2017-02-24, 19:08
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, handgemänget hände säkert i Råbo, MGM är bunden till platsen via DNA. MGM påstår att det hände i Hudiksvall för att dölja sitt riktiga ärende.

Det tror jag också, och det har jag skrivit. Jag bara ser en alternativ möjlighet.

Och hans riktiga ärende var ett inbrott som gick överstyr med dödlig utgång?
Eller vad var det riktiga ärendet?
Citera
2017-02-24, 19:19
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Det vet vi inte i nuläget. Tveksamt om vi någonsin får veta det annat än spekulationer, då Simon verkar neka till allting än idag.
Citera
2017-02-24, 19:53
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Det vet vi inte i nuläget. Tveksamt om vi någonsin får veta det annat än spekulationer, då Simon verkar neka till allting än idag.

Ja, vi får se vad den tekniska bevisningen pekar på när FUP blir tillgänglig.

Men som det ser ut just nu känns tanken på den tredje mannen rätt långsökt.
Polisens kartläggning har placerat MGM ett par hundra meter från BP, det känner
jag mig rätt bekväm med.

Orten Råbo är så pass obskyr att jag inte ens får någon vettig
träff på byn på Google-maps. Att en tredje man med mordiska intentioner är där
samtidigt som MGM ser jag som högst osannolikt, försumbart liten till och med.
Citera
2017-02-24, 19:54
Medlem
Citat:
Så att jag förstår dig korrekt nu; att taxichauffören plockar upp MGM bevisar alltså hans oskuld? För han skulle aldrig plocka upp honom om han var farlig?

Jag tänker att om man har någon form av empatistörning faller din teori här -för du talar väl om tämligen "normala" människor och hur dessa agerar under stress? Psykopaten kan "verka" vänlig, förtroendeingivande, sympatisk med extra betoning på verkar.

Jag kom att tänka på Ed Kemper som plockade upp skolflickor längs vägarna i Kalifornien på 70 talet för att kort där efter döda dem. Han skämtade med dem inledningsvis, erbjöd dem skjuts för att sedan anfalla. Hur passar en sån person in i din teori om hur en mördare rör sig och beter sig innan ett mord?
Borde inte flickorna sett på honom att han var farlig genom icke-verbala ledtrådar?

Vad gjorde misstänka MGM i råbo för övrigt? Han blev enligt egen utsago knivskuren i Hudiksvall men istället för att ta sig till sjukhus åker han till råbo där han av en tillfällighet hamnar mitt i en mordhärva. Det hela låter minst sagt osannolikt.

Vi skall kanske minnas att i det här skedet i en mordutredning så "tror" alla olika saker, för vi vet inte.

Ett lustmord med sexuella toner ger ett helt annat kroppsspråk än ett mord av raseri...

Ingen har lyckats ge mig något som tyder på annat än att MGM är ett vittne. Ett vittne som ville spela hjälte, men hamnade att rusa runt i skogen hela natten med en blödande hand, som han skurit sig på glaset till den tredje stugan när han ringde SOS.

Vi kan deducera ett par saker om den riktige GM. Det första är att han inte kan komma till Råbo när som helst, utan MGM vet att det gäller just den 22.
Han kan vara inlåst, intagen, skogshuggare, fiskare...
MGM är lojal mot honom.
Min gissning är att han finns i den manlige BO-s telefon eller dator, vilket de inte ännu undersökt.
Citera
2017-02-24, 20:03
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Vi skall kanske minnas att i det här skedet i en mordutredning så "tror" alla olika saker, för vi vet inte.

Ett lustmord med sexuella toner ger ett helt annat kroppsspråk än ett mord av raseri...

Ingen har lyckats ge mig något som tyder på annat än att MGM är ett vittne. Ett vittne som ville spela hjälte, men hamnade att rusa runt i skogen hela natten med en blödande hand, som han skurit sig på glaset till den tredje stugan när han ringde SOS.

Vi kan deducera ett par saker om den riktige GM. Det första är att han inte kan komma till Råbo när som helst, utan MGM vet att det gäller just den 22.
MGM är lojal mot honom.
Min gissning är att han finns i den manlige BO-s telefon eller dator, vilket de inte ännu undersökt.
Och min gissning är att du har totalt fel i allt du spekulerar kring när det gäller detta fall och att du kommer inse just det när du läser förundersökningsprotokollet.
Citera
2017-02-24, 20:04
Medlem
Citat:

MGM är lojal mot honom.

Nja, din polare sitter nog bra där han sitter. Men vi får snart se, bara lugn.
Citera
2017-02-24, 20:29
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:

MGM är lojal mot honom.

Absolut, med tanke på att vi är förpassade till medias information så finns det väl inget här som lever
upp till det platonska mottot sann och berättigad tro. Därom är jag helt med dig.

Så din hypotes är i korthet att MGM tar sig Råbo för att rädda offren från en gammal kåkfarare, psykfall eller skogshuggare? Då förväntar jag mig i FUP en teknisk bevisning från en tredje person som kan knytas till brottsplatsen, offren och MGM.

Vilken relation har MGM med den riktiga GM? Och hur är GM relaterad till det manliga offret?

Det är en vild och häftig teori, det måste jag ge dig. Jag respekterar ditt kreativa sätt att tänka på och det är uppenbart att du sitter på en del kunskaper, men jag tror du landar fel. Verkligheten brukar som regel vara lite mer mondän och trist.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2017-02-24 kl. 20:36.
Citera
2017-02-24, 22:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det vet jag inte. Det kan ha varit ett inbrott och att han mötte GM, ett planerat mord eller ditt alternativ.
Citera
2017-02-24, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvra
Undersökningar inte klara – åklagaren i Råbodådet behöver mer tid innan åtal http://helahalsingland.se/blaljus/brott/undersokningar-inte-klara-aklagaren-i-rabodadet-behover-mer-tid-innan-atal?referrer=app

Om Gm hade erkänt så borde de väll ändå behövt förlänga för den tekniska undersökningen?
Citera
2017-02-24, 22:52
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Znoopet
Om Gm hade erkänt så borde de väll ändå behövt förlänga för den tekniska undersökningen?
Ett erkännande betyder ingenting, det ska bevisas "bortom rimligt tvivel" också.
Citera
2017-02-25, 16:45
Medlem
Citat:

MGM är lojal mot honom.

Ja jösses, du har sett på för mycket kriminalserier på tv, det är ju nåt som är säkert iaf.
Citera
2017-02-25, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokemeaway
Ja jösses, du har sett på för mycket kriminalserier på tv, det är ju nåt som är säkert iaf.
...och läst förfärligt många intetsägande, nästintill meningslösa mordfall med motiv från några hundra kronor... Det här är åtminstone ett mysterium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in