2017-02-18, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
För att inte bara kasta runt en obegränsad mängd halmdockor bör vi först enas om enklast tänkbara definition av begreppet Gud. Vad var det för fel på den empiriskt bevisade goda vilja och hållbaraste sanning hos mänskligheten som jag förklarat kunna tro på?
Men varför kalla god vilja för Gud ? Har god vilja skapat världen? Svarar god vilja på böner? Dömer god vilja dig om du inte tror? O.s.v. .....
Dessa saker förknippas ofta med Gud.
Citera
2017-02-18, 18:03
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Men varför kalla god vilja för Gud ? Har god vilja skapat världen? Svarar god vilja på böner? Dömer god vilja dig om du inte tror? O.s.v. .....
Dessa saker förknippas ofta med Gud.
Min tro på en god vilja i någon form som orsak till något jag tycker om får jag ständigt bevisad genom andras upplevelser på exakt samma sätt i samma situation. Det spelar då ingen som helst roll hur andra föreställer sig och förhåller sig till Gud om vi bara kan tänka en gemensam orsak ingen kunnat bestämma bättre än någon annan.
Citera
2017-02-18, 18:05
Medlem
Citat:
Min tro på en god vilja i någon form som orsak till något jag tycker om får jag ständigt bevisad genom andras upplevelser på exakt samma sätt i samma situation. Det spelar då ingen som helst roll hur andra föreställer sig och förhåller sig till Gud om vi bara kan tänka en gemensam orsak ingen kunnat bestämma bättre än någon annan.
Fast vad som är gott kan skifta ganska mycket hos folk.
Citera
2017-02-18, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är inget val, då ingen presenterat något bevis.

Ingen är så blind som den som inte vill se.

Bevis har du fått, dett kan du gå tillbaka i trådarna och se, over and aut.
Citera
2017-02-18, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx

Nä, bara påståenden och "hur skulle det annars ha gått till". Inga riktiga bevis finns i denna tråd, hittills.
Citera
2017-02-18, 18:42
Medlem
Citat:
Varje återväxande gemenskap i allt från familj, församling och nation till FN har bevisligen berott på något bestämt gemensamt värde och god vilja.
Nja, det finns församlingar och familjevärderingar jag inte anser vara god, fastän dom påstås vara det.
Och varför kalla det Gud?
Citera
2017-02-18, 19:06
Medlem
pungluders avatar
Det är så enkelt. Gud finns ju inte just pga av att han inte finns.

Räcker inte det som bevis , så blir spaghetti monster å rosa osynliga
enhörningar lika trovärdiga.

case closed
Citera
2017-02-18, 22:54
Medlem
Citat:

Då får jag gratulera dig till att du lyckats bevisa guds existens. Mig veterligen har ingen annan människa på denna jord ens varit i närheten, trots otaliga försök genom historien.
Står Nobelpriset snyggt och prydligt hemma i bokhyllan?
Citera
2017-02-18, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stjarnfall
Då får jag gratulera dig till att du lyckats bevisa guds existens. Mig veterligen har ingen annan människa på denna jord ens varit i närheten, trots otaliga försök genom historien.
Står Nobelpriset snyggt och prydligt hemma i bokhyllan?

Har ingen bokhylla.
Intressant att notera att nobelpristagaren i "big bang", (minns inte om det var fysik=, svarade på frågan om livets ursprung, savarade efter en viss betänketid, svarade " Gud kanske".
Citera
2017-02-18, 23:26
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Har ingen bokhylla.
Intressant att notera att nobelpristagaren i "big bang", (minns inte om det var fysik=, svarade på frågan om livets ursprung, savarade efter en viss betänketid, svarade " Gud kanske".
Tror du dig bli mera trovärdig genom att raljera? Vilket idiotiskt svar på stjarnfalls poäng där.
Sluta larva dig, du vet innerst inne att INGEN kan bevisa någon endaste guds existens.
Utvecklingsläran (evolutionen) är den teori som överensstämmer med vad vi vet idag.
Det finns nämligen en lång rad beviskedjor som stödjer denna till skillnad från diverse fantasifoster och hokus pokus.
Citera
2017-02-18, 23:59
Medlem
Riddarhusets avatar
Det finns inga bevis. Man vet inte. Man tror.
Kanske finns Gud.
Om man inte vet kanske det är bättre att tro än inte.
Det skapar ju en viss trygghet.
Å det kostar ju inget att tro.
Citera
2017-02-19, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det finns inga bevis. Man vet inte. Man tror.
Kanske finns Gud.
Om man inte vet kanske det är bättre att tro än inte.
Det skapar ju en viss trygghet.
Å det kostar ju inget att tro.
Om tron leder till handling, vilket det ofta gör, så kan det kosta att tro.
Och om man tror på en dömande och straffande Gud, så är det kanske inte trygghet att tro. Tänk att tro att ens barn kommer till helvetet. Det måste vara stressande att tro på en sådan Gud.

Men i sak har du rätt, allt beror ju på vad man tror och framförallt, vad man dyrkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in