2017-02-25, 13:46
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Anders Ferm:”Svenska folket kommer att uppleva en minst lika stor känslomässig chock som efter mordnatten den dag då mördarligan grips.”

Harry Schein: ”Det finns statskrafter som inte vill att mordet på Olof Palme klaras upp”.

Anders Ferm: ”Svenska folket är inte moget att få veta sanningen”.

Klas Eklund: ”I den inre kretsen pågick hösten 1985 en skärrad diskussion bakom lyckta dörrar om vad partiet egentligen skulle ta sig till med sin ledare. Borde man övertala honom att avgå? Skulle man kunna få honom att sjukskriva sig?”

Carl Lidbom: "Det bästa vore att Palmemordet aldrig blir uppklarat."

Hans Holmér: "Om sanningen om mordet på Olof Palme kommer fram, så kommer den att skaka Sverige i sina grundvalar."

Du citerar gamla föredettingar som mer än gärna ville få sina lilla stund i rampljuset. Att säga A men inte O tyder på att man överhuvudtaget inte har något att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
//

Om du tar och formulerar dig bättre i framtiden så kan du undvika dylika missförstånd.
Citera
2017-02-25, 13:54
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du citerar gamla föredettingar som mer än gärna ville få sina lilla stund i rampljuset. Att säga A men inte O tyder på att man överhuvudtaget inte har något att säga.

Du utrycker dig väldigt raljerande, vad menar du exempelvis med att någon "inte har något att säga"? Att de inte vet något av värde eller att de inte kan säga vad de ev. har kännedom om för att de ev är bundna av sekretess?

Citat:
Om du tar och formulerar dig bättre i framtiden så kan du undvika dylika missförstånd.

Vad tyckte du var oklart? Jag har nämligen inte sett många andra som missförstått vad jag skrivit, annat än troll och kampanjdrivare som av någon anledning ser det som sin uppgift i livet att försöka få det att verka att folk sagt och skrivit saker de inte gjort.

När jag blev avstängd från att posta på Bildts blogg när jag halvskämtade om Litvinenkos strålningsdöd att någon kanske tyckte han såg ut som cancer så är väl det ett tecken på att jag är ganska tydlig?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-02-25 kl. 14:31.
Citera
2017-02-25, 14:44
Medlem
Gothuss avatar
Citat:

Nej du har säkert rätt men det är svårt att hitta några andra personer från den tiden som inte klassas som "gamla föredettingar". För övrigt tror jag att just Ferm var och är ganska försiktig med att synas o höras i media.

Anders Ferm:”Svenska folket kommer att uppleva en minst lika stor känslomässig chock som efter mordnatten den dag då mördarligan grips.”
Harry Schein: ”Det finns statskrafter som inte vill att mordet på Olof Palme klaras upp”.
Anders Ferm: ”Svenska folket är inte moget att få veta sanningen”.
Klas Eklund: ”I den inre kretsen pågick hösten 1985 en skärrad diskussion bakom lyckta dörrar om vad partiet egentligen skulle ta sig till med sin ledare. Borde man övertala honom att avgå? Skulle man kunna få honom att sjukskriva sig?”
Carl Lidbom: "Det bästa vore att Palmemordet aldrig blir uppklarat."
Hans Holmér: "Om sanningen om mordet på Olof Palme kommer fram, så kommer den att skaka Sverige i sina grundvalar."
Citera
2017-02-25, 14:44
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det är kanske här vi ska börja. Vilka befann sig på platsen och varför. Och varför kan inte PU eller vi komma fram till vilka de var.

Och varför har detta faktum under 30 år varit behäftat med beröringsskräck. Även de oskyldiga som ingick i andra operationer. Något som jag talat om så länge jag deltagit i denna tråden.

Utan tvekan är mördaren/gruppen skyddade av de som bestämmer. Det är viktigare att skydda de oskyldiga som fanns på plats än de skyldiga. För jag vägrar tro att IC med många andra kända ingick i mordet utan bevis.

En presumtiv visselblåsare som Dahlgren kan förklara saken. Om inte hans historia är lögn. Men om den är sanning avslöjar avancerad brottslighet hos både spaningsledare och förundersökningsledare. Något som antyder frågans absoluta dignitet och hemlighetsgrad.

Har du några teorier om vilka som låg bakom de WT-bärare som inte hörde ihop narkotikaspaningen. Eller med mordet. Och varför skulle de omfattas av en tystnad som sträckt sig över 31 år. Där mörkandet av deras närvaro är viktigare än att avslöja mördaren. En mördare som enligt dig var kontrakterad från utlandet. Trots att det inte finns några fakta som tyder på den slutsatsen.

Du kan sannerligen misstolka texter du. "En mördare som enligt dig var kontrakterad från utlandet". Det låter som att jag huggit in detta i sten vilket jag givetvis inte gjort. Däremot har jag lämnat öppet för möjligheten att GM inte var svensk. Det är en himmelsvid skillnad. GM kan, även enligt mig, vara svensk.

Nyansera dig, min vän.

Beträffande folk på stan har jag förstått av Dahlsten (om det nu stämmer) att ett gäng knarkspanare genomförde en för ledningen okänd operation med WT fram till ca 22.30 samma kväll på Tunnelgatans västra sida och lite däromkring. Det skulle då förklara alla uppgifter därifrån före 22.30, exempelvis uppgifterna från Norra Latins skolgård.

Dessutom har vi fått veta att folk från Stay Behind var ute med WT i Kungsträdgården samma kväll, de bedrev också narkotikaspaning. Det var vid 19-tiden tror jag.

I övrigt har säkert poliser och kanske säkerhetspoliser varit ute och övervakat kriminella i olika hörn av city. Det är ett antagande, men jag förutsätter att sådant pågår hela tiden.

Återstår gör då de fortfarande oförklarade WT-observationerna i Gamla stan 19-19.30 + 20.35-20.37.
Grand 21.20 (och tydligen efter föreställningen norr om Grand enligt Robert G?).
Hötorgets t-bana 23.15.
Hörnet Olofsgatan/Tunnelgatan 23.23.
Sveavägen/Oxtorsgatan 23.25 (Prim).

De båda poliser som iakttogs i hörnet DB gata/Regeringsgatan ca 23.20 har väl heller aldrig förklarats? Hette inte vittnet "Christian"?

Sen tror jag personligen att en del WT-uppgifter är uppdiktade av folk som tror de kan få del av belöningen eller som bara vill hämnas på någon polis de inte gillar.

Skelleftehamn är en rätt stor osäkerhetsfaktor. Ytterst märkligt beteende. Varför framträdde aldrig karln för polisen?

I tillägg vill jag påminna om att Palmeåklagaren Jörgen Almblad sa att det fanns ett 40-tal WT-iakttagelser från Sveavägen och att 30 av dem låg nära mordminuten. Det finns alltså massor av uppgifter i utredningen som vi i allmänheten inte känner till.

Säpo-utredningen, även den hemligstämplad, från april 1986 som säger att Palme var övervakad (efter granskning av 400 särskilt intressanta vittnesmål) talar också starkt för att WT-män verkligen övervakade Palme från bostaden till t-banan och Grand och mordplatsen.

Slutligen - det finns också misstänkta män utan WT att väga in i helhetsbedömningen. Margareta S och Anneli K såg en märklig man. Likadant med Mårten P. Även på Gamla stans tunnelbanestation och inne i tunnelbanevagnen finns uppgifter som talar för övervakning av Palme.

Det här är då de operativa delarna. Vilka som ville likvidera Palme och sände ut mordgruppen, om de nu sändes ut av någon, vet vi alltså inte. Men där har vi som bekant ett gäng misstänkta som bland annat jag tidigare skrivit om.

Likt GW hatar jag slumpen. Det måste ha funnits ett motiv och det måste ha funnits planering. Att bara kliva fram och skjuta så där utan anledning utesluter jag som teori såvida vi inte ska tro på en ensam galning. Det gör inte jag.
Citera
2017-02-25, 15:03
Medlem
CP som han kallas, Christer. Det är väl ingenting som talar emot att det var han som mördade Olof.

Han var på en spelklubb i närheten. Hans langare som ägde ett vapen bodde i närheten, där han tog vapnet, och där han sprang till för att skydda sig. Sigge cederqvist sa också att Christer lånat /tagit hans pistol innan mordet.
Innan CP dog, ville han prata med Mårten Palme, hans son. Vem tror att de skulle byta matrecept eller stryktips system??

Allt prat om fel vapen, Hur han rörde sig, samt sprang. Det är rätt lösa vittnesmål. Om de såg någon springa, kan det varit någon annan som sprang. Precis som med vilseledandet med fantombilden.

Vad talar emot?
Citera
2017-02-25, 15:09
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, fast det svåra är ändå att koppla ihop någon tydlig "command chain"...
Det är förvisso sympatiskt att efterfråga bevis som andersson gör men jag håller med om definitionen av "magkänsla", att det är en slag "guesstimataion" som grundas i någon erfarenhet eller kunskap om än inte faktisk vetskap om exakta detaljerna in casu. Det är ju ofta dem, hårda fakta, man försöker ringa in och skaffa med utgångspunkt från denna "magkänsla". Om man jämför med ett vanligt mord på vem som helst så vet utredarna att vissa indikationer kan finnas beroende på vem offret är, kriminella löper större risk att mördas och samtidigt kan det också gälla att någon närstående är GM. I förhör kan de säkert få uppfattning om någon ljuger eller undanhåller relevant information utifrån hur den förhörde beter sig och samtidigt kan det ju vara så att den förhörde vare sig ljuger eller mörkar, hen kanske beter sig underligt för att hen är nervös av den ovanliga eller olustiga situationen. Och just detta mord är väl knepigare av att offret just är statsminister och därmed finns åtskilligt mer i kompotten till dels motiv samt att det också är svårare att utreda detaljerna om man kommer in i frågor som berör Sveriges förhållande till främmandemakt, rikets säkerhet etc.

I post #82177 kommenterar andersson proffsen i CIA och kontrasten till utförandet och visst finns där en diskrepans om vad man skulle förvänta sig om de skulle ligga bakom mordet (vilket jag är tveksam till) men det utesluter ju inte att de för all del skulle kunna haft incitament och att detta incitament var något känt av andra som kanske vare sig är direkt kopplade till dem. Inte på sätt att GMgör det av rent altruistiska skäl relaterat till CIA (eller annan organisation) men i vart fall kan nog GM eller dennes direkte ev. anstiftare ha uppfattningen att mordet inte utgör någon olägenhet för dem. Det jag tänker längs är att GM och de närmast GM hade förmodligen egna skäl men är det en någotsånär rationell person(er) så vill de knappast vara osäker på om

Om "lokala förmågor" utförde attentatet av patriotiska skäl så kan de antingen ha gjort det utifrån sitt eget huvud eller så har någon/några värvat dem för att göra det.

För egen del kan jag inte avgöra vilket, men bland alla de personer som gemensamt blåste under "Palmehatet" åren före mordet kan det trots allt även ha funnits enstaka personer som agerat för att få Palme likviderad.

Om 10 000 skriker "han måste bort, han måste bort" så kan 2-3 av dem tänka "ja men då tar vi väl bort honom då".

Även dessa personer bör kunna förutse att mordet på en internationellt välkänd politiker skulle orsaka konvulsioner i Sverige och andra länder. De borde därför ha försäkrat sig om att komma undan redan i planeringsstadiet. Eftersom mordet aldrig blir löst tyder det på att "överskylandet" var noga och skickligt förberett.

Eftersom de patriotiska skälen handlade om misstanken att Palme var sovjetisk medlöpare så får man, menar jag, rent logiskt börja med att leta efter de personer som absolut inte kunde acceptera någon som helst relation till kommunistdiktaturen i öst.

Att KFML(r) och allt vad de hette ville att Sverige skulle bli en sovjetrepublik vet vi redan.

Men vilka kämpade emot med näbbar och klor? Jo, antikommunisterna. WACL, EAP, CIA, svensk militär och säkerhetspolis med flera. Marincheferna framträdde så sent som några månader före mordet med en våldsam kritik mot Palme med hänvisning till de "sovjetiska ubåtskränkningarna".

Kontexten säger mig att - om mordet överhuvudtaget var politiskt motiverat - att de troliga anstiftarna fanns höger om höger. Det ter sig, för mig, som slöseri med tid att börja leta bland socialdemokrater, vpk-are och folkpartister.

Istället finns det i tråden namngivna personer som behöver granskas närmare i relation till Palmemordet. Det är min bild av läget.
Citera
2017-02-25, 15:23
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

1986 var detta inga föredettingar utan i högsta grad aktuella personer. Spciellt Hans Holmér och Carl Lidbom.
Citera
2017-02-25, 15:33
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
CP som han kallas, Christer. Det är väl ingenting som talar emot att det var han som mördade Olof.

Han var på en spelklubb i närheten. Hans langare som ägde ett vapen bodde i närheten, där han tog vapnet, och där han sprang till för att skydda sig. Sigge cederqvist sa också att Christer lånat /tagit hans pistol innan mordet.
Innan CP dog, ville han prata med Mårten Palme, hans son. Vem tror att de skulle byta matrecept eller stryktips system??

Allt prat om fel vapen, Hur han rörde sig, samt sprang. Det är rätt lösa vittnesmål. Om de såg någon springa, kan det varit någon annan som sprang. Precis som med vilseledandet med fantombilden.

Vad talar emot?

Cedergren, hetter han. Sigge C är palmeutrednigens mest förhörda person. Alla förhör har hållits av en och samma polisman. Sigge C har kommit med en lång rad olika upplysningar där dom som rör Christer Pettersson bara är en delmängd.

När det gäller Christer Pettersson så finns det inget som binder honom till mordplatsen, däremot vittnesuppgifter om att han befunnit sig i Rotebro vid tidpunkter som gör dt helt omöjligt för honom att hinna utföra mordet och hinna dit. Vidare så hade CP ingen vana eller intresse av skjutvapen, han var impulsiv till sin natur och den här kvällen kraftigt salongsbrusad. CPs typiska beteende skiljer sig fullständigt från dom vittnesmål som finns från mordplatsen, som alla talar om en samlad och och beslutsam person som ingen (utom en) lagt märke till förmordet, kliver fram och gör det han ska flr att sedan snabbt och effektivt avvika. Mördaren gör inget väsen av sig under flyktvägen.
Det är snarast så att det är dom som menar att CP är gärningsman som skall visa att han befann sig på mordplatsen. Det har man helt och hållet misslyckats med. Naturligt nog.
Citera
2017-02-25, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Du kan sannerligen misstolka texter du. "En mördare som enligt dig var kontrakterad från utlandet". Det låter som att jag huggit in detta i sten vilket jag givetvis inte gjort. Däremot har jag lämnat öppet för möjligheten att GM inte var svensk. Det är en himmelsvid skillnad. GM kan, även enligt mig, vara svensk.

Nyansera dig, min vän.

Beträffande folk på stan har jag förstått av Dahlsten (om det nu stämmer) att ett gäng knarkspanare genomförde en för ledningen okänd operation med WT fram till ca 22.30 samma kväll på Tunnelgatans västra sida och lite däromkring. Det skulle då förklara alla uppgifter därifrån före 22.30, exempelvis uppgifterna från Norra Latins skolgård.

Dessutom har vi fått veta att folk från Stay Behind var ute med WT i Kungsträdgården samma kväll, de bedrev också narkotikaspaning. Det var vid 19-tiden tror jag.

I övrigt har säkert poliser och kanske säkerhetspoliser varit ute och övervakat kriminella i olika hörn av city. Det är ett antagande, men jag förutsätter att sådant pågår hela tiden.

Återstår gör då de fortfarande oförklarade WT-observationerna i Gamla stan 19-19.30 + 20.35-20.37.
Grand 21.20 (och tydligen efter föreställningen norr om Grand enligt Robert G?).
Hötorgets t-bana 23.15.

De båda poliser som iakttogs i hörnet DB gata/Regeringsgatan ca 23.20 har väl heller aldrig förklarats? Hette inte vittnet "Christian"?

Sen tror jag personligen att en del WT-uppgifter är uppdiktade av folk som tror de kan få del av belöningen eller som bara vill hämnas på någon polis de inte gillar.

Skelleftehamn är en rätt stor osäkerhetsfaktor. Ytterst märkligt beteende. Varför framträdde aldrig karln för polisen?

I tillägg vill jag påminna om att Palmeåklagaren Jörgen Almblad sa att det fanns ett 40-tal WT-iakttagelser från Sveavägen och att 30 av dem låg nära mordminuten. Det finns alltså massor av uppgifter i utredningen som vi i allmänheten inte känner till.

Säpo-utredningen, även den hemligstämplad, från april 1986 som säger att Palme var övervakad (efter granskning av 400 särskilt intressanta vittnesmål) talar också starkt för att WT-män verkligen övervakade Palme från bostaden till t-banan och Grand och mordplatsen.

Slutligen - det finns också misstänkta män utan WT att väga in i helhetsbedömningen. Margareta S och Anneli K såg en märklig man. Likadant med Mårten P. Även på Gamla stans tunnelbanestation och inne i tunnelbanevagnen finns uppgifter som talar för övervakning av Palme.

Det här är då de operativa delarna. Vilka som ville likvidera Palme och sände ut mordgruppen, om de nu sändes ut av någon, vet vi alltså inte. Men där har vi som bekant ett gäng misstänkta som bland annat jag tidigare skrivit om.

Likt GW hatar jag slumpen. Det måste ha funnits ett motiv och det måste ha funnits planering. Att bara kliva fram och skjuta så där utan anledning utesluter jag som teori såvida vi inte ska tro på en ensam galning. Det gör inte jag.

Skelleftehamnsmannen hörde såklart inte av sig för han är mördaren. Dock har jag sett ett dokument där han efter efterlysning hörde av sig o polisen tackade för det. Jag tänker om det ändå fortsatte vara anonymt o att det är det inspelade samtalet gubben från Ånge skulle lyssna på.
Citera
2017-02-25, 17:06
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Nyansera dig, min vän.

Hötorgets t-bana 23.15.

Lägg därtill:

a) I direkt anslutning till Mordet personen som avlyssnar radiotrafik och hör " OP är skjuten-kallt här uppe)

b) Ett radioprogram morddagen 88 MHZ "En svensk statsman mördas" "men det är inte Gustavs III
( SE Iskall vind LB S 390

C) Innan morddagen: Norrköpingsmötet och varningen från Anders Larsson som i sin tur fått uppgift från Bo Ståhl

Kanske det dock var så att GM har hört talas om allt detta. Så när han är ute på sitt bevakningsuppdrag rinner känslorna över och han tar osanktionerat daga av OP. Känslosvallet förhindrar dock inte att han beter sig mycket profesionellt både före och efter mordet. Som tur är för honom ingår han i en grupp som är så hemlig att den inte under några omständigheter får avslöjas. Som untouchable lever han fortfarande i all välmåga och närmast dyrkas av de invigda. Statsmakten försöker glömma honom och istället se framåt.

Det här kallar jag en plauisibel teori -eller vad säger trådens experter
Citera
2017-02-25, 17:34
Medlem
Gothuss avatar
Tog Ebbe in mer utrustning i kanoter?

https://tommyhansson.wordpress.com/2009/03/28/ebbe-carlssons-tragik-och-komik/
"Du som var aktiv inom Svenska KanotFörbundet vid den här tiden; vet du om det låg sanning i ryktet bland landslagsaktiva att förbundets kanotsläp som vid tiden för införseln av den olagliga buggningsutrustningen var på väg upp från kontinenten egentligen var det tänkta införelsesättet? Det finns även rykten som säger att det de facto fanns ytterligare buggningsutrustning som slank igenom.
Rykten, jag vet, men de var väldigt ihärdiga redan på den tiden. Finns berättelser om att vissa landslagsledare var mycket upprörda på grund av detta."
Citera
2017-02-25, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Cedergren, hetter han. Sigge C är palmeutrednigens mest förhörda person. Alla förhör har hållits av en och samma polisman. Sigge C har kommit med en lång rad olika upplysningar där dom som rör Christer Pettersson bara är en delmängd.

När det gäller Christer Pettersson så finns det inget som binder honom till mordplatsen, däremot vittnesuppgifter om att han befunnit sig i Rotebro vid tidpunkter som gör dt helt omöjligt för honom att hinna utföra mordet och hinna dit. Vidare så hade CP ingen vana eller intresse av skjutvapen, han var impulsiv till sin natur och den här kvällen kraftigt salongsbrusad. CPs typiska beteende skiljer sig fullständigt från dom vittnesmål som finns från mordplatsen, som alla talar om en samlad och och beslutsam person som ingen (utom en) lagt märke till förmordet, kliver fram och gör det han ska flr att sedan snabbt och effektivt avvika. Mördaren gör inget väsen av sig under flyktvägen.
Det är snarast så att det är dom som menar att CP är gärningsman som skall visa att han befann sig på mordplatsen. Det har man helt och hållet misslyckats med. Naturligt nog.

Det skulle vara intressant att se/läsa alla förhör med Sigge cedergren. CP hade ju lovat lars tingström/bombmannen att hämnas sverige, och mörda kungen och statsministern. Och var väl också väldigt nära, fick säkert en och annan gentjänst i fängelset. Då är det nog att man ser beslutsam ut om man har bara en sak i huvudet. Han missade deasutom ett skott på nära håll, vilket tyderpå att inte vara säker med vapnet.

Att mördaren vände sig om, är också märkligt. Intr professionellt.

Jag tror att vittnesmålen var lite fel. Han sprang säkerligen mot kyrkogården johanneskyrkan och gömde sig. Sprang inte åt andra hållet. Vittnen såg säkert någon annan. Dessutom är det stor risk att bara springa ensam. En enda bra teori är som GW tänker, att han försvann ner i folkvimlet på kungsgatan

Hur ironiskt är det dock inte att mördaren sprang precis efter en polisbil, som körde förbi trappan exakt när skottet skedde. Hörd de heller ingenting?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in