2017-02-20, 01:52
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Lodjuren var helt fridlysta under en lång tid och ingen jakt alls var tillåten. Då tappade de sin skygghet, gav sig in på gårdar och in i samhällen. Gav sig inte iväg när man försökte schasa iväg dem utan stod utmanande kvar och fräste. Var problem med att de tog katter och hundar, de som bodde på mer ensligt liggande gårdar vågade inte låta barnen leka ute utan uppsikt eller låta bäbisarna sova ute i vagn.

Nu har de jagats ett bra tag och de borde ha lärt sig frukta människor igen, hålla sig borta från gårdarna. I vart fall så länge det inte är dårar som ska hålla på att mata dem och nära romantiska drömmar om att tämja dem.

Vilket årtionde och vart var det på detta viset? lodjur som uppför sig som rävar?
Citera
2017-02-20, 02:02
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Vetenskapens värld gjorde faktiskt ett inslag om det i deras program om hunden. Dem visade kontrasten med opåverkade djur och dem var väldigt aggressiva med utfall hela tiden kontra "tamrävarna" som sökte kontakt med människorna.

Nu var det såklart 50 generations avel där man hela tiden gynnat den minst rädda/aggressiva som slutade med detta. Tyckte det kunde vara roligt tillägg bara.

http://www.bbc.com/earth/story/20160912-a-soviet-scientist-created-the-only-tame-foxes-in-the-world

TS nöj dig med en Maine coon eller en Savannah!
Citera
2017-02-20, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
För att det ska lyckas, måste man nog börja tämja redan djuret redan som unge. Att försöka tämja ett vuxet lodjur tror jag är tämligen utsiktslöst och dessutom farligt.

Ja man får ha den som unge först förstås, men den kommer att äta mycket, att få den att gå i koppel lär nog bli svårt. Nacken blir ju ganska grov på lodjur och då tar den sig ur kopplet ändå - dessutom så lär den kunna bita av de flesta koppel lätt, Käkarna ha ju så stor styrka att de kan bita nacken av tex en ren.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Fast det finns flera som har lyckats tämja både lo och varg nog för att ha dom som sällskaps- och arbetsdjur. Just google that shit.

Google är ju för fan ingen sanningsmaskin, det är bara en dum sökrobot som letar efter webbsidor med det efterfrågade innehållet, de svar du hittar kan lika gärna låta som att Jorden är platt, Månen är gjord av ost osv

Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Fila ner tänderna, klipp klorna.
Att fila tänderna är korkat därför att det blir inkörsporten till karies och tandröta och rotinflammationer som till slut gör att djuret dör.
Det är svårt att göra tandläkeri tandkirurgi på kattdjur och de flesta hundar, och därför slutar sådana infektioner illa i de flesta fall. Käkbenet har inte så mycket plats för läkning och de har heller inte lika mycket tandkött som vi människor har.

Man har ju tagit bort tänder bla hörntänderna på stora kattdjur på Zoo ibland och fått det att läka, men det påstås att de tappar aptiten efter det, det är också synnerligen svårt att hålla öppningen ren ifrån infektioner.

Man kan faktiskt ta bort hela klon med sena och allt, men det påstås att kattdjuren ser ut att "halta" efter det, Det är dock ett knepigt ställe att operera på, huden är så tunn att läkning inte alltid går bra sägs det.
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Som sagt - så länge du inte är vek och kan avvärja lodjuret om det "attackerar" dig och inte bryr dig mycket om rivsår och dylikt så är det nog inga problem (t.ex när den leker blir den mer hårdhänt än en vanlig katt), sådant löser sig även med tiden då den lär sig.

Ett vuxet lodjur kan lätt klippa en vuxen ren, Men en vuxen man klarar inte av att fälla en vuxen ren med mindre än att du kan surra tex benen på renen. Nej du lär nog bli överraskad om hur stark och snabb ett lodjur kan vara. Den klarar lätt att bita av handen på dig. Men du kan ju ha på dig en sån där ninjadräkt, en hajdräkt alltså utav stålnät eller ringbrynja typ, Jag skulle nog tro att du blev lite trött på att ha den på dig efter ett tag.

Det stämmer att vuxna hannar kan lukta väldigt fränt, ungefär som att de kissat ner sig själva helt och hållet. Som flera andra skriver här så är lodjuren ensamlevande kattdjur som inte bildar sociala mönster med sina artfränder, det har därför varit lite svårt att visa dem på Zoo för man kan i regel bara ha hona med ungdjur i hägnet, och de gömmer ju sig gärna så att de knappt syns för besökarna.

Kastrerade lodjur (hanar) har hållits i fångenskap men även dessa har ett aggressivt lekbeteende som blir svårbemästrat. Jag känner dock inte till om det har funnits kastrerade honor, jag antar väl att beteendet ändå inte blir mycket lugnare, tamare. Dvs de lever vanligen ett mycket lugnt liv ungefär som huskatter men kan jaga med explosiv snabbhet.

Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Vilket årtionde och vart var det på detta viset? lodjur som uppför sig som rävar?

I bla Loos Hamra och Järvsö i Hälsingland 10-15 år sedan har det förekommit att oskygga lodjur tagit sig in i trädgårdar mm Och att tex får har rivits där. Lodjur verkar dock inte vara så intresserade av att döda hundar trots att de kan, Antagligen på grund av att lodjur är mycket bra på att gömma sig och kan ju klättra i träd utan vidare, och hellre flyr. Då är tex vargar mycket bättre på att ha ihjäl hundar.
Citera
2017-02-20, 03:01
Medlem
Helt enkelt NEJ.

Faktiskt, eftersom den redan börjat ty sig till dig iomed att du matar den så borde du genast jaga bort den annars blir den ett problem för hela området.
Det är alltså ingen skillnad på att du matar den och att du skjuter den rakt av för det är vad som kommer hända om den blir för närgången.
Citera
2017-02-20, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Kan även varna om att det luktar gam av dem!
Stannade till vid en trafikolycka där en hane blivit påkörd och låg död längs vägen.
Enormt kraftig brunstig vidrig doft.

Den doften sätter sig säkert i väggarna.

Den lukten du kände kan i och för sig komma sig av att mage och tarmar kanske spruckit i smällen.
Citera
2017-02-20, 05:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Vad snackar du om? Lodjuret passar superbra som jägare i nordiska skogar, ja, men den är inte född till jägare. Det finns ingen/inget som bestämt det, förutom du och likasinnade. Naturen har inget syfte eller mening, utan naturen bara existerar.

Till TS kan jag säga att det antagligen går att ha ett lodjur som husdjur, men att du måste fostra det från kattungeålder med diflaska. Du måste också vara beredd på att mista några fingrar eller delar av ansiktet under fostringsprocessen, samt vara beredd på att bli anmäld. Det är inte lagligt att ha lodjur som husdjur.

Smartast vore att engagera sig jättemycket i en djurpark med lodjur, göra gratis- och volontärarbete och sakta vinna förtroende. Till slut lär du få gulla med djuren, men det kräver stort intresse, engagemang och kunskap förstås, plus att du måste ha lite social kompetens.
Alla kattdjur är jägare och det ligger i deras gener att jaga. Dom är rovdjur, födda till att jaga.
Jo, naturenslag gäller; jaga eller jagas, äta eller ätas.
Citera
2017-02-20, 06:11
Medlem
Mohaves avatar
Jag har umgåtts med kvinnor som rivs, bits och klöses, så ett litet lodjur (valp) ska jag nog kunna klara av att domesticera. En mesig huskatt är inte min grej. Eller en hund. Någon att tampas med är mycket roligare. Jag skall nog lyckas få ordning på ett rivigt lodjur.
Citera
2017-02-20, 07:48
Medlem
Om du ska ha ett lodjur som husdjur bör du vara beredd att besöka akuten XX antal gånger. Är du ens medveten om vilken kraft ett lodjur har? Jag har haft både katter och hundar. En katt som blir lite vild kan fixa rätt fina sår. Ett lodjur kan döda dig på nolltid och gör den inte det ställer den till med enorm skada på dig rent fysiskt. Egentligen är ditt inlägg helt irrelevant då dina drömmar aldrig kommer kunna genomföras.
Citera
2017-02-20, 08:41
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag har umgåtts med kvinnor som rivs, bits och klöses, så ett litet lodjur (valp) ska jag nog kunna klara av att domesticera. En mesig huskatt är inte min grej. Eller en hund. Någon att tampas med är mycket roligare. Jag skall nog lyckas få ordning på ett rivigt lodjur.
Jag hade aldrig litat på ett lodjur. Vill det kan det bita dig i halsen och då är det slut. Tar en halv sekund för den att bestämma sig och en halv sekund till att göra det.
Citera
2017-02-20, 08:57
Medlem
Asbra idé, Lodjuret Love?
Citera
2017-02-20, 10:06
Medlem
Vill man ha en lodjurslik katt kan man skaffa en pixie Bob https://www.google.se/search?q=pixie+bob&rlz=1C9BKJA_enSE601SE601&hl=sv& biw=1024&bih=653&prmd=ivsn&source=lnms&tbm=isch&sa =X&ved=0ahUKEwiVuqr-qJ7SAhUEDiwKHaZQAdoQ_AUIBygB

Vissa är oerhört lika lodjur.

Vilda lodjur bör man inte mata eller försöka domesticera. Både för dess och din och din omgivnings skull. Bor du på landsbygden så tror jag inte att eventuella djurägande bönder är så glada att ha ett lodjur som associerar området med lättillgänglig föda.
Senast redigerad av taugenichts 2017-02-20 kl. 10:09.
Citera
2017-02-20, 13:03
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Den lukten du kände kan i och för sig komma sig av att mage och tarmar kanske spruckit i smällen.

Det trodde jag först också, men jägare på plats sa att de luktade gam.
"Då skulle du känna hur de luktar under parningsperioden." sa han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in