2017-02-19, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Det är sådant vi får läsa om men jag har faktiskt aldrig mött någon som försökt pådyvla mig något i den vägen. Lev och låt leva är den attityd jag möter och själv håller mig till. Förr eller senare växer en mänsklig gemenskap fram där man aldrig kunnat ana. Sådana upplevelser har blivit mina personliga bevis för att Gud finns hos alla vad vi än tror.
Nä, vi är ganska skonade här i Sverige. Dock finns det några här på forumet som gör sina försök.
Citera
2017-02-19, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Som jag skrev så finns det bara en nobelpristagare om något big bang-relaterat som uttalat sig med någon form av tro på Gud, fast ändå långt ifrån vad du tror om Gud och skapelsen.

Svider det i sinnet?

Nej det svider inte, jag vet vad jag hörde, sedan tror jag att han inte tror på någon gud, bara att han inte hade något svar på startskottet till liv.
Citera
2017-02-19, 18:59
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nä, vi är ganska skonade här i Sverige. Dock finns det några här på forumet som gör sina försök.
Dessa anonyma provokatörer är nog rädda för Guds jordiska motsats och bekräftar ju på sitt sätt att vi måste tro på något högre.
Citera
2017-02-19, 19:02
Medlem
Citat:
Dessa anonyma provokatörer är nog rädda för Guds jordiska motsats och bekräftar ju på sitt sätt att vi måste tro på något högre.
Jag måste inte det.
Citera
2017-02-19, 19:11
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad är det för hemmasnickrat "empirisk bevisföring" du refererar till?
Ytterligare en manifestation av din semantiska akrobatik?
Läs på om humanvetenskap och praktisk filosofi till skillnad mot ditt teoretiska oändlighetsresonemang.
Citera
2017-02-19, 19:14
Medlem
Citat:
Läs på om humanvetenskap och praktisk filosofi till skillnad mot ditt teoretiska oändlighetsresonemang.
Jag orkar inte läsa på om detta. Kan du inte förklara/bevisa hur det leder till Gud?
Citera
2017-02-19, 19:29
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Jag orkar inte läsa på om detta. Kan du inte förklara/bevisa hur det leder till Gud?
Gud på det sätt jag definierat och kunnat vara överens med andra om leder bevisligen till motsvarande upplevelse hos likasinnade.
Citera
2017-02-19, 19:43
Medlem
Citat:
Gud på det sätt jag definierat och kunnat vara överens med andra om leder bevisligen till motsvarande upplevelse hos likasinnade.
Och på det sätt jag fått Gud definierat, genom skrift och folks tro, så är Gud ett väsen med lagar och regler, som dessutom vill ha en relation med just "mig". Alltså inte bara ett mystiskt intelligent väsen.
Citera
2017-02-19, 20:07
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Och på det sätt jag fått Gud definierat, genom skrift och folks tro, så är Gud ett väsen med lagar och regler, som dessutom vill ha en relation med just "mig". Alltså inte bara ett mystiskt intelligent väsen.
Då förstår jag att du blivit besviken. Så reagerade jag också tidigare.
Citera
2017-02-19, 23:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Nej det svider inte, jag vet vad jag hörde, sedan tror jag att han inte tror på någon gud, bara att han inte hade något svar på startskottet till liv.

Men varför gör du då så stor affär av det?
Det finns ju inte någon alls som har något svar på det.
Citera
2017-02-19, 23:13
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Då är man tillbaka på det där med andlighetskänsla och samhörighetskänsla, och andra känslor, vilka endast påvisar att sådana känslor existerar. Det påvisar inget alls om att de skulle ha med någon Gud att göra.

Ett tydligt exempel på det är att alla religioner har denna typ av andlighetskänsla och liknande upplevelser som de alla tillskriver sin respektive gud (eller sina respektive gudar).

Andlighetskänsla påvisar alltså inte något annat än att en sådan känsla finns.

Samma känsla kan även uppstå i en grupp som har samma mål och som anser att detta mål är något mycket viktigt att uppnå för allas väl, t.ex. en fredsrörelse. Och där finns ingen gud med i bilden.
Citera
2017-02-19, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Men varför gör du då så stor affär av det?
Det finns ju inte någon alls som har något svar på det.

Vet att du misstror mig, hörde det själv när han blev intervjuad.

Kan du svara på vad var startskottet till liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in