2017-02-22, 19:57
Medlem
VBIEDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Att gud äger ingen talan - människan äger talan.

Men om jag väljer att Gud äger talan? Har inte jag som människa rätt till det? Jag väljer att Gud har talan, därför finns han.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om jag säger att Gud inte finns för dig?

Det betyder inte mycket. Om jag väljer att tro på att Gud finns så är det min övertygelse mot din och min betyder 100000000x mer för mig.
Citera
2017-02-22, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VBIED
Men om jag väljer att Gud äger talan? Har inte jag som människa rätt till det? Jag väljer att Gud har talan, därför finns han.

Det betyder inte mycket. Om jag väljer att tro på att Gud finns så är det min övertygelse mot din och min betyder 100000000x mer för mig.
Gäller detta allt, eller bara Gud?
Citera
2017-02-22, 21:34
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det där bevisar att vi tillsammans kan göra ansträngningar mot gemensamma mål, inte att gud existerar.
Gudseffekten dvs det intuitiva samförstånd som råkar ge resultat som övergår allas förväntningar kan uppnås med vilken sorts överordnad idé, förebild eller gud som helst bara alla gemensamt vågat tro på denna utan att först behöva bevisa eller slåss om saken för att utse ledare att följa för varje enskilt ändamål. Gud med stort G är den som vänt sig till HELA mänskligheten och av en majoritet kunnat ses som en begriplig möjlighet.
Citera
2017-02-22, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Gudseffekten dvs det intuitiva samförstånd som råkar ge resultat som övergår allas förväntningar kan uppnås med vilken sorts överordnad idé, förebild eller gud som helst bara alla gemensamt vågat tro på denna utan att först behöva bevisa eller slåss om saken för att utse ledare att följa för varje enskilt ändamål. Gud med stort G är den som vänt sig till HELA mänskligheten och av en majoritet kunnat ses som en begriplig möjlighet.
I så fall har Gud "vänt" sig dåligt till hela mänskligheten. Det finns (antagligen) flera hundra miljoner människor som inte sett till Gud. Hur kan han misslyckats så kapitalt? Dessutom varierar det otroligt mycket ideer om vad denna Gud är för något.
Citera
2017-02-22, 22:31
Medlem
VBIEDs avatar
Citat:
Gäller detta allt, eller bara Gud?

Vad menar du?
Citera
2017-02-22, 22:35
Medlem
Citat:
Vad menar du?
Din lilla teori om hur saker och ting existerar? (Tror man på dom så finns dom )
Citera
2017-02-22, 22:41
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Gudseffekten dvs det intuitiva samförstånd som råkar ge resultat som övergår allas förväntningar kan uppnås med vilken sorts överordnad idé, förebild eller gud som helst
Belägg för att "det intuitiva samförstånd som råkar ge resultat som övergår allas förväntningar" är en "gudseffekt", tack.

Citat:
bara alla gemensamt vågat tro på denna utan att först behöva bevisa eller slåss om saken för att utse ledare att följa för varje enskilt ändamål.
Att inte blint tro på påståenden utan belägg har inget med mod att göra.

Citat:
Gud med stort G är den som vänt sig till HELA mänskligheten och av en majoritet kunnat ses som en begriplig möjlighet.
Belägg för att gud är "den som vänt sig till HELA mänskligheten och av en majoritet kunnat ses som en begriplig möjlighet", tack.
Citera
2017-02-22, 22:47
Medlem
VBIEDs avatar
Citat:
Din lilla teori om hur saker och ting existerar? (Tror man på dom så finns dom )

"Finns" ja. Fysiskt vem vet, men det är just inombords jag snackar om. Det kam vara en känsla eller vad som helst.
Citera
2017-02-22, 22:56
Medlem
Citat:
"Finns" ja. Fysiskt vem vet, men det är just inombords jag snackar om. Det kam vara en känsla eller vad som helst.
Fast det är inte så vi avgör om saker existerar. Om du nu inte menar att Gud bara är en känsla?
Citera
2017-02-23, 08:36
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Belägg för att "det intuitiva samförstånd som råkar ge resultat som övergår allas förväntningar" är en "gudseffekt", tack.
Att inte blint tro på påståenden utan belägg har inget med mod att göra.
Belägg för att gud är "den som vänt sig till HELA mänskligheten och av en majoritet kunnat ses som en begriplig möjlighet", tack.
I både skapande och destruktiv verksamhet, artisteri som frimureri, fred som krig är gudseffekten självklar del.
Mod är just vad som behövs för att våga ta steget ut i det okända som ännu inte kunnat bevisas för ens ego.
Gandhi, Einstein, M L King och Hammarskjölds påtagliga verk och livsöden med avsedd verkan för hela mänskligheten.
Citera
2017-02-23, 09:02
Medlem
Citat:
I både skapande och destruktiv verksamhet, artisteri som frimureri, fred som krig är gudseffekten självklar del.
Mod är just vad som behövs för att våga ta steget ut i det okända som ännu inte kunnat bevisas för ens ego.
Gandhi, Einstein, M L King och Hammarskjölds påtagliga verk och livsöden med avsedd verkan för hela mänskligheten.
Du "glömmer" hela tiden vad tråden går ut på. Jag ser fortfarande inget gudsbevis!
Att ta "steget ut i det okända" bevisar inte Gud. Det är inte ens klart vad frasen "ta steget ut i det okända" betyder.
Citera
2017-02-23, 09:39
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Så ej likasinnade hjärnor är bevis för att Gud inte finns?
Citat:
I så fall har Gud "vänt" sig dåligt till hela mänskligheten. Det finns (antagligen) flera hundra miljoner människor som inte sett till Gud. Hur kan han misslyckats så kapitalt? Dessutom varierar det otroligt mycket ideer om vad denna Gud är för något.
Citat:
Du "glömmer" hela tiden vad tråden går ut på. Jag ser fortfarande inget gudsbevis!
Att ta "steget ut i det okända" bevisar inte Gud. Det är inte ens klart vad frasen "ta steget ut i det okända" betyder.
Du är ju precis som Bogomil var fullkomligt fast i den stendöda teoretiska filosofin som vi gång på gång bevisat inte leder till något resultat såvida det inte är just denna eviga rundgång av argument som är trådens syfte. Vilken TS har i så fall bestämt? Vad driver dig?
Falsifieringsbevis skall inte få förekomma i humanvetenskap och praktisk filosofi. Halmdockor istället för en gemensam definition är enbart avledande och fegt. Mod är att våga diskutera det okända utan att ha någon annan än sig själv att utgå från.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in