2017-02-16, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManUnited
Jag har precis börjat mitt sparande i fonder och tänkte avsätta 1000:-/månad till att börja med.

Sparhorisont: 5-10år (till att börja med)

Min fördelning hade jag tänkt vara 70/30 och den ser ut som följande:

Aktiefonder:
*DNB Global Index 100:- (10%)
*Didner&Gerge 100:- (10%)
*Fidelity Emerging Markets A-USD 100:- (10%)
*Länsförsäkringar Global 200:- (20%)
*Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 100:- (10%)
*Spiltan Aktiefond Investmentbolag 100:- (10%)

Räntefonder:
*AMF Räntefond Kort 50:- (5%)
*AMF Räntefond Lång 50:- (5%)
*SPP Obligationsfond 100:- (10%)
*Swedbank Robur 100:- (10%)

Med tanke på att jag är nybörjare så känner jag att jag vill sprida risken lite istället för att köpa några få.

Får se senare när det är dags för ombalansering (vad jag läst så kan man göra det 2ggr/år) så man har fördelningen mellan aktie/räntefonder lika (eller så gott som lika) som när man började sparandet.

Vad jag läst (tänk på att jag är nybörjade, rätta mig om jag har fel) så ska/kan man fördela portföljen efter ålder. Dvs. vid 30 så kan man ha en 70/30-portfölj, 40år 60/40 osv

Nu är jag bara på mitt första köp så kan inte uttala mig så mkt om hur det har gått. Man får helt enkelt se resultatet om några år

Om jag får säga min personliga åsikt tycker jag helt att du kan skippa räntefonderna då det inte är så stort kapital du sparar.
Hade det varit större summor hade jag förstått dig och då är räntefonderbetydligt säkrare än aktiefonder.
När det gäller dina fondval så följer DNB global och LF global samma marknad. Hade jag varit som dig hade jag plockat bort DNB då den är lite dyrare och tar längre tid vid köp/ sälj.
Vet inte riktigt vilken Didner och gerge fond du syftar på?
Den är aktivt förvaltad och har därför lite högre avgift.
Fidelity fonden hade jag skippat helt då du har 60% USA i din globalfond.
Hade jag varit i dina skor hade jag lagt upp det enligt följande:
× LF global indexnära 300:-
× Spiltan AF investmentbolag 400:-
× LF tillväxtmarknad 150:-
× Didner och gerge småbolag 150:-

Som sagt, bara min personliga åsikt.
Lycka till med sparandet.
Citera
2017-02-16, 14:16
Medlem
ManUniteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Om jag får säga min personliga åsikt tycker jag helt att du kan skippa räntefonderna då det inte är så stort kapital du sparar.
Hade det varit större summor hade jag förstått dig och då är räntefonderbetydligt säkrare än aktiefonder.
När det gäller dina fondval så följer DNB global och LF global samma marknad. Hade jag varit som dig hade jag plockat bort DNB då den är lite dyrare och tar längre tid vid köp/ sälj.
Vet inte riktigt vilken Didner och gerge fond du syftar på?
Den är aktivt förvaltad och har därför lite högre avgift.
Fidelity fonden hade jag skippat helt då du har 60% USA i din globalfond.
Hade jag varit i dina skor hade jag lagt upp det enligt följande:
× LF global indexnära 300:-
× Spiltan AF investmentbolag 400:-
× LF tillväxtmarknad 150:-
× Didner och gerge småbolag 150:-

Som sagt, bara min personliga åsikt.
Lycka till med sparandet.

Intressant.

Är denna jag har: https://avanza.se/fonder/om-fonden.html/1919/didner---gerge-aktiefond

Men...om man nu bara satsar på aktiefonder...är det inte lite väl stor risk när man inte har någon räntefond som väger upp när det skulle gå dåligt?

Som nybörjare så känner jag i alla fall att det känns "säkrare" att sprida.

Inte så stort sparkapital/månad som du säger. Men jag har tyvärr inte högsta lönen och kan därmed inte avsätta så mkt per månad.
Men...det ger i alla fall bättre avkastning än ett sparkonto så jag tycker ändå att det är värt det trots den låga summan

Uppskattar hur som helst åsikter/synpunkter från er som är lite mer insatta än vad jag är! Då får man lite mer inblick och förståelse i det hela!
Citera
2017-02-16, 15:07
Medlem
Deamon113s avatar
Citat:
Intressant.

Är denna jag har: https://avanza.se/fonder/om-fonden.html/1919/didner---gerge-aktiefond

Men...om man nu bara satsar på aktiefonder...är det inte lite väl stor risk när man inte har någon räntefond som väger upp när det skulle gå dåligt?

Som nybörjare så känner jag i alla fall att det känns "säkrare" att sprida.

Inte så stort sparkapital/månad som du säger. Men jag har tyvärr inte högsta lönen och kan därmed inte avsätta så mkt per månad.
Men...det ger i alla fall bättre avkastning än ett sparkonto så jag tycker ändå att det är värt det trots den låga summan

Uppskattar hur som helst åsikter/synpunkter från er som är lite mer insatta än vad jag är! Då får man lite mer inblick och förståelse i det hela!

Tycker du tänker rätt, visst du kan gå miste om några procents utveckling om börsen går bra men om det får dig att sova bättre om nätterna med en liten andel räntor så tycker jag absolut att du ska ha det! Psykologiskt lättare att hantera en nedgång då.

Likt Tobbegubben tycker jag du kan dra ner på mängden fonder, DNB global index och länsförsäkringar är i princip samma fond bara att LF är lite billigare i avgift.
Förstår dock inte argumentet "Fidelity fonden hade jag skippat helt då du har 60% USA i din globalfond." Det är inte en USA-fond, den bara handlar i USD och är inriktad mot tillväxtmarknader. Däremot så är LF tillväxtfond är ett bättre alternativ tycker jag då den är billigare.

Om du vill köra 70/30 kan du exempelvis köra såhär

40% LF global
20% Spiltan investment aktiebolag
10% LF tillväxtmarknader indexnära
15% Amf räntefond lång
15% Spiltan räntefond
Citera
2017-02-16, 16:43
Medlem
Tycker Deamons förslag låter utmärkt.

Att ha en fast fördelning räntor/aktier och ombalansera då och då (Exakt hur ofta som är bäst ger forskningen olika svar på. 2 ggr/år är fullt rimligt) till den fördelningen ger en bra riskjusterad avkastning och känns ofta tryggare än att ligga helt i aktier. Bara det är skäl nog att göra på det sättet. Sen får man inte glömma att även om det under åren sedan finanskrisen (dvs när de flesta här på flashback, inklusive jag själv, började få upp intresset för att spara) med stadiga börsuppgångar varit klart mest fördelaktigt att spara endast i aktier, så är det inte alltid det varit så, eller kommer att vara så. I oroliga tider är det troligt att en blandportfölj istället ger bättre avkastning. Och vem vet hur de närmaste åren ser ut?

Så som jag ser det så är 100% aktier för sparande med (1) lång tidshorisont, (2) där man vet att man inte kommer behöva pengarna i förtid (Eller om det inte spelar så stor roll ifall de minskat i värde), (3) där man vet att man har ett psyke som gör att man tolererar stora nedgångar och inte säljer, och (4) där syftet är att maximera den potentiella avkastningen. Typexempel är t.ex. pensionssparande i PPM. Beroende på hur många av dessa som stämmer, och hur tungt de väger, så får man hitta en blandning av olika tillgångsslag som passar. Sen finns det ju olika sätt att se på detta, men detta är iaf min utgångspunkt. Det finns lika många "optimala" portföljer som det finns sparare.
Citera
2017-02-16, 22:36
Medlem
ManUniteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deamon113
Tycker du tänker rätt, visst du kan gå miste om några procents utveckling om börsen går bra men om det får dig att sova bättre om nätterna med en liten andel räntor så tycker jag absolut att du ska ha det! Psykologiskt lättare att hantera en nedgång då.

Likt Tobbegubben tycker jag du kan dra ner på mängden fonder, DNB global index och länsförsäkringar är i princip samma fond bara att LF är lite billigare i avgift.
Förstår dock inte argumentet "Fidelity fonden hade jag skippat helt då du har 60% USA i din globalfond." Det är inte en USA-fond, den bara handlar i USD och är inriktad mot tillväxtmarknader. Däremot så är LF tillväxtfond är ett bättre alternativ tycker jag då den är billigare.

Om du vill köra 70/30 kan du exempelvis köra såhär

40% LF global
20% Spiltan investment aktiebolag
10% LF tillväxtmarknader indexnära
15% Amf räntefond lång
15% Spiltan räntefond

Tack för förslaget!

Så det skulle med andra ord se ut såhär:
http://www.imagebam.com/image/9d3c1a533012791
Citera
2017-02-17, 10:10
Medlem
Deamon113s avatar
Citat:
Tack för förslaget!

Så det skulle med andra ord se ut såhär:
http://www.imagebam.com/image/9d3c1a533012791

Jajamensan, ser bra ut! Kör på det
Citera
2017-02-17, 11:08
Medlem
Vad ska man ha för fördelning i sin fondportfölj? Vissa säger att man ska ha minimalt på tillväxtmarknaden och på den europeiska marknaden. Europa kommer gå dåligt på grund av politisk turbulens, andra säger att Europa kommer gå bra.
Citera
2017-02-17, 11:36
Medlem
ManUniteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deamon113
Jajamensan, ser bra ut! Kör på det

Ok, jag får prova

Stort tack för att du tog dig tid att kommentera/hjälpa mig som nybörjare med detta!
Citera
2017-02-17, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Commendatore
Vad ska man ha för fördelning i sin fondportfölj? Vissa säger att man ska ha minimalt på tillväxtmarknaden och på den europeiska marknaden. Europa kommer gå dåligt på grund av politisk turbulens, andra säger att Europa kommer gå bra.

Positiva konjunkturtecken i Europa (Och stora delar av världen) i ena vågskålen, politisk oro i den andra. Vem vet vad som kommer väga tyngst, eller vilken region som kommer gå bäst på lång sikt. Tycker därför inte man ska bekymra sig alltför mycket om sånt, eller vilken region eller branch man ska övervikta. Enligt mig räcker det gott med typ SPP Aktiefond Global (Som inkluderar tillväxtmarknader), så behöver man inte bekymra sig om hur man ska fördela saker och ting geografiskt.
Citera
2017-02-17, 16:09
Medlem
Citat:
Har 7,5% i D&G small and microcap samt 7,5% i D&G US small and microcap. Den förstnämnda har gått 4,74% medan den sistnämnda har gått med -0,78%.

Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära har gått bäst av alla mina fonder, 7,53%. Alla siffror kommer från årsskiftet då jag började månadsspara i fonder.

Väldigt svårt att säga vilken som kommer att gå bäst. Tillväxtmarknad bör ligga på max 15% av hela ditt sparande men det beror alldeles på hur riskbenägen du själv är. Har själv 12,5% i tillväxtmarknaden.
Citera
2017-02-18, 09:37
Medlem
Citat:

Oerhört svårt att svara på vilken marknad man skall satsa på. Vissa tycker att man skall satsa på USA p g a Trump, vissa inte.
När det gäller Europa är jag tveksam. Främst när det gäller Storbritannien och brexit. Sedan när det gäller Grekland och deras statsbudget. Läste i veckan att nu är deras pengar slut och behöver förmodligen nya lån.
Personligen har jag 15% tillväxtmarknad i min portfölj. Köper du en global fond har du ca 60% USA, 25% Europa, 10% Japan och sedan resten av % fördelat på latinamerika, Australien och Afrika.
Det mesta av min portfölj har jag i Sverige då vi har en stark ekonomi. Till stor del är det den låga räntan som gör att Svenska folket aldrig haft så mycket pengar. Och mycket pengar innebär att det går bra för de flesta branscher.
Dessa är mina tankar och säkert inte alla som håller med.
Citera
2017-02-18, 13:01
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Oerhört svårt att svara på vilken marknad man skall satsa på. Vissa tycker att man skall satsa på USA p g a Trump, vissa inte.
När det gäller Europa är jag tveksam. Främst när det gäller Storbritannien och brexit. Sedan när det gäller Grekland och deras statsbudget. Läste i veckan att nu är deras pengar slut och behöver förmodligen nya lån.
Personligen har jag 15% tillväxtmarknad i min portfölj. Köper du en global fond har du ca 60% USA, 25% Europa, 10% Japan och sedan resten av % fördelat på latinamerika, Australien och Afrika.
Det mesta av min portfölj har jag i Sverige då vi har en stark ekonomi. Till stor del är det den låga räntan som gör att Svenska folket aldrig haft så mycket pengar. Och mycket pengar innebär att det går bra för de flesta branscher.
Dessa är mina tankar och säkert inte alla som håller med.

Där finns både positiva och negativa tendenser hos Trump, därför finns spridda rekommendationer från analytiker. Samma gäller Europa.

Jag håller med dig om Sverige, vi är i en bra konjunkturcykel med bra tillväxt. Mycket pga låga räntan, det sägs ju dock att den kommer att börja höjas 2018-2019, vi får se hur det utvecklas.

Tillväxtmarknader skall du gärna ha en viss % i, max 15 dock!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in