2017-02-21, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowboy
Resultatet av en lagändring som gjordes för ett par år sen. Det är olagligt att inneha utrustning för att olovligen avkoda tv-sändningar.

Men IP-TV som redan är programmerade med kanaler, har läst nånstans att det kringgår lagen. Precis som med streamsidor på nätet. Filmerna är redan "kodade" innan dom sända ut. Ingen aning vad det menas med.
2017-02-21, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamesDeaan
Men IP-TV som redan är programmerade med kanaler, har läst nånstans att det kringgår lagen. Precis som med streamsidor på nätet. Filmerna är redan "kodade" innan dom sända ut. Ingen aning vad det menas med.

Ja det stämmer. Att se på IPTV är inte olagligt (än så länge) eftersom Du som användare inte sitter på utrustning som kodar av tv-signalen.

Tillslaget handlar med att säkerhet om cardsharing där en server tillhandahåller nycklar till kodade tv-sändningar. Personerna som köpt tjänsten sitter på hårdvara som med hjälp av nycklarna kodar av tv-sändningar och begår då ett lagbrott.
2017-02-21, 14:23
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Resultatet av en lagändring som gjordes för ett par år sen. Det är olagligt att inneha utrustning för att olovligen avkoda tv-sändningar.

Allt som oftast sätter man enbart dit försäljarna. Köparna låter man vara. Det är samma sak när det kommer till nedladdning, hur ofta sätter dem dit folk som tankar ner musik och filmer på nätet? Noll.
2017-02-21, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Allt som oftast sätter man enbart dit försäljarna. Köparna låter man vara. Det är samma sak när det kommer till nedladdning, hur ofta sätter dem dit folk som tankar ner musik och filmer på nätet? Noll.

Det är sant. Det här är nog första gången jag sett att man går på köparna på en cardshare.

Gissar att man vill statuera ett exempel för att avskräcka.
2017-02-21, 16:02
Medlem
Hej!
Är det nån som vet vilken uppkoppling som krävs för att få bra HD bild? Har Telias ADSL nu och det är det snabbaste dom har, tror det är 24 ner och 2 upp
Kommer det att räcka? Kör nog med datorn till att börja med och sen blir det en Android box från Ali express om allt funkar bra
2017-02-21, 16:06
Medlem
Citat:
Det är sant. Det här är nog första gången jag sett att man går på köparna på en cardshare.

Gissar att man vill statuera ett exempel för att avskräcka.

Kammaråklagare Jennie Kroglund vid internationella åklagarkammaren berättar nu att man slagit till mot ett privat-tv nätverk och att husrannsakan gjorts på flera adresser i Mora.

– Två män är frihetsberövade på sannolika skäl misstänkta för brott mot lagen om förbud mot viss avkodningsutrustning, säger hon till SVT Nyheter Dalarna men vill inte kommentera deras inblandning i nätverket närmare just nu.

Innebär det att dom som åkt fast sänt från sitt egna hem då?
2017-02-21, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diggler2
Hej!
Är det nån som vet vilken uppkoppling som krävs för att få bra HD bild? Har Telias ADSL nu och det är det snabbaste dom har, tror det är 24 ner och 2 upp
Kommer det att räcka? Kör nog med datorn till att börja med och sen blir det en Android box från Ali express om allt funkar bra

24 ner räcker. Problemet ligger nog hos leverantören. Jag har testat "alla" och ingen levererar högklassig HD på någon kanal.
Generellt är min erfarenhet på 100mb fiber att kanalerna som heter HD ligger i knapp 720 kvalitet och vanliga kanaler känns som gammal VHS kopia.
Överlag funkar det bra på telefon/surfplatta, men så fort man ska få upp bilden i tv-format (55-60") orkar det inte med.

Det skumma är att det finns fulstreamar som verkligen levererar högklassig full-HD bild (dock inte svenska kanaler).

Kan tänka mig att IPTV-leverantörerna fått för många kunder senaste tiden som delar på bandbredden att kvaliten blir lidande.
2017-02-21, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ginzling
24 ner räcker. Problemet ligger nog hos leverantören. Jag har testat "alla" och ingen levererar högklassig HD på någon kanal.
Generellt är min erfarenhet på 100mb fiber att kanalerna som heter HD ligger i knapp 720 kvalitet och vanliga kanaler känns som gammal VHS kopia.
Överlag funkar det bra på telefon/surfplatta, men så fort man ska få upp bilden i tv-format (55-60") orkar det inte med.

Det skumma är att det finns fulstreamar som verkligen levererar högklassig full-HD bild (dock inte svenska kanaler).

Kan tänka mig att IPTV-leverantörerna fått för många kunder senaste tiden som delar på bandbredden att kvaliten blir lidande.

Precis!

Dom kan skriva HD hur mycket dom vill, men man bantar ner Bitraten på kanalerna...

Det finns tex: 1 timme Full HD som är "1 gb" och 1h Full HD som är "10 gb".

Bägge två räknas som Full HD (1080p) men de har olika "Bitrates"

Edit:
Detta kommer då avgöra hur bra och fin kvaliten är på videon som spelas!
Senast redigerad av BHD 2017-02-21 kl. 16:29.
2017-02-21, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHD
Precis!

Dom kan skriva HD hur mycket dom vill, men man bantar ner Bitraten på kanalerna...

Det finns tex: 1 timme Full HD som är "1 gb" och 1h Full HD som är "10 gb".

Bägge två räknas som Full HD (1080p) men de har olika "Bitrates"

Edit:
Detta kommer då avgöra hur bra och fin kvaliten är på videon som spelas!

jag håller med, men ärligt talat så tycker jag Viasat HD kanalerna som ligger på 720p ser tillräckligt bra ut för iaf fotboll osv, kör på en 60" TV. filmer o så kollar jag ändå via datorn, sen får man också se det för vad man betalar... små pengar för det man får... annars har man ju alternativet att betala ännu mer per månad för lite högre bitrate med samma upplösning om man vill det.
2017-02-21, 18:18
Medlem
Force-Walkers avatar
Min Nordiclista är nu tom på camdserver. Kör Mag256, allt har funkat skitbra tidigare. Dock hittar jag kanalerna under "all".
Nån som vet vad kan vara fel?
2017-02-21, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Force-Walker
Min Nordiclista är nu tom på camdserver. Kör Mag256, allt har funkat skitbra tidigare. Dock hittar jag kanalerna under "all".
Nån som vet vad kan vara fel?
Dom har äntligen gjort om listan och delat upp alla kanaler i Swedish, Finnish, Norwegian osv
2017-02-21, 18:36
Medlem
Någon som har Cuvilliers skype?
Jag har nämligen glömt mitt lösen till rapid forum och skulle behöva få kontakt med honom...^.-
Senast redigerad av Jeppish 2017-02-21 kl. 18:41.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in