2017-02-19, 21:01
Medlem
Hej Flashback.

Sökte men inte hittat svar så startar en ny tråd.

Vad jag förstått så samtidigt som amorteringskraven kom i somras kom även en jävla idiotiskt regel om att man inte får värdera om sin bostad på en 5-års period.
Det kan ju låta bra till en början men nu till problematiken som jag ser.

Jag köpte i somras bostad för låt oss säga 2,5 miljoner.
375k (15%) kontantinsats
375k (15%) topplån
1 750 000 i bottenlån.

Här som på så många andra ställen skenar bopriserna och nu säljs lägenheterna här för runt 3,2 miljoner.
Som läger var förr hade jag då kunnat värdera upp min bostad och på så vis kunna baka in topplånet i bottenlånet.

Som det är nu kan jag inte de. MEN jag kan gå och köpa mig en annan jävla lägenhet för säg 3,4 miljoner, sälja min för 3,2 och på de viset få en lägre belåningsgrad och beroende på hur summorna ser ut kunna slippa topplån och på de viset få en billigare månadskostnad. Alltså spara pengar, bo billigare pga att jag köpt ett dyrare boende.

Kan man ta sig runt detta?
Kan jag byta bank? Om ja. Värderar de då om bostaden?

Tycker denna regel känns ganska så ogenomtänkt, vad tycker ni?
Citera
2017-02-19, 21:20
Medlem
Regeln är genomtänkt, men inte till bolånarnas fördel.
Citera
2017-02-19, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm30
Regeln är genomtänkt, men inte till bolånarnas fördel.

Den biten jag ser som ogenomtänkt är ju att man kan byta bostad till en antingen lika dyr eller dyrare och på de viset få bättre vilkor per automatik.
Citera
2017-02-20, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the-pipe87
Den biten jag ser som ogenomtänkt är ju att man kan byta bostad till en antingen lika dyr eller dyrare och på de viset få bättre vilkor per automatik.

Du får på detta vis, utöver flyttstök, städning ett par kostnader som knappast kommer göra det förmånligt;

Stämpelskatt (om hus)
Mäklararvode

Amorteringen som kommer av de nya reglerna stärker ju iaf den egna ekonomin på lång sikt.
Citera
2017-02-20, 10:53
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag köpte i somras bostad för låt oss säga 2,5 miljoner.
375k (15%) kontantinsats
375k (15%) topplån
1 750 000 i bottenlån.
Finns fortfarande topplån?

citerat;
"Numera används dock inte termen topplån längre då man högst får låna 85% av bostadens värde."

Du har väl samma ränta på hela lånet?
Citera
2017-02-20, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Finns fortfarande topplån?

citerat;
"Numera används dock inte termen topplån längre då man högst får låna 85% av bostadens värde."

Du har väl samma ränta på hela lånet?

Nej samma ränta är det inte. Sen vad lånet mellan 70-85% heter går väl att diskutera.
Citera
2017-02-20, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Du får på detta vis, utöver flyttstök, städning ett par kostnader som knappast kommer göra det förmånligt;

Stämpelskatt (om hus)
Mäklararvode

Amorteringen som kommer av de nya reglerna stärker ju iaf den egna ekonomin på lång sikt.

Amorteringskravet säger jag inget ont om. Tvärtom.
Men ifall du bortser från flyttstök och flyttstäd och istället ser till det teoretiska.
Att det ens kan vara möjligt att köpa dyrare och spara pengar på de.
Citera
2017-02-20, 18:47
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Men ifall du bortser från flyttstök och flyttstäd och istället ser till det teoretiska.

En omvärdering berör ju endast amorteringskravet (och hur mycket du får låna med säkerhet i lägenheten). Om värdet på lägenhet är mycket högre i verkligheten än på pappret kan du förstås förhandla med banken och få ner räntan. Det är inget "äkta" topplån du har. Vill inte banken lyssna på dig kan du byta bank.
Citera
2017-02-21, 08:18
Medlem
Citat:

I teorin har du rätt. Men det är i verkligheten vi lever.

Du får givetvis en realiserad vinstskatt på sålt boende som jag glömde påpeka. 22% eller uppskov som fn brukar vara dyrare än motsvarande bolån.

Mao i praktiken skulle jag tro att man rent generellt inte gör någon god affär på att flytta till granntrappen för att komma åt förbättrade lånevillkor - avbränningen i skatt är för hög.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in