2017-02-15, 22:20
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Paket från UK skickat genom DPD. Fått kollinummer på 10 siffror. Går inte att spåra på det. Kan det vara olika långt beroende vem det skickas igenom?
2017-02-18, 02:46
Medlem
Skickat post med fel ort

Jag har en fråga allmän fråga gällande post där man har skrivit fel ort.

Nu är det så att jag var klantig och råkade skriva fel ort på ett brev jag skickade. Den "orten" jag skrev på brevet är egentligen en by i orten, all annan information som namn, postnummer och adress är dock korrekt.

Finns det en chans att mitt brev kommer fram i vilket fall, eller kommer det åka tillbaka till mig alternativt fastna på något postkontor?
Tack på förhand.

Mvh
KonstapelBlau
2017-02-18, 22:58
Medlem
..FAN..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstapelBlau
Jag har en fråga allmän fråga gällande post där man har skrivit fel ort.

Nu är det så att jag var klantig och råkade skriva fel ort på ett brev jag skickade. Den "orten" jag skrev på brevet är egentligen en by i orten, all annan information som namn, postnummer och adress är dock korrekt.

Finns det en chans att mitt brev kommer fram i vilket fall, eller kommer det åka tillbaka till mig alternativt fastna på något postkontor?
Tack på förhand.

Mvh
KonstapelBlau
Posten sorteras efter postnummer, dvs orten spelar egentligen ingen roll.
2017-02-19, 19:22
Medlem
NoLivesMatters avatar
Jag väntar på ett paket som jag via Postnords app kan se att det har status "Telefonaviserad. Leverans av försändelsen kommer att ske enligt överenskommelse", detta efter att det haft statusen "[...] i väntan på överenskommelse med mottagaren om leverans.".

Problemet är bara att jag inte har blivit "telefonaviserad", inget sms, samtal, mail eller något annat. Kan jag räkna med att de bara skitit i korrekt utförande och att det kommer att dyka upp en avi för avhämtning på mitt vanliga utlämningsställe? Hade t.o.m. passat mig bäst om det vore så.
2017-02-20, 09:35
Medlem
Anatomens avatar
Tjena
Ska få ett REK skickat till mig så har några frågor.

1. Om man väljer SMS Avisering, får man ändå en AVI i brevlådan dagen efter?

2. Om jag inte är folkbokförd på adressen funkar det att man skriva CO med mitt namn på adressen?(REK)

3. Måste man isåfall ha brev AVI:n då om man skrivit CO? Eller går det bra med kollinummer elr sms avisering som när man vanligtvis skickar REK utan CO?

Svar uppskattas enormt.
2017-02-20, 09:43
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anatomen
Tjena

2. Om jag inte är folkbokförd på adressen funkar det att man skriva CO med mitt namn på adressen?(REK)

3. Måste man isåfall ha brev AVI:n då om man skrivit CO? Eller går det bra med kollinummer elr sms avisering som när man vanligtvis skickar REK utan CO?

Svar uppskattas enormt.

1: Nej (Så det är viktigt att din telefon funkar som den ska, och att du angett rätt nummer, annars kan du bli utan avisering helt)
2: Det borde fungera, men fråga deras kundtjänst för säkerhets skull.
3: Lite Osäker, var ett tag sedan jag fick ett REK, men alla andra brev/paket har alltid funkat med bara SMS nummret eller kolli ID.
2017-02-20, 18:13
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anatomen
Tjena

Svar uppskattas enormt.

1. Nej, oftast inte. En brevpåminnelse kommer först efter en vecka vanligen, ex. vid jul så kommer de fortare.

2. Ja, men be avsändaren vara noga med namnordning.

Ditt namn
c/o namnet på dörren

Ibland skriver man de i fel ordning och då får endast fastighetsägaren/lägenhetsinnehavaren hämta.

3. Nej, det går bra. Däremot så skrivs ett papper ut om man inte har pappersavi med sig. Detta då mottagandet av rek ska skrivas under av mottagaren (eller fullmaktstagare). Men det spelar ingen roll om det är en c/o adress eller om man är ensam på adressen.

Brevavi krävs endast om utdelning ska ske genom bud (som det ej finns fullmakt sparad för).
2017-02-22, 22:34
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Posten kan om dom vill. Eller kanske tur man har lantbrevbärare...

Beställde en sak från UK. Frakten bokades via DPD den 15/2.

Posten tog över från malmö. Kollit var 100x40x20 ca6kg stort

Beräknad leverans idag onsdag. Fick det igår den 21/2.

Var inte hemma då dom plingade på. Min sambo är hos sina föräldrar ca 1km fågelvägen från vår adress.

Postbilen kör förbi för att dela ut post på den gatan och ser våran bil på uppfarten. Stannar och plingar på och säger att hon har ett paket i bilen till oss...

Det kallar iallafall jag service
2017-02-22, 23:07
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shouldbetrusted
Posten kan om dom vill. Eller kanske tur man har lantbrevbärare...

Beställde en sak från UK. Frakten bokades via DPD den 15/2.

Posten tog över från malmö. Kollit var 100x40x20 ca6kg stort

Beräknad leverans idag onsdag. Fick det igår den 21/2.

Var inte hemma då dom plingade på. Min sambo är hos sina föräldrar ca 1km fågelvägen från vår adress.

Postbilen kör förbi för att dela ut post på den gatan och ser våran bil på uppfarten. Stannar och plingar på och säger att hon har ett paket i bilen till oss...

Det kallar iallafall jag service

Är en fördel om brevbäraren känner igen en, har fått paket i handen några gånger då jag missat brevbäraren pga att jag avrit ute med hunden mm och har mött brevbäraren.
2017-02-22, 23:17
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Är en fördel om brevbäraren känner igen en, har fått paket i handen några gånger då jag missat brevbäraren pga att jag varit ute med hunden mm och har mött brevbäraren.

Absolut

Serviceinriktad person på rätt tjänst

Ville bara visa att allt inte bara är skit med posten.
2017-02-23, 20:51
Medlem
Beställde hem bildelar från ett företag och de skickade paketet med Postnord Parcel.
Nu är det så att det stod att paketet skulle komma idag till mitt jobb, men dök aldrig upp och jag har ej fått någon info så jag gick in och spårade paketet och nu fattar jag nada, så jag kopierar texten och skulle uppskatta om någon kunde tyda om det här är konstigt eller ej.

2017-02-23
08:05
Farsta Sverige Mottagaren är en privatperson 2017-02-23
03:53
Segeltorp Sverige Försändelsen är på väg 2017-02-22
21:15
PostNord Sverige Försändelsen följer inte tjänstevillkoren och kan bli försenad 2017-02-22
21:11
Örebro Sverige Försändelsen är på väg

Sen 08:05 har inte ett skit hänt idag och jag har inte fått något sms eller så om att jag kan hämta ut det någonstans.
2017-02-23, 21:03
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivaz
Beställde hem bildelar från ett företag och de skickade paketet med Postnord Parcel.
Nu är det så att det stod att paketet skulle komma idag till mitt jobb, men dök aldrig upp och jag har ej fått någon info så jag gick in och spårade paketet och nu fattar jag nada, så jag kopierar texten och skulle uppskatta om någon kunde tyda om det här är konstigt eller ej.

2017-02-23
08:05
Farsta Sverige Mottagaren är en privatperson 2017-02-23
03:53
Segeltorp Sverige Försändelsen är på väg 2017-02-22
21:15
PostNord Sverige Försändelsen följer inte tjänstevillkoren och kan bli försenad 2017-02-22
21:11
Örebro Sverige Försändelsen är på väg

Sen 08:05 har inte ett skit hänt idag och jag har inte fått något sms eller så om att jag kan hämta ut det någonstans.

In och läs villkoren och se vad du tror att det kan tänkas falla på

http://www.postnord.se/foretag/skicka/inrikes/paket/standard/parcel

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in