2017-02-19, 16:12
Medlem
ElGigantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Så skall det se ut, ja... ett steg i gravitationell riktning mot en mer verklighetsförankrad uppfattning om 9/11... få se nu om du kan ta nästa steg... Entalpi är således inte samma sak som energitäthet/energy density, vilket du antyder... och hur mycket energi som frigörs har visst en hel del att göra med just partikelstorleken, eftersom reaktionshastigheten för en kemisk reaktion ökar ju närmre reaktanterna befinner sig intill varandra... således ökar ett ämnes Power density/volymetriska effekttäthet i samma takt som reaktanternas storlek blir mindre, och reaktionen sker hastigare... den kemiska energitätheten för en pyroteknisk blandning kan således vara densamma, medan dess volymetriska effekttäthet/power density varierar med reaktanternas storlek... centimeterstora eller millemeterstora reaktanter har således mindre volymetrisk effekttäthet/power density än mikroskopiska dylika, vilka i sin tur har mindre volymetrisk effekttäthet än de i nanostorlek...

Nej det är inte det jag antyder. Entalpi är ett mått på termodynamisk potential.
Systems entalpi utgörs av summan av systemets inre energ. Så det har väldigt mycket med vad jag beskriver.

Det du håller på med är bara snömos.

Det är fysikaliskt omöjligt att generera mer energi än 3.9 kJ/g för termit eftersom det finns inte mer energi tillgängligt. Vi är liksom på max. Det Harrit undersökt och får sina värden på är inte thermite av någon sort. Han har ett prov som innehåller andra ämnen än det han påstår sig se. Han drar felaktiga slutsatser.
Att dessutom göra proven med syre får en och undra om han medvetet gjorde detta eller om han bara är okunnig. Det han skulle har gjort och som är standard i dessa fall är att använda inertgas eller i vakuum.

Vad genererar dom högre värdena?

Citat:
Harrit et al. låter naturligtvis bli att analysera sådant som kan klassas som kontaminering av biologiskt ursprung, utan inriktar sig på chipsen vilket ju såklart är det enda som finns i DSCinstrumentet... och de jämför dessutom chipsen med xerogel Fe2O3/UFG Al nanocomposite på sid. 25...
Lögn, DSC innehåller syre också vilket är galet och som jag gått igenom tidigare ett felaktigt handhavande av instrumentet. Att använda DSC till att testa för förekomsten av thermite är ju inga problem. Enligt egen utsago från Harrit innehåller ju provet också en liten del kolförening. Så det är kanske inte så konstigt att Harrit får det högre energiinnehållet i provet.

Sen har jag undvikit att ta upp hanteringskedjan av hans 4 prover. Den är helt förkastlig och borde aldrig ha hamnat inne i ett lab.
Citera
2017-02-19, 18:34
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Är det inte även så att ytan ökar i relation till volymen ju mindre partikeln är?

Dvs, mindre partiklar:

1. Fler reagerande partiklar per sammantagen volym i given behållare.

2. Större yta i relation till varje reagerande partikels volym.

Ökar sammantagna än mer reaktionshastigheten/explosiviteten och den potentiella energitätheten? Osäker här.
Jovisst, reaktionsytan i förhållande till volymen hos de ingående reaktanterna ökar ju med minskande partikelstorlek och konstant volym... och när reaktionsytan blir större så går ju också den kemiska reaktionen fortare, vilket innebär att den kemiskt bundna energin som frigörs vid reaktionen i mindre utsträckning hinner avgå som värme... brytpunkten ifråga om termitens reaktionshastighet finns vid ljudets hastighet d.v.s. c:a 330-340 m/s.... går reaktionen saktare kallas den deflagration, men sker den fortare kallas den detonation
Citera
2017-02-19, 20:33
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElGiganten
Nej det är inte det jag antyder. Entalpi är ett mått på termodynamisk potential.
Systems entalpi utgörs av summan av systemets inre energ. Så det har väldigt mycket med vad jag beskriver.

Det du håller på med är bara snömos.

Det är fysikaliskt omöjligt att generera mer energi än 3.9 kJ/g för termit eftersom det finns inte mer energi tillgängligt. Vi är liksom på max. Det Harrit undersökt och får sina värden på är inte thermite av någon sort. Han har ett prov som innehåller andra ämnen än det han påstår sig se. Han drar felaktiga slutsatser.
Att dessutom göra proven med syre får en och undra om han medvetet gjorde detta eller om han bara är okunnig. Det han skulle har gjort och som är standard i dessa fall är att använda inertgas eller i vakuum.

Vad genererar dom högre värdena?

Lögn, DSC innehåller syre också vilket är galet och som jag gått igenom tidigare ett felaktigt handhavande av instrumentet. Att använda DSC till att testa för förekomsten av thermite är ju inga problem. Enligt egen utsago från Harrit innehåller ju provet också en liten del kolförening. Så det är kanske inte så konstigt att Harrit får det högre energiinnehållet i provet.

Sen har jag undvikit att ta upp hanteringskedjan av hans 4 prover. Den är helt förkastlig och borde aldrig ha hamnat inne i ett lab.
När du nu är så säker på vad entalpi är för något så kanske du också kan försöka förklara eller bortförklara entalpiförändringen som chipsen genomgår jämfört med entalpiförändringen som xerogelen genomgår vilket finns beskrivet i grafen över DSCtestet i figur 29 på sid. 25. Givet att den maximala energitätheten hos de ingående ingridienserna i vanlig aluminium/järnoxidtermit är 3.9 kJ/g., hur bortförklarar du i så fall att chipsens DSCkurva har både en lägre antändningstemperatur och en högre entalpiförändring än ett konstaterat nanotermitiskt explosivt ämne med nästan exakt samma ingridienser?

För övrigt kan man ju undra hur du tror att luften som passerar över proven kan påverka energifrigörningen från den kemiskt bundna energin, när allt syre som omsätts i reaktionerna redan finns bundet i materialet ifråga... och att du inte fattar att de "högre värdena" härrör från det snabbare förbränningsförloppet p.g.a. nanostorleken på de kemiska ingridienserna visar ju vem som är mest okunnig i sammanhanget...har du t.ex. hört talas om reaktionskinetik?
Al/Fe2O3 (0.01 psi/µs).

Och har man kritiska synpunkter på en detaljerat redogjord för hanteringskedja av prover från varsomhelst t.ex. WTCdamm, så kan man ju fråga sig vilka prover tagna någonstans ö.h.t. utom i kliniskt kontamineringsfria miljöer typ renrum som är möjliga att undersöka utan kritik... förmodligen är det endast kritikerna själva som i sina vildaste verklighetsbefriade fantasier kan tänka sig dylika kliniskt kontamineringsfria miljöer...

Ett enkelt sätt att begripa skillnaderna mellan vanlig termit och nanotermit är ju också att t.ex. studera begreppet Effekt, eftersom Effekt= energiomsättning per tidsenhet... om den frigjorda kemiska energin 3.9 kJ/g. är densamma vare sig reaktionen tar en minut, 1 sekund eller en millisekund, så blir effekten avsevärt förändrad beroende på tiden som energiomsättningen tar... ju mindre tidsenhet, desto större effekt hos reaktionen... nanotermiten är helt enkelt effektivare eftersom delarna är mindre och reaktionen därför går fortare...
Senast redigerad av studentroland 2017-02-19 kl. 20:59.
Citera
2017-02-19, 21:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ElGiganten
Fast du skrev:

Vilket är fel. Samtidigt länkar du till en film som skall påvisa att thermate kan explodera.
Nej nu blandar du nog ihop olika frågeställningar lite. Du efterfrågade bevis för att thermite kunde explodera varpå jag länkade till en video där en form av thermite gör just det. Vidare, den form av thermite som används i videon är thermate och det framkommer mycket riktigt i både titel och innehåll.

Du insisterar fortfarande på att thermate inte är en form av thermite?

Citat:
Trodde du läst rapporterna? Ja, jag tänkte eftersom du kritisera dom så hårt här. Lite hederlighet kan man ju kräva av dig.
Jag skrev just att jag har läst det mesta av rapporterna men inte lyckats med att hitta det du påstår, att NIST testade rasresterna för spår av sprängämnen och termitiskt material.

Jag hittade däremot det här:

"Was the steel tested for explosives or thermite residues? . . . NIST did not test for the residue of these compounds in the steel." -- NIST Responses to FAQs, August 2006

Här har du alltså andra uppgifter och jag frågar dig igen. Var i rapporten hittar vi dessa?

Citat:
Nu skjuter du dig i foten igen.

Titta på din nästa textmassa. Läs noga vad det står för det här kommer bli pinsamt för dig.

Vad har du ställt för krav tidigare då på NIST.

Vi tittar....

Fast detta är en lögn. Om du bemödat dig att kolla vilket NIST uppdrag var så skulle du slippa dess pinsamheter. Eller du kanske skulle "hålla käft"

Här har du uppdraget NIST fick. [min fetning]

On August 21, 2002, with funding from the U.S. Congress through FEMA, the National Institute of Standards and Technology (NIST) announced its building and fire safety investigation of the World Trade Center (WTC) disaster that occured on September 11, 2001. The NIST WTC Investigation was conducted under the authority of the National Construction Safety Team Act.
The goals of the investigation of the WTC disaster were :

To investigate the building construction, the materials used, and the technical conditions that contributed to the outcome of the WTC disaster.

To serve as the basis for: improvements in the way buildings are designed, constructed, maintained, and used; improved tools and guidance for industry and safety officials; recommended revisions to current codes, standards, and practices; and improved public safety.

The specific objectives were:
Determine why and how WTC 1 and WTC 2 collapsed following the initial impacts of the aircraft and why and how WTC 7 collapsed;

Determine why the injuries and fatalities were so high or low depending on location, including all technical aspects of fire protection, occupant behavior, evacuation, and emergency response;

Determine what procedures and practices were used in the design, construction, operation, and maintenance of WTC 1, 2, and 7; and
Identify, as specifically as possible, areas in current building and fire codes, standards, and practices that warrant revision.

Så nu när det är fastställt att du ljuger kan du börja att läsa rapporterna du kritiserar.
Du missade det fetade i texten?

Citat:
Skulle du till allas förvåning hålla med om att NIST uppdrag är ok och att du saknar svaren i rapporterna så får du här rapporterna.

https://www.nist.gov/engineering-laboratory/final-reports-nist-world-trade-center-disaster-investigation

Nu kan du plocka ut en rapport och visa för oss vad du tycker du saknar i dom.
Så enkelt att bara peka på tex.
NIST NCSTAR 1-3A
Contemporaneous Structural Steel Specifications

4.2 FABRICATION OF THE VARIOUS COMPONENTS
4.2.1 Floor Trusses
Laclede Steel manufactured the trusses for the floor panels for both WTC 1 and WTC 2 from steel they made at their mill in Alton, Illinois

Här skulle du kanske kunna ha invändningar på varför dom inte redovisar fullständiga uppgifter på styrelsen för detta stålverk i Alton Illinois.
Nu har du hela samlingen NIST rapporter, allt du kritiserat ligger framför dig. Nu får vi se om du verkligen är intresserad av detta eller bara snackar skit.

Ett tips nu när du sitter där rasande och vill skriva fler påhopp och kräva mig på ett svar om NIST och deras undersökningar av sprängmedel, så läs rapporterna.
Sondmatning sker på sjuka personer.
Så så, bli inte ledsen nu. Jag sätter bara hårt mot hårt. Det är på tiden du får smaka lite på din egen medicin, ElGiganten. Du har fått härja fritt alldeles för länge i tråden.

Nu tror du dessutom att det går att kasta om bevisbördan. Att jag ska visa att någon studie av tornens rasförlopp INTE finns bland de tusentals dokument som NIST producerat i sin rapport. Hur har du tänkt dig att det ska gå till? Klistra in samtliga sidor här på forumet? Det är du som påstår att studien är gjord. Visa oss den.

Så, sluta fåna dig nu och besvara istället mina frågor på ett korrekt citerat- och hederligt sätt. Vi tar det igen:

1. Visa oss NIST's detaljerade studie av de två tornens rasförlopp.

2. Visa oss NIST's hemligstämplade material avseende dess studie av WTC7's rasförlopp.

3. Förklara varför NIST ljuger för oss när de påstår att dess *datoranimation (i.e 2 stycken olika animationer?!) av den inledande sekvensen av WTC7's rasförlopp "liknar" samma förlopp som hela världen kan se på alla de videor som visar det i verkligheten.

4. (Tillägg) Visa oss studien som NIST har gjort avseende spår av sprängämnen och thermitic material (se ovan).

Eller håll käften.

*".... matches quite well with the video of the event." (1:10:00): https://youtu.be/UxF4HL-kIfo
Senast redigerad av onopono 2017-02-19 kl. 21:54.
Citera
2017-02-20, 22:25
Avstängd
Citat:
Jovisst, reaktionsytan i förhållande till volymen hos de ingående reaktanterna ökar ju med minskande partikelstorlek och konstant volym... och när reaktionsytan blir större så går ju också den kemiska reaktionen fortare, vilket innebär att den kemiskt bundna energin som frigörs vid reaktionen i mindre utsträckning hinner avgå som värme... brytpunkten ifråga om termitens reaktionshastighet finns vid ljudets hastighet d.v.s. c:a 330-340 m/s.... går reaktionen saktare kallas den deflagration, men sker den fortare kallas den detonation
Tack, som jag trodde.

Däremot ser jag fortfarande inte hur det potentiella energiinnehållets maxvärde kan överkommas. Det är väl detsamma oavsett hur snabbt reaktionen sker? Kan exotiska/okända former av thermite innehålla t.ex. organiska föreningar som ökar även energiinnehåll, som förklaring till Harrits resultat?
Citera
2017-02-21, 00:23
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Tack, som jag trodde.

Däremot ser jag fortfarande inte hur det potentiella energiinnehållets maxvärde kan överkommas. Det är väl detsamma oavsett hur snabbt reaktionen sker? Kan exotiska/okända former av thermite innehålla t.ex. organiska föreningar som ökar även energiinnehåll, som förklaring till Harrits resultat?
Grejen med Harrit et al.'s undersökning var ju inte att man skulle bygga alltför långtgående resonemang p.g.a. enbart dess resultat, utan att med dess stöd helt enkelt acceptera att den påvisar hur de egendomliga magnetiska små röda chipsen som fanns överallt i WTCdammet definitivt har egenskaper som bevisar att moderna sprängämnen faktiskt var förekommande i WTCkatastrofen, och att den således var allt annat än vad NISTrapporten antyder och definitivt kräver en genomgående granskning...

Skall man sedan mer i detalj börja diskutera olika moderna termitblandningars varierande energipotentialer, vilket IMO kräver en egen tråd för att inte hamna offtopic i denna mer 9/11generellt hållna tråd, så bör man således först klargöra och utgå från skillnaderna mellan de olika formerna av energiomvandling som olika moderna termitreaktioner utvecklar...t.ex. värme, UVstrålning, volymetrisk expansion o.s.v., och hur olika ingridienser samt varierande kornstorlekar på dessa kan förändra både energiutvecklingen samt reaktionshastigheten hos termit på allehanda sätt... reaktionen kallas också "Goldschmidt reaction"...en tråd som jag gärna deltar i f.ö., om fler finner ämnet intressant och någon startar tråden.. Harrit et al. hänvisar ju f.ö. också till ett annat papper av Clapsaddle et al. som beskriver just tillsatser av organiska ämnen för att åstadkomma gasutveckling vid reaktionen t.ex.

Det finns ju hur många länkar som helst att förmedla och diskutera som handlar om hur modern termit är uppbyggd, genom bl.a. s.k. "multilayered foils", "aerogel", "Three-dimensional ordered macroporous nanothermite", "reactive porous silicon", "sol–gel materials" o.s.v. men eftersom denna tråden handlar om endast WTC så skriver ju Jim Hoffman bra om ämnet här och mer utförligt här, och Kevin Ryan här...

Så, nanotermitens egenskaper beror nog mindre på huruvida dessa 3.9 kJ/g överskrids eller inte, utan vilken energiform och inom vilka tidsramar de utnyttjas vid praktisk användning t.ex. spårsvetsning eller för att eliminera landminor... eller för att användas som vapen...
Senast redigerad av studentroland 2017-02-21 kl. 00:40.
Citera
2017-02-21, 01:09
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Grejen med Harrit et al.'s undersökning var ju inte att man skulle bygga alltför långtgående resonemang p.g.a. enbart dess resultat, utan att med dess stöd helt enkelt acceptera att den påvisar hur de egendomliga magnetiska små röda chipsen som fanns överallt i WTCdammet definitivt har egenskaper som bevisar att moderna sprängämnen faktiskt var förekommande i WTCkatastrofen, och att den således var allt annat än vad NISTrapporten antyder och definitivt kräver en genomgående granskning...

Skall man sedan mer i detalj börja diskutera olika moderna termitblandningars varierande energipotentialer, vilket IMO kräver en egen tråd för att inte hamna offtopic i denna mer 9/11generellt hållna tråd, så bör man således först klargöra och utgå från skillnaderna mellan de olika formerna av energiomvandling som olika moderna termitreaktioner utvecklar...t.ex. värme, UVstrålning, volymetrisk expansion o.s.v., och hur olika ingridienser samt varierande kornstorlekar på dessa kan förändra både energiutvecklingen samt reaktionshastigheten hos termit på allehanda sätt... reaktionen kallas också "Goldschmidt reaction"...en tråd som jag gärna deltar i f.ö., om fler finner ämnet intressant och någon startar tråden.. Harrit et al. hänvisar ju f.ö. också till ett annat papper av Clapsaddle et al. som beskriver just tillsatser av organiska ämnen för att åstadkomma gasutveckling vid reaktionen t.ex.

Det finns ju hur många länkar som helst att förmedla och diskutera som handlar om hur modern termit är uppbyggd, genom bl.a. s.k. "multilayered foils", "aerogel", "Three-dimensional ordered macroporous nanothermite", "reactive porous silicon", "sol–gel materials" o.s.v. men eftersom denna tråden handlar om endast WTC så skriver ju Jim Hoffman bra om ämnet här och mer utförligt här, och Kevin Ryan här...

Så, nanotermitens egenskaper beror nog mindre på huruvida dessa 3.9 kJ/g överskrids eller inte, utan vilken energiform och inom vilka tidsramar de utnyttjas vid praktisk användning t.ex. spårsvetsning eller för att eliminera landminor... eller för att användas som vapen...

Kan du ge exempel på termit / thermite / thermate som överstiger energiinnehållet 4 kJ/g utan hittepåprefix?

Om det verkligen är Harrit och companys önskan att få till stånd en mer genomgående granskning - varför låter de inte utomstående få undersöka deras färgflagor/superultrananotermit?
Citera
2017-02-21, 01:46
Avstängd
Citat:

Tack. Bra, då är vi överens så här långt. Ska kolla länkarna och se om det kan leda vidare.
Citera
2017-02-21, 10:38
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Kan du ge exempel på termit / thermite / thermate som överstiger energiinnehållet 4 kJ/g utan hittepåprefix?

Om det verkligen är Harrit och companys önskan att få till stånd en mer genomgående granskning - varför låter de inte utomstående få undersöka deras färgflagor/superultrananotermit?
Varför låter inte Harrit et al. någon utomstående få tillgång till att undersöka WTCdammet?
Vem som helst som kan skaffa lite WTCdamm bör väl undersöka det, för det är väl inte så att alla ton med damm som skapades också har städats bort och Harrit et al.'s prover är de sista resterna som finns kvar?

Andra termitblandningar utan tillsatser av gasgenererande ämnen som medför en större entalpiförändring än 3.9 eller t.o.m. 4.0 kJ/g. är t.ex. Aluminium och Vanadin(V) Oxid [V2O5]
Citat:
The change in enthalpy of this reaction is calculated to be, ΔH = -3429.6 kJ assuming that both the Vanadium metal and Aluminum Oxide are in the liquid state after the reaction, as they solidify, they release additional energy, bringing the total change in enthalpy to, ΔH = -3726.7 kJ per 815.44 grams of thermite (-4.57 kJ/g).

http://www.amazingrust.com/Experiments/how_to/Thermite.html#MoO3

...och en annan blandning utan tillsatser av andra ämnen är Aluminium och Molybden(VI) Oxid [MoO3]
Citat:
The change in enthalpy of this reaction is calculated to be, ΔH = -875.4 kJ assuming that both the Molybdenum metal and Aluminum Oxide are in the liquid state after the reaction, as they solidify, they release additional energy, bringing the total change in enthalpy to, ΔH = -930.53 kJ per 197.9 grams of thermite (-4.70 kJ/g).

http://www.amazingrust.com/Experiments/how_to/Thermite.html#MoO3

...och det finns andra blandningar som ger ännu större entalpiförändringar...
Senast redigerad av studentroland 2017-02-21 kl. 10:42.
Citera
2017-02-21, 11:24
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Varför låter inte Harrit et al. någon utomstående få tillgång till att undersöka WTCdammet?
Vem som helst som kan skaffa lite WTCdamm bör väl undersöka det, för det är väl inte så att alla ton med damm som skapades också har städats bort och Harrit et al.'s prover är de sista resterna som finns kvar?
Eftersom världens alla truthers kommer avfärda alla undersökningar som INTE visar att färgflagor egentligen är supertermit och påstå att det helt enkelt är fel material som undersökts, så är det förstås en absolut nödvändighet att undersöka samma färgflagor.
Så länge Harrit och co vägrar låta andra ta del av deras bevis är det förstås inte mycket att hurra för..
Varför vill de inte att andra får testa materialet tror du?

Citat:
Andra termitblandningar utan tillsatser av gasgenererande ämnen som medför en större entalpiförändring än 3.9 eller t.o.m. 4.0 kJ/g. är t.ex. Aluminium och Vanadin(V) Oxid [V2O5]

...och en annan blandning utan tillsatser av andra ämnen är Aluminium och Molybden(VI) Oxid [MoO3]

...och det finns andra blandningar som ger ännu större entalpiförändringar...
Ingen av dem är ens i närheten av Harrits redovisade resultat..
Citera
2017-02-21, 11:59
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Eftersom världens alla truthers kommer avfärda alla undersökningar som INTE visar att färgflagor egentligen är supertermit och påstå att det helt enkelt är fel material som undersökts, så är det förstås en absolut nödvändighet att undersöka samma färgflagor.
Så länge Harrit och co vägrar låta andra ta del av deras bevis är det förstås inte mycket att hurra för..

Ingen av dem är ens i närheten av Harrits redovisade resultat..
Nu går du händelserna i förväg och uppvisar flagranta prov på förutfattade meningar/fördomar när du säger dig veta vad världens alla truthers kommer att göra eller inte göra i en tänkt framtid...
...och skillnaden mellan färgflagor och nanochipsen förklarar Harrit för de som förstår begreppen som används, i denna pdf-fil..

...och för de som förstår begreppen blir det också alltmer uppenbart att det är skillnad på matematiskt uträknade frigjorda teoretiska energier i enkla kemiska laboratorietermitblandningar och de energier som färdigutvecklade nanosprängämnen med inblandade gasgeneratorer genererar...
Senast redigerad av studentroland 2017-02-21 kl. 12:03.
Citera
2017-02-21, 12:30
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nu går du händelserna i förväg och uppvisar flagranta prov på förutfattade meningar/fördomar när du säger dig veta vad världens alla truthers kommer att göra eller inte göra i en tänkt framtid...
...och skillnaden mellan färgflagor och nanochipsen förklarar Harrit för de som förstår begreppen som används, i denna pdf-fil..

...och för de som förstår begreppen blir det också alltmer uppenbart att det är skillnad på matematiskt uträknade frigjorda teoretiska energier i enkla kemiska laboratorietermitblandningar och de energier som färdigutvecklade nanosprängämnen med inblandade gasgeneratorer genererar...

Varför svarar du inte på frågorna istället för att babbla om helt andra saker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in