Citat:
Yigit är till skillnad från Högberg väldigt fokuserad. Ett proffs helt enkelt. Högberg var kanske en dåtidens Aldo Colliander, fast tio gånger bättre. Att han klarade av att ligga i Europatoppen, och inte vara helt bortkommen på världsscenen heller, visar klart och tydligt att han var en bra boxare. Trots hans öppna stil och bristfälliga teknik. Han tog sig fram på ren hårdhet.Bosse Högberg boxades nästan alla matcher i Sverige, du tror inte där är lite hårdare konkurrens om att få boxas i Las Vegas, Atlantic City eller Madison square garden?
Paolo Roberto var tuff, han blev totalt utklassad av Castillejo, Castillejo var tuff, han blev totalt utklassad av de la Hoya. Gatti var nog tuffare än Robert och Castillejo tillsammans, de la Hoya slog honom sönder och samman enkelt.
Boxning handlar inte om att vara en slagpåse, det handlar om att med tuffhet, fysisk förmåga, teknik, timing, strategi osv utmanövrera motståndaren. Yigit har hela det paketet, så i mina ögon har han redan passerat Högberg på vår ranking.
Paolo Roberto var tuff, han blev totalt utklassad av Castillejo, Castillejo var tuff, han blev totalt utklassad av de la Hoya. Gatti var nog tuffare än Robert och Castillejo tillsammans, de la Hoya slog honom sönder och samman enkelt.
Boxning handlar inte om att vara en slagpåse, det handlar om att med tuffhet, fysisk förmåga, teknik, timing, strategi osv utmanövrera motståndaren. Yigit har hela det paketet, så i mina ögon har han redan passerat Högberg på vår ranking.
Svensk mark i boxningsvärlden under Högbergs tid hade dessutom en annan klass än den idag, i kölvattnet efter Ingo och med Edwin Ahlqvist som spindeln i nätet. Inte att jämföra med de platserna du nämner, men att Mazzinghi som vid tillfället var rankad som nummer två i världen kom hit för att boxas med Högberg talar sitt tydliga språk. Ditt försök att framställa Högberg som en nobody för att han boxades på hemmaplan blir lite ihåligt således.
Utan att ta ifrån Yigit någonting så är han, i min bok, inte förbi Högberg än. Han kommer nog att gå om, för att hålla Europatiteln i mer än 45 dagar lär han klara av, särskilt med tanke på att man inte boxas så frekvent längre. Jag är övertygad om att han kommer gå längre än så dessutom, för han är ett proffs medan Högberg var en kriminell bärsärk som jobbade som boxare. Men värt att ha i minnet är att på Högbergs tid så fanns det en och endast en Europatitel, och likaså en världsmästartitel (tror jag, det var väl typ sent 60-, tidigt 70-tal WBA smög sig fram?). Det ger en annan tyngd eftersom konkurrensen genast blir mycket större.