Citat:
Jag har precis börjat mitt sparande i fonder och tänkte avsätta 1000:-/månad till att börja med.
Sparhorisont: 5-10år (till att börja med)
Min fördelning hade jag tänkt vara 70/30 och den ser ut som följande:
Aktiefonder:
*DNB Global Index 100:- (10%)
*Didner&Gerge 100:- (10%)
*Fidelity Emerging Markets A-USD 100:- (10%)
*Länsförsäkringar Global 200:- (20%)
*Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 100:- (10%)
*Spiltan Aktiefond Investmentbolag 100:- (10%)
Räntefonder:
*AMF Räntefond Kort 50:- (5%)
*AMF Räntefond Lång 50:- (5%)
*SPP Obligationsfond 100:- (10%)
*Swedbank Robur 100:- (10%)
Med tanke på att jag är nybörjare så känner jag att jag vill sprida risken lite istället för att köpa några få.
Får se senare när det är dags för ombalansering (vad jag läst så kan man göra det 2ggr/år) så man har fördelningen mellan aktie/räntefonder lika (eller så gott som lika) som när man började sparandet.
Vad jag läst (tänk på att jag är nybörjade, rätta mig om jag har fel) så ska/kan man fördela portföljen efter ålder. Dvs. vid 30 så kan man ha en 70/30-portfölj, 40år 60/40 osv
Nu är jag bara på mitt första köp så kan inte uttala mig så mkt om hur det har gått. Man får helt enkelt se resultatet om några år
Sparhorisont: 5-10år (till att börja med)
Min fördelning hade jag tänkt vara 70/30 och den ser ut som följande:
Aktiefonder:
*DNB Global Index 100:- (10%)
*Didner&Gerge 100:- (10%)
*Fidelity Emerging Markets A-USD 100:- (10%)
*Länsförsäkringar Global 200:- (20%)
*Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 100:- (10%)
*Spiltan Aktiefond Investmentbolag 100:- (10%)
Räntefonder:
*AMF Räntefond Kort 50:- (5%)
*AMF Räntefond Lång 50:- (5%)
*SPP Obligationsfond 100:- (10%)
*Swedbank Robur 100:- (10%)
Med tanke på att jag är nybörjare så känner jag att jag vill sprida risken lite istället för att köpa några få.