Citat:
Ursprungligen postat av
Sam.Boyd
Löfven och andra har att fundera över.
Låter man det hela pysa ut mjukt så är risken överhängande att ytterligare ett större antal hederliga och trogna Sossar slår näven i bordet och lägger sin röst på Åkesson i ren protest.
Sätter han bedragerskan i finkan så ser det inte heller så bra ut. Och listan på andra politiska fifflare är lång. Risken är att det kan bli OK att skicka politiker till fängelse när de begår brott är överhängande.
Så det hela slutar med böter och villkorligt.
samt att hon får betala av sin skatteskuld (om hon kan)
Du kan mycket väl ha rätt. Systemet är ruttet och Mona är inte ensam, hon är ju en produkt av ett sjukt system. En fifflande feminist-ikon, kan en sådan sättas dit?
När hon utnämndes till partiledare undrade jag om det gjordes för att hon var lätt att styra. Vår svenska politiska elit och kanske den amerikanska ambassaden ville ha en outbildad babblare och hennes karaktär brydde man sig inte om, den passade i gänget.
Det är inget fel på kassörskor från Botkyrka, men det jobbet är ett av få riktiga jobb Sahlinskan har haft, annars är hon en politisk broiler med en broilers förstånd. Hon är en påfågel, som pga ett olyckligt fall i kycklingstadiet råkade ramla och slå sig i sitt lilla huvud. Minns Perssons ord.
En hög politiker behöver få sitt huvud omskapat vid universitetet, eftersom vår värld är mycket komplex. Det behövs också moral, men det är ju inte längre ett krav i vår tid.
Gammelsossarna kan mycket väl säga ifrån om Mona får specialbehandling. De muttrade när Anja Lundby Wedin var i blåsväder och fick sitta kvar. Folk på golvet som jag hade kontakt med i min yrkesroll och redan då var det SD som gällde för många.
Fallet Sahlin visar att juridik och politik har beröringspunkter. Jag vågar inte säga att just den här åklagaren är politiskt styrd, vi får se, men jag vet att riksåklagaren, justitieombudsmannen och justitiekanslern styrs av regeringen. Vi har politiskt styrda jurister och domstolarna är inte fristående, som jag anser att de ska vara.
Det finns en annan intressant aspekt och den är utrikespolitisk. Fallet Mona studeras i många huvudstäder. Hur fungerar Sverige egentligen? Sverige, som ibland mycket naivt kritiserar andra länder? Vi är under luppen. Se Trump och brittiska medier t.ex.