Citat:
Den här lösningen finns ju, och har testats i mindre omfattning i Sverige.
http://ultimak.com/products/AP3xMagGG1014inst.jpg
Rödpunkt med fällbar förstoring på 3x bakom. Vet dock ej hur bra det funkade jämte prislapp.
http://ultimak.com/products/AP3xMagGG1014inst.jpg
Rödpunkt med fällbar förstoring på 3x bakom. Vet dock ej hur bra det funkade jämte prislapp.
Kommer ha en liknande kombo (Micro H2/3x) på kombin i höst för att testa hur det funkar (dock inte i aimpoints montage).
Problemet jag förutser är att man får en 6 MoA stor riktpunkt (3*2 = 18 cm@100m, 36 cm@200m, 54cm@300m) vilket sannolikt inte är ypperligt precist skytte (vilket dock inte spelar mig någon roll personligen få jag sällan får skotthåll över 70 meter vid den specifika jaktform jag kommer att använda det till).
Citat:
Mja, jo.Det är en ganska dyr lösning då du betalar i princip betalar för två sikten (x3 lösningen från Aimpoint kostar ca 7500kr på den civila marknaden och då måste du lägga på priset för den vridbara ringen som kostar 4000kr).
Skall man spendera så mycket pengar finns det bättre lösningar. Anledningen till att FM valde att prova den var att de redan hade Aimponts rödpunktsikte och att det var en snabb lösning.
Skall man spendera så mycket pengar finns det bättre lösningar. Anledningen till att FM valde att prova den var att de redan hade Aimponts rödpunktsikte och att det var en snabb lösning.
Aimpoint säljer 3 olika förstoringskitt:
3x civil (@3k)
3x milspec (@6+k)
6x milspec (@6+k)
(kommer inte ihåg de exakta priserna)
Tittar man på vad ACOG-siktena (Trijcon) eller PMII1-8x24 (S&B) kostar så är det ju svårt att hävda att Aimpoints lösning är särskilt 'dyr'.
Citat:
Skall FM byta ut sina aimpontsikten är det bättre att istället köpa in ett traditionellt kikarsikte och sätta ett litet sikte ovanpå. Priset blir inte avsevärt mycket högre men de får en betydligt bättre lösning.
Visst kan man slänga på ett rödpunktsikte på en vanlig glugg. Det kommer dock att bli ett ganska högt montage för rödpunktsiktet, varvid det finns en del ergonomiska invändningar mot att det 'är en betydligt bättre lösning'. Att införskaffa en milspec:ad glugg, ett Micro-rödpunkt och montage för dessa (alltså två sikten och två montage) är sannolikt avsevärt mycket dyrare än att införskaffa en 3x förstoringsmodul och montage till detta (alltså, ett sikte och ett montage).
Frågan är ju vad man försöker lösa, för en skarpskytt hade ju sannolikt en milspec:ad 1-6x42 med belyst riktmedel varit en ganska bra lösning (har själv mycket bra erfarenhet av S&B i 1-8x24 samt 1,5-8x42).
Sen är ju frågan vad som prioriteras för för en icke-skarpskyttekonfiguration:
- vikt
- smidighet
- ergonomi
- möjlighet till långhållsskytte (ballistiskt riktmedel/ej medförstorande medel/storlek på rödpunkt)
- pris