Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Det är kanske här vi ska börja. Vilka befann sig på platsen och varför. Och varför kan inte PU eller vi komma fram till vilka de var.
Och varför har detta faktum under 30 år varit behäftat med beröringsskräck. Även de oskyldiga som ingick i andra operationer. Något som jag talat om så länge jag deltagit i denna tråden.
Utan tvekan är mördaren/gruppen skyddade av de som bestämmer. Det är viktigare att skydda de oskyldiga som fanns på plats än de skyldiga. För jag vägrar tro att IC med många andra kända ingick i mordet utan bevis.
En presumtiv visselblåsare som Dahlgren kan förklara saken. Om inte hans historia är lögn. Men om den är sanning avslöjar avancerad brottslighet hos både spaningsledare och förundersökningsledare. Något som antyder frågans absoluta dignitet och hemlighetsgrad.
Har du några teorier om vilka som låg bakom de WT-bärare som inte hörde ihop narkotikaspaningen. Eller med mordet. Och varför skulle de omfattas av en tystnad som sträckt sig över 31 år. Där mörkandet av deras närvaro är viktigare än att avslöja mördaren. En mördare som enligt dig var kontrakterad från utlandet. Trots att det inte finns några fakta som tyder på den slutsatsen.
Du kan sannerligen misstolka texter du. "En mördare som enligt dig var kontrakterad från utlandet". Det låter som att jag huggit in detta i sten vilket jag givetvis inte gjort. Däremot har jag lämnat öppet för möjligheten att GM inte var svensk. Det är en himmelsvid skillnad. GM kan, även enligt mig, vara svensk.
Nyansera dig, min vän.
Beträffande folk på stan har jag förstått av Dahlsten (om det nu stämmer) att ett gäng knarkspanare genomförde en för ledningen okänd operation med WT fram till ca 22.30 samma kväll på Tunnelgatans västra sida och lite däromkring. Det skulle då förklara alla uppgifter därifrån före 22.30, exempelvis uppgifterna från Norra Latins skolgård.
Dessutom har vi fått veta att folk från Stay Behind var ute med WT i Kungsträdgården samma kväll, de bedrev också narkotikaspaning. Det var vid 19-tiden tror jag.
I övrigt har säkert poliser och kanske säkerhetspoliser varit ute och övervakat kriminella i olika hörn av city. Det är ett antagande, men jag förutsätter att sådant pågår hela tiden.
Återstår gör då de fortfarande oförklarade WT-observationerna i Gamla stan 19-19.30 + 20.35-20.37.
Grand 21.20 (och tydligen efter föreställningen norr om Grand enligt Robert G?).
Hötorgets t-bana 23.15.
Hörnet Olofsgatan/Tunnelgatan 23.23.
Sveavägen/Oxtorsgatan 23.25 (Prim).
De båda poliser som iakttogs i hörnet DB gata/Regeringsgatan ca 23.20 har väl heller aldrig förklarats? Hette inte vittnet "Christian"?
Sen tror jag personligen att en del WT-uppgifter är uppdiktade av folk som tror de kan få del av belöningen eller som bara vill hämnas på någon polis de inte gillar.
Skelleftehamn är en rätt stor osäkerhetsfaktor. Ytterst märkligt beteende. Varför framträdde aldrig karln för polisen?
I tillägg vill jag påminna om att Palmeåklagaren
Jörgen Almblad sa att det fanns ett 40-tal WT-iakttagelser från Sveavägen och att 30 av dem låg nära mordminuten. Det finns alltså massor av uppgifter i utredningen som vi i allmänheten inte känner till.
Säpo-utredningen, även den hemligstämplad, från april 1986 som säger att Palme var övervakad (efter granskning av 400 särskilt intressanta vittnesmål) talar också starkt för att WT-män verkligen övervakade Palme från bostaden till t-banan och Grand och mordplatsen.
Slutligen - det finns också misstänkta män utan WT att väga in i helhetsbedömningen. Margareta S och Anneli K såg en märklig man. Likadant med Mårten P. Även på Gamla stans tunnelbanestation och inne i tunnelbanevagnen finns uppgifter som talar för övervakning av Palme.
Det här är då de operativa delarna. Vilka som ville likvidera Palme och sände ut mordgruppen, om de nu sändes ut av någon, vet vi alltså inte. Men där har vi som bekant ett gäng misstänkta som bland annat jag tidigare skrivit om.
Likt GW hatar jag slumpen. Det måste ha funnits ett motiv och det måste ha funnits planering. Att bara kliva fram och skjuta så där utan anledning utesluter jag som teori såvida vi inte ska tro på en ensam galning. Det gör inte jag.