Citat:
Centralbanken ger ut sedlar och mynt, inte elektroniska pengar har jag förmig, men Sveriges centralbank undersöker möjligheten ge ut elektroniska pengar såg jag nån artikel om. För hade tom mynten ett värde i sig pga metallerna i dem. Har du en sedel utgiven av centralbanken är den skuld och räntefri, du har gjort ett arbete för att få den och du äger den.
Svenska banker har inte fått nån rätt skapa pengar, men de gör det ändå men kallar dem krediter,krediterna har du fått utan att ha gjort ett arbete, de är en skuld och de kommer med en ränta. Krediter är 97% av alla pengar idag. Nästan alla är i skuld följdakligen då bara 3% av pengarna inte är skuldpengar. Jag tänker då att det gör att konsumtion och investeringar minskar då det sker med lånade pengar med räntekostnad. Dvs dessa pengar inte är lika inflationsdrivande då det egentligen är brist på riktiga pengar utan skuld.
Jag skulle köpa mycket mer om jag hade 4 miljoner skuldfria pengar, än som nu då jag har dem som skuld. Omsättningshastigheten på pengar skulle öka. Det skulle vara inflationsdrivande.
Jag bryr mig inte om penningmänden som underlag för beräkning av inflationen, då det är mycket annat som styr inflationen, men naturligtvis har penningmängden betydelse för inflationen, men det är ingen mening mäta penningmänden utan man mäter inflationen direkt. Mäter priset på varor och tjänster över tid.
Svenska banker har inte fått nån rätt skapa pengar, men de gör det ändå men kallar dem krediter,krediterna har du fått utan att ha gjort ett arbete, de är en skuld och de kommer med en ränta. Krediter är 97% av alla pengar idag. Nästan alla är i skuld följdakligen då bara 3% av pengarna inte är skuldpengar. Jag tänker då att det gör att konsumtion och investeringar minskar då det sker med lånade pengar med räntekostnad. Dvs dessa pengar inte är lika inflationsdrivande då det egentligen är brist på riktiga pengar utan skuld.
Jag skulle köpa mycket mer om jag hade 4 miljoner skuldfria pengar, än som nu då jag har dem som skuld. Omsättningshastigheten på pengar skulle öka. Det skulle vara inflationsdrivande.
Jag bryr mig inte om penningmänden som underlag för beräkning av inflationen, då det är mycket annat som styr inflationen, men naturligtvis har penningmängden betydelse för inflationen, men det är ingen mening mäta penningmänden utan man mäter inflationen direkt. Mäter priset på varor och tjänster över tid.
Jag tycker inte du har rätt bild av hur systemet fungerar i stort. Det kanske inte någon har fullt ut men ändå. Några saker som jag ändå skulle beskriva annorlunda:
En sedel är en fordran på centralbanken, i Sveriges fall Riksbanken. Riksbanken sätter sig i skuld när de ger ut sedeln så den är inte skuldfri.
En sedel är räntefri men det kan ju i nuläget pengar på ett bankkonto också vara.
Riksbanken har redan elektroniskt utgivna betalmedel idag, de skapar alltså krediter precis som bankerna skapar krediter. Bara det att det endast är banker och andra finansiella institut som kan använda dem. Systemet för detta kallas RIX.
En sedel kommer inte till som betalning för utfört arbete. En sedel kommer till genom att bankerna betalar för sedeln med Riksbankens elektroniska betalmedel, krediter, genom RIX.
Riksbankens elektroniska betalmedel skapas genom att bankerna betalar för dem med värdepapper, olika typer av obligationer.
Precis som bankernas krediter skapas genom att kunden kommer med en säkerhet så skapas Riksbankens krediter genom att bankerna, som är Riksbankens kunder, kommer till dem med en säkerhet.
Ibland sker detta på Riksbankens initiativ och inte bankernas men det förändrar inte att Riksbankens utgivna pengar är krediter som skapas i utbyte mot säkerheter.
Tror man på kvantitetsteorin, att det är mängden cirkulerande pengar i ekonomin i förhållande till hur mycket som produceras som är avgörande för prisers utveckling så borde båda typerna av pengar som når konsumenter, dvs bankkrediter och kontanter, vara lika inflationsdrivande.
Har man andra teorier kring vad inflation beror på så kan det vara intressant att separera dessa typer av pengar. Jag tycker det är en intressant tanke.