2017-02-23, 10:46
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Centralbanken ger ut sedlar och mynt, inte elektroniska pengar har jag förmig, men Sveriges centralbank undersöker möjligheten ge ut elektroniska pengar såg jag nån artikel om. För hade tom mynten ett värde i sig pga metallerna i dem. Har du en sedel utgiven av centralbanken är den skuld och räntefri, du har gjort ett arbete för att få den och du äger den.

Svenska banker har inte fått nån rätt skapa pengar, men de gör det ändå men kallar dem krediter,krediterna har du fått utan att ha gjort ett arbete, de är en skuld och de kommer med en ränta. Krediter är 97% av alla pengar idag. Nästan alla är i skuld följdakligen då bara 3% av pengarna inte är skuldpengar. Jag tänker då att det gör att konsumtion och investeringar minskar då det sker med lånade pengar med räntekostnad. Dvs dessa pengar inte är lika inflationsdrivande då det egentligen är brist på riktiga pengar utan skuld.
Jag skulle köpa mycket mer om jag hade 4 miljoner skuldfria pengar, än som nu då jag har dem som skuld. Omsättningshastigheten på pengar skulle öka. Det skulle vara inflationsdrivande.

Jag bryr mig inte om penningmänden som underlag för beräkning av inflationen, då det är mycket annat som styr inflationen, men naturligtvis har penningmängden betydelse för inflationen, men det är ingen mening mäta penningmänden utan man mäter inflationen direkt. Mäter priset på varor och tjänster över tid.

Jag tycker inte du har rätt bild av hur systemet fungerar i stort. Det kanske inte någon har fullt ut men ändå. Några saker som jag ändå skulle beskriva annorlunda:

En sedel är en fordran på centralbanken, i Sveriges fall Riksbanken. Riksbanken sätter sig i skuld när de ger ut sedeln så den är inte skuldfri.

En sedel är räntefri men det kan ju i nuläget pengar på ett bankkonto också vara.

Riksbanken har redan elektroniskt utgivna betalmedel idag, de skapar alltså krediter precis som bankerna skapar krediter. Bara det att det endast är banker och andra finansiella institut som kan använda dem. Systemet för detta kallas RIX.

En sedel kommer inte till som betalning för utfört arbete. En sedel kommer till genom att bankerna betalar för sedeln med Riksbankens elektroniska betalmedel, krediter, genom RIX.

Riksbankens elektroniska betalmedel skapas genom att bankerna betalar för dem med värdepapper, olika typer av obligationer.

Precis som bankernas krediter skapas genom att kunden kommer med en säkerhet så skapas Riksbankens krediter genom att bankerna, som är Riksbankens kunder, kommer till dem med en säkerhet.

Ibland sker detta på Riksbankens initiativ och inte bankernas men det förändrar inte att Riksbankens utgivna pengar är krediter som skapas i utbyte mot säkerheter.

Tror man på kvantitetsteorin, att det är mängden cirkulerande pengar i ekonomin i förhållande till hur mycket som produceras som är avgörande för prisers utveckling så borde båda typerna av pengar som når konsumenter, dvs bankkrediter och kontanter, vara lika inflationsdrivande.

Har man andra teorier kring vad inflation beror på så kan det vara intressant att separera dessa typer av pengar. Jag tycker det är en intressant tanke.
Citera
2017-02-23, 11:00
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Hela begreppet pengar börjar bli ett gungfly. Tror det var fd Fedchef Greenspan som sa nått i stil med,- ju mer jag lär mig destå osäkrare blir jag på vad pengar är.

Jag håller med! Detta skrev jag i ett tidigare svar i tråden:

Citat:
Apropå att definiera pengar så gillar jag synen på pengar som ett adjektiv, en egenskap baserat på likviditet som allting av värde har som egenskap efter en skala. Det stämmer mest överens med verkligheten i mina ögon och blir ytterligare en rejäl tankeställare för kvantitetsteorin.

Angående tillgodohavande på ett privat bankkonto jämfört med kontanter har du helt rätt i att tillgodohavande på ett bankkonto är en osäkrare tillgång men ändå är de lika mycket värda. Anledningen är att bankerna håller fast växlingskurs mot kontanter. Skulle ett tillgodohavande på 100 SEK hos Swedbank sjunka på marknaden till 99 SEK kontant i värde skulle det ju gå att köpa dem på marknaden för 99 kontant och sälja till Swedbank för 100 och göra en vinst. Om folk inte litar på Swedbank så kommer därför inte värdet på deras kontokrediter ändras utan folk kommer helt enkelt att låta bli att spara på Swedbank konton. Men detta kan i sin tur Swedbank kontra genom att höja räntan. Vill en bank locka till sig fler sparare får de helt enkelt höja räntan.
Citera
2017-02-23, 11:33
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Precis som bankernas krediter skapas genom att kunden kommer med en säkerhet så skapas Riksbankens krediter genom att bankerna, som är Riksbankens kunder, kommer till dem med en säkerhet.
Banker skapar ju också pengar utan annan säkerhet än att du lovar betala tillbaks.
Mänden pengar de får skapa begränsas inte av säkerheter utan kapitaltekningskravet.
Dvs ju mer eget kapital banken har, destå mer lån får de skapa ut tomma intet. Men om lånet är skapat med ett hus i pant räcker det med 2% eget kapital per utlånad krona mot annars 8% eget kapital mot utlånad krona. Så var det för nått år sedan, men kraven enligt Baselregelerna har nog justerats lite sen dess.

Håller du med om att peningmänden ökar då en person sätter in sedlar på en bank och får ett kontotillgodhavande ? Då finns ju plötsligt både sedlarna och tillgodohavandet.
Citera
2017-02-23, 12:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av boaten
Om bitcoin kan vara fiat så har det alltså ingenting att göra med att en stat måste vara den som säger att "nu använder vi detta som pengar".

Angående barter och byteshandel. Jag kämpar lite med översättningar från engelska till svenska. På engelska definierar man barter money när man pratar om en tillgång som används som betalmedel men även har ett alternativt syfte t ex cigaretter. Detta är inte samma sak som en barter economy, vilket är ett ekonomiskt system som bygger på byteshandel. Om man pratar om pengar så gör man alltså skillnad på barter money och fiat money.

Om du anser att pengar är övervärderade så kan du bli rik (men jag gissar att du redan är medveten om detta). Har du inte redan investerat dina tillgångar på det viset, eller planerar att göra detta snart så förslår jag att du slutar med att påstå att pengar är övervärderade i och med att du i sådant fall är ovillig att backa upp ditt påstående med handling.

Tror att du har missuppfattat greshams law. Den sägar att om du har två typer av pengar som har samma monetära värde så kommer den typ som också har störst alternativt värde att sluta användas som pengar då alternativkostnaden är relativt sett högre.

Till exempel. Om vi har två 5-kronor. De är identiska på alla plan förutom att en är gjord av silver och en är gjord av guld. Ingen kommer att välja att använda guldfemman som pengar då den har ett högre alternativt värde.

I ett fängelse används cigaretter för att det är den tillgång där det montära värdet är störst relativt till alternativkostnaden. Med det sagt så lär inte cigaretter vara den enda valutan som används på kåken.

Jag "anser" inte att pengar är övervärderade - det är definitionsmässigt så. Hur skulle pengar inte vara övervärderade? Då skulle de som sagt genast användas till annat. Pengar tillskrivs ett värde för att de är pengar! En hundralapp har ett värde, för att vi kommer överens om att den ska ha det. Egentligen är den bara en vältryckt pappersbit. En kombination elektriska signaler på ett kretskort tillskrivs ett värde, tex. saldot på ditt sparkonto trots att de elektronerna det rör sig om inte är ett dugg värdefulla, och inte skiljer sig ett dugg från de elektroner som definierar din grannes sparkonto.

"Pengarnas värde" är således en social konstruktion utan koppling till något reellt.
Citera
2017-02-23, 12:35
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Banker skapar ju också pengar utan annan säkerhet än att du lovar betala tillbaks.
Mänden pengar de får skapa begränsas inte av säkerheter utan kapitaltekningskravet.
Dvs ju mer eget kapital banken har, destå mer lån får de skapa ut tomma intet. Men om lånet är skapat med ett hus i pant räcker det med 2% eget kapital per utlånad krona mot annars 8% eget kapital mot utlånad krona. Så var det för nått år sedan, men kraven enligt Baselregelerna har nog justerats lite sen dess.

Håller du med om att peningmänden ökar då en person sätter in sedlar på en bank och får ett kontotillgodhavande ? Då finns ju plötsligt både sedlarna och tillgodohavandet.

Ja vid blancolån är det låntagarens återbetalningsförmåga som är säkerheten, de ger det inte till vem som helst. Du har nog rätt i att det inte finns någon direkt jämförbar verksamhet i relationen mellan Riksbanken och bankerna om det är din poäng. Inte som jag känner till iallafall.

Men klart är att Riksbanken erbjuder såväl elektroniska som fysiska betalmedel i form av konton som bankerna kan spara i och kontanter som allmänheten kan hålla och att bägge dessa typer är fordringar på Riksbanken.

Jag skulle säga att bankerna begränsas i sin utlåning både av kapitaltäckningskrav samt vad de ser för affärsmöjligheter i sin utlåning, och där är säkerheten central.

Angående sedlarna så håller jag inte med om det. Det borde innebära oförändrad penningmängd i allt annat än det mycket korta perspektivet eftersom bankerna inte är intresserade av att hålla sedlar så de skickar dem tillbaka till Riksbanken förutsatt att de inte efterfrågas av en annan kund (allt annat lika alltså). Vad som hänt är att centralbankens utgivna sedlar som del av penningmängden minskat något men bankernas del i form av kontokrediter ökat med motsvarade summa. Alltså ingen förändring. Penningmängden i cirkulation ökar när någon tar ett lån i en privat bank. Efterfrågan på kontanter påverkar endast penningmängdens sammansättning, inte hur stor den är. Så tror jag det är. Möjligtvis att det finns något litet undantag till detta vad gäller kontantsystemet men i stort tror jag det funkar så.
Citera
2017-02-23, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Jag "anser" inte att pengar är övervärderade - det är definitionsmässigt så. Hur skulle pengar inte vara övervärderade? Då skulle de som sagt genast användas till annat. Pengar tillskrivs ett värde för att de är pengar! En hundralapp har ett värde, för att vi kommer överens om att den ska ha det. Egentligen är den bara en vältryckt pappersbit. En kombination elektriska signaler på ett kretskort tillskrivs ett värde, tex. saldot på ditt sparkonto trots att de elektronerna det rör sig om inte är ett dugg värdefulla, och inte skiljer sig ett dugg från de elektroner som definierar din grannes sparkonto.

"Pengarnas värde" är således en social konstruktion utan koppling till något reellt.

Det är ju det här som är så fantastikt med fiat valuta. Att vi som grupp kan komma överens om något så abstrakt, ge det ett värde, och sedan använda det som transkaktionsmedel istället för att konstant behöva lösa alla problem som byteshandel innebär.

Pengars värde är ju de varor som du kan köpa för dem. Om pengar var övervärderade skulle folk välja att spara i en alternativ (reell) tillgång. Det skulle med andra ord finnas ett arbitrage. När folk insåg detta skulle marknaden lösa det problemet åt oss så att pengar blir relativt rätt värderade jämnfört med andra tillgångar.

Om ingen ville acceptera pengar som betalmedel så skulle det tappa sitt värde. Om säljare vill ha mer betalt så har vi inflation och pengarna tappar i värde (köpkraft).
Citera
2017-02-23, 12:53
Medlem
rrpipers avatar
Citat:

Tycker du tar upp en riktigt intressant sak. Vad du är inne på är att det finns ett likviditetspremium anser jag. Dvs ett extra värde på en tillgång baserat på dess likviditet.

Frågan är bara hur stort det är. De som resonerar som dig menar att likviditetspremien på en hundralapp är skillnaden mellan det monetära värdet och värdet av pappersbiten om den inte skulle användas som pengar. En väldigt hög siffra alltså, låt säga 1000%.

Men detta är inte helt säkert. Personligen är jag tveksam till det utan tycker det finns mycket som talar för att 100 lappen är ett värdepapper, likt en obligation med negativ ränta, eftersom den backas av Riksbankens löfte att inte låta den sjunka i värde mer än c:a 2% per år och de håller tillgångar i reserv för att kunna infria det löftet, och de tydligt använder dessa tillgångar när de försvarar värdet på 100-lappen. Jag har faktiskt svårt att se att det inte skulle ha betydelse. Då blir likviditetspremien max några få procent men den finns med all sannolikhet där fortfarande. Samtidigt blir det ytterligare något som inte går ihop med kvantitetsteorin.
Citera
2017-02-23, 13:03
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Det är ju det här som är så fantastikt med fiat valuta. Att vi som grupp kan komma överens om något så abstrakt, ge det ett värde, och sedan använda det som transkaktionsmedel istället för att konstant behöva lösa alla problem som byteshandel innebär.

Pengars värde är ju de varor som du kan köpa för dem. Om pengar var övervärderade skulle folk välja att spara i en alternativ (reell) tillgång. Det skulle med andra ord finnas ett arbitrage. När folk insåg detta skulle marknaden lösa det problemet åt oss så att pengar blir relativt rätt värderade jämnfört med andra tillgångar.

Om ingen ville acceptera pengar som betalmedel så skulle det tappa sitt värde. Om säljare vill ha mer betalt så har vi inflation och pengarna tappar i värde (köpkraft).

Ni verkar ha ett definitionsproblem. Du menar att pengar inte kan vara övervärderade i relation till dess köpkraft medan han menar att pengar är övervärderade i relation till dess icke-monetära egenskaper. Om jag tolkar er båda rätt.
Citera
2017-02-23, 13:27
Avslutad
Citat:

Pengars värde är de varor (eller det arbete framför allt) som de kan köpa. Det är helt riktigt.

Problemet med att värdera pengar är att de själva är måttstocken. Det blir lite som frågan "hur långt är ett snöre"? Det viktiga är att förstå att alla pengar får sitt värde ur det ekonomiska sammanhanget. FOFOA säger det bättre än jag kan:

http://fofoa.blogspot.se/2011/11/moneyness.html?m=1
Citera
2017-02-23, 17:42
Medlem
Citat:
Pengars värde är de varor (eller det arbete framför allt) som de kan köpa. Det är helt riktigt.

Problemet med att värdera pengar är att de själva är måttstocken. Det blir lite som frågan "hur långt är ett snöre"? Det viktiga är att förstå att alla pengar får sitt värde ur det ekonomiska sammanhanget. FOFOA säger det bättre än jag kan:

http://fofoa.blogspot.se/2011/11/moneyness.html?m=1

Jag väljer att ta definitionen från en lärobok istället. Återigen, värdet på pengar är de reella varor/tjänster som pengarna kan köpa (arbete i detta fallet räknas som en tjänst). Jag kan välja att ge ut min egen valuta. Om ingen vill acceptera den som betalmedel när någon försöker köpa en reell vara/tjänst, då har min egenskapade valuta inget värde. När priset i nominella termer på reella varor/tjänster går upp (inflation) så förlorar pengarna i värde.

Pengar är alltså inte en måttstock på sig själva. För att göra det ännu tydligare. Vi kan använda andra valutor för att jämföra deras uppfattade värde. Växelkurser indikerar tex hur mycket en SEK är värd relativt till USD.

Däremot är pengar en måttstock på hur vi värderar olika reella varor/tjänster/tillgångar. Det är till och med så att en av fördelarna med pengar är att det erbjuder en enhet så att vi kan jämföra värdet på en ko, med en gris, med en åsna och så vidare. Om vi engagerade i byteshandel så skulle en säljare behöva komma fram till n olika priser där n representanter antalet olika typer av varor/tjänster som erbjöds säljaren i utbyte (alternativt bara acceptera en viss typ av vara i utbyte). Oavsett vad så kommer det inte vara helt enkelt att maximera matchningen av säljare med köpare. Med pengar behöver han bara sätta ett pris och i och med att vi vet vad värdet på en enhet av pengarna är värda kan en eventuell köpare enkelt jämföra säljarens pris med hans konkurrents pris. Nu har pengar sänkt transaktionskostnaden och både köpare och säljare har antagligen tjänat på att pengarna fanns (i tid och jobb bland annat).
Citera
2017-02-23, 19:07
Medlem
Citat:
http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Tal/2016/Skingsley-Borde-Riksbanken-ge-ut-e-kronor/

Riksbanken ger bara ut kontanter som används allt mindre i Sverige. Nu funderar de på att ge ut e-pengar.
Bankerna är de som idag producerar tillfälliga (tills lånet är återbetalt) e-pengar, kontopengar,medan riksbanken ger ut mynt och sedlar.
Riksbanken är synnerligen medveten om att mängden kontanter stadigt minskar. Jag och många andra har inte använt kontanter på flera år. Och vi blir bara fler. Till slut blir det bara kriminella och psykfall som använder kontanter. Och då kommer man upphöra med kontanter.

Riksbanken ser ett behov av att ersätta kontanter med en annan from av fordran på Riksbanken. Kan eventuellt bli någon form av cash-kort, som man kan fylla på i bankomaten från sitt bankkonto. (Bankerna, Visa/MC lär knappast vara så entusiastiska över den konkurrensen).
Vi får väl se hur det slutar.

Citat:
Om du satt in riksbankens sedlar på banken har du bytt dem mot bankens kontopengar. Visste du att dina kontopengar på banken enligt eu överenskommelse, inte är dina utan bankens. Men banken är skyldig betala tillbaks dem till dig om de anser sig kunna. Får de ekonomiska problem kommer de inte betala tillbaks! Skrämmande att de inte juridisk längre är dina ! Staten garanterar dock en del av pengarna. Är då kontotillgodohavanden lika mycket värt som kontanter, kontanter löper inte med den risk kontotillgodohavanden har !
Detta passar bättre i forum för konspirationsteorier.

Det du kallar "pengar på banken" är inget annat än en fordran på banken. Går banken i kk är du en fordringsägare bland andra. Inget konstigt med det. (Problemet här är ditt eget i det att du inte klarar av att ta till dig att det bara är en fordran på juridisk person).
Vid en konkurs lär fordringsägarna förlora något. För småsparare täcker dock den försäkring som banken betalat för en förluster upp till 100 KEUR per person. Över det blir det förlust.

Konspirationsteoretiker och andra benämner nu den förlusten som att "banken tar dina pengar".
(Vem är banken här? Är det den juridiska personen eller ägarna? Konspiratörerna blir ställda inför en sådan fråga. Så långt har dom inte tänkt).

Citat:
Som jag ser det , när du gett banken dina riksbankspengar (sedlar) får du ett kontosaldo, det är bara banken skuldsedel till dig. Jag ser de fått dina pengar men jag anser inte skuldsedeln (kontoinehavet) är pengar, för vore de det, skulle pengamänden dubblats i och med insättningen !
Om du tar kontanter och gör en deposit på ett bankinstitut så växlar du din fordran på Riksbanken till en fordran på sagda bankinstitut. Banken har alltså skuldsatt sig till dig, men fått fordringar på Riksbanken som kompensation.
Dessa kontanter landar i bankens kassa, och ingår då INTE i penningmängden.
Banken gör sedan en deposit av kontanterna till Riksbanken, och får i gengäld en fordran på Riksbanken som manifesterar sig i ett ökat kontosaldo hos Riksbanken.

(Det sista innebär att Riksbankens utställda reverser (dvs kontanter) har dom fått i retur och lånar nu motsvarande summa av banken ifråga).

Det finns inga konstigheter i det här. Folk ställer bara till det för sig genom att tro att pengar är något speciellt.
Citera
2017-02-24, 00:18
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

Det finns inga konstigheter i det här. Folk ställer bara till det för sig genom att tro att pengar är något speciellt.

Dom flesta tror att moderna fiat pengar är nåt speciellt, de flesta tror att de värderas endast för att de används som betalmedel. Det är ju lite speciellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in