2017-02-15, 22:16
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Bosse Högberg boxades nästan alla matcher i Sverige, du tror inte där är lite hårdare konkurrens om att få boxas i Las Vegas, Atlantic City eller Madison square garden?

Paolo Roberto var tuff, han blev totalt utklassad av Castillejo, Castillejo var tuff, han blev totalt utklassad av de la Hoya. Gatti var nog tuffare än Robert och Castillejo tillsammans, de la Hoya slog honom sönder och samman enkelt.

Boxning handlar inte om att vara en slagpåse, det handlar om att med tuffhet, fysisk förmåga, teknik, timing, strategi osv utmanövrera motståndaren. Yigit har hela det paketet, så i mina ögon har han redan passerat Högberg på vår ranking.
Yigit är till skillnad från Högberg väldigt fokuserad. Ett proffs helt enkelt. Högberg var kanske en dåtidens Aldo Colliander, fast tio gånger bättre. Att han klarade av att ligga i Europatoppen, och inte vara helt bortkommen på världsscenen heller, visar klart och tydligt att han var en bra boxare. Trots hans öppna stil och bristfälliga teknik. Han tog sig fram på ren hårdhet.

Svensk mark i boxningsvärlden under Högbergs tid hade dessutom en annan klass än den idag, i kölvattnet efter Ingo och med Edwin Ahlqvist som spindeln i nätet. Inte att jämföra med de platserna du nämner, men att Mazzinghi som vid tillfället var rankad som nummer två i världen kom hit för att boxas med Högberg talar sitt tydliga språk. Ditt försök att framställa Högberg som en nobody för att han boxades på hemmaplan blir lite ihåligt således.

Utan att ta ifrån Yigit någonting så är han, i min bok, inte förbi Högberg än. Han kommer nog att gå om, för att hålla Europatiteln i mer än 45 dagar lär han klara av, särskilt med tanke på att man inte boxas så frekvent längre. Jag är övertygad om att han kommer gå längre än så dessutom, för han är ett proffs medan Högberg var en kriminell bärsärk som jobbade som boxare. Men värt att ha i minnet är att på Högbergs tid så fanns det en och endast en Europatitel, och likaså en världsmästartitel (tror jag, det var väl typ sent 60-, tidigt 70-tal WBA smög sig fram?). Det ger en annan tyngd eftersom konkurrensen genast blir mycket större.
Citera
2017-02-15, 22:51
Medlem
Tycker Lillen Eklund allt som oftast få utstå massa spott o spä. Han var dubbel Europa mästare i tungvikt. Klassen var bra på hans tid, och han fick jobba utomlands hela tiden. Både med sparring och matchandet. Måhända att det var i Danmark. Jag tycker dock han förtjänar större respekt som boxare och idrottsman.
Citera
2017-02-16, 08:11
Medlem
Håller med.
Lillen höll naturligtvis god europaklass under flera år.Tangstad var rejält hypad vid tillfället som Lillen drog ut honom.
Oturligt för Eklund var att han blev ett offer för orimligt högt ställda förväntningar.Det började redan i Moskva OS där han skrevs upp som ett tungt medaljhopp efter den överhypade serien uttagningsmatcher emot Roger Andersson..för att sedan bara bli rejält besegrad av Istvan Levai(?)i första OS matchen.

Lillen hade en lite olycklig boxningsstil och hans naturliga tröghet exponerades på ett brutalt sätt när han mötte bättre motstånd.Detta kombinerat med halv glaskäke såg mycket illa ut för den genomsnittlige sportsupportern och därmed var Lillens öde i offentligheten beseglat.
Citera
2017-02-16, 09:17
Medlem
Tilläggas kan väl att Lillen ibland uttryckte sig på ett mera oturligt sätt,något som ytterligare koncentrerade den ansträngda offentliga positionen.
Särskilt minns man ju intervjun efter att jätteknockats av Terrible Tim Witherspoon.
Lillen tyckte att han boxats helt perfekt den dryga minut som det tog innan Witherspoon smällde dit honom.
Kanske inte det bästa att säga i den postfight situationen.
Citera
2017-02-18, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
Yigit är till skillnad från Högberg väldigt fokuserad. Ett proffs helt enkelt. Högberg var kanske en dåtidens Aldo Colliander, fast tio gånger bättre. Att han klarade av att ligga i Europatoppen, och inte vara helt bortkommen på världsscenen heller, visar klart och tydligt att han var en bra boxare. Trots hans öppna stil och bristfälliga teknik. Han tog sig fram på ren hårdhet.

Svensk mark i boxningsvärlden under Högbergs tid hade dessutom en annan klass än den idag, i kölvattnet efter Ingo och med Edwin Ahlqvist som spindeln i nätet. Inte att jämföra med de platserna du nämner, men att Mazzinghi som vid tillfället var rankad som nummer två i världen kom hit för att boxas med Högberg talar sitt tydliga språk. Ditt försök att framställa Högberg som en nobody för att han boxades på hemmaplan blir lite ihåligt således.

Utan att ta ifrån Yigit någonting så är han, i min bok, inte förbi Högberg än. Han kommer nog att gå om, för att hålla Europatiteln i mer än 45 dagar lär han klara av, särskilt med tanke på att man inte boxas så frekvent längre. Jag är övertygad om att han kommer gå längre än så dessutom, för han är ett proffs medan Högberg var en kriminell bärsärk som jobbade som boxare. Men värt att ha i minnet är att på Högbergs tid så fanns det en och endast en Europatitel, och likaså en världsmästartitel (tror jag, det var väl typ sent 60-, tidigt 70-tal WBA smög sig fram?). Det ger en annan tyngd eftersom konkurrensen genast blir mycket större.
Enligt Edwin Ahlqvist så var där aldrig några problem med Bosse Högberg som boxare, han kom alltid tipp-topp tränad till matcherna. Topp 10 får man väl sätta honom på i svensk boxning.

Högberg var intelligent och fruktansvärt gatusmart, jag tror inte han var så kriminell efter att han hade börjat tjäna pengar på boxningen, då handlade det nog i första hand om att blåsa staten på skatt och sätta guldkant på tillvaron med fina prylar som han kanske inte köpte på fina gatan utan mer av någon bekant i någon mörk gränd till reapris. Har för mig att han mest tränade och läste böcker när han var ihop med sin fru, sedan blev det lite mer livat med Anita Ekberg ett tag och sedan hittade han tillbaka till sin ex-fru igen och de var tillsammans tills han dog.
Citera
2017-02-18, 16:48
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Enligt Edwin Ahlqvist så var där aldrig några problem med Bosse Högberg som boxare, han kom alltid tipp-topp tränad till matcherna. Topp 10 får man väl sätta honom på i svensk boxning.

Högberg var intelligent och fruktansvärt gatusmart, jag tror inte han var så kriminell efter att han hade börjat tjäna pengar på boxningen, då handlade det nog i första hand om att blåsa staten på skatt och sätta guldkant på tillvaron med fina prylar som han kanske inte köpte på fina gatan utan mer av någon bekant i någon mörk gränd till reapris. Har för mig att han mest tränade och läste böcker när han var ihop med sin fru, sedan blev det lite mer livat med Anita Ekberg ett tag och sedan hittade han tillbaka till sin ex-fru igen och de var tillsammans tills han dog.
Kan rekommendera "Kontringen" av Lars Hesslind, vilket är en biografi/självbiografi om Bosse. Bosse berättar och Lars skriver. Nog var han vältränad alltid, men han var lika mycket på galej som i träningslokalen. Men saken med honom var att han sprang sin morgonmil även om han varit ute sent kvällen innan.
Citera
2017-02-18, 20:38
Medlem
Problem Broner inatt. Vad tror vi. Enkel seger eller. KO rund 4
Citera
2017-02-18, 21:04
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Paolo Roberto var tuff, han blev totalt utklassad av Castillejo

Roberto blev ingalunda utklassad av Castillejo. Är inget stort fan av Paolo Roberto som boxare men mot Castillejo gjorde han en klart godkänd match mot en bra boxare (stod tiden ut mot De La Hoya). Castillejo har ju till och med uttalat att han hade tur att domaren bröt matchen pga av Robertos blodflöde från näsbrottet.
Citera
2017-02-19, 11:57
Medlem
Adrian Broner var en klar besvikelse.. Hade faktiskt tur som fick med sig segern via en SD.
Citera
2017-02-19, 17:10
Medlem
Citat:

Anita Lindblom var det nog.
Hon var ju för övrigt knäppgök.
Citera
2017-02-19, 17:14
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Anita Lindblom var det nog.
Hon var ju för övrigt knäppgök.

Hon lever och är fortfarande en knäppgök. Bor i Frankrike.

Apropå Bosse Högberg finns också Tom Alandhs fina dokumentär. Rekommenderas om den finns att se någonstans.
Citera
2017-02-19, 20:09
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Hon lever och är fortfarande en knäppgök. Bor i Frankrike.

Apropå Bosse Högberg finns också Tom Alandhs fina dokumentär. Rekommenderas om den finns att se någonstans.
Då ska den delas i tråden eller skickas till mig i PM. Såg den för ett par år sedan och har försökt få tag i den sedan dess. Underbar dokumentär. Ganska tråkigt att det inte finns så många filmer med Högberg ute, alltså i ringen och i intervjuer och sånt. Var ju på tapeten att hans liv skulle filmatiseras, men det kom av sig, och tur var väl det för Ola Rapace skulle spela Bosse. Helgerån för fan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in