Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Bankerna i Sverige har även tidigare haft en garanti från RB. Det är en av RBs grundläggande funktioner. Men så vitt jag vet så har man aldrig utnyttjat denna möjlighet.
Vad är det för garanti då?
Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
När Svenska staten gått in i en bank så har det historiskt varit väldigt kostsamt för aktieägarna. Början på 90 talet så var det svettigare men även där så har jag uppfattningen att det blev en vinst på lång sikt.
När har svenska staten gått in i någon bank?
Vad jag kan påminna mig har vi ett flertal konkurser, där ägarna förlorat allt.
Det enda som väl kan påminna om detta är när staten gjorde ägartillskott i Nordbanken. Men det är bara ordinärt ägaransvar, då staten redan var storägare.
Det är ungefär som när staten numera gör ägartillskott i SBAB. Det är ingen räddningsaktion.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Jag vet inte om detta är tur eller skicklighet. Kan hända att Sveriges konstruktion med täckningsgrad av eget kapital är bättre än fractional reserve ur kollaps hantersinssynpunkt.
De cypriotiska bankernas haveri får snarast sägas vara grov inkompetens. Och sådant får man med en kommunistisk regering som ägare.
Och det var väl på fler ställen det var inkompetens och vänskapskorruption som styr. Kan tänka mig mycket sådant i medelhavsländerna. Skulle en effektiv bank som t ex Nordea ha köpt t ex de purtugisiska bankerna för tio år sedan, skulle man kunna ha effektiviserat de oerhört. Och många lokala odugliga pösmunkar fått sparken. Och det visste man nog i Portugal, och var därför extremt ovilliga till sådana lösningar.
USA har liknande mekanismer som Sverige, dessutom med reservkrav, vilket inte vi har. Men att bankerna där gick på pumpen berodde på en svårartad lågkonjunktur. Det är utlåning till vanligt näringsliv som knäcker bankerna, när stigande arbetslöshet sänker konjunkturen.
Man kan möjligen säga att BASEL kanske borde dra upp riskvikter för utlåning till näringsliv högre.