo&o mot De vet du. Går vinnaren till final eller är de fler utslagningar?
Citera
2017-02-26, 12:43
Medlem
peterZiipens avatar
Någon som vet vilka historiska händelser som avbildas i Loreens bidrag? "Kvinnan med handväskan" är den jag känner igen.
Citera
2017-02-26, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av de.Montfort
När Jon Henrik med Wiktoria kom till final kan msm inte kalla tittarna för rasister för att Loreen valdes bort och Alice. Det gör ont hos skribenterna.
Som skribent verkar man komma undan med mycket. Som t.ex. att kalla en adopterad mörkhyad colombian, tillika jojkande same, för "pajas".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in