2017-02-22, 13:25
Medlem
lasternassummas avatar
42-åringens svärson vill bli fri – motsätter sig häktning
"Den mordmisstänkte 25-årige man som häktades av tingsrätten i Västmanland i fredags i förra veckan vill bli fri. Det skriver hans advokat i ett överklagande."

http://www.ekuriren.se/eskilstuna/42-aringens-svarson-vill-bli-fri-motsatter-sig-haktning/

Déjà vu... Har han gått i skola hos JM?

Så var det i september 2016:
41-åriga kvinnan överklagar häktningen
http://www.expressen.se/nyheter/41-ariga-kvinnan-overklagar-haktningen/

Senast redigerad av lasternassumma 2017-02-22 kl. 13:29.
Citera
2017-02-22, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
"Den mordmisstänkte 25-årige man som häktades av tingsrätten i Västmanland i fredags i förra veckan vill bli fri. Det skriver hans advokat i ett överklagande."

http://www.ekuriren.se/eskilstuna/42-aringens-svarson-vill-bli-fri-motsatter-sig-haktning/

Då kan vi glömma allt vad erkännande heter från det hållet, åtminstone
för tillfället.
Tror det är dödfött för honom att överklaga då dom satt honom
på sannolika skäl direkt.
Citera
2017-02-22, 13:49
Medlem
Citat:

Det där är väl ett normalt förfarande, så det är inget att hetsa upp sig för.
Kan man tänka sig att hans försvarare gått i "vanlig normal" juristutbildning?

Visst finns det mycket och mer därtill att förundras över, men borde man inte tagga ner lite härinne?
Citera
2017-02-22, 13:50
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Då kan vi glömma allt vad erkännande heter från det hållet, åtminstone
för tillfället.
Tror det är dödfött för honom att överklaga då dom satt honom
på sannolika skäl direkt.

Jag vet inte hur vanligt det är med att häktning överklagas, men visst ringde klockan lite när han vid mostsvarade tid in i häktningen gör likadant som JM gjorde.
Dåligt tecken kanske att han gör som JM, men om det blir separata rättegångar och han får sitta häktad ett drygt halvår, så kanske han mjuknar efter 4-5 månader, som MR gjorde...

Jag har för mig att LGW trodde att de nu misstänkta för mordet på Aki skulle erkänna efter någon vecka. Jag tror att det tar lite längre tid...

Citera
2017-02-22, 13:56
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det där är väl ett normalt förfarande, så det är inget att hetsa upp sig för.
Kan man tänka sig att hans advokat gått i "vanlig normal" juristutbildning?

Är det normalt? Dom (ekuriren.se) skriver som om det vore en nyhet, men i så fall är det väl en icke-nyhet? Är det nyhetstorka eller vill dom bara hålla liv i storyn?

När dom skriver att den häktade vill bli fri, så gissar jag att det stämmer in på nästan alla häktade, men, någon form av anfört, någorlunda rimligt skäl skulle jag förvänta mig. "Jag vill vara fri" känns lite tunt...

Citera
2017-02-22, 14:14
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur vanligt det är med att häktning överklagas, men visst ringde klockan lite när han vid mostsvarade tid in i häktningen gör likadant som JM gjorde.
Dåligt tecken kanske att han gör som JM, men om det blir separata rättegångar och han får sitta häktad ett drygt halvår, så kanske han mjuknar efter 4-5 månader, som MR gjorde...

Jag har för mig att LGW trodde att de nu misstänkta för mordet på Aki skulle erkänna efter någon vecka. Jag tror att det tar lite längre tid...

Av dom fallen jag följt kan jag bara komma på Lisa Holm-fallet så här
på direkten, kan mycket väl glömt några.
Där överklagade bröderna häktningen till HovR, det gick inte alls såklart.

Har stått i tråden att han är missbrukare, vad han skulle bruka
har jag dock inte sett.
Använder han Tradolan eller någon liknande opioid så kan jag tänka mig att han
mår ganska risigt nu, om han inte har recept då, så att han vill
bli fri kan jag mycket väl förstå
Citera
2017-02-22, 15:09
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Av dom fallen jag följt kan jag bara komma på Lisa Holm-fallet så här
på direkten, kan mycket väl glömt några.
Där överklagade bröderna häktningen till HovR, det gick inte alls såklart.

Har stått i tråden att han är missbrukare, vad han skulle bruka
har jag dock inte sett.
Använder han Tradolan eller någon liknande opioid så kan jag tänka mig att han
mår ganska risigt nu, om han inte har recept då, så att han vill
bli fri kan jag mycket väl förstå

Tack för info!

JJ har, om jag minns rätt, en dom för bl.a. innehav. Jag har bara sett referat, jag har inte sett domen.
En dom för innehav kan ju betyda att han råkade åka dit den enda gång som man hade något, men troligare är ju att det var vanligt. Han kan ju ha slutat. Jag tror inte att det finns någon specifik uppgift om att han missbrukar nu. Frågan är om det är ett rimligt antagande? JB har ju också en historik med droger. JJs kompis MR som också är JMs sambo missbrukade Tramadol och Cannabis när han kom till Sverige.
Utan att vilja vara vara alltför fördomsfull så skulle jag ändå kräva urinprov av hela gänget innan jag anställde dom. Att jag ändå inte skulle anställa dom av andra skäl, det är en annan historia...

Citera
2017-02-22, 15:52
Medlem
Citat:
Tack för info!

JJ har, om jag minns rätt, en dom för bl.a. innehav. Jag har bara sett referat, jag har inte sett domen.
En dom för innehav kan ju betyda att han råkade åka dit den enda gång som man hade något, men troligare är ju att det var vanligt. Han kan ju ha slutat. Jag tror inte att det finns någon specifik uppgift om att han missbrukar nu. Frågan är om det är ett rimligt antagande? JB har ju också en historik med droger. JJs kompis MR som också är JMs sambo missbrukade Tramadol och Cannabis när han kom till Sverige.
Utan att vilja vara vara alltför fördomsfull så skulle jag ändå kräva urinprov av hela gänget innan jag anställde dom. Att jag ändå inte skulle anställa dom av andra skäl, det är en annan historia...

Fördomsfull eller ej,men med de uppgifter vi har,så är afghanerna och en del personer runt dem missbrukare.
Jag har nog skrivit något inlägg tidigare i tråden om mina tankar om att även Johanna är missbrukare,att det är tramadol är jag tveksam till,det är något man får utskrivet tillfälligt vid ryggskott mm.
Tror snarare att det Johanna är beroende av är lyrika som ger en ruseffekt ihop med alkohol,och som man kan få på recept under längre tid.

Vet att hon i förhör sagt att hon är väldigt måttlig med alkohol,men det tror jag vi kan ta med en stor nypa salt,finns flera av pojkarna som vittnat om att det förekom alkohol i familjehemmen.

Jag har en gnagande känsla av att Johanna under de sista åren kanske missbrukat kokain eller snarlikande droger,skulle förklara hennes aptit på sex och även hennes bristande omdöme när hon mördar anhöriga för pengar.
Citera
2017-02-22, 16:16
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Fördomsfull eller ej,men med de uppgifter vi har,så är afghanerna och en del personer runt dem missbrukare.
Jag har nog skrivit något inlägg tidigare i tråden om mina tankar om att även Johanna är missbrukare,att det är tramadol är jag tveksam till,det är något man får utskrivet tillfälligt vid ryggskott mm.
Tror snarare att det Johanna är beroende av är lyrika som ger en ruseffekt ihop med alkohol,och som man kan få på recept under längre tid.

Vet att hon i förhör sagt att hon är väldigt måttlig med alkohol,men det tror jag vi kan ta med en stor nypa salt,finns flera av pojkarna som vittnat om att det förekom alkohol i familjehemmen.

Jag har en gnagande känsla av att Johanna under de sista åren kanske missbrukat kokain eller snarlikande droger,skulle förklara hennes aptit på sex och även hennes bristande omdöme när hon mördar anhöriga för pengar.

Den, som det förefaller, stegrande hänsynslösheten hos JM de senaste åren har ju varit uppe till diskussion i tråden några gånger.

Att något missbruk spelat in låter ju som en fullt möjlig förklaring.

Jag undrar hur noggranna analyser dom har gjort på prover från hår och urin på de intagna? Kanske får vi veta mer lite senare om deras vanor...

Citera
2017-02-22, 16:20
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Här söker JM och JN (som jag antar är han du frågar efter) en föreståndare till ett behandlingshem (2008):
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:kHX7aiqMMX4J:vakanser.se/jobb/forestandare%2Btill%2Bbehandlingshem%2B2/+&cd=2&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Här en titel:
http://www.ekuriren.se/nyheter/smitare-patraffades-av-polisen/

Det finns en person med samma namn som bor granne med JM i E-tuna (samma gata, nr 9, JM bor på nr 6). Samma mobilnummer som i annonsen ovan…

Hmmmmm???

Populär gata det där…
Populärt att driva behandlingshem i Eskilstuna…
Socionom och polis? Kanske en bra kombination om man ska driva behandlingshem?

Citat:
Ursprungligen postat av WIJG
Johan Nygren är polisexet, om han kan misstänkas lägga rökridåer kring JMs förehavanden har inte behandlats tillräckligt IMO. Han har dykt upp i tråden med jämna mellanrum, men inget vi helt gått till botten med, som med mycket annat i bruset kring JM.
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja tänker samma sak.
Vi får hoppas att Johannas knullkompis/polis
Johan Nygren ("biträdande länsvakthavande befäl vid polisen i Södermanland") inte har haft tassarna för djupt i syltburken...

Intressant... dom bor ju som sagt grannar också.. och det mobilnumret stämmer.
Senast redigerad av JustLikeMoney 2017-02-22 kl. 16:24.
Citera
2017-02-22, 16:45
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Polisen och den på behandlingshemmet är inte samma Johan Nygren.. Men som du sa är grannen samma som den på behandlingshemmet.

Jag noterade att det fanns några J*han Nygr*n (*=o,e, JN) i Eskilstuna. Det är ju lite svårt att säkerställa identitet på poliser, av naturliga skäl, men du låter som du vet.

Det betyder dock, om jag förstår det hela rätt, att JM har en före detta som är polis i Eskilstuna och som heter JN. Sedan har hon en annan med samma namn, som partner i affärer?

Jag hittar inte första uppgiften om när det var JM hade en polis i Eskilstuna som partner eller hur länge det varade, men jag har för mig att det var ganska länge sedan och inte så lång tid. Det kan ha varit ca 2007-2011, eller mellan JMs barn nummer tre och nummer fyra, dvs. ca 1999-2003, men det kan också ha varit ännu tidigare. Om sedan kontakten upprätthållits är ju en annan fråga.
Årtalen är ungefärliga eftersom jag inte har daterat relationerna.

Möjligen är det en trådsanning om en före detta som är polis, som uppkommit därför att hon har gjort affärer med en man som heter likadant som ett polisbefäl.
Bäst vore väl om vi kunde hitta och kontrollera källan till att JM har ett ex som är polis och försöka få uppgiften bekräftad eller avförd, om det går.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-02-22 kl. 16:48. Anledning: Årtalen är ungefärliga...
Citera
2017-02-22, 16:48
Medlem
Den 19-årige man som erkänt mord och mordförsök i fallet med sommarstugemordet slipper åtal för flera brott, begångna dagarna efter dådet i sommarstugan.
http://www.vlt.se/blaljus/brott/42-aringens-pojkvan-slipper-atal-for-flera-brott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in