Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Artikel från 2014.
http://lietuvosdiena.lrytas.lt/aktualijos/svedisku-kalejimu-rojus-lukiskiu-kalinio-sapnuose.htm
Är det VV på bild i bildspelet, med en tröja och texten "Det blev inget tryck"?
Någon som vet vad artikeln handlar om?
Det är GM på bilden. En s k "snyftartikel"? Men även en jämförelse mellan kriminalvård i Sverige och i Litauen.
Jag översatte artikeln med hjälp av Google. Resultatet blev "halvbra" men uppfattar det som att GM sedan 2007 sitter på Lukiškės-fängelset hemma i Litauen. Artikeln handlar om att det är bra mycket hårdare tag i Litauen än i Sverige, något GM efter flera år inom svensk kriminalvård inte är van vid. Ganska intressant med all beröm han öser över Sverige, och jämförelserna han gör till Litauen. Vad jag lyckades tyda;
-Svenska domstolar ser inte så hårt på mord såvida inte BO blivit utsatt för extra makabert våld.
-Innan GM blev mördare satt han i fängelse för förskingring. Han tog sig sedan till Sverige och Norge för att söka arbete. Han satt med några kamrater i en park, panka, när de fick ett infall att råna Bering.
-GM öser beröm över svenska fängelser. Sverige är ett föredöma som Litauen borde ta efter, enligt GM. Alla prylar och komfort man har tillgång till i svenska fängelser. Alla interner är på samma nivå, oavsett om någon är maffiaboss. Kriminalvårdarna har medmänsklighet och värme.
I Litauen å andra sidan blir man sjuk av maten, får inte jobba och därmed tjäna extra pengar inne på anstalten. Man har inte tillgång till alla prylar (TV, stereo, kök, möbler) som i Sverige. Vakterna är råa och respektlösa mot internerna.
-Artikeln avslutas med att GM fortfarande inte fått sitt straff tidsbestämt. Han sitter på livstid i Litauen, för mordet han begick och dömdes för i Sverige.
Någon annan får gärna fylla på eller rätta om jag har fått något om bakfoten? Det bästa vore ju om någon som talar litauiska fanns här på Flashback och kunde översätta.