Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Mycket halmgubbar här du.
Var såg du någon halmgubbe i det du citerade?
Citat:
Om man har verkligheten att förhålla sig till som referens...
Varför blandar du då in en sagobok som bibeln i sammanhanget?
Denna fråga handlar ju om verklighetens beskaffenhet, vad är verkligheten, sammantaget - vad säger observation. Men du går in i det med trosvisst nit och proklamerar att verkligheten är så som du påstår, ja, därför att du säger det tydligen.
Frågan är mer komplicerad än så eftersom verkliga observationer ser ut att stödja Bibelns skildring och det räcker med att de
kan stödja, så är det anmärkningsvärt. Men det betyder tydligen inte ett vitten i din värld, för du vet ju hur det "egentligen" gick till och så drar du till med ett "mest sannolikt enligt scenariot" - svar, vilket i denna fråga
är ett cirkelresonemang. Sen stänger du av och håller händerna över ögonen och lallar högljutt för att slippa ta in nya intryck. Det är så det brukar gå till, det händer nästan varje gång jag tar upp en fråga av detta slag, kanske inte bokstavligt talat, men i runda slängar kan det nog beskrivas på det viset.
Citat:
Och det finns inte en enda skildring i bibeln om Gud som inte bättre kan förklaras med att författaren hittade på allt om det är verkligheten du vill ha som referens.
Det är alltför otroligt att en författare kunde
hitta på ett scenario på den tiden, som skulle ge utmärkta svar på observation idag. Men i din värld är det så det
måste ha gått till, annars brakar din världsbild samman.
Citat:
Så jo då du inte kan påvisa Gud blir han lika verklig som tomten vare sig du vill eller inte.
Och verkligheten är fri från gud(ar) med mindre än att du som sagt påvisar den/dem.
Eftersom du kräver en bevisning som i sig bara erkänner antaganden som kräver materialistisk förklaring till observation, blir ditt påstående inte värt ett vitten i objektiv mening, för enligt ditt resonemang kommer du aldrig att erkänna att en observation direkt förklaras av det scenario Bibeln ger, oavsett hur träffsäker verifieringen är.
Citat:
Så du förlorar denna diskussion så det visslar om det om du inte har något bättre än detta att komma med.
Jag förlorar om
ingen förstått vad jag menar med mitt resonemang. Jag menar mig inte vinna en diskussion om någon slutar med att bara inte bry sig.
Det handlar inte om att vinna eller förlora på det vis du verkar tro. Det är ingen tävling det här.