2017-02-21, 15:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Men hon har väl någon slags grandios uppfattning om sig själv, tänker på intervjun efter första anhållandet/häktning (?) innan Thailandsresan då hon gladeligen säger "nu är det ta nya tag". Ok, kämpa Johanna. Hon var säkert väldigt glad o uppfylld i just den stunden. Tror inte hon direkt (personligen) tagit livet av vare sig A*ki eller föräldrarna, det har hon haft andra att utföra. Så i hennes värld är hon oskyldig. Så sjukt, o denna människa har arbetat som socialsekreterare o ansvarat för andras väl o ve, fy f-n!
Tror bestämt du träffat huvudet på spiken: Anstiftan var ordet! - Och två till: Hållhakar och Utpressning. - HUA!
Citera
2017-02-21, 15:50
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det finns egentligen bara två alternativ här:

1. JM är gudabenådat korkad
2. JM kände i förväg inte till dådet mot föräldrarna

Ja, men att MR, eventuellt tillsammans med JJ, skulle ha planerat och genomfört attacken mot JMs föräldrar utan hennes vetskap eller hennes deltagande känns IMO långsökt.

Vad skulle planen vara? Att se till att äktenskapet JM+MR ingås och sedan ta livet av henne och kvittera ut arvet?

Tja, varför inte?

Det hade ju potentialen att bli hans mest lönsamma misshandel/knivskärning hittills. Om det hade fungerat...

Jag är inte säker på att det är fastställt, men jag har fått intrycket att det är JM som kört bilen till sommarstugan. Varför skulle MR säga så, om han nu gjort det, om det inte var sant.

En tanke slog mig just. Anki kanske inte skulle dödas. Kanske skulle bara livet förkortas lite. Anki ärver Göran och när Anki går bort så delar JM och hennes syster på arvet från Anki...

Galna tankar i en galen värld...

–
Citera
2017-02-21, 15:57
Medlem
RuneRusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
2016-04-26 hade IF samtal med JM i Eskilstuna
15 månader efter att försäkringen tecknades.
14 månader efter mordförsöket på Aki.
Några månader efter sexet med flyktingpojkarna.

Är det inte rimligt att JM borde ha insett att strålkastaren var riktad åt hennes håll?

Knappt två månader efter mötet med IF inleds en utredning om sexet, som läggs ner efter ett par veckor. Någon vecka efter att den utredningen lagts ner misshandlas dom som berättat om sexet. Ytterligare någon vecka senare meddelar IF att dom inte tänker betala ut livförsäkringsbeloppet för den döde Aki till JM.
Någon vecka senare, 2016-08-03, mördas JMs pappa Göran och mamma Anki skadas svårt vid attacken i sommarstugan.

JM: "Det här hade jag ingen aaaaaning om. Jag är inte på nååååågot sätt inblandad."

Att hon kommer att passera nobelkommittén är väl ingen som trott, men är inte det här tillsammas rejält korkat? Varför insåg hon inte att hennes dagar i frihet var räknade och att hon själv bara skyndade på nedräkningen?

–
Det är en bra fråga och för att förstå det måste man ta i beaktande vad hela historien egentligen beror på. JM är psykopat. Svaret ligger inom ramen för hur psykopater tänker och agerar.

De har en förhöjd självbild där de ser sig själva i världens centrum och har sitt hov runt sig. Hovet består av människor som manipulerats. En psykopat är mytoman och tror till sist att de egna lögnerna är sanna. Psykopaten känner av människor som är mottagliga för manipulationer och lögner. De som inte är mottagliga är ointressanta. De övertygade kan psykopaten få att göra i princip vad som helst.

I det perspektivet är psykopatens samvete helt rent och det blir obegripligt hur någon ens skulle kunna misstänka att psykopaten själv har någon som helst skuld i allt otäckt som hänt. Därför blir agerandet ofta inte speciellt genomtänkt eller smart. Detaljer som hur transporten till stugan har gått till när det inte finns någon bil på parkeringen är perifera och oviktiga.

Det är av samma anledning hon inte utför morden själv. Det har alltså inte med feghet att göra utan självbevarelsedrift. Ingen kan tänkas misstänka henne och skulle det ändå komma fram att någon i hennes närhet utfört morden har det skett helt utan hennes vetskap och kännedom. Hon förblir vit som snö med helt rent samvete.

Förmodligen är inte det ursprungliga motivet att döda ens ekonomiskt. Psykopaten anser att de mördade har begått någon oförrätt mot henne. Hon vill hämnas. Att det renderar i ekonomiska fördelar blir en extra bonus.

Den här typen av människor kan vara extremt farliga och leva många år utan att det märks något speciellt utåt och vid någon punkt tappas all verklighetsförankring vilket kan ge sådana här konsekvenser. Det är mycket svårt att förstå vad som är triggern till att det rinner över. Farligheten ligger inte att de är så smarta eller modiga utan att de får andra att agera för sitt eget syfte. Så även om en psykopat inte är stark, har ett vapen eller ens en bra plan så kan det finnas en manipulerad person som uppfyller kriterierna och gör jobbet.

Psykopater saknar all form av sjukdomsinsikt och är i princip omöjliga att behandla. Enda sättet att klara sig undan är att inte ha med en psykopat att göra, om man nu har möjligheten att välja.
Citera
2017-02-21, 16:04
Medlem
Citat:
Ja, men att MR, eventuellt tillsammans med JJ, skulle ha planerat och genomfört attacken mot JMs föräldrar utan hennes vetskap eller hennes deltagande känns IMO långsökt.

Vad skulle planen vara? Att se till att äktenskapet JM+MR ingås och sedan ta livet av henne och kvittera ut arvet?

Tja, varför inte?

Det hade ju potentialen att bli hans mest lönsamma misshandel/knivskärning hittills. Om det hade fungerat...

Jag är inte säker på att det är fastställt, men jag har fått intrycket att det är JM som kört bilen till sommarstugan. Varför skulle MR säga så, om han nu gjort det, om det inte var sant.

En tanke slog mig just. Anki kanske inte skulle dödas. Kanske skulle bara livet förkortas lite. Anki ärver Göran och när Anki går bort så delar JM och hennes syster på arvet från Anki...

Galna tankar i en galen värld...

–

Äh, nä aldrig! Fast fattar inte hur han kunde "missa" att döda Anki. Hon borde ju varit den "lättaste" att döda. Men han fick väl kalla fötter av någon anledning. Gud va ARG JM ska ha varit över den missen... Tänk diskussionerna efter, fast å andra sidan, hur kommunicerade dem? Älskling har ju inte hunnit med så värst mycket SFI men han kanske pratar engelska? Han har ju varit på resande fot ett längre tag.
Citera
2017-02-21, 16:04
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Men hon har väl någon slags grandios uppfattning om sig själv, tänker på intervjun efter första anhållandet/häktning (?) innan Thailandsresan då hon gladeligen säger "nu är det ta nya tag". Ok, kämpa Johanna. Hon var säkert väldigt glad o uppfylld i just den stunden. Tror inte hon direkt (personligen) tagit livet av vare sig A*ki eller föräldrarna, det har hon haft andra att utföra. Så i hennes värld är hon oskyldig. Så sjukt, o denna människa har arbetat som socialsekreterare o ansvarat för andras väl o ve, fy f-n!

Dessbättre är jag och har varit i huvudsak förskonad från personer med de personlighetsdrag som JM verkar ha. Det är kanske därför jag glömmer bort hur det ser ut i hennes värld, med hennes världsbild.

Samtidigt ser det ju ut som att hon gått över till flödder och speed för ungefär 27 månader sedan, om nu kombinationseffekten är ungefär som jag gissar.

Såg just:
"När bensodiazepiner (främst Rohypnol) kombineras med alkohol kan det leda till aggressivitet och avhämning. Detta har gjort att missbruk av t.ex. flunitrazepam anses förekomma i samband med förberedelse till våldsbrott. Även den sexuella kontrollen kan brista."

http://www.hjarnguiden.se/index.php?option=com_content&view=article&id=71&It emid=116

Det låter ju lite träffande...

–
Citera
2017-02-21, 16:13
Bannlyst
Citat:

Tror du socialsekreterare är normala? Finns hur många sjuka som helst. Väldigt många har alkohol problem plus psykiskt sjukdomar betyder inte man är normal för man jobbar som det. Vakna! Vakna
Citera
2017-02-21, 16:16
Medlem
lasternassummas avatar
Om psykopater:

Citat:
Ursprungligen postat av RuneRusk
Det är en bra fråga och för att förstå det måste man ta i beaktande vad hela historien egentligen beror på. JM är psykopat. Svaret ligger inom ramen för hur psykopater tänker och agerar.

Du sammanfattar bra, Rune!

Jag ska försöka att inte glömma bort psykopatens personlighetsdrag.
Angående att det inte finns någon behandling. Jag har för mig att jag sett att en av orsakerna till att psykopati inte ingår i någon av de etablerade samlingarna med diagnoskriterier är just att det är ingen idé. Det går ändå inte att behandla.
Enda skälet till att ställa diagnos är kanske att veta vad som finns bakom fasaden.
Det varierar mellan olika länder, men ca 30% av grova våldsbrottslingar är psykopater.

–
Citera
2017-02-21, 16:25
Medlem
Citat:
Dessbättre är jag och har varit i huvudsak förskonad från personer med de personlighetsdrag som JM verkar ha. Det är kanske därför jag glömmer bort hur det ser ut i hennes värld, med hennes världsbild.

Samtidigt ser det ju ut som att hon gått över till flödder och speed för ungefär 27 månader sedan, om nu kombinationseffekten är ungefär som jag gissar.

Såg just:
"När bensodiazepiner (främst Rohypnol) kombineras med alkohol kan det leda till aggressivitet och avhämning. Detta har gjort att missbruk av t.ex. flunitrazepam anses förekomma i samband med förberedelse till våldsbrott. Även den sexuella kontrollen kan brista."

http://www.hjarnguiden.se/index.php?option=com_content&view=article&id=71&It emid=116

Det låter ju lite träffande...

–
Var kommer uppgifterna att hon missbrukat ifrån? Jag tror, personligen, att hon aldrig missbrukat, det vi ser är hennes personlighet x 100, något har hänt i hennes liv som släppt lös all denna ondska/hat. Hur har hon annars kunnat fungera i jobb etc. Hon var ju socialsekreterare i flera år. Skulle ingen där reagerat? Kanske all hell broke loos när A ville skiljas? Av anledningar vi inte vet, kanske träffat någon ny? Han verkade ju i alla fall ha en ny kvinna när han dog. Hemsk människa hursom.
Citera
2017-02-21, 16:31
Medlem
RuneRusks avatar
Citat:
Om psykopater:

Du sammanfattar bra, Rune!

Jag ska försöka att inte glömma bort psykopatens personlighetsdrag.
Angående att det inte finns någon behandling. Jag har för mig att jag sett att en av orsakerna till att psykopati inte ingår i någon av de etablerade samlingarna med diagnoskriterier är just att det är ingen idé. Det går ändå inte att behandla.
Enda skälet till att ställa diagnos är kanske att veta vad som finns bakom fasaden.
Det varierar mellan olika länder, men ca 30% av grova våldsbrottslingar är psykopater.

–
Det går inte att behandla en psykopat för att det inte finns någon sjukdomsinsikt. Hur ska du behandla någon som inte vill bli behandlad eller anser sig vara sjuk?

Sen finns det förstås psykopater av olika "grad". De behöver inte vara fysiskt farliga för andra.

Ett skäl till att ställa diagnosen, om det nu är möjligt utan berörd persons medgivande eller deltagande, är att vara förberedd och kunna bemöta personen på ett lämpligt sätt.

I det här fallet har JM med all säkerhet haft personlighetsstörningar redan från tidig ålder.
Citera
2017-02-21, 16:43
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Jag är inte säker på att det är fastställt, men jag har fått intrycket att det är JM som kört bilen till sommarstugan. Varför skulle MR säga så, om han nu gjort det, om det inte var sant.
Är hon en tvättäkta psykopat har hon sett till att JJ kört medan MR utfört sitt uppdrag.

MR har mer intresse av att skydda JJ än JM; varje post han kan sätta upp på JM:s skuldkonto mildrar hans egen roll.

JJ:s ev. medverkan även betr. dådet ute vid sommarstugan återstår att se. Han kan ha alibi, alt. få ett sådant av JB, och har han bara agerat i chaufförsrollen kan det bli svårt att via teknisk bevisning få fram ett entydigt svar.
Senast redigerad av letsdoit 2017-02-21 kl. 16:47.
Citera
2017-02-21, 16:45
Medlem
Citat:
Det går inte att behandla en psykopat för att det inte finns någon sjukdomsinsikt. Hur ska du behandla någon som inte vill bli behandlad eller anser sig vara sjuk?

Sen finns det förstås psykopater av olika "grad". De behöver inte vara fysiskt farliga för andra.

Ett skäl till att ställa diagnosen, om det nu är möjligt utan berörd persons medgivande eller deltagande, är att vara förberedd och kunna bemöta personen på ett lämpligt sätt.

I det här fallet har JM med all säkerhet haft personlighetsstörningar redan från tidig ålder.

Jag "gillar" aldrig att man häver ur sig psykopat så fort någon gör något helt obegripligt men i det här fallet är jag benägen att tro att det ev kan vara så. Men finns ju andra "ord"/diagnoser man kan använda. Är inte så bevandrad inom psykologin, men finns säkert andra här som kan mer. Vore väldigt kul om LKVN som ju kan det mesta inom området kom med en synpunkt!
Citera
2017-02-21, 16:46
Medlem
Citat:

De har en förhöjd självbild där de ser sig själva i världens centrum och har sitt hov runt sig. Hovet består av människor som manipulerats. En psykopat är mytoman och tror till sist att de egna lögnerna är sanna. Psykopaten känner av människor som är mottagliga för manipulationer och lögner. De som inte är mottagliga är ointressanta. De övertygade kan psykopaten få att göra i princip vad som helst.

I det perspektivet är psykopatens samvete helt rent och det blir obegripligt hur någon ens skulle kunna misstänka att psykopaten själv har någon som helst skuld i allt otäckt som hänt. Därför blir agerandet ofta inte speciellt genomtänkt eller smart. Detaljer som hur transporten till stugan har gått till när det inte finns någon bil på parkeringen är perifera och oviktiga.

Det är av samma anledning hon inte utför morden själv. Det har alltså inte med feghet att göra utan självbevarelsedrift. Ingen kan tänkas misstänka henne och skulle det ändå komma fram att någon i hennes närhet utfört morden har det skett helt utan hennes vetskap och kännedom. Hon förblir vit som snö med helt rent samvete.

Förmodligen är inte det ursprungliga motivet att döda ens ekonomiskt. Psykopaten anser att de mördade har begått någon oförrätt mot henne. Hon vill hämnas. Att det renderar i ekonomiska fördelar blir en extra bonus.

Den här typen av människor kan vara extremt farliga och leva många år utan att det märks något speciellt utåt och vid någon punkt tappas all verklighetsförankring vilket kan ge sådana här konsekvenser. Det är mycket svårt att förstå vad som är triggern till att det rinner över. Farligheten ligger inte att de är så smarta eller modiga utan att de får andra att agera för sitt eget syfte. Så även om en psykopat inte är stark, har ett vapen eller ens en bra plan så kan det finnas en manipulerad person som uppfyller kriterierna och gör jobbet.

Psykopater saknar all form av sjukdomsinsikt och är i princip omöjliga att behandla. Enda sättet att klara sig undan är att inte ha med en psykopat att göra, om man nu har möjligheten att välja.

Mycket bra sammanfattning. Det är enligt min uppfattning den mest troliga förklaringen till de event vi diskuterar här, om nu inte polis, media, försäkringsbolag, vittnen, förmodade medgärningsmän mfl har fått allt om bakfoten.

Lite märkligt att vansinnet skulle slå till med full kraft först i 40-årsåldern och även, i någon mån, att en kvinnlig psykopat skulle gå loss på det här sättet.

Förmodar att det finns en utlösande faktor. Själv nämner hon en stroke. Tro't den som vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in