2017-02-19, 16:05
Medlem
Jag har kraftiga magsmärtor som gör att jag har svårt att andas, diarré och kräkningar.

Igår hämtade jag enligt lärarens ordination ut recept på omeprazol.

Vid magbakterien helicobacter pylori får man antibiotika + omeprazol.

Varför fick jag enbart omeprazol?

Det kan ju inte vara annat än magsår??!!!

Jag är orolig att jag blir beroende av denna och att när jag slutar så sprutar magen magsyra!

Igår kväll tog jag omeprazol 40 mg och nu när effekten avtagit så har smärtan inträtt igen!

Jag är yr när effekten försvinner och helt blek under tiden som omeprazol verkar i kroppen.

Får inte nån näring av maten verkar det som!

Läkaren sa att jag ska ta det 1 månad men sen då?
Senast redigerad av normallekman 2017-02-19 kl. 16:07.
Citera
2017-02-19, 16:23
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Vid magbakterien helicobacter pylori får man antibiotika + omeprazol.
Men vet du att det är Heliobacter pylori du har? Har du fått remiss till gastroskopi?

Det låter som att du har väldigt besvärliga symptom, det är klart att du måste få hjälp om problemen håller i sig. Hur länge har du haft dem?
Citera
2017-02-19, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Men vet du att det är Heliobacter pylori du har? Har du fått remiss till gastroskopi?

Det låter som att du har väldigt besvärliga symptom, det är klart att du måste få hjälp om problemen håller i sig. Hur länge har du haft dem?
Besvär kom för över en vecka sen och har varit intensiva. Jag har spytt nästan varje dag, skiter 3 ggr om dagen och är ganska lös i magen.

Brännande känslan i magen håller i sig och den är i övre magdelen.

Svårigheter med att andas och har fått både gavisscon och omeprazol.

Jag ska ta 40 mg per dag men det hjälper inte helt. Magen brinner på insidan. Samarin har ingen effekt!

Blir galen men läkaren sa att jag ska ta det i 1 månad. Jag VILL EGENTLIGEN INTE!! :/

PROBLEMET känns som nåt annat och värre.

Jag vet inte att jag har helicobacter polyri men det känns som att det är ett magsår orsakat av nån inflammation.

Sån här magont har jag aldrig haft. Alla symptom om magsår stämmer in på mig.

Någon remiss har jag inte fått men han sa att om besvären är kvar så får jag gastroskopi, men det är om 1 månad.

Jag läste att omeprazol gör att jag inte får upp näring från maten och då får jag stora problem. Jag är redan LIKBLEK!!
Senast redigerad av normallekman 2017-02-19 kl. 16:47.
Citera
2017-02-19, 17:01
Medlem
Mr.Sounds avatar
Tar ett tag innan full effekt uppnås av omeprazol. Sen antar jag att du berättat för läkaren om D-vitaminet och att denne tagit prover på dig. Ang magen så bör du fråga läkaren, hoppas magen blir bättre.
Citera
2017-02-19, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Tar ett tag innan full effekt uppnås av omeprazol. Sen antar jag att du berättat för läkaren om D-vitaminet och att denne tagit prover på dig. Ang magen så bör du fråga läkaren, hoppas magen blir bättre.
Jag berättade inget om d vitaminet, det har jag slutat med sen över en vecka.

Vill inte fortsätta med det. Kan det vara d vitaminet som orsakat magsår?

Jag tog sjuka mängder så jag får väl skylla mig själv.

Det var 10 k2 tabletter med 200 mk7 i och 5 x 4000 IU (oftast). Ibland upp till 35.000 IU och ännu mer k2.

Har det orsakat magsår? Vad tror du?

Nu är det 4e gången jag besöker toa iaf och nyss var det NÄSTAN SVART!!

Han frågade om avföringen igår då sa jag att den är lösare än normalt men idag är den mörk och nu senast nästan svart. Vill ju inte gå tillbaka till akuten när han sagt att jag ska ta omeprazol i 1 månad.
Senast redigerad av normallekman 2017-02-19 kl. 17:17.
Citera
2017-02-19, 19:00
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Jag berättade inget om d vitaminet, det har jag slutat med sen över en vecka.

Vill inte fortsätta med det. Kan det vara d vitaminet som orsakat magsår?

Jag tog sjuka mängder så jag får väl skylla mig själv.

Det var 10 k2 tabletter med 200 mk7 i och 5 x 4000 IU (oftast). Ibland upp till 35.000 IU och ännu mer k2.

Har det orsakat magsår? Vad tror du?

Nu är det 4e gången jag besöker toa iaf och nyss var det NÄSTAN SVART!!

Han frågade om avföringen igår då sa jag att den är lösare än normalt men idag är den mörk och nu senast nästan svart. Vill ju inte gå tillbaka till akuten när han sagt att jag ska ta omeprazol i 1 månad.

Tror knappast d-vitamin och/eller vitamin K2 har något med din krånglande mage att göra dock borde du nämnt ditt intag så prover tas för att kontrollera dina nivåer. Ditt svarta bajs tyder på blödning, kan dock ha fel men jag tycker du bör ringa 1177 för råd.
Citera
2017-02-19, 20:14
Medlem
Citat:
Tror knappast d-vitamin och/eller vitamin K2 har något med din krånglande mage att göra dock borde du nämnt ditt intag så prover tas för att kontrollera dina nivåer. Ditt svarta bajs tyder på blödning, kan dock ha fel men jag tycker du bör ringa 1177 för råd.
Ringde dit för en stund sen innan jag hann se att du postat.

Hon sa att jag ska söka vård inom ett dygn pga det och imorgon jätte ska jag till sjukan med en gång.

Ska nämna d vitaminet den här gången.
Citera
2017-02-19, 20:44
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ringde dit för en stund sen innan jag hann se att du postat.

Hon sa att jag ska söka vård inom ett dygn pga det och imorgon jätte ska jag till sjukan med en gång.

Ska nämna d vitaminet den här gången.

Bra. Du kanske nu förstår varför du är blek...blir du sämre så åker du in, se till att ta omeprazol. Bikarbonat kan också tas för att justera PH ytterligare, osäker om effekten.
Citera
2017-02-20, 02:49
Medlem
Flamsans avatar
De ger inte antibiotika utan att ha konstaterat att man har magsårsbakterien.

Har du tagit av gavisconen?

Om du vill må bättre ta medicinerna läkarna rekommenderar.

Jag har både magkatarr och magsår.
Utan mediciner går det inte att leva ett liv. Sen är magkatarren är tio gånger mer smärtsam magsåret. Den erfarenheten vet jag att flera har haft.
Citera
2017-02-20, 07:14
Medlem
Citat:
Bra. Du kanske nu förstår varför du är blek...blir du sämre så åker du in, se till att ta omeprazol. Bikarbonat kan också tas för att justera PH ytterligare, osäker om effekten.
Men skulle jag ha d vitamin brist menar du?

Jag var inte särskilt blek INNAN jag tog d vitamin, sen fick jag mer färg fram tills förrgår.

D vitamin slutade jag med för över en vecka sen när besvären kom. Och omeprazolen gjorde att jag nu är likblek.

Tappat aptiten men äter ändå. Allt blir till skit och det ser inte bra ut.

Ska in kl 8a.
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
De ger inte antibiotika utan att ha konstaterat att man har magsårsbakterien.

Har du tagit av gavisconen?

Om du vill må bättre ta medicinerna läkarna rekommenderar.

Jag har både magkatarr och magsår.
Utan mediciner går det inte att leva ett liv. Sen är magkatarren är tio gånger mer smärtsam magsåret. Den erfarenheten vet jag att flera har haft.
Ja tog gaviscon igår innan läggdags och en omeprazol 40 mg.

Men hur länge ska man ta omeprazol då?

Så fort jag slutar så kommer problemet tillbaka!

Jag vill inte ha varken medicin eller magsår/magkatarr utan vill veta varför jag har det.

Går det över med medicinering så att jag kan sluta sen?

Verkar inte så. Överallt läser jag att man måste ha det.

Nackdelen med omeprazol är att kroppen tillverkar mindre magsyra som gör att jag inte kan ta upp näring så bra, och därför har jag blivit blek nu.
Senast redigerad av normallekman 2017-02-20 kl. 07:19.
Citera
2017-02-20, 07:52
Medlem
OM jag skulle ha Helicobacter pylori skulle omeprazol vara verkningslöst då?
Citera
2017-02-20, 08:24
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Men skulle jag ha d vitamin brist menar du?

Jag var inte särskilt blek INNAN jag tog d vitamin, sen fick jag mer färg fram tills förrgår.

D vitamin slutade jag med för över en vecka sen när besvären kom. Och omeprazolen gjorde att jag nu är likblek.

Tappat aptiten men äter ändå. Allt blir till skit och det ser inte bra ut.

Ska in kl 8a.

Ja tog gaviscon igår innan läggdags och en omeprazol 40 mg.

Men hur länge ska man ta omeprazol då?

Så fort jag slutar så kommer problemet tillbaka!

Jag vill inte ha varken medicin eller magsår/magkatarr utan vill veta varför jag har det.

Går det över med medicinering så att jag kan sluta sen?

Verkar inte så. Överallt läser jag att man måste ha det.

Nackdelen med omeprazol är att kroppen tillverkar mindre magsyra som gör att jag inte kan ta upp näring så bra, och därför har jag blivit blek nu.

Tarmfloran är en komplicerad historia med över 80 viktigare bakteriesorter och det är i regel när man får obalans i floran och bakterierna börjar kriga mot varandra med gifter som man får problem. En behandling innebär inte bara att man försöker undertrycka bakteriernas tillväxt utan också att få balans igen. Därför är det också viktigt att man följer de kostråd som ges. En behandling mot magsår omfattar inte bara medikamenter utan även kost och kosttillskott.

Ett generellt bra råd är att starta dagen med att dagligen äga havregrynsgröt. Den är neutral mot magfloran och främjar balansen. När det gäller bakterietillsatta mjölkprodukter så bör man följa råden, alla produkter är kanske inte lämpliga i det specifika fallet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in