2017-02-23, 17:49
Medlem
JustZlatans avatar
Kan man verkligen lita på Sentio/Nyheter Idag? Det är den enda mätningen som alltid gör SD störst på rekordnivåer. Jag skulle bli glad om det stämmer, men jag har svårt att tro på det.
2017-02-23, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Tycker du tar i lite väl mycket, när du utmålar det som inställsamhet och rövslickande. Det går att förstå Åkessons agerande som vänligt och alltigenom demokratiskt, utifrån den position partiet haft, i full förvissning om att rollerna efter 2018 skulle komma att vara omkastade och han bara skulle kunna harkla sig lätt antydande för att AKB ska rodna över sitt tidigare arroganta avvisande av "fascister" och "rasister".

Det du ser som rövslickande, ser jag som Åkessons absolut mest vinnande egenskap, nämligen tålamodet. Det har visat sig flera gånger – med NyD, ND och SvP – att otålighet och vilja till snabba drastiska förändringar ofta får motsatt effekt, och Åkesson har klokt kunnat anpassa sin strategi efter det.

Men M och AKB sitter i en j-a dålig sits nu, där de varken kan räkna med stöd från C och L, när alliansen är splittrad, eller luta sig lite lätt mot SD för majoritet i riksdagen, utan partiet står monolitiskt isolerat mitt på spelplanen – särskilt när också KD riskerar att förpassas under 4%.

Det är väl också en illustration på att M inte varit tillräckligt tålmodigt och planerat flera år i framtiden, utan kastat sig som en vindflöjel i de tillfälliga politiska strömningarna. Sådant straffar sig, särskilt om man har konservativa väljare.
Jag har sagt det förut att jag redan för 15 år sedan tipsade mina politiskt engagerade vänner i M och KD (som senare blev politiskt sakkunniga under Reinfeldts tid) att man skulle förbereda sig för att samarbeta med SD någon gång i framtiden, för att det var den utveckling som de partierna skulle tvingas möta – inte genom att lägga sig platt, utan genom att inte skapa animositet så att ingen svåröverbryggad klyfta uppstod mot det som skulle bli ett parti man kunde samarbeta med i framtiden för att permanent få bort SAP från positionen som statsbärande parti och agendasättare med problemformuleringsprivilegiet i stadig hand.

Men dessa unga gossar med framtiden för sig inom politiken vimsade istället vid pass 2002 om "främlingsfientlighet" och "människosyn" på det sätt inskränkta och isolerade framtida förlorare gör.
Ja Åkesson har varit SD:s största tillgång. Hans måttfulla sätt är bland det svenskaste jag kan tänka mig. Och det har gått hem bland väljarna. En furir och hans skrän är en tillgång på kaserngården. Inte i politiken.
2017-02-23, 18:07
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Tycker du tar i lite väl mycket, när du utmålar det som inställsamhet och rövslickande. Det går att förstå Åkessons agerande som vänligt och alltigenom demokratiskt, utifrån den position partiet haft, i full förvissning om att rollerna efter 2018 skulle komma att vara omkastade och han bara skulle kunna harkla sig lätt antydande för att AKB ska rodna över sitt tidigare arroganta avvisande av "fascister" och "rasister".

Det du ser som rövslickande, ser jag som Åkessons absolut mest vinnande egenskap, nämligen tålamodet. Det har visat sig flera gånger – med NyD, ND och SvP – att otålighet och vilja till snabba drastiska förändringar ofta får motsatt effekt, och Åkesson har klokt kunnat anpassa sin strategi efter det.

Men M och AKB sitter i en j-a dålig sits nu, där de varken kan räkna med stöd från C och L, när alliansen är splittrad, eller luta sig lite lätt mot SD för majoritet i riksdagen, utan partiet står monolitiskt isolerat mitt på spelplanen – särskilt när också KD riskerar att förpassas under 4%.

Det är väl också en illustration på att M inte varit tillräckligt tålmodigt och planerat flera år i framtiden, utan kastat sig som en vindflöjel i de tillfälliga politiska strömningarna. Sådant straffar sig, särskilt om man har konservativa väljare.
Jag har sagt det förut att jag redan för 15 år sedan tipsade mina politiskt engagerade vänner i M och KD (som senare blev politiskt sakkunniga under Reinfeldts tid) att man skulle förbereda sig för att samarbeta med SD någon gång i framtiden, för att det var den utveckling som de partierna skulle tvingas möta – inte genom att lägga sig platt, utan genom att inte skapa animositet så att ingen svåröverbryggad klyfta uppstod mot det som skulle bli ett parti man kunde samarbeta med i framtiden för att permanent få bort SAP från positionen som statsbärande parti och agendasättare med problemformuleringsprivilegiet i stadig hand.

Men dessa unga gossar med framtiden för sig inom politiken vimsade istället vid pass 2002 om "främlingsfientlighet" och "människosyn" på det sätt inskränkta och isolerade framtida förlorare gör.

Ja, jag håller helt med dig i grund och botten. Det är bara själva grejen med att lisma för det största landsförrädarpartiet i Svensk historia som sticker i mina ögon. SD ska självfallet inta en pragmatisk hållning till samtliga riksdagspartier och bjuda in till samtal i frågor där det finns en liknande hållning.

Däremot skulle han aldrig någonsin tagit ordet "stödparti" i sin mun, dessutom riktat till ett parti som med 99% sannolikhet kommer vara betydligt mindre än SD 2018(och detta har varit uppenbart länge). Att uppvisa uselt självförtroende ger varken ligg på krogen eller attraherar nya väljare. Åkesson borde läsa lite psykologi.

SD har bara att vinna på uppvisa samma självförtroende och klarspråkighet som Trump(dock utan tafflighet och klumpighet).
2017-02-23, 18:10
Medlem
Helt otroligt med tre block!

Rödgröna blocket

s 23,2
v 8.2
sa 31,4

Alliansen

m 16,7
c 10.7
fp 4,6
sa 32,0

SD 26,9

http://www.friatider.se/nytt-sd-rekord-st-rst-med-269-procent
2017-02-23, 18:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kan man verkligen lita på Sentio/Nyheter Idag? Det är den enda mätningen som alltid gör SD störst på rekordnivåer. Jag skulle bli glad om det stämmer, men jag har svårt att tro på det.

SD:s rekordnivå är 28,8% hos Yougov. Skulle vi inte kunna lita på dom heller då? Det är fullt naturligt att det är just dessa två som brukar sätta rekorden.
2017-02-23, 18:11
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Nja. Yougov är de som gett SD högsta noteringen någonsin (28,8) och har SD på liknande nivåer som vårt rättesnöre Sentio.
De som mätt SD bäst senaste 2 riksdagsvalen är Sentio. Så ska du lita på något institut övht gällande just SD så är det Sentio som gäller.

Glädjande siffror, helt klart.
2017-02-23, 18:19
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Nja. Yougov är de som gett SD högsta noteringen någonsin (28,8) och har SD på liknande nivåer som vårt rättesnöre Sentio.
De som mätt SD bäst senaste 2 riksdagsvalen är Sentio. Så ska du lita på något institut övht gällande just SD så är det Sentio som gäller.

Glädjande siffror, helt klart.

Sentio litar jag på, det är väl Nyheter Idag som känns lite oseriöst. Förra mandatperioden samarbetade Sentio med någon annan tidning, jag förstår inte var de slutade med det.
2017-02-23, 18:26
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Sentio litar jag på, det är väl Nyheter Idag som känns lite oseriöst. Förra mandatperioden samarbetade Sentio med någon annan tidning, jag förstår inte var de slutade med det.

Nyheter Idag skulle jag vilja påstå är ett av dom seriösaste medier vi har idag. Sedan förstår jag inte varför folk ideligen blandar ihop OI med de Tidningar som köper in mätningarna? De har liksom noll kopplingar.

Om du själv köper en tjänst, låt säga en hårklippning. Påverkar du som kund frisörens anseende? Kan du påverka frisörsalongens verksamhet?

Gick poängen fram?
2017-02-23, 18:27
Medlem
Nästa månad blir alldeles extra spännande. SD har ju nu tagit i rejält och vevat storsläggan mot hela etablissemanget med sin artikel i Wall Street J. Effekten lär delvis bli en polarisering, där SD-fienderna ser detta som förräderi och SD-sympatisörerna gläds åt att partiet tuffar till sig och t o m utmanar Bildt. Äntligen ser vi initiativ. Det som blir spännande är att se hur väljarna "mittemellan" reagerar. Säkert finns där många som tycker dagens situation är "för jävlig". Kanske de förstår nu vilka som för deras talan och tar steget?
2017-02-23, 18:28
Medlem
karnstans avatar
Citat:

De var för pricksäkra när det gällde SD. Enda rimliga slutsatsen från uppdragsgivarna då var att institutet måste vara korrupt och rasistiskt och samarbetet avslutades.
2017-02-23, 18:36
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allagustav
Helt otroligt med tre block!

Rödgröna blocket

s 23,2
v 8.2
sa 31,4

Alliansen

m 16,7
c 10.7
fp 4,6
sa 32,0

SD 26,9

http://www.friatider.se/nytt-sd-rekord-st-rst-med-269-procent

Då kommer talmannen ge i uppgift till Alliansen att bilda regering.
De kan sedan få stöd av Rödgröna blocket, ingen skillnad således mot dagens DÖ-situation.
2017-02-23, 18:46
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
NI är rätt ok. Betydligt bättre än vanliga slaskmedia som formligen kräks ur sig lögner. NI tar precis som Fria Tider upp även material som är negativt för SD. Det ger en hint.
Sentio friserar inga siffror åt NI, det är helt uteslutet. Och skulle NI frisera siffror de fått från Sentio skulle Sentio omedelbart avsluta samarbetet.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2017-02-23 kl. 18:49.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in