2017-02-21, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Mycket bra sammanfattning. Det är enligt min uppfattning den mest troliga förklaringen till de event vi diskuterar här, om nu inte polis, media, försäkringsbolag, vittnen, förmodade medgärningsmän mfl har fått allt om bakfoten.

Lite märkligt att vansinnet skulle slå till med full kraft först i 40-årsåldern och även, i någon mån, att en kvinnlig psykopat skulle gå loss på det här sättet.

Förmodar att det finns en utlösande faktor. Själv nämner hon en stroke. Tro't den som vill.

Jag tror inte alls på någon stroke, som enligt henne själv bara skulle lämnat språkproblem. En stroke ger stora problem och du måste behandlas på sjukhus. En TIA är en helt annan sak, det klarar Du utan några som helst problem efteråt. Nä bara en av alla lögner. Jag tror att något hände iom den planerade skiljmässan från A. Här bröt vansinnet ut.... Hur ska man annars förklara det som hände?
Citera
2017-02-21, 16:56
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Var kommer uppgifterna att hon missbrukat ifrån? Jag tror, personligen, att hon aldrig missbrukat, det vi ser är hennes personlighet x 100, något har hänt i hennes liv som släppt lös all denna ondska/hat. Hur har hon annars kunnat fungera i jobb etc. Hon var ju socialsekreterare i flera år. Skulle ingen där reagerat? Kanske all hell broke loos när A ville skiljas? Av anledningar vi inte vet, kanske träffat någon ny? Han verkade ju i alla fall ha en ny kvinna när han dog. Hemsk människa hursom.

Missbruk
Det finns inga sådana uppgifter, utöver att hon brukat (eller riskbrukat/missbrukat?) ett läkemedel i 10 år. Jag minns inte vilket. Jag tror att det först spekulerades i om det var Tramadol (samma som JB och MR missbrukat) men att det senare föreslagits något annat preparat.

Om hennes bruk av vad-det-nu-var pågått i 10 år så tycker jag att det, lite beroende av vad det är och vad hon fick det mot, troligen bör granskas som ett möjligt riskbruk. Även om preparatet är förskrivet av läkare.

Vad jag menade när jag skrev "Samtidigt ser det ju ut som att hon gått över till flödder och speed" var att använda ett uttryckssätt som illustrerade JMs beteende, inte att hon faktiskt hade missbrukat just dom här preparaten.

Personlighet
Det finns en del inslag i det som samlats under "karaktärsbeskrivning" som pekar på att det som uppfattats som oacceptabelt beteende inte är helt nytt. Även om så är fallet, så har det ju tagits till nya nivåer de senaste åren.

–
Citera
2017-02-21, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Missbruk
Det finns inga sådana uppgifter, utöver att hon brukat (eller riskbrukat/missbrukat?) ett läkemedel i 10 år. Jag minns inte vilket. Jag tror att det först spekulerades i om det var Tramadol (samma som JB och MR missbrukat) men att det senare föreslagits något annat preparat.

Om hennes bruk av vad-det-nu-var pågått i 10 år så tycker jag att det, lite beroende av vad det är och vad hon fick det mot, troligen bör granskas som ett möjligt riskbruk. Även om preparatet är förskrivet av läkare.

Vad jag menade när jag skrev "Samtidigt ser det ju ut som att hon gått över till flödder och speed" var att använda ett uttryckssätt som illustrerade JMs beteende, inte att hon faktiskt hade missbrukat just dom här preparaten.

Personlighet
Det finns en del inslag i det som samlats under "karaktärsbeskrivning" som pekar på att det som uppfattats som oacceptabelt beteende inte är helt nytt. Även om så är fallet, så har det ju tagits till nya nivåer de senaste åren.

–

Ja men finns ingen som får Tramadol utskrivet i åratal. Kan likaväl varit typ antidepressiva piller. Känns väl inte som helt orimligt att hon fått det. Väldigt vanligt idag. Man behöver ju inte göra det svårare än det är, tycker jag.
Citera
2017-02-21, 17:15
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Är hon en tvättäkta psykopat har hon sett till att JJ kört medan MR utfört sitt uppdrag.

MR har mer intresse av att skydda JJ än JM; varje post han kan sätta upp på JM:s skuldkonto mildrar hans egen roll.

JJ:s ev. medverkan även betr. dådet ute vid sommarstugan återstår att se. Han kan ha alibi, alt. få ett sådant av JB, och har han bara agerat i chaufförsrollen kan det bli svårt att via teknisk bevisning få fram ett entydigt svar.
JJ var ju så ångerfull på fb efter A*is dränkning. Tror inte han var sugen på mer mördande faktiskt.
Citera
2017-02-21, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
JJ var ju så ångerfull på fb efter A*is dränkning. Tror inte han var sugen på mer mördande faktiskt.

Nä förmodligen inte. Men hur har hon förmått sitt gäng till allt detta? Helt fantastiskt egentligen, en "big mama" som styr o ställer.
Citera
2017-02-21, 17:34
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Är hon en tvättäkta psykopat har hon sett till att JJ kört medan MR utfört sitt uppdrag.

MR har mer intresse av att skydda JJ än JM; varje post han kan sätta upp på JM:s skuldkonto mildrar hans egen roll.

JJ:s ev. medverkan även betr. dådet ute vid sommarstugan återstår att se. Han kan ha alibi, alt. få ett sådant av JB, och har han bara agerat i chaufförsrollen kan det bli svårt att via teknisk bevisning få fram ett entydigt svar.

Som det ser ut just nu så kommer vi att i hög grad få hänga upp historien på vad MR har att berätta. Jag har inte gett upp hoppet om att det ska bli fler berättelser, men det återstår ju att se.

–
Citera
2017-02-21, 17:40
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten

Sant, men å andra sidan ställde han ju upp på knivningen och benkrossandet i Eskilstuna i juli 2016.

Hans ångerfulla uttalande på facebook kan ju ha föranletts av att samvetet gjorde sig påmint.

Det kan ju också ha berott på att han insett att det var så dåligt genomfört att han snart skulle vara inburad. Inte för att uttalanden på facebook minskar den risken, men å andra sidan tror jag inte heller JJ är någon nobelpriskandidat...

–
Citera
2017-02-21, 17:47
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuneRusk
/.../Förmodligen är inte det ursprungliga motivet att döda ens ekonomiskt. Psykopaten anser att de mördade har begått någon oförrätt mot henne. Hon vill hämnas. Att det renderar i ekonomiska fördelar blir en extra bonus.
OK: Oförrätter och bonuspengar:

Horn i sidan till AP + 8,5 milj; föräldrarna ska sälja hennes älskade sommarställe + X milj. - Den gemensamma faktorn är ändock X milj. - "Oförrätterna" kan spela rollen av alibi för att komma åt just pengarna. - Den överordnade drivkraften blir då en av dödssynderna: girighet (avaritia).
Citera
2017-02-21, 17:50
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Fan det här blir ju bara bättre och bättre, tur att man inte har så mycket att göra med IF och att det finns trevligare alternativ att välja.

http://www.expressen.se/nyheter/har-avslojades-arbogakvinnan/

Lite mail fram och tillbaka sedan klipper vi till med storsläggan.

Normalt sett så ska sådant här kallas förhör med misstänkt och det är kutym att den misstänkte får ha ett ombud.

Har IF speciella befogenheter eller vad fan?

Nej, inga speciella befogenheter utom att det ju är i Arbogakvinnans eget intresse att samarbeta. Livförsäkringspengarna vill hon ju gärna ha......
Citera
2017-02-21, 18:01
Medlem
RuneRusks avatar
Citat:
OK: Oförrätter och bonuspengar:

Horn i sidan till AP + 8,5 milj; föräldrarna ska sälja hennes älskade sommarställe + X milj. - Den gemensamma faktorn är ändock X milj. - "Oförrätterna" kan spela rollen av alibi för att komma åt just pengarna. - Den överordnade drivkraften blir då en av dödssynderna: girighet (avaritia).
Ja, det är trots allt spekulationer, men frågar du mig tror jag att pengarna är bonus. De kan givetvis bidra till motivationen. Det är ju ändå frågan om planering när man tecknar en livförsäkring innan mordet.
Citera
2017-02-21, 18:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuneRusk
Det är en bra fråga och för att förstå det måste man ta i beaktande vad hela historien egentligen beror på. JM är psykopat. Svaret ligger inom ramen för hur psykopater tänker och agerar.

De har en förhöjd självbild där de ser sig själva i världens centrum och har sitt hov runt sig. Hovet består av människor som manipulerats. En psykopat är mytoman och tror till sist att de egna lögnerna är sanna. Psykopaten känner av människor som är mottagliga för manipulationer och lögner. De som inte är mottagliga är ointressanta. De övertygade kan psykopaten få att göra i princip vad som helst.

I det perspektivet är psykopatens samvete helt rent och det blir obegripligt hur någon ens skulle kunna misstänka att psykopaten själv har någon som helst skuld i allt otäckt som hänt. Därför blir agerandet ofta inte speciellt genomtänkt eller smart. Detaljer som hur transporten till stugan har gått till när det inte finns någon bil på parkeringen är perifera och oviktiga.

Det är av samma anledning hon inte utför morden själv. Det har alltså inte med feghet att göra utan självbevarelsedrift. Ingen kan tänkas misstänka henne och skulle det ändå komma fram att någon i hennes närhet utfört morden har det skett helt utan hennes vetskap och kännedom. Hon förblir vit som snö med helt rent samvete.

Förmodligen är inte det ursprungliga motivet att döda ens ekonomiskt. Psykopaten anser att de mördade har begått någon oförrätt mot henne. Hon vill hämnas. Att det renderar i ekonomiska fördelar blir en extra bonus.

Den här typen av människor kan vara extremt farliga och leva många år utan att det märks något speciellt utåt och vid någon punkt tappas all verklighetsförankring vilket kan ge sådana här konsekvenser. Det är mycket svårt att förstå vad som är triggern till att det rinner över. Farligheten ligger inte att de är så smarta eller modiga utan att de får andra att agera för sitt eget syfte. Så även om en psykopat inte är stark, har ett vapen eller ens en bra plan så kan det finnas en manipulerad person som uppfyller kriterierna och gör jobbet.

Psykopater saknar all form av sjukdomsinsikt och är i princip omöjliga att behandla. Enda sättet att klara sig undan är att inte ha med en psykopat att göra, om man nu har möjligheten att välja.

Jättesnygg sammanfattning! Tackar!

Tror också som i tidigare inlägg att det rör sig mer om oförrätt, ex att systern skulle få sjöstället, än rena rama penningbegäret från JM som gjorde att GM/AM överfölls. Hon gillar pengar ja - men det här var mer än så, det var personligt.

Att det skulle komma av någon form av stroke hos JM är otroligt osannolikt. Begreppet TIA
(transitorisk ischämisk attack) innehåller per definition att det inte finns några symptomgivande skador kvar i hjärnan - inget sk sequele - när attacken upphört efter en liten stund. Finns det sequele kallas det stroke.
Nej, sociopatisk störning / antisocial personlighetstörning /psykopati med diagnoskodnummer
F 60,2, stämmer bättre, håller fullständigt med.
Senast redigerad av Solglittret 2017-02-21 kl. 18:13.
Citera
2017-02-21, 18:10
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sormlandnanstans
Tror du socialsekreterare är normala? Finns hur många sjuka som helst. Väldigt många har alkohol problem plus psykiskt sjukdomar betyder inte man är normal för man jobbar som det. Vakna! Vakna

Det bästa du har skrivit, och den absoluta sanningen hitintills
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in