2017-02-20, 09:34
Medlem
Du har alltså inte blivit diagnoserad med Heliobacter pylori om jag förstår dej rätt? Så varför skall du ens tänka i de banorna när du egentligen inte har någon aning. Och varför tar du så stora doser av D-vitaminer? Du verkar inte ta hand om din kropp?
Citera
2017-02-20, 15:01
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Men skulle jag ha d vitamin brist menar du?

Jag var inte särskilt blek INNAN jag tog d vitamin, sen fick jag mer färg fram tills förrgår.

D vitamin slutade jag med för över en vecka sen när besvären kom. Och omeprazolen gjorde att jag nu är likblek.

Tappat aptiten men äter ändå. Allt blir till skit och det ser inte bra ut.

Ska in kl 8a.

Ja tog gaviscon igår innan läggdags och en omeprazol 40 mg.

Men hur länge ska man ta omeprazol då?

Så fort jag slutar så kommer problemet tillbaka!

Jag vill inte ha varken medicin eller magsår/magkatarr utan vill veta varför jag har det.

Går det över med medicinering så att jag kan sluta sen?

Verkar inte så. Överallt läser jag att man måste ha det.

Nackdelen med omeprazol är att kroppen tillverkar mindre magsyra som gör att jag inte kan ta upp näring så bra, och därför har jag blivit blek nu.

Nej, jag menar att du förmodligen är blek pga blödning (svart avföring). Hoppas det ordnar till sig.
Citera
2017-02-20, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anselm86
Du har alltså inte blivit diagnoserad med Heliobacter pylori om jag förstår dej rätt? Så varför skall du ens tänka i de banorna när du egentligen inte har någon aning. Och varför tar du så stora doser av D-vitaminer? Du verkar inte ta hand om din kropp?
Idag var jag där på morgonen.

Fick svaret att jag har IBS och de skulle höra av sig om D vitaminet då han blev väldigt chockad över att jag tagit 20.000 - 30.000 IU i flera månader!

Han sa att jag är på toxiska nivåer!

Därmed förstår jag varför min pung är SJUKLIGT mjuk.

Vi pratar här om en töjbar och visserligen ständigt kåt pung med mycket energi men d3 har en förödande effekt annars!

Enligt symptomerna så får man förvirring, oro, ångest och sämre blodrening och lite annat som kan påverka.

Han var inne på att det SKULLE KUNNA vara D3 Vitaminets fel att jag mår dåligt men att jag i övrigt har en känslig tarm.

Se över kosten sa han.

Någon helicobacter pylori har jag inte, tack och lov!

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Nej, jag menar att du förmodligen är blek pga blödning (svart avföring). Hoppas det ordnar till sig.
Ok!

Tack ska du ha!

Ska bli spännande att se vad mina blodvärden ligger på. Rapporterar!
Citera
2017-02-20, 19:48
Medlem
Citat:

Fick svaret att jag har IBS och de skulle höra av sig om D vitaminet då han blev väldigt chockad över att jag tagit 20.000 - 30.000 IU i flera månader!

Har inte läst om några undersökningar du gjort eller har jag missat det? För har du inte genomgått gastroskopi och eller koloskopi MINST så får en läkare inte sätta diagnosen IBS även om dom gärna gör det ändå.
Citera
2017-02-20, 19:53
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letto
Har inte läst om några undersökningar du gjort eller har jag missat det? För har du inte genomgått gastroskopi och eller koloskopi MINST så får en läkare inte sätta diagnosen IBS även om dom gärna gör det ändå.

Helt otroligt, läkaren verkar gissa hej vilt. Vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Citera
2017-02-20, 19:56
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:

Han sa att jag är på toxiska nivåer!

Därmed förstår jag varför min pung är SJUKLIGT mjuk.

Vi pratar här om en töjbar och visserligen ständigt kåt pung med mycket energi men d3 har en förödande effekt annars!

Enligt symptomerna så får man förvirring, oro, ångest och sämre blodrening och lite annat som kan påverka.

Han var inne på att det SKULLE KUNNA vara D3 Vitaminets fel att jag mår dåligt men att jag i övrigt har en känslig tarm.

Se över kosten sa han.

Någon helicobacter pylori har jag inte, tack och lov!

Ok!

Tack ska du ha!

Ska bli spännande att se vad mina blodvärden ligger på. Rapporterar!

Duktig läkare, han bör iofs invänta provsvaren innan han uttalar sig, även om ditt intag var högt. Sen att sätta diagnosen IBS. Jävla klåpare vi har i vårdapparaten, inte konstigt att privatpersoner i många frågor är mer insatt än läkaren själv.
Citera
2017-02-21, 03:26
Medlem
Citat:
Åååh där blev jag orolig för en stund!!

Jag berättade inte det men han tittade i ändtarmen och han sa inte vad det kallades men nu när jag googlar så har han gjort en koloskopi.

Ville inte berätta det först då det kändes lite väl öppet...
Citat:
Duktig läkare, han bör iofs invänta provsvaren innan han uttalar sig, även om ditt intag var högt. Sen att sätta diagnosen IBS. Jävla klåpare vi har i vårdapparaten, inte konstigt att privatpersoner i många frågor är mer insatt än läkaren själv.
Blev först orolig men han har gjort en koloskopi men det nämnde han aldrig.

Han förde iaf in nåt rektalt och höll på där bak och sa inget negativt men han sa ändå IBS och att jag har KÄNSLIG tarm.

I perioder är jag hård och jag dricker enligt honom lite.
Citera
2017-02-21, 09:24
Medlem
Citat:
Åååh där blev jag orolig för en stund!!

Jag berättade inte det men han tittade i ändtarmen och han sa inte vad det kallades men nu när jag googlar så har han gjort en koloskopi.

Ville inte berätta det först då det kändes lite väl öppet...

Blev först orolig men han har gjort en koloskopi men det nämnde han aldrig.

Han förde iaf in nåt rektalt och höll på där bak och sa inget negativt men han sa ändå IBS och att jag har KÄNSLIG tarm.

I perioder är jag hård och jag dricker enligt honom lite.

Nja att bara kolla ändtarmen är inte tillräckligt. Det kallas rektoskopi och ja, man ser ju bara ändtarmen. Resten av dina tarmar då? Det vet ni ju inte hur dom ser ut så nej, din IBS diagnos är inte godkänd.

Sen kanske det är IBS du har men tänk så är det inte? Därav att man inte bara får sätta den diagnosen utan att ha uteslutit dom andra tarmsjukdomarna och det gör man minst via koloskopi och gastroskopi.
Jag själv gjorde båda dom + avföringsprov, kontraströntgen och kapselkameraundersökning.
Blivit avfärdad med känslig mage men visade sig att jag hade den kroniska tarmsjukdomen Crohns. Därför jag blir irriterad på läkare som gör fel såhär.
Citera
2017-02-21, 12:37
Medlem
Citat:
Nja att bara kolla ändtarmen är inte tillräckligt. Det kallas rektoskopi och ja, man ser ju bara ändtarmen. Resten av dina tarmar då? Det vet ni ju inte hur dom ser ut så nej, din IBS diagnos är inte godkänd.

Sen kanske det är IBS du har men tänk så är det inte? Därav att man inte bara får sätta den diagnosen utan att ha uteslutit dom andra tarmsjukdomarna och det gör man minst via koloskopi och gastroskopi.
Jag själv gjorde båda dom + avföringsprov, kontraströntgen och kapselkameraundersökning.
Blivit avfärdad med känslig mage men visade sig att jag hade den kroniska tarmsjukdomen Crohns. Därför jag blir irriterad på läkare som gör fel såhär.
Ok, det var illa

Vad borde jag göra?

Jag har fått avföringsprov som jag ska ta avföring ifrån under tre dagar och det ska de analysera.

Några andra analyser ska de inte göra än har de sagt men jag tar omeprazol och känner mig helt ok nu, inte superbra men helt klart ok.

Imorse tog jag en omeprazol och innan jag stoppade i mig den så kände jag att effekten från den förra började sluta.

Sen åt jag frukost och i samband med frukost tog jag då omeprazol och då började verken försvinna, det som sakta började komma.

Vid 9 tiden hade jag ganska mycket smärta och lite jobbigare att andas men nu är jag helt ok.

Det är väldigt skumt, jag är rädd att om jag slutar med omeprazol så stiger smärtan direkt med sveda och kraftig magont i övre delen samt att jag får andningssvårigheter, illamående, lite sämre aptit och mörkare avföring.

Läkaren sa nåt om uppföljning om 1 månad men om de ringer eller om jag måste ringa är oklart.

1 månad ska jag hursomhelst ta omeprazol.
Citera
2017-02-21, 16:13
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ok, det var illa

Vad borde jag göra?

Jag har fått avföringsprov som jag ska ta avföring ifrån under tre dagar och det ska de analysera.

Några andra analyser ska de inte göra än har de sagt men jag tar omeprazol och känner mig helt ok nu, inte superbra men helt klart ok.

Imorse tog jag en omeprazol och innan jag stoppade i mig den så kände jag att effekten från den förra började sluta.

Sen åt jag frukost och i samband med frukost tog jag då omeprazol och då började verken försvinna, det som sakta började komma.

Vid 9 tiden hade jag ganska mycket smärta och lite jobbigare att andas men nu är jag helt ok.

Det är väldigt skumt, jag är rädd att om jag slutar med omeprazol så stiger smärtan direkt med sveda och kraftig magont i övre delen samt att jag får andningssvårigheter, illamående, lite sämre aptit och mörkare avföring.

Läkaren sa nåt om uppföljning om 1 månad men om de ringer eller om jag måste ringa är oklart.

Ska man inte ta omeprazol vid ungefär samma tidpunkt varje dygn? Det har jag hört men det kan iofs vara felaktigt.
Citera
2017-02-21, 17:50
Medlem
Citat:
Ok, det var illa

Vad borde jag göra?

Vad jag anser så bör du göra som läkaren ordinerat. Omeprazol är bra, det tar jag själv i kurer när jag känner att det behövs.
Kan ju mycket möjligt vara magkatarr du har och då brukar omeprazol fixa det.

Det här med att du ska ta avföringsprov, hur menar du då? För varje gång jag lämnat så vill dom helst ha in det samma dag, max en dag efter och då ska det ha stått i kylskåpet. Menar du att du ska ta ett - lämna in - ta ett nytt nästa dag osv eller ta ett nytt var dag i tre dagar och sedan lämna in alla tre tillsammans?

Jag tycker det låter rätt typiskt för magkatarr, om än en ordentlig sådan. Kan vara mycket jobbigt!

Vänta och se om läkaren hör av sig om 1 månad, annars hör av dig själv.
Citera
2017-02-21, 21:48
Medlem
Citat:
Ska man inte ta omeprazol vid ungefär samma tidpunkt varje dygn? Det har jag hört men det kan iofs vara felaktigt.
Jo! Men det har jag gjort!

Eller så här, tog första omeprazol på kvällstid när jag var inne hos akuten och började med dem dagen efter på morgonen.

Så har det råkat på sen dess.
Citat:
Vad jag anser så bör du göra som läkaren ordinerat. Omeprazol är bra, det tar jag själv i kurer när jag känner att det behövs.
Kan ju mycket möjligt vara magkatarr du har och då brukar omeprazol fixa det.

Det här med att du ska ta avföringsprov, hur menar du då? För varje gång jag lämnat så vill dom helst ha in det samma dag, max en dag efter och då ska det ha stått i kylskåpet. Menar du att du ska ta ett - lämna in - ta ett nytt nästa dag osv eller ta ett nytt var dag i tre dagar och sedan lämna in alla tre tillsammans?

Jag tycker det låter rätt typiskt för magkatarr, om än en ordentlig sådan. Kan vara mycket jobbigt!

Vänta och se om läkaren hör av sig om 1 månad, annars hör av dig själv.
Hmmmm nu blir jag tveksam!

Tanken är att ta ett prov, ställa det i kylen, ta ett nytt prov nästa dag, ställa det i kylen och sen lämna in alla tre (4 prov egentligen) tillsammans.

Men jag minns inte nu, det sista provet är 2 provrör, ett som jag TROR att jag ska fylla i lite och ett som jag ska fylla ordentligt!

Jag tror att det kan vara mina d3 vitamin nivåer som spökar allvarligt.

Särskilt med tanke på att pungen är mjuk konstant. Den här känslan har jag ALDRIG haft och det är som att jag går runt med arytmi, andningssvårigheter och lite mer fett i kroppen.

Märklig känsla. Läkaren reagerade häftigt när jag sa att jag tar uppåt 35.000 enheter per dag.

Han sa att det blir spännande att ta ett prov på d-vitamin.

En sak jag tänker på är att d vitamin lagras och byggs upp i kroppen, det ger effekt direkt men det lagras på hög i kroppen.

Jag är rädd att effekten jag har fått nu är från tabletterna som jag tog i december när jag började med 20.000 och senare 30.000. Isåfall har jag dagar framför mig som är Värre då jag under enstaka dagar åt 50.000 enheter!!

Så jag har kapat bort det helt för stunden men kommer köra normala mängder när hälsan är under kontroll.

Ska även tillägga att jag tidigare hade problem med höger höft, det var som ischias men inte riktigt, det brukade jämt gå över när det blev sommar.

Nu när jag tagit d-vitamin så ha problemet försvunnit trots att jag bär tungt på gymmet och jobbet.

Så nåt HAR det gjort, om man sen vill bortförklara det med placeboeffekt så säger jag bara nej nej. Helt fel.
Senast redigerad av normallekman 2017-02-21 kl. 21:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in