2017-02-22, 16:42
Medlem
Jag står kvar vid min tes att Yougov/Sentio kommer ligga på "lagom" avstånd från de "svenska" instituten för att säkra bästa mätresultat totalt sett och slippa skitsnacket om "nu ligger fejkinstituten med SD-svansen som anmäler sig runt 30% på SD. Det är ju helt orimligt när fantastiska Sifo visar 15%".. Finns liksom ingen vinning i att mäta perfekt, credden får man genom att vara bäst av instituten. Kan ju dessutom finnas en liten oro man överskattar SD när övriga ligger klart lägre också. Så jag är övertygad man viktar ner lite extra.
2017-02-22, 16:44
Medlem
8711s avatar
24% i Yougovs mätning, en mycket bra siffra för Sverigedemokraterna! Hade hoppats på 25%, men 24% är helt okej det med

Samma nivå som innan även hos Ipsos.

Med tidigare mätningar bör det ge en liten ökning ändå från förra månaden. Bra.
2017-02-22, 16:52
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Till skillnad från dig så har jag fakta på vad jag skriver, är Yougov sänkte SD med 3,2 procentenheter april-juni så föregicks det av omfattande påtryckningar och artiklar från Novus och Sjöström. Det är ingen konspirationsteori, så var det. Samtidigt som SD togs ner med 3,2 procenenheter hos Yougov så ökade man hos övriga institut, hos vissa ganska mycket. SD minskade aldrig i Yougov, det var ändrad viktning som orsakade detta, som sen visade sig vara fel. Yougov skulle ha hållit sig till sin modell som var rätt och som man nu antagligen återinfört efter valet 2014. Du kan söka på ämnet själv om du vill, det finns massor:

(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar
Återigen, varför just april, om Sjöström började trycka på dem redan i november/december?

Det är som sagt ett skolexempel på cherry picking. Du har en teori och du väljer den period som passar dig. Kan du förklara vilka fakta som gör att period du valt(april-juni) är bättre än period jag valt (feb - aug)? Både föregicks väl av "omfattande påtryckningar och artiklar från Novus och Sjöström."?

Citat:
Cherry picking, suppressing evidence, or the fallacy of incomplete evidence is the act of pointing to individual cases or data that seem to confirm a particular position, while ignoring a significant portion of related cases or data that may contradict that position. It is a kind of fallacy of selective attention, the most common example of which is the confirmation bias.[1][2] Cherry picking may be committed intentionally or unintentionally. This fallacy is a major problem in public debate.[3]
2017-02-22, 16:54
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Man måste också skilja på procent och procentenheter. Ju större man är desto mer spretar det, ja eller illusionen av det i alla fall.
Ingen höjer på ögonbrynen om KD har 3 % eller 4.2% i olika mätningar.
Men har SD 16.8 i en och 23.5 % i en annan mätning blir skillnaden större, rent optiskt.
Båda har dock ökat lika mycket.

Samma ökning i båda exemplen : 3x1.4 =4,2 eller 16.8x1.4=23,5

Lägg sedan till att webb och telefon med SD som alternativ är som natt och dag.

Det är inget linjärt förhållande. Har för mig att den förväntade standardavvikelsen ökar med roten ur storleken. Dock är ju ökning av opinion "logistisk" dvs att efter 50% så borde avvikelsen minska igen efter som 100 % är det teoretiskt max. Ställer denna fråga i mattetråden
2017-02-22, 16:54
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pvt. Joker
M fortsätter rasa till förmån för C i senaste DN/Ipsos. SD kvar på 17 %.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/moderaterna-tappar-till-c-efter-flirten-med-sd/

17% hos Ipsos är en ökning, senaste månaden var det 16%, närmare bestämt 16,2%.

Någon som kunnat få fram den exakta siffran för Ipsos i februari?
2017-02-22, 16:56
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Återigen, varför just april, om Sjöström började trycka på dem redan i november/december?

Det är som sagt ett skolexempel på cherry picking. Du har en teori och du väljer den period som passar dig. Kan du förklara vilka fakta som gör att period du valt(april-juni) är bättre än period jag valt (feb - aug)? Både föregicks väl av "omfattande påtryckningar och artiklar från Novus och Sjöström."?

Det stämmer ju inte på det sättet att den ökningen du ser till augusti är ett resultat av att SD faktiskt ökade närmare valet, men med nedåtviktningen låg man kvar för lågt från Yougov, pga att man lät sig påverkas i april-juni då man anklagades främst av Novus och Sjöström för att ha felaktiga mätningsmetoder.
2017-02-22, 17:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Så SD:s all-time high var i januari 2016?

Varför tog man inte vara på den framgångsvågen mer än vad man gjorde? Kändes som att SD var väldigt osynliga under den perioden och mer eller mindre lät andra partier ta kommandot i invandringsfrågan.

Du kan vara lugn. Det kommer lägga in en växel och föreslå ännu hårdare tag. Lagom till valet 2018 kommer Sverige vara då påtagligt skärrat att SD kommer kunna föreslå masadeporteringar av astronomiska mått utan att förlora väljare. Snarare tvärtom.

Sverige är på väg att vakna på riktigt. Det är för många krafter på flera fronter som jobbar emot PK och MSM just nu. Det är omöjligt att komma undan med subjektivt och vinklat nyhetsflöde 2017. Att ständigt kalla folk nazister och högerradikala hjälper inte längre och för enbart motsatt effekt. Skulle säga att SVT helt på egen hand bidragit mest till uppvaknandet. Inte för att de är objektiva utan pga att de flesta lägger märke till deras politiska agenda. Oavsett politisk läggning vill folk inte ha en statlig TV-kanal som uppenbart sysslar med vinklade nyheter. Det kan omöjligt fortskrida i en modern demokrati 2017 obemärkt.

Många är fortfarande i valet och kvalet doch och det kommer råda förvirring ett tag innan de flesta inser att de nödgas byta sida. Så länge de drabbar andra skiter dem i det, men när deras egna vardag förändras är det inte lika roligt längre. De mest vänsterradikala du kan föreställa dig kommer rösta på SD. Mark my words.
2017-02-22, 17:04
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
17% hos Ipsos är en ökning, senaste månaden var det 16%, närmare bestämt 16,2%.

Någon som kunnat få fram den exakta siffran för Ipsos i februari?
De skriver fortfarande förändringen med decimal i sin månadsrapport, bara att hålla utkik på David Ahlins twitter alt. Ipsos hemsida så borde den släppas rätt snart.
2017-02-22, 17:06
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
De skriver fortfarande förändringen med decimal i sin månadsrapport, bara att hålla utkik på David Ahlins twitter alt. Ipsos hemsida så borde den släppas rätt snart.

DN:s artikel är låst för mig. Någon som har betalversionen och kan se om det står något om förändringen inom parantes?

Januari var 16,2 så det borde vara (+X.X).

Eller är det bara i månadsrapporten? Då får vi vänta någon dag eller så kanske.
2017-02-22, 17:27
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Du (och många andra) lägger alldeles för stor vikt för en enskild mätning. Alla mätningar har ~2 felmarginal

I februari har SD hittills ökat i 2 mätningar och legat på samma nivå i 3 mätningar. Så det är ganska troligt att de kan börja åka nu igen.

Självklart vet jag att allt ligger inom felmarginalen, jag bara tyckte det var typiskt att SD skulle minska när de flesta trodde på uppgång. En ökning hade ju också legat inom felmarginalen om då hade varit fallet. Jag tror också att SD kommer att öka lite grann i år med tanke på samhällets olika negativa händelser.

Med det sagt tror jag dock att SD har en bit kvar till 30% men jag tror ändå man landar där till slut i september 2018, förutsatt att man inte gått för långt till vänster i invandringsfrågan utan snarare tar ett par svängar till höger
Senast redigerad av catforwardpower 2017-02-22 kl. 17:30.
2017-02-22, 17:29
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
DN:s artikel är låst för mig. Någon som har betalversionen och kan se om det står något om förändringen inom parantes?

Januari var 16,2 så det borde vara (+X.X).

Eller är det bara i månadsrapporten? Då får vi vänta någon dag eller så kanske.

Jag hade också DN-artikeln låst men Expressen har också presenterat mätningen. Däremot vet jag inte hur man ser resultatet med decimaler
2017-02-22, 17:31
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
DN:s artikel är låst för mig. Någon som har betalversionen ...

Det är viktigare att ha koll på sina fiender än sina vänner....

Om du vill läsa alla PK-DN:s låsta artiklar så gör så här:

1. Installera först GreaseMonkey (för Firefox) https://addons.mozilla.org/sv-se/fir.../greasemonkey/ eller Tampermonkey https://chrome.google.com/webstore/detail/tampermonkey/dhdgffkkebhmkfjojejmpbldmpobfkfo (för Chrome)

2. Installera sedan detta script: https://greasyfork.org/en/scripts/25314-hide-paywall-on-dn-se
Du klickar på gröna installationsknappen förstås.

Klart!
Senast redigerad av KokaGroda 2017-02-22 kl. 17:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in