Citat:
Ursprungligen postat av
Grevelesevi
Roligt att Crispy är tillbaka. Nyanserat och roligt inlägg..
Ett annat intressant fenomen är att de mest rabiata pk-medierna inte nödvändigtvis använder sig av de opinoinsinstitut som ger de lägsta siffrorna.
Metro, Aftonbladet (mest vänstervridna och sd hatare av alla) : Yougov (24,7) + Inizio (21.5)
Svd, GP (mer nyanserade med ledarskribenter som Arpi, Gudmundsson, Teoderouscu) Sifo (16.8)
Mycket märkliga tillsynes oförklarliga fenomen förekommer inom
påverkanbranschen. Man vet inte om det är rena agendor eller även metodförändringar i en värld där allt fler väljer bort att överhuvudtaget svara på frågor om sina sympatier. Men man kan ju tycka att det borde vara enklare för dem att gissa än att använda vetenskapliga metoder på bristfälliga underlag.
När jag i ett inlägg för några sidor sedan skrev om det märkliga Sifo så uteslöt jag det märkliga Sentio som var med redan 2009 i februari. Sifo sänkte då Sd från 4,22% till 3,0% och blev sedan kvar på den låg nivån. Men Sentio ökade samma månad från 3,0% till 4,5% och blev sedan kvar på den nivån ända sedan dess!!
Nästan så de bytte kundstock med varandra!?
Det krävs mer än en verbalt skicklig inflytelseagent för att övertyga mig om att instituten inte ägnar sig åt märkliga politiska spel.
Jag är helt övertygad om att gapet mellan instituten minskar före valet 2018. Inför valet 2014 höjde flera av de "låga instituten" vårens snitt Januari- Juni, jämfört med Augusti -September (före valet)
De "höga instituten" låg i princip kvar. Juli månad tog jag bort eftersom bara hälften av instituten mätte då.
Sifo 8,8 - 10,0 + 1,2%
Ipsos 8,0 - 10,0 + 2,0%
Skop 7,9 - 8,7 + 0,8%
Sentio 12,4 - 12,3 -0,1%
Novus 9,9 - 9,6 + 0,6%
Demo 9,2 - 11,7 + 2,5%
Uni M 10,9 - 11,1 + 0,2%
You G 10,3 - 10,1 -0,2%
Nu är skillnaden mellan instituten större än någonsin tidigare så jag är säker på att Sifo kommer att ha Sd på 20% månaden före valet 2018. "här till är de nöd och tvungen"! Hämtat in gapet helt det gör de inte, men att minska trovärdighetsklyftan kommer de alldeles säkert att göra.