Citat:
Man måste också skilja på procent och procentenheter. Ju större man är desto mer spretar det, ja eller illusionen av det ialla fall.
Ingen höjer på ögonbrynen om KD har 3 % eller 4.2% i olika mätningar.
Men har SD 16.8 i en och 23.5 % i en annan mätning blir skillnaden större, rent optiskt.
Båda har dock ökat lika mycket.
Samma ökning i båda exemplen : 3x1.4 =4,2 eller 16.8x1.4=23,5
Lägg sedan till att webb och telefon med SD som alternativ är som natt och dag.
Ingen höjer på ögonbrynen om KD har 3 % eller 4.2% i olika mätningar.
Men har SD 16.8 i en och 23.5 % i en annan mätning blir skillnaden större, rent optiskt.
Båda har dock ökat lika mycket.
Samma ökning i båda exemplen : 3x1.4 =4,2 eller 16.8x1.4=23,5
Lägg sedan till att webb och telefon med SD som alternativ är som natt och dag.
Det är det jag menar. Att som Sifo gjorde i februari 2009 plötsligt sänka Sd med 50% det var anmärkningsvärt mycket. Ännu mer anmärkningsvärt att de stannade kvar på den nivån. Att Sentio samtidigt höjde 50% är lika anmärkningsvärt.
Jag tror att de flesta inklusive experterna nog anser att det är mycket svårare att hitta rätt för små partier nära 4% spärren där slumpen slår hårdare, än för stora partierna med kanske 100 förväntade svar på ett visst parti av 1000 tillfrågade.
Däremot är Sverigedemokraterna det enda STORA partiet som varierar stort mellan instituten. Kd varierar också stort mellan instituten i procent. Men de är små och därför noteras inte det som anmärkningsvärt just på grund av det jag nämner ovan, litet underlag och slumpen antas slå hårdare.
Alla har säkert noterats att Kd och Mp är omvänt gynnad mot Sd i de traditionella s.k. "telefoninstituten". Roligt att notera att jag får 1 samtal i månaden på min fasta telefon och då vanligtvis en felringning.
Undrar vad det är för ålderdomliga fossiler som Sifo får tag på när de ringer på "bakeliten".
)