2017-02-21, 18:27
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FakYuToo
Ett trubbigt föremål som kan hängas i nyckelkedjan. Hårda stötar med ett trubbigt föremål är obehagligt, smärtsamt eller skadligt...beroende på kraft och plats.

Ex.: http://www.kubotanselfdefence.com/

Problemet är bara att även Farbror Blå kollar på Internet
Citera
2017-02-21, 19:00
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Är det lättare att sikta och få iväg flertalet skott i snabb följd träffsäkert med en grovkalibrig pistol med kraftig rekyl, än vad det är med en finkalibrig dito med måttlig till minimal rekyl, menar du?
Jag hade egentligen tänkt rekommendera en sk slaktmask, men jag ids inte svara på dumma frågor. Känner du dig osäker ute ts, så ta det säkra för det osäkra och håll dig hemma.
Senast redigerad av borriz 2017-02-21 kl. 19:16.
Citera
2017-02-21, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Varför är det ett problem nu?
Citera
2017-02-21, 21:25
Bannlyst
Citat:
Jag hade egentligen tänkt rekommendera en sk slaktmask, men jag ids inte svara på dumma frågor. Känner du dig osäker ute ts, så ta det säkra för det osäkra och håll dig hemma.
Nej jag känner mig inte osäker där ute, jag tänker ej gå runt och bära vapen i fall det ej behövs

. Mer i syfte om det skall hända grejer så ska man vara beredd. Lite sent att fråga om hjälp under attack.
Jag är redan förberedd, men jag vill vara extra förberedd på alla fronter. Du vill bara käfta.

Ska ej redogöra hur jag förberett mig, startade tråden i tron kanske jag missat något.

Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win.

Sun Tzu
Citera
2017-02-21, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FakYuToo
Ett trubbigt föremål som kan hängas i nyckelkedjan. Hårda stötar med ett trubbigt föremål är obehagligt, smärtsamt eller skadligt...beroende på kraft och plats.

Ex.: http://www.kubotanselfdefence.com/
Coolt, framstår ej riktigt om vart dom säljer dom.

Undrar om en trubbig kubaton går under knivlagen?
Citera
2017-02-21, 21:38
Medlem
borrizs avatar
Citat:
För ett otränat öga ser en Kubotan ut som vilken konstig nyckelring som helst. Problemet är bara att det handlar om ett vapen och därmed faller Kubotan under knivlagen.
Citera
2017-02-21, 22:39
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lowplacelikehome
Coolt, framstår ej riktigt om vart dom säljer dom.

Undrar om en trubbig kubaton går under knivlagen?

I §1 Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål dvs Knivlagen står det:

"Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, ...."

Svaret på din fråga är JA.
Citera
2017-02-21, 23:37
Bannlyst
Citat:
För ett otränat öga ser en Kubotan ut som vilken konstig nyckelring som helst. Problemet är bara att det handlar om ett vapen och därmed faller Kubotan under knivlagen.
Känner du till någon som åkt fast av snuten med en sådan? Gissar du nu bara? Vad är chansen att man ska åka dit? När blev du stoppad av en snut senast?
Citera
2017-02-21, 23:45
Medlem
Verkisto2s avatar
Det optimala, och i Sverige lagliga, "vapnet" för närstrid lär vara en vanlig vinare. Men det måste vara en glasflaska. PET lär inte fungera lika bra
Citera
2017-02-21, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Verkisto2
Det optimala, och i Sverige lagliga, "vapnet" för närstrid lär vara en vanlig vinare. Men det måste vara en glasflaska. PET lär inte fungera lika bra
Läste vinnare. Ja vinare ok. Kanske, kan intyga att jag fått en ölflasja slagen i huvudet förut. Det gjorde knappt ont. Hade väl tur.
Citera
2017-02-22, 00:21
Avstängd
Knivur-273s avatar
En promenadkäpp i rätt konstruktion. Gärna med doppsko av wolfram som väger ett eller ett par hektogram. Helt lagligt till skillnad från svärdskäppar eller gevärskäppar.

Eller så finns de där paraplyerna, men de har ingen schwung när man wackar med dem, har jag fått för mig, men jag funderar på att köpa ett i alla fall.
Citera
2017-02-22, 01:26
Medlem
ztellas avatar
ficklampa, vajerlås till cykeln, cykelsadel, stålhätteskor, knivhandskar/knogförstärkta, käpp, grov kedja till plånbok med karbinhakar, pepparpåse, parfymflaska med tabasco/hemmablandning, sten i påse, ölflaska i tygpåse, golfboll i socka, färgspray/rostskydd, större kapsylöppnare i nyckelknippan.. listan går nog att göra väldigt lång. Hemmavid (då vapenlicens saknas) är nog hammare, yxa, bajonett etc bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in