[quote=Milmerokin|59966523]
Naturelment är något människan lever MED.. vi har enbart vår mänskliga natur och den omliggande natur, nåt annat att detektera finns helt enkelt icke.
Men! det berör fortfarande inte ATEISM, vad du gör.. är att reta dg på att mången ateist, mig inkluderad, stödjer sig på vetenskap.. där vetenskapen erbjuder det SPRÅK som iaf jag kankäna igen mig i och därför ser som min enda referensm utöver min bedömningsförmåga i frågor jag känner mig insatt och närvarande i, där min realtion till t.ex sakfrågan är mer omedelbart vilande på min egen egenskap att vara en part i detta liv, av den anledningen KAN erfara. (resp. inte kunna, där jag saknar erfarenheterna)
Vetenskapare och än mindre ateister, kan icke med bästa vilja, t.ex återskapa BB ... det är antaganden, som baserar sig på rigorös forsknng om naturelementens beteende osv.
Något annat FINNS EJ - fastän du påstår.. som du gör utifrån din ÖVERTRO - jag tänker inte ha din övertro som en ribba eller referensram, det är då du blir sur eftersom din förståelsehorisont är övertolkande felvänd, utifrån bristande kunskaper eller enbart dåligt intresse och mest retorik, vad gäller iaf meteorologi och andra disciipliner.
Därför, vänligen bemöt ateism om du ska gagga. Dock är det svårt att kritisera ateism, utifrån att den "finns" enbart så länge gudshypotesen är aktivt påstående, via aktivt pådyvlande teister.. med sina resp.aktivt pådyvlande felaktiga och kanske medvetna agendor, ATT skapa strawmens om ateism, för att det är enda framkomliga vägen, innan man sjunker som ett skepp till botten...
I övrigt är ateister som du själv, alla humör återfinns all sorts tycke o smak.. viljor och intentioner eller blasé för allt möjligt, men ska sägas att vetenskapligt tänkande individer eller empriker också! tänk att det är så... kan ha fel och vet att marginaler måste finnas.. och aldrig någonsin påstått sig ha ultimat RÄTT.
Din kritik haltar i redan sin första ansats. Men skulle önska att du kunde hitta någon annan svag punkt att angripa, istället för vetenskap.. som du debatterar med fördel bäst, på annat subforum än "religion"
Ateister TROR INTE, på gud.. är det förstått? En sto del av alla ateister, tror inte heller på bibeln, dock hävdar inte alla ateister det u påstår att de gör, och vad gäller vetenskapsaktiva ateister.. så är de aktiva, inte utifrån att-de-inte-tror-på-bibeln. eller på gud, utan för att de är DEDIKERADE verkligheten.. det som tillvaron handlar om, en yttersta realitet.
kan verkligen denna lilla cell reproducera sig.. logisk tankeföriing har kommit fam till, ja.. cellen finner tusen och miljoner vägar att ständigt genomgå förvandlingsprocesser. utmed olika omständigheter.. allt går inte att prediktera.. bibeltroende påstår nåt helt annat, att det är så predestinerat, att man ska tiga och fortsätta läsa boken, inte våga ens tänka på egen hand...
notera nu att jag sa inte att DU sa eller menar så, utan att kreationister i gemen, har sådant intellektuellt sett, undervegetativt perspektiv och famlar fortfarande i ett slags intellektuellt krälande utan att nå klarhet.
Människor behöver emå klarheter, vilket veteenskap levererar men fasiierar och reviderar så fort nytt tillkommer eller gammalt spåras att ha dålig standard, men carför säger jag allt detta till dig. vd har det med ateism att göra? jo.. att detta aldrig behöver bibelns bestyrkning, men du.. tycks se det lite tvärtom, står det inte i bibeln.. så har det inte skett.. du har en karta framför dig.. och tror att den har "svar" så man-får-inte-sortera bort den, kartan.
men bibel är ingen livskarta, för de flesta på jorden t.o.m , inte för ateister och det vet du!!
Citat:
För det första har jag aldrig påstått att du är en diot! Du har befängda idéer om vad empiri grundar sig på, denna befängdhet har inget att göra med om du kan ha så lågt iq att de facto vara idiot, dock har jag inte varit i närheten av sådant fulstänigt off topic - tycker det är dags för dig att dra av dig offerkoftan faktiskt och bete dig vuxnare än så här.
Ja, du är ganska fräck när du verkar sätta i system att lägga ord i min mun och sedan dra en lång harang om hur fel jag har och hur idiotisk jag är som "tror på det viset". Det är bara det att det är ditt eget påhitt att jag tror att det är på det viset.
Tex.
Tex.
Citat:
Så jag uppfattat dig, JA.
Du påstår här alltså att jag menar att en vind beter sig med olika naturprinciper år från år, vilket jag inte gör och aldrig gjort. men du hittar på att jag påstår det därför att du missförstår vad jag faktiskt påstår.
Naturelment är något människan lever MED.. vi har enbart vår mänskliga natur och den omliggande natur, nåt annat att detektera finns helt enkelt icke.
Citat:
EExakt, och det är detta jag försökt förklara för dig antal ggr, att du behöver tillämpa någon slags superexperimentell a-logisk "tes" , för att just utgår ifrån ett SCENARIO... att jag anser det vara långt utanför förnuftsramen medan du ser det som så adekvat att fler borde försöka bända sitt förnuft ifrån förnuft TILL superexperimentellt tänkande, och allt för att ändå inte... komma "gud" på spåret.. och detta utifrån att denne skapare, som du säger.. enl. ditt trosunderlag/bibeln.. var behäftad med ett låt oss säga "problematiskt humör" att -kunna-följas-eller-förstå , som vi kan säga ha varit ombytligt/avsaknad av impulskontroll... eller enl beskrivning av sådan schizoid struktur att även "tolkningar" av att tro sig "förstå" sådan ickemänskligt statement, inte kan leda någonvart, om än ambitionerna sulle vara högt ställda.
Vad jag menar är att man bör ta hänsyn till om scenariot
Men! det berör fortfarande inte ATEISM, vad du gör.. är att reta dg på att mången ateist, mig inkluderad, stödjer sig på vetenskap.. där vetenskapen erbjuder det SPRÅK som iaf jag kankäna igen mig i och därför ser som min enda referensm utöver min bedömningsförmåga i frågor jag känner mig insatt och närvarande i, där min realtion till t.ex sakfrågan är mer omedelbart vilande på min egen egenskap att vara en part i detta liv, av den anledningen KAN erfara. (resp. inte kunna, där jag saknar erfarenheterna)
Citat:
Min mening är att försöka hålla mig till forumspolicyn, och jag anser att detta med "topografi" faktiskt EJ berör ateism.. utan geovetenskap! Du kan kliva in i forum biologi eller forum fysik och lyckas mkt bättre där. Min egen relation till nutida topografi kan jag givetvis diskutera, dock inte i relation till va du menar med vad topografi a/ betydde med ålderdomligt språkbruk b/ den topografi som verkligen var då i bibelskrivandets tid.. att väderleksförhållanden är ombytliga. är lisom så jävla självklart och mot bakgrund till det, är det svårfattligt att du älter din kritik mot ateism, istället för att konfrontera FYSIKER, BIOLOGER , MATEMATIKER.. för det 'är så enkelt, att mitt t.ex yrke inom biologisk forskning.. självklart inte har ett skit att göra med huruvida jag tror på bibeln el inte. Bibeltron är en tro baserat på ORDEN där, inte på bakomliggande omständigheter, du övertolkar Milmerokin, du önsket'nker och du är rätt ful i dina påståenden, liksom du tar fel grepp genom att tro att vad som skedde.. är möjligt att "återskapa" vad som har skett o är rutagerat, är för all framtid UTAGERAT gällande bibelberättelsen.
jordens topografi, tex så är ju scenariot med en världsvid översvämning inget som pågår idag.
Vetenskapare och än mindre ateister, kan icke med bästa vilja, t.ex återskapa BB ... det är antaganden, som baserar sig på rigorös forsknng om naturelementens beteende osv.
Något annat FINNS EJ - fastän du påstår.. som du gör utifrån din ÖVERTRO - jag tänker inte ha din övertro som en ribba eller referensram, det är då du blir sur eftersom din förståelsehorisont är övertolkande felvänd, utifrån bristande kunskaper eller enbart dåligt intresse och mest retorik, vad gäller iaf meteorologi och andra disciipliner.
Därför, vänligen bemöt ateism om du ska gagga. Dock är det svårt att kritisera ateism, utifrån att den "finns" enbart så länge gudshypotesen är aktivt påstående, via aktivt pådyvlande teister.. med sina resp.aktivt pådyvlande felaktiga och kanske medvetna agendor, ATT skapa strawmens om ateism, för att det är enda framkomliga vägen, innan man sjunker som ett skepp till botten...
Citat:
Så jag kan inte undersöka de processer som pågår idag och säga att eftersom vi inte ser att det idag pågår en världsvid översvämning, så kan det inte heller ha inträffat en sådan, ändå är det den logiken som används när man försöker vifta bort Bibelns scenario genom att det inte passar med ett scenario som förutsätter att allt blivit till genom de naturliga processer som verkar idag.
Jag kan absolut inte tala för andra teisteer, eller försöka representera ateism, per se. Men JAG läser bibeln som en Amsaga, en skönlitterär bok.. som marknadsförts hårt och länge.. för mig är biveltexten m.a.o s långt ifrån en tillförlitlig naturvetenskaplig källa - att du väöjer att tolka det så, får du göra.. och av vilka skäl du vill, bekommer mig inte , men JAG avfärdar boken bibeln som en bok för sådana ändamål, att ses som en slags representativ bok där klokheter finns "gömda" - för mig är det kristallklart.. hur öppet tydligt boken är underhållningslitteratur, en äldre såpopera men inte ämnad för dem som söker livets hemligheter utan för dem som nöjer sig med ytligheter , däremot.Så jag kan inte undersöka de processer som pågår idag och säga att eftersom vi inte ser att det idag pågår en världsvid översvämning, så kan det inte heller ha inträffat en sådan, ändå är det den logiken som används när man försöker vifta bort Bibelns scenario genom att det inte passar med ett scenario som förutsätter att allt blivit till genom de naturliga processer som verkar idag.
Citat:
Ändå går du här på om att jag på något sätt gett dig ett kvitto på att jag inte kan utröna något när det enda jag pekar på är det ologiska i dylikt resonemang i denna fråga som handlar om hur allt blivit som det är.
Tyvärr har du inte pekat mot något "ologiskt" , vilket inte heller går så länge man inte ens förstår vad logiska slutsatser är, vad de baseras på och varför de vidmakthålls.Ändå går du här på om att jag på något sätt gett dig ett kvitto på att jag inte kan utröna något när det enda jag pekar på är det ologiska i dylikt resonemang i denna fråga som handlar om hur allt blivit som det är.
I övrigt är ateister som du själv, alla humör återfinns all sorts tycke o smak.. viljor och intentioner eller blasé för allt möjligt, men ska sägas att vetenskapligt tänkande individer eller empriker också! tänk att det är så... kan ha fel och vet att marginaler måste finnas.. och aldrig någonsin påstått sig ha ultimat RÄTT.
Din kritik haltar i redan sin första ansats. Men skulle önska att du kunde hitta någon annan svag punkt att angripa, istället för vetenskap.. som du debatterar med fördel bäst, på annat subforum än "religion"
Ateister TROR INTE, på gud.. är det förstått? En sto del av alla ateister, tror inte heller på bibeln, dock hävdar inte alla ateister det u påstår att de gör, och vad gäller vetenskapsaktiva ateister.. så är de aktiva, inte utifrån att-de-inte-tror-på-bibeln. eller på gud, utan för att de är DEDIKERADE verkligheten.. det som tillvaron handlar om, en yttersta realitet.
kan verkligen denna lilla cell reproducera sig.. logisk tankeföriing har kommit fam till, ja.. cellen finner tusen och miljoner vägar att ständigt genomgå förvandlingsprocesser. utmed olika omständigheter.. allt går inte att prediktera.. bibeltroende påstår nåt helt annat, att det är så predestinerat, att man ska tiga och fortsätta läsa boken, inte våga ens tänka på egen hand...
notera nu att jag sa inte att DU sa eller menar så, utan att kreationister i gemen, har sådant intellektuellt sett, undervegetativt perspektiv och famlar fortfarande i ett slags intellektuellt krälande utan att nå klarhet.
Människor behöver emå klarheter, vilket veteenskap levererar men fasiierar och reviderar så fort nytt tillkommer eller gammalt spåras att ha dålig standard, men carför säger jag allt detta till dig. vd har det med ateism att göra? jo.. att detta aldrig behöver bibelns bestyrkning, men du.. tycks se det lite tvärtom, står det inte i bibeln.. så har det inte skett.. du har en karta framför dig.. och tror att den har "svar" så man-får-inte-sortera bort den, kartan.
men bibel är ingen livskarta, för de flesta på jorden t.o.m , inte för ateister och det vet du!!